Tässä näiden viimeisten juonenkäänteiden myötä välähti mieleen myös yksi vähän vähemmän spekuloitu teknisestä viasta johtuva onnettomuusteoria. Toisin kuin kaasupoljinteoria, tämä teoria sopisi paljon paremmin onnettomuuden dynamiikkaan ja hyvin todennäköisesti näkyisi selvästi onnettomuusvideolla ja jota Lancialla siten olisi motiivia myös peitellä ja joka voisi myös näin selittää onnettomuusklipin alkuosan tarkoituksellisen pois leikkaamisen. Lisätään kuitenkin heti alkuun, että oma vahvin teoria onnettomuussyyksi on edelleen ylikovaa paikkaan tulo väärinymmärretystä nuotista johtuen...joka on voinut hyvin johtua siitä, että kypäräpuhelimet on olleet hajalla.
Mutta oikean takarenkaan tyhjenemistä keskellä onnettomuusmutkaa voisi tukea peräti viisi eri seikkaa.
1. Onnettomuusmutkaa edeltävää lyhyttä suoraa edeltää lyhyt helppo oikea, jossa jo ilmeisesti 1986 leikattiin sisältä soran kautta. Tämä leikkaaminen olisi saattanut rikkoa oikean takarenkaan, joka olisi välittömästi alkanut hitaasti tyhjenemään seuraavalla lyhyellä suoralla ennen onnettomuusmutkaa, eli kyseessä olisi alkuun ollut ns. "slow puncture". Tässä onboard tuosta kyseisestä leikkauspaikasta:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU&t=3m25s
2. Oikean takarenkaan totaalinen tyhjeneminen keskellä onnettomuusmutkaa sopisi siihen miten onnettomuus tapahtui. Kun Henkka on alkanut kääntymään onnettomuusmutkassa vasemmalle, olisi oikea takarengas siihen kohdistuvan kasvavan sivuttaisvoiman myötä lopulta tyhjentynyt "räjähdysmäisesti" keskellä mutkaa. Tämän tapahduttua olisi perä lähtenyt välittömästi alta, joka selittäisi voimakkaassa yliohjautumiskulmassa tieltä poistumisen.
3. Tällä voisi myös selittyä mystinen valkoinen kappale, joka selvästi putoaa vuoren rinnettä alas huomattavasti aiemmin mutkaa, täysin erillään Henkan Lanciasta, joka on siinä vaiheessa jo paljon edempänä mutkaa suistumassa ulos tieltä. Osa on edelleenkin täysi mysteeri. Irtosiko vaalea kappale Lanciasta vai tien reunalta? Tuo osa olisi voinut repeytyä irti Lancian oikeasta takakulmasta "räjähdysmäisen" renkaantyhjenemisen yhteydessä, joka myös selittäisi osan putoamisen rinnettä alas huomattavasti erillään autosta ja nimenomaan huomattavasti aikaisemmin mutkassa.
4. Bruno Saby on esittänyt sen mahdolliseksi onnettomuuden syyksi. Saby on paikan päällä ollessaan saattanut tehdä, tietoisesti tai alitajuisesti, havaintoja mielessään mahdolliseen rengasrikkoon viittaavista jäljistä tiessä.
5. Oikean takarenkaan dramaattinen tyhjeneminen pystyttäisiin hyvin todennäköisesti toteamaan onnettomuusvideolta. Etenkin jos Lanciasta on vielä irronnut jotain katteen palasia keskellä mutkaa siitä johtuen. Tämä antaisi motiivin Lancialle suojella itseään ja erityisesti Pirelliä joutumasta minkäänlaisiin syytteisiin onnettomuudesta.
Miksi Lancia ja Pirelli toimisi näin häikäilemättömästi ja tarkoituksella salaisi onnettomuuden todellisen syyn? Tähän vastausta pitää hakea italialaisesta kulttuurista ja etenkin italialaisista oikeuskäytännöistä. Italiassa jokaisessa, täysin puhtaasti onnettomuudestakin johtuneeseen kuolemantapaukseen, täytyy löytää laillisesti joku syyllinen jos se vain ikinä on mahdollista. Moottoriurheiluun liittyen kuuluisia tapauksia on mm. 90-luvun Senna-oikeudenkäynti, Jim Clarkin aivan järjetön vainoaminen läpi 60-luvun italialaisviranomaisten toimesta (1961 Monzan tapahtumat)...tai esim. Nicky Haydenin kuolemaan johtunut pyöräilyonnettomuus pari vuotta sitten, jossa mielestäni onnettomuuteen täysin syytön autoilija piti vaikka väellä väkisin saada jotenkin Haydenin kuolemasta vastuuseen.
Henkan onnettomuus sattui toki Ranskan maaperällä, mutta Lancia ja Pirelli italialaisina yhtiöinä ovat saattaneet refleksinomaisesti alkaa suojelemaan itseään mahdollisten oikeustoimien varalta, keinolla millä hyvänsä. Juuri tähän "suojelurefleksiin" liittyy myös Erja Toivosen, julkisuudessa vahvistamat, kiristämistoimenpiteet. Syystä tai toisesta, selvä fakta kuitenkin on, että Lancialla on pelätty Henkan omaisten mahdollisia reaktioita ja oikeustoimia jos onnettomuuden syy joskus tulee selville.
Olin kieltämättä hieman sivuuttanut tämän teorian tähän asti, mutta nyt kun aloin ajattelemaan asiaa tarkemmin niin yllättävän moni asia sopisi tähän teoriaan.
Tästä mielikuvitusta laukalle saavasta spekuloinnista huolimatta edelleen vahvin teoria on mielestäni kuitenkin väärinymmärretystä nuotista johtuen ylikovaa mutkaan, joka on hyvin voinut johtua siitä, että kypäräpuhelimet ovat hajonneet. Mutta jos teknisestä viasta täytyy onnettomuussyytä jostain hakea, tämä on mielestäni ylivoimaisesti se todennäköisin teoria. Rengasrikkoa vastaan sotii se, että luulisi paikalle jääneen sellaisia jälkiä, jotka oltaisiin laajemmalla joukolla voitu todeta varmuudella rengasrikon aiheuttamiksi...toki Saby on ainakin alitajuisella tasolla tällaisia huomioita jostain saattanut tehdä. Pitäisi joku päivä varmaan oikein suurennuslasilla tutkia onnettomuusmutkaan jääneitä renkaanjälkiä ja vertailla niitä 100% varmennettuihin rengasrikosta johtuneisiin onnettomuuksiin...ja koittaa sillä tavalla sulkea tuota teoriaa mahdollisesti pois.