GT ja protot 2010

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tiedän tästä niin vähän, etten ala mitään jyrkkää sanomaan, mutta vähän tuntuisi, että nopeuseroa on aikalailla Kuismanen vs Salo? Vai onko?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Tallin toinen puolisko on hollantilaisen (vai luxemburgilaisen, vai belgialaisen, niinkun Markus yllä väittää? No, joku Afrikan osavaltio kuitenkin) DKR Engineeringin hallinnassa. Turun Sanomissa spekuloitiin joulukuussa, että toisen auton toinen kuljettaja olisi Enrique Bernoldi.

Markus Palttala on suhannut DKR:n Corvetella ainakin FIA GT-sarjassa, ja onkin tuossa yllä jo kertonut tallin / sarjan kuvioista. Jos saa toivoa, niin mielellään toki Markus puikkoihin.
DKR on kahden belgialaisen mekaanikon (Dany ja Kendy Racing) perustama talli. Heidän pajansa on reilun 20 minuutin matkan päässä täältä Belgian kodistani. Vaihtoivat viime vuonna kirjat Luxemburgiin, joka on täältä kolmen vartin ajomatkan päässä. Syy tuohon siirtoon on helppo arvata.

He ovat vuosia olleet mukana eri tiimeissä freelance mekaanikkoryhmänä ja Dany oli minulla mekaanikkona ensimmäistä kertaa 2002 PSI:n FIA GT1 -ohjelmassa. Vuonna 2006 he hoitivat Corvetteani Le Mans - ja FFSA GT -sarjoissa. Auton omistaa edelleen sama ranskalainen pisnismies, joka otti PSI:n haltuun 06 kaudelle, mutta kun talli laittoi pillit pussiin sen vuoden päätteeksi on DKR vuokrannut auton ja ajanut omissa nimissään Ranskassa ja viime vuonna FIA GT:ssäkin. Kendy jutteli viimeksi, että olisi pitänyt ostaa se auto, kun sen hinnan verran on jo maksettu vuokraa ja nyt tuli 2 vuotta lisää käyttöaikaa.

Kävin tosiaan tuolla Vettellä ajamassa Silverstonessa FIA GT:n avauksen viime keväänä. VM kirjoitti joulukuun numerossa kuskiarvioissaan, että ajoin pääasiassa siinä sarjassa, mutta kyseessä oli vain se yksi kisa, johon DKR pyysi mukaan paria päivää ennen viikonloppua, kun halusivat tutun kuskin promoamaan heidän suunnitelmiaan. Sitten kesällä saivat Sangarin budjetin avulla diilin Bernoldin & co kanssa (Ratelin avustuksella) ja ajoivat loppukauden kisat, välillä hyvälläkin menestyksellä.

Kendy kertoi ennen pyhiä, että Brassien kanssa on tarkoitus jatkaa, mutten ole muutamaan viikkoon kuullut tarkempia uutisia. GT1 MM sallii mukaan vain kahden auton tiimejä ja tästä syystä 2 belgialaista poppoota löivät hynttyyt yhteen päästäkseen mukaan.

On tuolta suunnalta tullut kyselyitä, mutta molemmissa tiimeissä budjetti kerätään kokonaisuudessaan kuskeilta tai heidän tukijoiltaan, joten joudun aina siinä vaiheessa nostamaan kädet pystyyn. Eiköhän alle tule tälle kaudelle tuoreempi laite...

CARTerin kommenttiin viitaten on mielenkiintoista tosiaan nähdä minkälainen näiden vanhojen ja uusien GT1:sten ero tulee olemaan. 2010 sääntöjen mukaan Corvetteen, Maseratiin ja Astoniin täytyy lisätä 100kg painoa (minimi ennen 1100, nyt 1200KG, uudet ja vanhat saman painoisia), kaikissa autoissa on sama ECU eli elektroninen ohjausyksikkö Magnetti Marellilta, luistonesto ainakin kielletään, moottoreissa on jotain rajoituksia huoltokuluja karsimaan ja jotain aerodynaamisia muutoksia, joita en tarkemmin muista.

Veikkaisin, että nuo rajoitukset eivät riitä pudottamaan vanhojen autojen vauhtia tarvittavaa muutamaa sekuntia (Zolderin aika-ajoissa 3,355s Kumpenin paalun ja Krummin Nissanin välillä). Toisaalta viime vuonna testimielessä mukana olleet uusien sääntöjen mukaiset autot kehittyvät varmasti tälle kaudelle. Ainakin Ford on rakentanut uuden auton viime vuoden oppien pohjalta ja veikkaisin Nissanin tekevän samoin. Keväällä järjestetään pari Balance of Performance -testiä samaan tyyliin kuin GT3:ssa ja nämä erilaiset laitteet yritetään saada samalle viivalle.

Laittaisin rahani vanhojen autojen puolesta, jos ei pelkästään vauhdin, niin ainakin vuosien kehitystyön tuoman luotettavuuden vuoksi. On tosin loogista ajatella, että lähtöruudukkojen täydentämisen nimissä mukaan sallitut Maserati, Corvette ja Aston Martin eivät saisi piestä selvästi sarjan hengen mukaisesti rakennettuja ja jo pari vuotta sitten tähän uuteen suunnitelmaan sitoutuneita Fordia, Lamboa ja Nissania. Toisaalta en oikein näe mahdollisena, että Vitaphone kurvailisi joukon hännillä vain, jotta mukana on riittävästi autoja...

Tiimien kannalta hankalinta on ollut se, että kalenterit, säännöt ja muut kuviot vahvistettiin vasta joulun alla eli puolet off-seasonista meni odotteluun ja ihmettelyyn ja nyt on kiire.

Lamborghinista en tiedä, mutta muut ovat varmasti valmiina kauden avauksessa ja julkaistiinhan se Lambokin jo viime kesänä eli eiköhän sieltä muutama auto lähde Abu Dhabiin huhtikuussa.
 
Viimeksi muokattu:

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Se oli GT3, mutta näemmä se pätee MM-sarjaankin kunhan vain on tarpeeksi paljon rahaa... :doubtful:
Jonkun se leikki on maksettava. Jokainen tiimi tavoittelee koko budjettia joko tehtailta, sponsoreilta tai sijoittajilta/omistajilta, jolloin heillä on mahdollisuus palkata parhaat mahdolliset kuljettajat. Jos rahat eivät ole kasassa, niin sitten haetaan mahdollisimman hyvää kompromissia muilla keinoilla, mm. myymällä kuskipaikkoja. Parempi olla mukana menossa kuin jättää leikki kesken heti, jos Alonso ja Schumi eivät ole ratin takana. Tämä pätee jokaiseen kalliiseen lajiin, F-ykköset ja rallin MM mukaan luettuina.

Pikkuformuloissa jokainen paikka maksaa. Isommilla tiimeillä on mahdollisuus kerätä muilta kuskeilta vähän enemmän, jotta voivat ottaa sen aidosti lahjakaan kaverin halvemmalla.

Kuskin näkökulmasta tämä on hankalaa. Parhaassa asemassa ovat erittäin hyvät kuljettajat, joilla on henk.koht. tukijoita, joilla voivat auttaa tiimiä ja parhaassa tapauksessa siitä saa siivun omaan taskuun. Nämä kaverit ovat myös aina parhaissa tiimeissä parhaiden kuskiparien kanssa ja tekevät tuloksia, joista ei ole haittaa neuvotteluissa.

Itse olen ollut näissä kuvioissa mukana yli 10 vuotta ja viettänyt suurimman osan ajasta ns. herrasmieskuljettajien kanssa. Olen heille kuitenkin pelkästään kiitollinen niistä mahdollisuuksista, vaikka silloin tällöin on joku voitto jäänyt saavuttamatta... Toki se välillä vaatii hieman kärsivällisyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Hyviä pointteja ja hyvää pekuleerausta monsieur Palttalalta. Yhteen asiaan haluan kuitenkin tarttua:
Parempi olla mukana menossa kuin jättää leikki kesken heti, jos Alonso ja Schumi eivät ole ratin takana. Tämä pätee jokaiseen kalliiseen lajiin, F-ykköset ja rallin MM mukaan luettuina.
Nick Damanin mielipiteeseen on minun fanina ja lajia seuraavana hyvä yhtyä: Tuo pätee kaikessa muussa, muttei enää MM-sarjassa. Sillä tasolla ei enää vapaamatkustajia ja turisteja kuulu hyväksyä. Siksi on lähes skandaali, että jossain vaiheessa on edes esitetty, että FIA tai SRO tai kuka tahansa jättäisi hyväksymättä tehdaskuljettajien muodostamia kuljettajakokonaisuuksia GT1:n maailmanmestaruussarjassa.

Tosin ymmärrän kyllä, että herrasmieskuljettajan parina GT1:ssä tänä vuonna ajavan ammattikuljettajan kärsivällisyys saattaa olla koetuksella, jos esimerkiksi huhut Astonin kuljettajista ovat lähelläkään totuutta. Mutta tällä tasolla hanskoja ei kuulukaan enää käyttää ja pelin tulee olla raakaa.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=fr&tl=en&u=http://www.lemans.maville.com/sport/detail_-Auto-Chez-Toyota-pas-de-programme-Le-B-B-Mans-_spo-1236078_actu.Htm
Pascal Vasselon antaa ymmärtää ettei Toyotalle ole tulossa tulevaisuudessa (2011) Le Mans ohjelmaa.

Mutta täytyy muistaa että halutessaan voi ottaa huomioon seuraavat pointit: Vuoden 2011 lopullisia sääntöjä ei ole vielä julkistettu, kaikki mahdolliset kilpailijat eivät ole julkistautuneet ja vaikka Kölnin tehdas on vähentänyt henkilöstöä, tehdas on edelleen toiminnassa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418


Viikonloppuna olisi vuorossa sitten jotain seurattavaakin, eli Daytona 24h.

Aikataulu
Provisionaalinen (köyhähkö) entry list



Lähetysajat

Speed TV
Lauantai 30.1 - 15.00-22.00 (live)
Sunnuntai 31.1 - 07.00-16.00 (live)
(U.S Eastern)

Eurosport 2
Lauantai 30.1 - 23.00-01.00 (live)
Sunnuntai 31.1 - 21.45-23.00 (live)
(Suomen aikaa)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tuli tuola toisessa yhteydessä esille sellainen asia historian kirjoista, että mites J.J Lehdon matka Toyota Supran rattiin 1995 Zhuhain kilpailuun oikein alkoi?
Tästä ei ole mitään missään oikein olemassa tietoa, ainakaan Wikipedia ei tunne eikä liiemmin moni muukaan lähde tästä tapauksesta mitään. Keskeytys kilpailussa kuitenkin tuli, ja kuljettaja parina oli Yannic Dalmas.
Onkos ketään joka tietäisi enemmän?

Yleensäkin J.J Lehdon 1995-1997 uran vaiheista?
Kaikki tieto, kuvat, lehti-artikkeli vinkit sun muut otetaan vastaan erityisellä mielenkiinnolla.

Kiitän jo etukäteen. :cool:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Nyt se on sitten vahvistettu: Enge, Mucke ja Turner lähtevät vetämään Fischer Racingin "Aston Martinin nuorten kuljettajien" GT1-tiimin MM-ohjelmaa. Eivät sentään viime vuonna Le Mans -sarjan mestaruuden voittanutta Engeä ja Muckeä samaan autokuntaan laittaneet. Mucken pariksi 008 Astoniin istahtaa GT3:sta nouseva tanskalainen Christoffer Nygaard.

Jäämme odottamaan muiden "brändien" vastausta... :rolleyes:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kysyisin asioista jotain tietäviltä, että mitkä on odotukset autojen voimasuhteiden osalta? Onko nuo miten tasaväkisiä? Mitä nyt tuloksia kattelin, niin viime vuonna Maseratit painoi melkosta kyytiä.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Fisichella kertoi torstaina Ferrarin uuden F1-auton julkistamistilaisuudessa, että aikoo ajaa tulevana kautena Le Mans -sarjassa GT2 Ferrarilla. Planet Le Mans on listannut hänet samaan autoon Alesin kanssa (Advanced Engineering).

Ja Daytona 24h alkaa muutaman tunnin päästä. Ustreamiin ilmestynee Speedin striimejä myöhemmin, mutta katsoin ennakolta mitä löytyy:
http://www.ustream.tv/channel/daytona-international-speedway-web-cam (?)
http://www.ustream.tv/channel/turner-motorsport-live (Turner motorsportin webbikamera)

Live timing

Palttala mukana siis Porschellaan.
Kiinnostavaa nähdä, millaiseksi sää muodostuu. Paljon on ollut puhetta sateesta.

Kysyisin asioista jotain tietäviltä, että mitkä on odotukset autojen voimasuhteiden osalta? Onko nuo miten tasaväkisiä? Mitä nyt tuloksia kattelin, niin viime vuonna Maseratit painoi melkosta kyytiä.
Sanoisin ainakin näin, että täysin uusista autoista Nissan tulee häviämään Fordille.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja Daytona 24h alkaa muutaman tunnin päästä. Ustreamiin ilmestynee Speedin striimejä myöhemmin, mutta katsoin ennakolta mitä löytyy:
http://www.ustream.tv/channel/daytona-international-speedway-web-cam (?)
http://www.ustream.tv/channel/turner-motorsport-live (Turner motorsportin webbikamera)

Live timing

Palttala mukana siis Porschellaan.
Kiinnostavaa nähdä, millaiseksi sää muodostuu. Paljon on ollut puhetta sateesta.

Tuolla U-streamilla on joku diili SpeedTV:n kanssa siitä, että heidän striiminsä pimenee siksi aikaa, kun SpeedTV näyttää lähetystä kisasta....:doubtful:
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Aika vetistä tuntuis Daytonassa olevan.

Edit : ei kuitenkaan juuri nyt taida sadella, joten rata alkaa kuivumaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Palttala näköjään ratin takana, ja ensimmäisenä tavoitteena on päästä Greyn anatomian Patrick Dempseyn ohi. Luulisi onnistuvan. ;)

-Edit- Ainakin heti veti 3,5 sek. nopeamman kierroksen kuin Dempsey.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Palttala näköjään ratin takana, ja ensimmäisenä tavoitteena on päästä Greyn anatomian Patrick Dempseyn ohi. Luulisi onnistuvan. ;)
Jossain eräs selostaja seuraa tämän "taisteluparin" tilannetta erittäin tarkkaan. Ainakin viime kesäisen Le Mansin jälkeen luulisi seuraavan ;)

Itse en ole seurannut tämän vuoden Rolexia, koska jotenkin on edellisvuosiin verrattuna aneeminen osallistujalista. Mutta voisi kai sitä nyt saunan jälkeen vähän aikaa vilkuilla...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Keltainen kokosi porukkaa kasaan, joten nythän siinä olisi Palttalalle porukka ihan syöttinä edessä. Dempseyn porukka ehti jo vaihtaa kuskia, mutta ero mitataan kymmenyksissä, joten eiköhän sija tuosta kohta pykälällä nouse. (nyt 35. kokonaiskilpailussa.)

Ehti jo kirjoituksen aikana pompsahtaa pari sijaa. Törmäilyjä edessä, ehkä. Dempseyn autokunta puolen sekunnin päässä silti.

-Edit- Ja Markus meni ohi! :thumbup:

-Edit2- Jaajaa, taidan huomenna siirtää tämän Daytonan liveseurannan omaan otsikkoon. Tähän aikaan en ryhdy säheltämään.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
-Edit2- Jaajaa, taidan huomenna siirtää tämän Daytonan liveseurannan omaan otsikkoon. Tähän aikaan en ryhdy säheltämään.
Tuskin vuoden jokaisesta endurancekisasta tarvitsee omaa ketjuaan tehdä...

Itse päätin lopulta vajota taas tulos/uutispimentoon, ja katsoa löytyvätkö Speedin tahi Eurosportin lähetykset myöhemmin RU:sta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18475
No niin nyt on Grand Am Daytona 24H kisa ajettu ja sen voitti tänä vuonna Action Express tiimi ja heidän kuskinelikkonsa Joao Barbosa, Mike Rockenfeller Ryan Dalziel ja Terry Borchelle.

Markus Palttalan autokunta oli lopputuloksissa sijalla 36.
 
Viimeksi muokattu:

J.T.

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
183
Sijainti
Tampere
Carter käy tirkistelemässä meidän ikkunan takana....tottakai seurasin kisaa, varsinkin kun olen itse selkeästi nopeampi kuljettaja kuin vanina Ickx (muitoja LeMans 2009 selostuksesta).

Maukka vielä pärjää mulle...juuri ja juuri, sekin alkaa olla jo vanha ja hidas...:0)..
 
Ylös