Flavio Briatore

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Briatore vaikuttaisi siis kahtiajakoiselta: toisaalta ihan hyvä tyyppi ja ymmärtää bisneksen päälle, toisaalta äärimmäisen häikäilemätön ja huijari (todennäköisesti jo 90-luvulla huijauksia).

Jos uskoisi että F1 on täysin käsikirjoitettua kuten showpaini tai saippuaooppera, voisi ajatella että Flavio halusi showsta ulos ja näin hänelle käsikirjoitettiin lähtö. Flavio olisi lähtenyt kuitenkin (tällaisia huhujahan oli) ja Renaultille piti antaa joku rangaistus, joten nyt ulospäin näyttää siltä että Renaultia on jotenkin rangaistu, syylliset saaneet rangaistuksen jne. Naureskelevat partaansa matkalla pankkiin, vai miten se nyt oli.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Vaikka Flavio Briatore sai "elinikäisen toimitsijakiellon kaikkiin FIA:n alaisiin moottoriurheilusarjoihin" niin hän on silti hyvin pidetty mies ja muutakin kuin Playboy.

Saapuessaan muotibisneksen puolelta Formula ykkösiin Flavio Briatore myönsi avoimesti, ettei tiennyt lajista juuri yhtään mitään. Kun hänet ensi kertaa nähtiin GP-varikolla Australiassa syksyllä 1988 Luciano Benettonin vieraana, mies poistuo paikalta heti aika-ajojen jälkeen ja itse kisa jäi katsomatta, parempaakin tekemistä kuulemma löytyi. Tuohon aikaan Briatore oli vielä muotibisneksen ehdoton huippunimi ja häntä oli juuri ylistetty maasta taivaisiin vaateketju Benettonin onnistuneen Amerikan-valloituksen johdosta. Kun Benetton oli avannut ensimmäiset viisi myymäläänsä USA:ssa vuonna 1979, olivat jenkkimarkkinat sille vielä suuri tuntemattomuus, mutta kolme vuotta tuon jälkeen Briatoresta tuli sitten Benetton pääedustaja yhdysvalloissa ja nousukiito alkoi heti: vuoteen 1988 mennessä yrtityksellä oli rapakon takana jo yli 800 liikettä!. Luciano Benetton oli tutustunut Briatoreen työskennellessään Italian Pörsissä, mutta kukaan ei tarkalleen tiedä, mitä hän sitä ennen oli oikein puuhannut. Nuorena hän kuulemma toimi hiihdonopettajana ja tarjoilijana: omien sanojensa mukaan kuulemma myös Ranskan muukalaislegioonassa. Eräät lähteet kertovat häneen ajaneen nuorena myös rallia, mutta yleisesti tätä pidetään kuitenkin pötypuheena.

Samaan aikaan kun Benetton oli Briatoren johdolla noussut vahvasti jenkkimarkkinoille, oli yhtiö alkanut kohottaa imagoaan myös f1-sponsoroinnin avulla. Tuosta parin vuoden kuluttua Briatore sai ensikosketuksensa Formula Ykkösiin, kun hänestä tammikuussa 1989 tuli Benetton-tallin uusi kaupallinen johtaja. Värikäs politikointi tallin sisällä alkoi samantien, ja Briatore otti heti kiivasti yhteen tallipäällikkö Peter Collinsin kanssa. Miesten kemiat eivätvain kohdanneet, ja tästä alkoikin sitten eräänlainen valtataistelu. Siinä Briatore pääsi hyvin pian niskan päälle ja ajan kuluessa hänen arvovaltansa talllin sisällä vain kasvoi kasvamistaan. Lopullinen vallanvaihto nähtiin viimein heinäkuussa 1991, kun ensin Briatore hankki 30 prosenttia tallista omistukseensa ja tismalleen saman tempun teki pian myös hänen liikekumppaninsa Tom Walkinshaw. Näin Benettoin perheelle jäi enää 40 prosentin siivu tallista. nyt oli Briatorella ja Walkinshawilla enemmistöosuus tallista hallussaan, he pistivät uudet voimasuhteet välittömästi myös näkymään, ensimmäisenä sai lähteä tietenkin Peter Collins. Myös tekniselle johtajalle John Barnardille näytettiin ovea, ja hänen tilalleen tuli Walkinshaw kukas muukaan. Mukanaan Walkinshaw toi muuan Ross Brawnin ja syksyllä palapeli vahvistui vielä supertulokas Michael Schumacherilla, joka kaapattiin Jordanilta. Ensialkuun Briatoren epäilijöitä riitti pilvin pimein monet meittivät, mitä moinen "rättikauppiaaksi" itseään tituleerannut italialaisplayboy muka saisi tallipäällikkönä aikaan. Heti kausi 1992 oli kuitenkin jo erittäin lupaava:joka ikisessä kilpailusta Benetton napsi pisteitä, ja syksyn tullessa Schumacher alkoi kahmia voittojakin. Seuraava kausi sujui kutakuinkin samaantapaan, 1994 kaudella Schumacher kruunattiin sitten dramatttisten vaiheiden jälkeen formula ykkösten maailmanmestariksi. kaudeksi 1995 saadakseen käyttöönsä Renault'n moottorit Briatore osti loppuvuodesta 1994 Ligier-tallin, mutta ajautui sen vuoksi törmäyskurssille kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kanssa. FIA:n painostuksesta hän myi Ligierin Tom Walkinshawlle, joka puolestaan kauppasi Benetton siivunsa nyt Briatorelle. Benetton otti Renault'n moottorit käyttöön kaudeksi 1995 ja näin ollen Briatore vei Benettonille niin kuljettajien kuin tallimestaruudenkin mutta seuraavaksi kaudeksi Schumacher menetettiin Ferrarille ja häntä sinne marraskuussa 1996 seurasivat myös Byrne ja Brawn. Ennen kautta 1996 Walkinshaw osti Arrowsin ja näin ollen tämän seurauksena Walkisnhaw myi nyt osuutensa takaisin Briatorelle, joka loppuvuodesta ehti sotkeutua hetkellisesti myös Minardin kuvioihin. Hän osti Minardista ensin ennemmistöosuuden ja yritti myydä sen British America Tobacolle, mutta vanhat osakkaat Gabriele Rumi ja Giancarlo Minardi estivät kaupan. Näin Briatore kauppasikin osuutensa pian takaisen heille ja helmikuussa 1997 hän pääsi lopullisesti eroon myös Ligieristä myytyään sen Alain Prostille.

Yllättävän piän myös Briatore oli Benetton historiaa. Hän lähti tallista syksyllä 1997, ja tiimin alamäki syveni hänen tallipäällikkö paikan otti David Richards. Samaan aikaan Briatorella puolestaan kulki lujaa, hän hakki itselleen Ranskalaisvalmistaja Renaultin moottoripajan omiin käsiinsä ja jatkoi nyt itse Rellun kilpailutoiminnan pyörittämistä Supertec-nimellä. Supertec oli liittoutunut vuodeksi 1999 Benetton, Williams ja Bar tallin moottoritoimittajaksi, Bar tallin auton-esittelytilaisuuden aikoihin huhuttiin että Briatoresta olisi tullut Bar tallin Super-konsultti ja yhteistyöhenkilöksi neuvotteluihin Bar:in nousulle Renaultin tehdas talliksi vuodesta 2000-alkaen.
Noihin aikoihin Briatore aloitti myös manageri toimintansa yhdessä ystänsä Bruno Michelin kanssa, tosin itse Briatore oli jo vuosia manageroinut Fisichellaa ja Trullia. Yksi ensimmäisistä Michel-Briatore kaksikon löydöistä oli marraskuussa 2000 siipien suojaan saatu Fernando Alonso. Alkuvuodesta 2000 Renault päätti palata takaisin f1 Sarjaan ja osti koko Benetton tallin, samalla tallipäälliköksi kutsuttiin takaisin Flavio Briatore. Vuodet 2000-2001 mentiin Benettonin nimellä, heinäkuussa 2001 huhuttiin että Briatore olisi saamassa huonon menestyksen takia potkut tallista ja siirtyisi tallipäälliköksi Prost-talliin, mutta loppujen lopuksi Briatore sai jatkaa Benettonin pomona.

Vähän ennen Prost tallin konkurssia 2001 Flavio Briatore:sta oli huhua että ostaisi Prost-tallin kokonaisuudessaan ja perustaisi vaikkapa Renaultin juniorijoukkueen. Renault-johto kiisti kuitenkin kakkostallin perustamisideat hetikättelyssä.

Fernando Alonson ja Renaultin avulla Briatore hankki kaksi maailmanmestaruutta tallille. Briatore on myös monipuolinen liikemies F1-ulkopuolellakin Hän omistaa Billionaire-yökerhon ja proteeseja valmistavan yrityksen Italiassa. Hän vuokraa luksusjahtiaan asiakkaiden käyttöön, ja Keniassa hänellä on "Lion in the Sun" -luksushuvila, jonne hänellä on ollut tapana viedä F1-tallinsa kuljettajat luomaan yhteishenkeä ennen kauden alkua. Briatore palkkasi italialaisen huippumuotisuunnittelijan Angelo Galasson tekemään miehille suunnatun vaatemalliston "Billoinaire Couture", johon kuuluu muun muassa pukuja, kenkiä, koruja ja paitoja. Loppuvuodesta 2007 Briatoresta tuli jalkapalloseura Queens Park Rangers FCin osaomistaja.

Briatoren kohtalo selvillä tammikuussa silloin nähdään että kumotaanko "elinikäinen toimitsijakielto kaikkiin FIA:n alaisiin moottoriurheilusarjoihin"
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Hienon jutun olet repäissyt villeneuve88 joten siitä:alppu:.

Kieltämättä Flavion kohtalo on kyllä melkoinen ollut ja kuuluisuutta on tullut ja mainetta. Sääli että lopulta ne vilunkipelit usein kalahtavat omaan nilkkaan... Tosin kyllä minusta tuo elinikäinen kielto on aika huvittavaa, mutta kyllä joku 10 vuoden toimitsijakielto olisi ollut jo riittävää tällaisesta tempusta... Mutta jos kielto pysyy niin olkoon niin ja jos ei niin sitten on kyllä melkoista pohtimista, että minnekköhän Flavio menisi? Rellu olisi luonnollinen paikka mutta kun siellä on ollut tuuletus käynnissä niin minne sitten menisi? No kyllä se Don Flavio varmasti keinot aina keksii...:D
 

|EdU|

Scuderia Ferrari
Liittynyt
23.12.2008
Viestit
1927
Sijainti
Järvenpää
Autosport uutisoi, että Briatoren elinikäinen toimitsijakielto on kumottu.
---------------------------

Former Renault boss Flavio Briatore has won his court action in France against the FIA over his indefinite ban from involvement in motor racing, claim reports coming out of Paris.

Italian was told on Tuesday by the Tribunal de Grande Instance in Paris that his case had been successful.

French media quoted the decision as saying that the FIA's decision on 21 September had been "irregular".

"The court ruled the sanction was illegal," the judge told the Paris court.

Briatore was awarded 15,000 euros in compensation.

Briatore was banned from Formula 1 from life after being found guilty of race-fixing charges.

The Italian said before he started legal action that he had been the victim of a personal vendetta.

"In this case, the FIA has been used as a tool to exact vengeance on behalf of one man," he said.

"This decision is a legal absurdity and I have every confidence that the French courts will resolve the matter justly and impartially."

EDIT: samaa asiaa löytyykin jo F1-uutisia -toikista
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Jotenkin tää ei yllätä. Ei voi sanoa muuta kun heh.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Siitä Ferrarille pelastaja. Onkohan italiaanot hereillä, vai vielä lusikassa?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Hyvä homma vaan jos Briatore hyppää Ferrarin tallipäälliköksi :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Autosport uutisoi, että Briatoren elinikäinen toimitsijakielto on kumottu.
---------------------------

[--]

"The court ruled the sanction was illegal," the judge told the Paris court.
Tämä oli odotettavissakin, ettei elinikäinen kielto mene oikeusasteissa läpi. Hyvä niin sinällään, mutta sikäli tilanne on vähän hassu, että nyt ainut crashgatesta rankaistu henkilö on Pat Symonds, vaikka todisteet häntä ja Briatorea vastaan olivat suht yhtä pitävät (todistaja X:n lausunto).
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jahas. Ranskalainen tuomioistuin vapautti Ranskassa kansallissankarin mainetta nauttivan Briatoren syytteistä. Ei todellakaan yllättänyt kuten edellä ehdittiin jo mainita. Italiassahan nämä housut kintuissa kärähtäneet ja kuiville kammenneet machot ovat suuressa huudossa (kuten erään Silvio Berlusconin kansansuosio osoittaa), joten seuraavaksi F. Briatore löytyy Scuderia Ferrari Marlboron palkkalistoilta kunhan Montezemolo saa Domenicalin terminoitua tiimin huonon menestyksen verukkeella.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jahas. Ranskalainen tuomioistuin vapautti Ranskassa kansallissankarin mainetta nauttivan Briatoren syytteistä.
Kai sen voi nähdä noinkin. Tosin en kyllä oikein ole saanut Briatoresta ja ranskalaisista sitä käsitystä, että heidän välillään olisi mitenkään erityisen lämpimät suhteet, vaikka Briatore tricolorin menestyksestä 2000-luvulla vastuussa onkin. Toki voin olla väärässä.

Itse näen tämän niin, että ranskalainen tuomioistuin totesi ranskalaisen ja erittäin merkittävän liiton toiminnan olleen laitonta. Tämä on erittäin harvinaista Ranskassa. Vai muistaako kukaan edellistä kertaa, kun ranskalaiset ovat ristiinnaulinneet oman kansallisylpeytensä? FIA tarvitsee näitä näpäytyksiä, koska sekään ei ole koskematon. Mosley jossain aivan varmasti kirjoittelee tiedotettaan ja FIA:n lakimiehethän ovat jo väläyttäneet aikomusta valittaa.

Sanakirjasta löytynee termi kuvaamaan sitä, että kaikista maailman maista ja kaupungeista FIA kuohittiin vieläpä omalla takapihallaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Tämä oli odotettavissakin, ettei elinikäinen kielto mene oikeusasteissa läpi. Hyvä niin sinällään, mutta sikäli tilanne on vähän hassu, että nyt ainut crashgatesta rankaistu henkilö on Pat Symonds, vaikka todisteet häntä ja Briatorea vastaan olivat suht yhtä pitävät (todistaja X:n lausunto).
Eikös Symondsinkin kiellot purettu ja sai kipurahoja?
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Veikkaan, että FIA:lla ollaan tosi iloisia jos FB ilmaantuu Maaliskuussa Bahrainin varikolle:ahem:
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Eikös Symondsinkin kiellot purettu ja sai kipurahoja?
Purettiin. Pikkuiset erot vaan noissa kipurahoissa. Briatore sai 15 000 euron korvaukset, kun Symonds saa puolestaan 5000 euroa. Jostain syystä tämä hieman huvittaa meikäläistä. :D

Vähän kaksijakoiset tunnelmat tuosta Briatoren toimitsijakiellon purkamisesta. Oishan ne voinut laittaa kestoksi pari vuotta. Mielummin näin, niin oppisipahan olemaan. Eiköhän Briatore kuitenkin keksi uudestaan jotain älytöntä, ainakin sitten jos pääsee samaan työpaikkaan Alonson kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Purettiin. Pikkuiset erot vaan noissa kipurahoissa. Briatore sai 15 000 euron korvaukset, kun Symonds saa puolestaan 5000 euroa. Jostain syystä tämä hieman huvittaa meikäläistä. :D
OK. Autosportin ensimmäisessä jutussa puhuttiin vain Briatoresta ja olin käsityksessä että vain hän vei tuomion oikeuteen. Symondsin tuomiohan ei ollut elinikäinen.
Vähän kaksijakoiset tunnelmat tuosta Briatoren toimitsijakiellon purkamisesta. Oishan ne voinut laittaa kestoksi pari vuotta. Mielummin näin, niin oppisipahan olemaan. Eiköhän Briatore kuitenkin keksi uudestaan jotain älytöntä, ainakin sitten jos pääsee samaan työpaikkaan Alonson kanssa.
Ilmeisesti eivät olisi voineet. Autosportin toisen jutun mukaan FIA:lla ei ole tuomiovaltaa Briatoreen ja Symondsiin, koska nämä eivät ole FIA:n lisenssin alaisia toimijoita (kuten kuskit ja tallit ovat).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Linkki WebSlaven viittaamaan Autosportin juttuun.

Autosport sanoi:
A French court ruled on Tuesday that the decision to ban the two Renault men had been "irregular" and overturned the FIA's decision, meaning both Briatore and Symonds can now return to work in Formula 1.

The court found that the FIA did not have the power to decree such a penalty - as neither men held any licences to compete.

"The FIA ... can sanction licence holders, leaders, members of the ASNs [national sporting authorities], but it cannot with respect to third parties, take measures equivalent to a sanction - in contravention of article 28 of its statutes," the verdict read.
Ja tämän "tavallisuudesta poikkeavan" toiminnan takia FIA joutuu julkaisemaan ilmoituksen Briatoren ja Symondsin rangaistuksen kumoamisesta:
The FIA is consequently obliged to notify within two weeks it is lifting the provisions to its members and licence holders, particularly the 13 teams entered into the FIA Formula 1 world championship 2010.

This must be published in the French newspapers, of the choice of Mr. Briatore and Mr. Symonds.
Kääntyihän tämäkin lopulta jännästi ympäri: FIA:n maailmanneuvosto ja Mosley saivat mustan silmän ja FIA nolattiin täysin. Maailmassa on vielä oikeutta jäljellä. Party on the streets everybody! :alppu:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ilmeisesti eivät olisi voineet. Autosportin toisen jutun mukaan FIA:lla ei ole tuomiovaltaa Briatoreen ja Symondsiin, koska nämä eivät ole FIA:n lisenssin alaisia toimijoita (kuten kuskit ja tallit ovat).
Jatkossa sitten FIA voi vaatia jonkinlaisen lisenssin kaikilta tallien henkilökuntaan kuuluvilta. Lisenssin vaatiminen managerilta lienee kuitenkin kilpailunrajoituslakien vastaista.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Tämä oli odotettavissakin, ettei elinikäinen kielto mene oikeusasteissa läpi. Hyvä niin sinällään, mutta sikäli tilanne on vähän hassu, että nyt ainut crashgatesta rankaistu henkilö on Pat Symonds, vaikka todisteet häntä ja Briatorea vastaan olivat suht yhtä pitävät (todistaja X:n lausunto).
Ehkä niin. Mutta kysehän on urheilulajista joka hallinnoi itseään. Eihän oikeus kumoa dopingtuomioitakaan, vai kumoaako? Kyllä mielestäni urheilulajin täytyy voida itse säätää sopivaksi katsotut rangaistukset. Periaatteessa kaikista erittäin epäurheilijamaisista tempuita kuuluukin elinikäinen rangaistus/porttikielto lajiin. Tai siis niin minun mielestäni, koska minun mielestäni urheilun pitäisi pyrkiä korkeaan moraaliin ja jonkinlaiseen kunniakäsitykseen.

Mielenkiintoista nähdä, tarkoittaako tämä sitä että Flavio voi aloittaa F1-tallin palveluksessa vaikka heti. Eli jäisi vaille mitään tuomiota. Se kyllä olisi jo naurettavuuden huippu. Tästä tulisi sitten ennakkotapaus, että kunhan vain eroaa tallin palveluksesta sopivasti ennen FIA:n tuomiota/käsittelyä, pääsee rangaistuksetta ja voi jatkaa piakkoin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Mikäs silloin estäisi mitään vilunkipeliä? Hankitaan voittoja ja mestaruuksia vilunkipelillä, erotaan ennen kuin FIA ehtii rangaista (tai eivät siis voi rangaista näin ollen) ja saadaan pitää kaikki "ansaittu". Siistii.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ehkä niin. Mutta kysehän on urheilulajista joka hallinnoi itseään. Eihän oikeus kumoa dopingtuomioitakaan, vai kumoaako? Kyllä mielestäni urheilulajin täytyy voida itse säätää sopivaksi katsotut rangaistukset..
Siviilioikeus menee aina urheiluliiton tuomioiden edelle. Esim. lätkän MM 1987.
 
Ylös