Henri Toivosen onnettomuus korsikalla

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Ei liity onnettomuuten mutta Aleksi Mäkelä haluaisi tehdä elokuvan Henri Toivosesta.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006311109.html

Käsikirjoitus valmiina, vain raha puuttuu.

Aleksi Mäkelä: ”Jos elokuvan Henri Toivosesta pääsen tekemään, niin sen jälkeen voin kuolla. Kaikkein pahinta olisi, että joku muu sen tekisi. Eli minä joko kuolen katkeruuteen tai sitten onneen, että saavutin määränpääni.”
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
onnettomuusvideon perusteella voidaan sanoa ihan faktana, että sen kuvaaja ei liikkunut vähintään 2-3 minuuttiin paikaltaan yhtään mihinkään (Biasion (?) juoksemassa varoittamaan mutkassa).
Minusta kuvaaja taas lähti heti kohti onnettomuuspaikkaa, ja juuri tämän vuoksi kuvaa on "leikattu". Lisäksi Sabyn pysäyttäminen on varmasti vienyt huomiota. Biasionin saapuminen kuvataan minusta jo vähän eri kulmasta.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Aleksi Mäkelä: ”Jos elokuvan Henri Toivosesta pääsen tekemään, niin sen jälkeen voin kuolla.
Ehdottomasti parempi että Aleksi Mäkelä ehtisi kuolla, ennen kuin pääsee rääpimään Henkankin muiston. Onnistuihan hän siinä Matti Nykäsenkin kohdalla, vaikka kohde oli valmiiksi räävitön.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Minusta kuvaaja taas lähti heti kohti onnettomuuspaikkaa, ja juuri tämän vuoksi kuvaa on "leikattu". Lisäksi Sabyn pysäyttäminen on varmasti vienyt huomiota. Biasionin saapuminen kuvataan minusta jo vähän eri kulmasta.
Ei ole mitenkään voinut lähteä heti kohti onnettomuuspaikkaa. Kyllä siinä on se kolme minuuttia vähintään melkein seisty paikallaan. Onnettomuuspaikkaan on kuitenkin vain 300 metriä matkaa tietä pitkin. Ei siihen matkaan montaa minuuttia olisi mennyt, pysäytettiin Sabya tai ei. Kuvakulma on mielestäni täysin sama, tai lähes sama Biasionin pysähtyessä paikalle.

Onnettomuushetki:


2-3 minuuttia onnettomuuden jälkeen kuvakulma on identtinen tai lähes identtinen verrattuna onnettomuushetkeen:

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Olisiko kuvaaja voinut olla alunperin täällä kallion päällä? https://www.google.fi/maps/@42.3555805,9.1438205,3a,75y,49.36h,101.77t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUkzEFvfeaI_OY8DC8l1R9A!2e0!7i13312!8i6656

ja sitten sieltä alas hivuttautumiseen on mennyt hetki, Sabyn pysäyttämiseen hetki ja sitten on kuvattu Biasionin saapuminen?
En usko. Kuvaaja on hyvin todennäköisesti seissyt koko ajan tuossa ulkokurvissa näkyvällä levennyksellä, kun vertailee videon tien korkeutta vastarinteellä.
https://www.google.fi/maps/@42.3555466,9.1439154,3a,70.4y,184.36h,88.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAsbO3c0bg6NxyzsX9GXkaw!2e0!7i13312!8i6656

Tämä otos on hyvin pian onnettomuuden jälkeen:


Sitten tässä tismalleen samalta paikalta/korkeudelta zoomattuna Google Mapsista kuvakulma jossa Biasion juoksee varoittamaan, joka täytyy olla kuvattu jo lähemmäs kolme minuuttia onnettomuuden jälkeen.

https://www.google.fi/maps/@42.3555466,9.1439154,3a,15y,180.7h,91.96t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAsbO3c0bg6NxyzsX9GXkaw!2e0!7i13312!8i6656

 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Sabylle on viimeistään tässä kohtaa pätkää todennäköisesti valjennut tilanteen vakavuus, ilman seuraavassa vasurissa olleita pysäyttäjiäkin.

 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5280
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ayrton-Ana sanoi:
Jos oletetaan, että tämä on kuvattu samasta kamerasta kuin ulosajo, tämän otoksen kuvaushetkellä Chatriotin ja Alénin on täytynyt jo ehtiä pysähtymään paikalle kallion taakse, mutkan alkupäähän.
Ärsyttää, kun onnettomuuspaikasta on ollut hyvä ilmakuva (siis mistä näkyy mihin mikäkin auto on pysähtynyt) muistaakseni AutoHebdo-lehdessä, mutta en ole enää onnistunut sitä löytämään.

Ayrton-Ana sanoi:
Mutta en tiedä saiko Suomen media silloin edes missään vaiheessa mitään tietoa, että onnettomuudesta oli jonkinlaista videomateriaalia olemassa? Perustuen siihen mihin tyyliin onnettomuudesta on kirjoitettu vielä ainakin 90-luvun folkloressa, veikkaan että ei saanut.
Näytä liitetiedosto 26638
HS 8.5.1986

Kyllä siitä oli tieto, mutta veikkaan senkin hautautuneen samaan masentavaan "totuutta ei saada selville" konsensukseen. Mutta onko tuota kukaan Suomessa ennen youtube-aikaa nähnyt (olettaen että lehtijutun klippi on juuri SE klippi)? Btw, tuossa puhutaan filminpätkästä yksikössä - ei sillä, että sekään mitään tosin poissulkisi.

e. Karmea virhe tulla ennen iltasatu-sessiota tarkistamaan, mitä tähän topicciin on päivitetty. Ei meinaa tulla Eemelin metkuista mitään, kun mieli harhailee Vaahteramäen sijaan tiellä D18.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuvaajan sijoittumisesta ja liikkeistä olet varmaan oikeassa.

Sabylle on viimeistään tässä kohtaa pätkää todennäköisesti valjennut tilanteen vakavuus, ilman seuraavassa vasurissa olleita pysäyttäjiäkin.

Toki hyvä muistaa, että rallikuski ei ehdi katsella maisemia. Tuskin sitä nyt ainakaan edellisiä mutkia tulee enää vilkuiltua.

Kyllä siitä oli tieto, mutta veikkaan senkin hautautuneen samaan masentavaan "totuutta ei saada selville" konsensukseen. Mutta onko tuota kukaan Suomessa ennen youtube-aikaa nähnyt (olettaen että lehtijutun klippi on juuri SE klippi)? Btw, tuossa puhutaan filminpätkästä yksikössä - ei sillä, että sekään mitään tosin poissulkisi.
Ihan varmasti tuossa kuvaillaan juuri tätä samaa klippiä.

Kuutisen vuotta sitten, kun tuo pätkä tuli ainakin tällä foorumilla tietoisuuteen, näytin sen isälleni. Hän sanoi kyllä nähneensä sen jo joskus aiemmin. Ja meillä ei kotona ole ollut mitään taivaskanavia, ei edes kaapelia. Toki tässä ja monessa muussakin asiassa on aina mahdollisuus, että muistikuvat sekoittuu toisiin.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Oho! No jopas. :thumbup:

Balestren mukaan filmissä näkyy, kuinka Toivosen ja kartanlukija Sergio Creston auto syöksyy vaakalennossa ulos tieltä. Samalla auto häviää amatöörikuvaajan kamerasta
Tuo lainaus antaa hyvin erehdyttävästi sellaisen käsityksen, että diktaattori itse olisi nähnyt pidemmän version onnettomuudesta, kuin se joka nähtiin sitten lopulta julkisuudessa. Nykyisessä versiossa auto on jo ehtinyt häviämään kamerasta videon alussa. Ellei Balestre sitten tosiaan tarkoita "vaakalennolla ulos tieltä" juuri vasta tuota auton viimeistä putoamisliikettä maahan...kun auto on jo ehtinyt suistumaan tieltä aikaisemmin ja ilmestyy kuvaan samalla kun osuu kohtalokkaasti pohja edellä puuhun, kimmoten siitä hieman takaisin tulosuuntaansa ja alas maahan katolleen.

Tuikitärkeää informaatiota tuossa on myös se, että nauhaa ei tosiaankaan ole siis heti välittömästi julkisuuteen päästetty lainkaan. Näin nauha olisi hyvin ehtinyt olemaan "tutkinnallisista syistä" myös Lancian hallussa, ennen kuin sitä nähtiin julkisuudessa.

edit. ja nämä kaikki huomiot tosiaan siis sillä varauksella, että Balestre ylipäätään puhuu samasta filmistä kuin se joka on julkisuudessa. Olen myös melko varma, että puhuu. Antaa vain erehdyttävästi sellaisen käsityksen, että olisi nähnyt siitä pidemmän version.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Tässä näiden viimeisten juonenkäänteiden myötä välähti mieleen myös yksi vähän vähemmän spekuloitu teknisestä viasta johtuva onnettomuusteoria. Toisin kuin kaasupoljinteoria, tämä teoria sopisi paljon paremmin onnettomuuden dynamiikkaan ja hyvin todennäköisesti näkyisi selvästi onnettomuusvideolla ja jota Lancialla siten olisi motiivia myös peitellä ja joka voisi myös näin selittää onnettomuusklipin alkuosan tarkoituksellisen pois leikkaamisen. Lisätään kuitenkin heti alkuun, että oma vahvin teoria onnettomuussyyksi on edelleen ylikovaa paikkaan tulo väärinymmärretystä nuotista johtuen...joka on voinut hyvin johtua siitä, että kypäräpuhelimet on olleet hajalla.

Mutta oikean takarenkaan tyhjenemistä keskellä onnettomuusmutkaa voisi tukea peräti viisi eri seikkaa.

1. Onnettomuusmutkaa edeltävää lyhyttä suoraa edeltää lyhyt helppo oikea, jossa jo ilmeisesti 1986 leikattiin sisältä soran kautta. Tämä leikkaaminen olisi saattanut rikkoa oikean takarenkaan, joka olisi välittömästi alkanut hitaasti tyhjenemään seuraavalla lyhyellä suoralla ennen onnettomuusmutkaa, eli kyseessä olisi alkuun ollut ns. "slow puncture". Tässä onboard tuosta kyseisestä leikkauspaikasta:
http://www.youtube.com/watch?v=T9pfNCvSGiU&t=3m25s

2. Oikean takarenkaan totaalinen tyhjeneminen keskellä onnettomuusmutkaa sopisi siihen miten onnettomuus tapahtui. Kun Henkka on alkanut kääntymään onnettomuusmutkassa vasemmalle, olisi oikea takarengas siihen kohdistuvan kasvavan sivuttaisvoiman myötä lopulta tyhjentynyt "räjähdysmäisesti" keskellä mutkaa. Tämän tapahduttua olisi perä lähtenyt välittömästi alta, joka selittäisi voimakkaassa yliohjautumiskulmassa tieltä poistumisen.

3. Tällä voisi myös selittyä mystinen valkoinen kappale, joka selvästi putoaa vuoren rinnettä alas huomattavasti aiemmin mutkaa, täysin erillään Henkan Lanciasta, joka on siinä vaiheessa jo paljon edempänä mutkaa suistumassa ulos tieltä. Osa on edelleenkin täysi mysteeri. Irtosiko vaalea kappale Lanciasta vai tien reunalta? Tuo osa olisi voinut repeytyä irti Lancian oikeasta takakulmasta "räjähdysmäisen" renkaantyhjenemisen yhteydessä, joka myös selittäisi osan putoamisen rinnettä alas huomattavasti erillään autosta ja nimenomaan huomattavasti aikaisemmin mutkassa.

4. Bruno Saby on esittänyt sen mahdolliseksi onnettomuuden syyksi. Saby on paikan päällä ollessaan saattanut tehdä, tietoisesti tai alitajuisesti, havaintoja mielessään mahdolliseen rengasrikkoon viittaavista jäljistä tiessä.

5. Oikean takarenkaan dramaattinen tyhjeneminen pystyttäisiin hyvin todennäköisesti toteamaan onnettomuusvideolta. Etenkin jos Lanciasta on vielä irronnut jotain katteen palasia keskellä mutkaa siitä johtuen. Tämä antaisi motiivin Lancialle suojella itseään ja erityisesti Pirelliä joutumasta minkäänlaisiin syytteisiin onnettomuudesta.

Miksi Lancia ja Pirelli toimisi näin häikäilemättömästi ja tarkoituksella salaisi onnettomuuden todellisen syyn? Tähän vastausta pitää hakea italialaisesta kulttuurista ja etenkin italialaisista oikeuskäytännöistä. Italiassa jokaisessa, täysin puhtaasti onnettomuudestakin johtuneeseen kuolemantapaukseen, täytyy löytää laillisesti joku syyllinen jos se vain ikinä on mahdollista. Moottoriurheiluun liittyen kuuluisia tapauksia on mm. 90-luvun Senna-oikeudenkäynti, Jim Clarkin aivan järjetön vainoaminen läpi 60-luvun italialaisviranomaisten toimesta (1961 Monzan tapahtumat)...tai esim. Nicky Haydenin kuolemaan johtunut pyöräilyonnettomuus pari vuotta sitten, jossa mielestäni onnettomuuteen täysin syytön autoilija piti vaikka väellä väkisin saada jotenkin Haydenin kuolemasta vastuuseen.

Henkan onnettomuus sattui toki Ranskan maaperällä, mutta Lancia ja Pirelli italialaisina yhtiöinä ovat saattaneet refleksinomaisesti alkaa suojelemaan itseään mahdollisten oikeustoimien varalta, keinolla millä hyvänsä. Juuri tähän "suojelurefleksiin" liittyy myös Erja Toivosen, julkisuudessa vahvistamat, kiristämistoimenpiteet. Syystä tai toisesta, selvä fakta kuitenkin on, että Lancialla on pelätty Henkan omaisten mahdollisia reaktioita ja oikeustoimia jos onnettomuuden syy joskus tulee selville.

Olin kieltämättä hieman sivuuttanut tämän teorian tähän asti, mutta nyt kun aloin ajattelemaan asiaa tarkemmin niin yllättävän moni asia sopisi tähän teoriaan. Tästä mielikuvitusta laukalle saavasta spekuloinnista huolimatta edelleen vahvin teoria on mielestäni kuitenkin väärinymmärretystä nuotista johtuen ylikovaa mutkaan, joka on hyvin voinut johtua siitä, että kypäräpuhelimet ovat hajonneet. Mutta jos teknisestä viasta täytyy onnettomuussyytä jostain hakea, tämä on mielestäni ylivoimaisesti se todennäköisin teoria. Rengasrikkoa vastaan sotii se, että luulisi paikalle jääneen sellaisia jälkiä, jotka oltaisiin laajemmalla joukolla voitu todeta varmuudella rengasrikon aiheuttamiksi...toki Saby on ainakin alitajuisella tasolla tällaisia huomioita jostain saattanut tehdä. Pitäisi joku päivä varmaan oikein suurennuslasilla tutkia onnettomuusmutkaan jääneitä renkaanjälkiä ja vertailla niitä 100% varmennettuihin rengasrikosta johtuneisiin onnettomuuksiin...ja koittaa sillä tavalla sulkea tuota teoriaa mahdollisesti pois.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
5. Oikean takarenkaan dramaattinen tyhjeneminen pystyttäisiin hyvin todennäköisesti toteamaan onnettomuusvideolta. Etenkin jos Lanciasta on vielä irronnut jotain katteen palasia keskellä mutkaa siitä johtuen. Tämä antaisi motiivin Lancialle suojella itseään ja erityisesti Pirelliä joutumasta minkäänlaisiin syytteisiin onnettomuudesta.
.
Tässä syy miksi en usko tuohon renkaan puhkeamiseen. Jossainhan on kuva (muistaakseni) missä näkyy ne jäljet mitkä renkaista jäi asvaltiin kun auto suistui ulos. Jos rengas olisi tyhjä niin liukuma jälki assussa on ihan erilainen kuin jos se on täysi. Myös vanne hankaa assuun ja jättää selkeät naarmut siihen. Jos sellaisia jälkiä olisi ollut niin ne olisi jo julkisuudessa. Paikalla oli niin paljon porukkaa ja jäljet olisi niin selkeät että niitä ei saisi salattua mitenkään. Eli jos rengas olisi puhjennut kuten spekuloit, eli käytännössä räjähtänyt niin paikalle pysähtyneet kuskit olisivat jo välittömästi jäljistä nähneet että rengas on ollut rikki ja sanoneet sen myös ääneen...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Veikkaisin myös, että kaasun kiinni hirttäminen olisi enemmän peiteltävä asia kuin renkaan rikkoutuminen. Jälkimmäistä kuitenkin tapahtuu ralleissa jatkuvasti.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Tässä syy miksi en usko tuohon renkaan puhkeamiseen. Jossainhan on kuva (muistaakseni) missä näkyy ne jäljet mitkä renkaista jäi asvaltiin kun auto suistui ulos. Jos rengas olisi tyhjä niin liukuma jälki assussa on ihan erilainen kuin jos se on täysi. Myös vanne hankaa assuun ja jättää selkeät naarmut siihen. Jos sellaisia jälkiä olisi ollut niin ne olisi jo julkisuudessa. Paikalla oli niin paljon porukkaa ja jäljet olisi niin selkeät että niitä ei saisi salattua mitenkään. Eli jos rengas olisi puhjennut kuten spekuloit, eli käytännössä räjähtänyt niin paikalle pysähtyneet kuskit olisivat jo välittömästi jäljistä nähneet että rengas on ollut rikki ja sanoneet sen myös ääneen...

Joo, olen samaa mieltä tästä seikasta. Luulisi paikalle jääneen ihan selkeitä jälkiä, jotka oltaisiin silloin voitu todeta laajemmalla joukolla kuin yhden kuljettajan toimesta. Mutta...koska onnettomuuden tutkinta on ollut muutenkin mitä on, niin kyllä tähänkin asiaan pitää tässä vielä huomattavasti tarkemmin ja rauhassa perehtyä, kunhan kerkeän. Mitään olettamuksia ei tämän keissin tutkinnasta kannata enää tässä kohtaa tehdä. Olen nähnyt renkaanjäljistä useammankin eri videon sekä kuvan, eli materiaalia on kyllä olemassa paljon. Täytyy vaan kuvankäsittelyohjelmilla myös säätää kontrastit ja värit niin, että myös näkisi tiehen piirtyneet muodot mahdollisimman selkeästi.

Käyn jossain vaiheessa läpi kaiken mahdollisen materiaalin Lancian tiehen piirtämistä jäljistä...ja yritän vertailla näitä jälkiä mahdollisimman laajasti onnettomuusmateriaaliin, jotka on 100% varmuudella johtuneet juuri takarenkaan tyhjenemisestä keskellä mutkaa. Suomalaisille kuuluisin esimerkkitapaus on tietysti Mika Häkkinen ja Adelaide 1995. Mutta täytyy yrittää laajentaa otantaa mahdollisimman paljon ja mahdollisimman erilaisiin autoihin, Delta S4-esimerkit voi olla valitettavasti kiven alla.

Samoin tuo vuorenrinnettä putoava valkoinen kappale pitää, vielä kerran, ottaa suurennuslasin alle. Täytyy yrittää tutkia sen muotoa, kulkusuuntaa, liikerataa...sekä vertailla kappaleiden irtoamisiin/liikeratoihin muissa renkaanräjähtämistapauksissa jne, jne....tämä kuulostaa juuri sellaiselta hommalta siis, joka olisi pitänyt tehdä silloin 80-luvulla ihan ammattilaisten toimesta :D. Toivottavasti tehtiinkin...mutta vähän epäilen.

Kiitos DC:n loistavan tutkimustyön aiemmin tässä kuussa, tässä kuitenkin mielenkiintoinen yhteys rengasrikkoteoriaan. Kuusi kuukautta ennen Korsikaa siis, Henkalle kävi assulla lähes karmivan samanlainen onnettomuus verrattuna tuohon Korsika-teoriaan.

21. Rallye Catalunya, 25.-28.10.1985, vapaasti VM:n kisaraportista (VM 12/85) referoituna:
Pari Toivonen-Piironen lähestyi kovaa vauhtia tiukkaa vasenta, mutta edellisessä mutkassa kiveen osunut rengas olikin puhjennut, ja Lancia jatkoi matkaansa suoraan paiskautuen hurjasti päin kalliota.
Edellisessä mutkassa kiveen, rengas on alkanut tyhjenemään ja seuraavassa vasurissa, ison sivuttaisvoiman myötä sitten tyhjentynyt totaalisesti ja Lancia vauhdilla seinään. Ainoa ero, että tuossa tapauksessa on melko varmasti puhjennut oikea eturengas, ei takarengas, koska auto on mennyt suoraan nokka edellä seinään. Mutta samoin kun esittämässäni skenaariossa, Kataloniassa renkaan lopullisen tyhjenemisen on täytynyt yllättää Henkka totaalisesti, todennäköisesti vasta keskellä mutkaa, Henkan ajaessa sisään mutkaan normaalivauhdilla. Vaurioista voi päätellä, että kovin hidasta vauhtia ei seinään ole ajettu.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14773
Sijainti
Tampereen lenkki
Vaurioista voi päätellä, että kovin hidasta vauhtia ei seinään ole ajettu.

Toki hyvä muistaa, että 037:ssa (ja S4:ssä) ei ollut nokassa katteen alla yhtään mitään, joten jälki oli helposti aika pahan näköistä. Vauhdin Maailmassahan sitä irvailtiin muistaakseni, että nokkakolarissa ensimmäinen törmäystä hidastava kohta on moottori, ja se on kuskin takana. Lisäksi 037:ssa runko vääntyi ihan tavallisissakin kaadoissa aika nopeasti (Biasion Safari-testit 1986 ja se yksityiskuskin San Remo -kaato 1986).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5280
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Bettegan onnettomuus taidettiin laittaa (?) tuoreeltaan kylmien renkaiden piikkiin. Sehän ei ole mikään syytös renkaita kohtaan, että niissä olisi mitään vikaa, mutta yhtä kaikki. Ja Henkkaan linkitettynä tätähän voi pitää perusteluna oikeastaan kumpaan suuntaan tahansa; jos edellisvuonna renkaat voitiin mainita "onnettomuuden aiheuttajana", miksei olisi seuraavanakin vuonna? Tai vaihtoehtoisesti, kun Pirellin nimi oli jo yhdistetty Bettegan onnettomuuteen, samaa ei haluttu tehdä enää Henkan tapauksessa uudestaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Veikkaisin myös, että kaasun kiinni hirttäminen olisi enemmän peiteltävä asia kuin renkaan rikkoutuminen. Jälkimmäistä kuitenkin tapahtuu ralleissa jatkuvasti.
Bettegan onnettomuus taidettiin laittaa (?) tuoreeltaan kylmien renkaiden piikkiin. Sehän ei ole mikään syytös renkaita kohtaan, että niissä olisi mitään vikaa, mutta yhtä kaikki. Ja Henkkaan linkitettynä tätähän voi pitää perusteluna oikeastaan kumpaan suuntaan tahansa; jos edellisvuonna renkaat voitiin mainita "onnettomuuden aiheuttajana", miksei olisi seuraavanakin vuonna? Tai vaihtoehtoisesti, kun Pirellin nimi oli jo yhdistetty Bettegan onnettomuuteen, samaa ei haluttu tehdä enää Henkan tapauksessa uudestaan.
Tässä pitäisi kuitenkin ottaa huomioon koko konteksti. Kylmät renkaat olisi kuitenkin hieman eri asia kuin yllättäen "räjähdysmäisesti" tyhjenevä rengas keskellä mutkaa. Ja toisin kuin kaasupolkimen pohjaan kiinni jäämisen...rengasrikon pystyisi melko varmasti toteamaan 300 metrin päästäkin kuvatulta videolta. Etenkin, jos renkaan tyhjenemisen yhteydessä autosta on irronnut joku katteen palanen ja perä lähtenyt samalla voimakkaasti irti. Vasen etukulma olisi tällaisessa tapauksessa noussut hieman ilmaan samalla kun oikea takakulma on pudonnut vähän alas. Tässä pyörähtämisliikkeessä perä olisi samalla myös pian noussut jyrkänteen reunan päälle ja pyörähtämisliike juuri "vaakalennossa ulos tieltä" olisi ollut täysin mahdollinen... aivan kuin Balestre mysteerisessä HS:n lainauksessa toteaa...aivan kuin puhuisi pidemmästä videosta, kuin se mikä nyt on julkisuudessa. Voi tosin olla, että lainaus on vain hämäävä ja Balestre puhuu siitä samasta myöhäisemmästä vaiheesta onnettomuutta, joka näkyy "nykyiselläkin" videolla.

Mutta jos spekuloidaan aiheella lisää...tällainen hypoteettinen pidempi onnettomuusvideo, jossa näkyisi rengasrikko, ei olisi ollut Pirellille mitenkään erityisen hyvää mainosta ihan jo PR-mielessäkään, ilman mitään potentiaalisia oikeustoimien uhkia siihen päälle. Videolla olisi näkynyt selvä rengasrikosta johtuva ulosajo, jonka seurauksena kaksi nuorta miestä ja lajin yksi valovoimaisimmista tähdistä palaa autoonsa järkyttävässä infernossa. Videota on myös pätkitty välittömästi onnettomuuden jälkeen sillä tavalla, että ei voida täysin aukottomasti todeta, ettei alkuperäisellä videolla olisi voinut näkyä Henkkaa pyrkimässä autosta ulos. Tällainen näky videolla olisi tehnyt jo valmiiksi täysin järkyttävästä kuviosta, vielä entistä järkyttävämmän. En siis todellakaan pidä tuota itse todennäköisimpänä skenaariona, mutta tuollaistakaan mahdollisuutta ei nykyisellä videolla voida aukottomasti poissulkea.

Näin Lancian ja Pirellin tutkiessa onnettomuusvideota, videon alkuosa olisi voinut ajan saatossa "vahingossa" leikkautua pois kokonaan...ennen kuin video esitettiin lopulta julkisuudessa. Lancialta ja Pirelliltä olisi silloin 80-luvun vehkeillä vain jäänyt täysin huomaamatta tuo valkoinen kappale, joka putoaa vuoren rinnettä autoa selvästi aikaisemmin...ja he eivät olisi osanneet olettaa, että vuosikymmeniä myöhemmin tulee internet-sukupolvi, joka freimi freimiltä kampaa onnettomuusvideon jokaisesta mahdollisesta kulmasta läpi...samalla löytäen ei-toivottuja johtolankoja.

En siis todellakaan väitä, että juuri näin on käynyt tässä tapauksessa. Mutta sen verran skeptisesti Lancian toimintaan onnettomuuden jälkeen mielestäni pitääkin suhtautua, että tällaisen hullultakin kuulostavan skenaarionkin mahdollisuus täytyy pitää olemassa...vaikka ehkä tässä nyt Don Lancian ja Padre Pirellin vihat tietysti voikin saada niskaan. Mutta ei voi naiivisti vain olettaa, että asiassa ei olisi voinut tapahtua minkäänlaista peittelyä, etenkin tuon videon osalta. On myös täysin mahdollista, ellei jopa todennäköistä, että kuvaaja ei ikinä saanut onnettomuuden alkua taltioitua filmille.

Rengasrikkoteoria ei edelleenkään ole mielestäni myöskään kaikista vahvin onnettomuusteoria. Mutta tuota koko rengasrikkoskenaariota täytyy nyt huomattavasti tutkia tarkemmin ja koittaa jos sen saisi suljettua kokonaan pois. Olin kieltämättä omalta osaltani täysin sivuuttanut tuon koko teorian tähän asti...ottaen kuitenkin huomioon sen, kuinka moni onnettomuudesta tiedettävä seikka lopulta tukisi oikean takarenkaan tyhjentymistä keskellä mutkaa. Mutta täytyy tutkia asiaa vielä enemmän...
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Lisätään vielä, että jos jonkin tallin toimesta tällainen asia olisi voinut pysyä salaisuutena yli 30 vuotta, niin ehdottomasti Lancian. En nyt sentään tarkoita, että tallin sisällä olisi vallinnut Omertàn laki...mutta lähinnä tarkoitan sitä, että talli oli niin vallattoman yhteenhitsautunut perhe ja sen myötä 80-luvun sekä 90-luvun alun ylivoimaisesti paras organisaatio...ehkä koko moottoriurheilun mittapuulla. Toisilla tiimeillä saattoi olla paremmat autot aina välillä, mutta itse tiimitoiminnan kannalta Lancia oli aina ehdottomasti paras. Parhaat taktiikat, parhaat mekaanikot, parhaat testikuskit ja insinöörit, parhaat lääkärit, häikäilemättömimmät tallipäälliköt jne...

Ja onhan Markkukin puhunut useissa haastattelussa kuinka talli oli kuin "yksi iso perhe". Mutta kolikolla on aina kääntöpuolensa. Eikä potentiaalisesta teknisestä viasta olisi tarvinnut toki olla edes montaa henkilöä tallin sisällä tietoisia. Mutta tästä asiasta ei varmasti olisi koskaan julkisuuteen hiiskuttu yhtään mitään ja samalla petetty koko "perhettä". Mutta tämä nyt siis taas edelleen hypoteettista spekulointia.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Ärsyttää, kun onnettomuuspaikasta on ollut hyvä ilmakuva (siis mistä näkyy mihin mikäkin auto on pysähtynyt) muistaakseni AutoHebdo-lehdessä, mutta en ole enää onnistunut sitä löytämään.
Tämä?

 
Ylös