Kun jarrutetaan, niin pyritään mahdollisimman hyvään hidastuvuuteen. Kilpa-autoissa tämä tarkoittaa sitä, että samalla kun jarrutetaan ei käytetä kytkintä pohjassa kuten normiautoissa, vaan moottorijarrutus hoitaa osan hidastuvuudesta. Kytkintä ei käytetä kuin alasvaihdon kohdalla. Kun Henkkakin on jarruttanut, on kaasu aina ollut pois. Lanciassa oli tuohon aikaan 530-560hv ja kaasun ollessa päällä jarrutettaessa ei hidastuvuus ole riittävä. Samalla kärsii kytkin, voimansiirto ja ennen kaikkea jarrut.
Markun tarkoittama pumppaus oli sitä, että alasvaihdoissa samalla kun vasen jalka käyttää kytkintä jarrun ohella ja veto katkeaa hetkeksi, annetaan annos kaasua jolloin moottorin ja samalla turboahtimen kierrokset ja ahtopaine nousevat. Samaa tekniikaa käytetään vapareissakin, koska tällä tavoin voidaan kontrolloida moottorijarrutuksen voimakkuutta kun veto kytketään takaisin. Mutta tärkeintä on se, että voimansiirto ei voi päällä kun kaasua polkaistaan nopeasti. Moottorin pitää saada ottaa kierroksia vapaasti eikä jarrua tai vetoa vasten.
Pumppaaminen eroaa yleisesti käytetystä välikaasusta siinä, että välikaasua käytetään niin, että ensin kytkin alas, vaihde vapaalle, kytkin ylös, kaasua, kytkin alas, vaihde päälle ja kytkin ylös. Tällä on kaksi tarkoitusta: a) kierroksia nostettaessa vähennetään moottorijarrutusta eli pyörien lukitsemistaipumusta kytkin nostettaessa ja b) minimoidaan vaihteiston hammaspyörien välinen nopeusero mahdollisemman pieneksi, jotta vaihde menee päälle. Yleensä tätä ei vaadita synkronoiduissa vaihteistoissa.