Ayrton-Ana
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2005
- Viestit
- 915
Jälkien arvoitus ratkaistu?
Hetken löin päätäni seinään jälkien kanssa, mutta sain lopulta ison "ahaa-elämyksen". Kaikkia näitä havaintoja tulee olemaan taas hankala pukea mahdollisimman selvästi sanoiksi, tämä kun oli aika vaikea asia ymmärtää jo ihan omankin pääni sisällä. Mutta teen parhaani.
Kannattaa tutkia renkaanjälkiä tästä kuvasta sillä tavalla, että ihan alkuun yrittää jättää kaksi keskimmäistä renkaanjälkeä täysin huomiotta. Kannattaa ensin yrittää pohtia auton käytöstä ja liikerataa, vain ja ainoastaan ulommaisten renkaanjälkien perusteella, ihan kun keskimmäisiä ei olisi olemassakaan. En itsekään meinannut ensin ottaa jäljistä yhtään mitään selkoa, ennen kun tajusin keskittyä pelkästään ulommaisiin renkaisiin. Hetken aikaa kun olin pyöritellyt pelkästään uloimpia jälkiä päässäni, lopulta kaikki valkeni ja ymmärsin sitä myöten keskimmäistenkin jälkien syntyperiaatteen.
Ulommaisten jälkien verrannollinen sijainti toisiinsa täsmää mielestäni koko matkan ajan siihen, että ne ovat juuri vasen eturengas ja oikea takarengas. Jälkien etäisyys toisistaan pysyy mielestäni koko ajan realistisena. Ja tämä käytännössä varmistaisi sen, että kaikki neljä viivaa tienpinnassa siten todella kuuluvat Lancialle ja paikalla ei ole "ylimääräisiä renkaanjälkiä"/vaihtoehtoisesti puuttuvia Lancian renkaanjälkiä.
Noniin...jos näin todella on, aivan massiivisen tärkeä havainto on, että vasen eturengas on piirtänyt tiehen viivaa jo hetken aikaa kulkiessaan täysin suoraan. Samoin, oikea takarengas on selvästi piirtänyt jo viivaa ennen varsinaisen sivuluisun alkamista. Tämä ilmiö selittäisikin yhtäkkiä kaikki kummallisuudet viivojen muodostumisessa. Keskimmäiset viivat, jotka ovat siis oikean eturenkaan ja vasemman takarenkaan jäljet, ovat alkaneet piirtyä tiehen vasta rajun sivuluisun aikana. Ulommaiset viivat ovat alkaneet piirtyä tiehen jo todennäköisen rengasrikon seurauksena, ennen sivuluisua. Etenkin oikean eturenkaan käytöstä tutkiessa kannattaa pitää mielessä, että se on voimakkaan sivuluisun myötä, piirtänyt jälkeä tiehen luonnollisesti jo ennen kun vasen eturengas on ehtinyt "samaan kohtaan" tietä. Juuri tämän hahmottaminen oman pään sisällä oli iso kompastuskivi ja kuvittelin pitkään, ettei vasemman eturenkaan jälki voisi millään sopia oikean eturenkaan kanssa, ennen kun hoksasin tämän ilmiön. Eli siis tiivistettynä ja käytännössä...hämäävää jäljissä on, että vasen eturengas ja oikea takarengas ovat jo ehtineet piirtämään jälkeä todennäköisen rengasrikon seurauksena "pitkän matkaa". Oikea eturengas ja vasen takarengas alkavat piirtämään jälkeä vasta myöhemmin, sivuluisun seurauksena. Jälkien muodostumista tutkiessa kannattaa muistaa, että sivuluisun aikana auton oikea puoli kulkee ensin.
Eli järjestys jossa renkaat ovat alkaneet piirtämään on mielestäni:
1. Oikea takarengas rengasrikon seurauksena.
2. Vasen eturengas, johtuen rengasrikosta oikeassa takarenkaassa.
Sivuluisu alkaa....
3. Vasen takarengas voimakkaan sivuluisun seurauksena.
4. Oikea eturengas voimakkaan sivuluisun seurauksena.
Vasemman eturenkaan jälki katoaa tien pinnasta mielestäni "oikealla hetkellä", jos yrittää hahmotella sitä siihen, että mihin kohtaa tietä vasemman eturenkaan olisi pitänyt ehtiä juuri sillä hetkellä, kun oikea takarengas on siirtynyt pientareen puolelle. Tässä kohtaa vasemman etupään on täytynyt nousta lopullisesti tiestä ja jälki kaartaakin aivan viime hetkellä oikealle, ennen kuin katoaa kokonaan tien pinnasta. Tämä todennäköisesti selittyy sillä, että Henkka on viime hetkellä kääntänyt vaistomaisesti oikealle, samalla kun oikea takapää on pudonnut pientareen puolelle ja auto on mahdollisesti alkanut kaatumaan/lentämään ulos tieltä.
Sitten aivan uusia mielenkiintoisia huomiota, jotka varmistavat rengasrikkoteoriaa vielä entisestään. Nyt kun tutkin tuota vasemman eturenkaan jättämää jälkeä useasta eri lähteestä, sehän on tosiaan huomattavasti "järnimpää" tavaraa kuin muut paikalle jääneet jäljet...huomattavaa siinä on ennen kaikkea sen syvyys verrattuna muihin renkaanjälkiin joita paikalle jäi. Luulen, että selitys on vasemman eturenkaan epätäydellisessä kontaktissa tien pintaan, kontakti ei ole enää "luonnollinen" ja rengas todennäköisesti jotenkin raapii tienpintaa, oikean takapään pudotessa alaspäin. Kun onnettomuusmutkaa videokuvattiin onnettomuuden jälkeisenä päivänä, niin vasemman eturenkaan jättämä jälki näkyi paikalla vielä todella selvästi, muita jälkiä ei läheskään yhtä hyvin.
Tärkeä havainto myös, jälki ei ole koko matkalta tasainen, vaan jäljen matkalla on selviä merkkejä siitä, että vasen eturengas on aina välillä hetkellisesti menettänyt kosketustaan tien pintaan.
(Tämä kuvakaappaus on tästä materiaalista: http://www.youtube.com/watch?v=Hw4JsiWGvIY&t=24m5s)
Mielestäni vasemman eturenkaan jäljen hetkellinen katkonaisuus, epätasainen paksuus ja verrattainen syvyys viittaavat hyvin vahvasti oikean takarenkaan tyhjenemiseen. Epätäydellinen/epäluonnollinen kontakti tien pintaan = rengas joka hankautuu epäsäännöllisesti tien pintaan = oikea takarengas hyvin todennäköisesti tyhjänä.
Tässä kuvakaappauksessa näkyy vasemman eturenkaan jäljen päättyminen:
Henkka on todennäköisesti viime hetkellä kääntänyt vaistomaisesti ratista oikealle auton oikean takapään pudotessa tieltä. Näin vasemman eturenkaan jälki kääntyy lopussa oikealle ja paksuuntuu huomattavasti. Tämä ilmiö todennäköisesti selittyy sillä, että koska vasen eturengas on kääntynyt oikealle, tien pintaa "vasten", on se näin hetkellisesti osunut tien pintaan huomattavasti "rajummin". Tämän viimeisen isoimman kosketuksen myötä rengas onkin sitten irronnut lopullisesti tien pinnasta. Jäljet päättyvät tähän.
Kuvaselitys:
1. Epäluonnollisessa kontaktissa tienpintaan oleva vasen eturengas piirtää paksua vanaa Henkan kääntäessä vasemmalle, luistokulma on vielä tässä vaiheessa pieni ja näin lukkiutunut rengas pääsee vielä tässä kohtaa pureutumaan hyvin tien pintaan.
2. Luistokulma kasvaa ja koska vasen etupää on verrattain ylhäällä rengasrikon seurauksena, rengas alkaa vääjäämättömästi menettämään otettaan tien pintaan, irroten siitä hetkellisesti kokonaan.
3. Auton oikea takapää on putoamassa pientareelta samalla kun Henkka kääntää vaistomaisesti oikealle luistoa ja pudotusta vastaan. Näin vasen eturengas kääntyy/putoaa oikealle tien pintaa "vasten" ja koskettaa vielä verrattain voimakkaasti kerran tien pintaa, ennen lopullista tien pinnasta irtoamista.
Kaikista jäljistä voi päätellä, että oikea takarengas on tyhjentynyt totaalisesti vasta aivan mutkan loppupuolella, yllättäen Henkan täysin kohdassa jossa Henkka on jo tavallaan ehtinyt kiihdytysvaiheeseen ulos pitkästä mutkasta. Näin varsinainen suistuminen ja kohtalokas puuosuma pohjaan tapahtui lopulta vasta "pitkällä" mutkan jälkeen.
Minkä takia oikean takarenkaan ja vasemman eturenkaan jälki kulkee hetkellisesti mutkassa suoraan, ennen sivuluisun alkamista...aivan kuin Henkka olisi ollut hetkellisesti ajamassa suoraan ulos tieltä? Tähänkin löytyy mielestäni selvä selitys. Henkka olisi rengasrikon tunnettuaan, heti välittömästi saanut suoraan selkärangasta käskyn hetkellisesti oikaista autoa ja estää pyörähtämisliike. Tämä sai auton keulan, aivan hetkellisesti, osoittamaan suoraan ulos tieltä...nyt puhutaan maksimissaankin vain sekunnin kymmenyksistä. Tila loppui kuitenkin vääjäämättä kesken ja Henkalle ei jäänyt kuin täysin epätoivoinen mahdollisuus kääntää vasemmalle ja yrittää sillä tavalla estää ulosajo...tämän seurauksena auton perä on lähtenyt heti voimakkaassa pyörähtämisliikkeessä alta. Tyhjällä oikealla takarenkaalla ei ole ollut enää mitään edellytyksiä selvitä mutkasta vaaditulla nopeudella...and the rest is history.
Tämä kaikki tietysti kuitenkin vain minun teoriaani ja mielipidettä. Mutta hämmästyttävän moni asia kuitenkin sopisi kyllä nyt yksiin rengasrikon kanssa. Mitä enemmän asiaa tutkii ja yhdistelee kaikkia eri yksityiskohtia, niin sitä selvemmältä se nyt näyttää. Tasan kymmenen vuotta muuten tämän topikin synnystä.
Hetken löin päätäni seinään jälkien kanssa, mutta sain lopulta ison "ahaa-elämyksen". Kaikkia näitä havaintoja tulee olemaan taas hankala pukea mahdollisimman selvästi sanoiksi, tämä kun oli aika vaikea asia ymmärtää jo ihan omankin pääni sisällä. Mutta teen parhaani.
Kannattaa tutkia renkaanjälkiä tästä kuvasta sillä tavalla, että ihan alkuun yrittää jättää kaksi keskimmäistä renkaanjälkeä täysin huomiotta. Kannattaa ensin yrittää pohtia auton käytöstä ja liikerataa, vain ja ainoastaan ulommaisten renkaanjälkien perusteella, ihan kun keskimmäisiä ei olisi olemassakaan. En itsekään meinannut ensin ottaa jäljistä yhtään mitään selkoa, ennen kun tajusin keskittyä pelkästään ulommaisiin renkaisiin. Hetken aikaa kun olin pyöritellyt pelkästään uloimpia jälkiä päässäni, lopulta kaikki valkeni ja ymmärsin sitä myöten keskimmäistenkin jälkien syntyperiaatteen.
Ulommaisten jälkien verrannollinen sijainti toisiinsa täsmää mielestäni koko matkan ajan siihen, että ne ovat juuri vasen eturengas ja oikea takarengas. Jälkien etäisyys toisistaan pysyy mielestäni koko ajan realistisena. Ja tämä käytännössä varmistaisi sen, että kaikki neljä viivaa tienpinnassa siten todella kuuluvat Lancialle ja paikalla ei ole "ylimääräisiä renkaanjälkiä"/vaihtoehtoisesti puuttuvia Lancian renkaanjälkiä.
Noniin...jos näin todella on, aivan massiivisen tärkeä havainto on, että vasen eturengas on piirtänyt tiehen viivaa jo hetken aikaa kulkiessaan täysin suoraan. Samoin, oikea takarengas on selvästi piirtänyt jo viivaa ennen varsinaisen sivuluisun alkamista. Tämä ilmiö selittäisikin yhtäkkiä kaikki kummallisuudet viivojen muodostumisessa. Keskimmäiset viivat, jotka ovat siis oikean eturenkaan ja vasemman takarenkaan jäljet, ovat alkaneet piirtyä tiehen vasta rajun sivuluisun aikana. Ulommaiset viivat ovat alkaneet piirtyä tiehen jo todennäköisen rengasrikon seurauksena, ennen sivuluisua. Etenkin oikean eturenkaan käytöstä tutkiessa kannattaa pitää mielessä, että se on voimakkaan sivuluisun myötä, piirtänyt jälkeä tiehen luonnollisesti jo ennen kun vasen eturengas on ehtinyt "samaan kohtaan" tietä. Juuri tämän hahmottaminen oman pään sisällä oli iso kompastuskivi ja kuvittelin pitkään, ettei vasemman eturenkaan jälki voisi millään sopia oikean eturenkaan kanssa, ennen kun hoksasin tämän ilmiön. Eli siis tiivistettynä ja käytännössä...hämäävää jäljissä on, että vasen eturengas ja oikea takarengas ovat jo ehtineet piirtämään jälkeä todennäköisen rengasrikon seurauksena "pitkän matkaa". Oikea eturengas ja vasen takarengas alkavat piirtämään jälkeä vasta myöhemmin, sivuluisun seurauksena. Jälkien muodostumista tutkiessa kannattaa muistaa, että sivuluisun aikana auton oikea puoli kulkee ensin.
Eli järjestys jossa renkaat ovat alkaneet piirtämään on mielestäni:
1. Oikea takarengas rengasrikon seurauksena.
2. Vasen eturengas, johtuen rengasrikosta oikeassa takarenkaassa.
Sivuluisu alkaa....
3. Vasen takarengas voimakkaan sivuluisun seurauksena.
4. Oikea eturengas voimakkaan sivuluisun seurauksena.
Vasemman eturenkaan jälki katoaa tien pinnasta mielestäni "oikealla hetkellä", jos yrittää hahmotella sitä siihen, että mihin kohtaa tietä vasemman eturenkaan olisi pitänyt ehtiä juuri sillä hetkellä, kun oikea takarengas on siirtynyt pientareen puolelle. Tässä kohtaa vasemman etupään on täytynyt nousta lopullisesti tiestä ja jälki kaartaakin aivan viime hetkellä oikealle, ennen kuin katoaa kokonaan tien pinnasta. Tämä todennäköisesti selittyy sillä, että Henkka on viime hetkellä kääntänyt vaistomaisesti oikealle, samalla kun oikea takapää on pudonnut pientareen puolelle ja auto on mahdollisesti alkanut kaatumaan/lentämään ulos tieltä.
Sitten aivan uusia mielenkiintoisia huomiota, jotka varmistavat rengasrikkoteoriaa vielä entisestään. Nyt kun tutkin tuota vasemman eturenkaan jättämää jälkeä useasta eri lähteestä, sehän on tosiaan huomattavasti "järnimpää" tavaraa kuin muut paikalle jääneet jäljet...huomattavaa siinä on ennen kaikkea sen syvyys verrattuna muihin renkaanjälkiin joita paikalle jäi. Luulen, että selitys on vasemman eturenkaan epätäydellisessä kontaktissa tien pintaan, kontakti ei ole enää "luonnollinen" ja rengas todennäköisesti jotenkin raapii tienpintaa, oikean takapään pudotessa alaspäin. Kun onnettomuusmutkaa videokuvattiin onnettomuuden jälkeisenä päivänä, niin vasemman eturenkaan jättämä jälki näkyi paikalla vielä todella selvästi, muita jälkiä ei läheskään yhtä hyvin.
Tärkeä havainto myös, jälki ei ole koko matkalta tasainen, vaan jäljen matkalla on selviä merkkejä siitä, että vasen eturengas on aina välillä hetkellisesti menettänyt kosketustaan tien pintaan.
(Tämä kuvakaappaus on tästä materiaalista: http://www.youtube.com/watch?v=Hw4JsiWGvIY&t=24m5s)
Mielestäni vasemman eturenkaan jäljen hetkellinen katkonaisuus, epätasainen paksuus ja verrattainen syvyys viittaavat hyvin vahvasti oikean takarenkaan tyhjenemiseen. Epätäydellinen/epäluonnollinen kontakti tien pintaan = rengas joka hankautuu epäsäännöllisesti tien pintaan = oikea takarengas hyvin todennäköisesti tyhjänä.
Tässä kuvakaappauksessa näkyy vasemman eturenkaan jäljen päättyminen:
Henkka on todennäköisesti viime hetkellä kääntänyt vaistomaisesti ratista oikealle auton oikean takapään pudotessa tieltä. Näin vasemman eturenkaan jälki kääntyy lopussa oikealle ja paksuuntuu huomattavasti. Tämä ilmiö todennäköisesti selittyy sillä, että koska vasen eturengas on kääntynyt oikealle, tien pintaa "vasten", on se näin hetkellisesti osunut tien pintaan huomattavasti "rajummin". Tämän viimeisen isoimman kosketuksen myötä rengas onkin sitten irronnut lopullisesti tien pinnasta. Jäljet päättyvät tähän.
Kuvaselitys:
1. Epäluonnollisessa kontaktissa tienpintaan oleva vasen eturengas piirtää paksua vanaa Henkan kääntäessä vasemmalle, luistokulma on vielä tässä vaiheessa pieni ja näin lukkiutunut rengas pääsee vielä tässä kohtaa pureutumaan hyvin tien pintaan.
2. Luistokulma kasvaa ja koska vasen etupää on verrattain ylhäällä rengasrikon seurauksena, rengas alkaa vääjäämättömästi menettämään otettaan tien pintaan, irroten siitä hetkellisesti kokonaan.
3. Auton oikea takapää on putoamassa pientareelta samalla kun Henkka kääntää vaistomaisesti oikealle luistoa ja pudotusta vastaan. Näin vasen eturengas kääntyy/putoaa oikealle tien pintaa "vasten" ja koskettaa vielä verrattain voimakkaasti kerran tien pintaa, ennen lopullista tien pinnasta irtoamista.
Kaikista jäljistä voi päätellä, että oikea takarengas on tyhjentynyt totaalisesti vasta aivan mutkan loppupuolella, yllättäen Henkan täysin kohdassa jossa Henkka on jo tavallaan ehtinyt kiihdytysvaiheeseen ulos pitkästä mutkasta. Näin varsinainen suistuminen ja kohtalokas puuosuma pohjaan tapahtui lopulta vasta "pitkällä" mutkan jälkeen.
Minkä takia oikean takarenkaan ja vasemman eturenkaan jälki kulkee hetkellisesti mutkassa suoraan, ennen sivuluisun alkamista...aivan kuin Henkka olisi ollut hetkellisesti ajamassa suoraan ulos tieltä? Tähänkin löytyy mielestäni selvä selitys. Henkka olisi rengasrikon tunnettuaan, heti välittömästi saanut suoraan selkärangasta käskyn hetkellisesti oikaista autoa ja estää pyörähtämisliike. Tämä sai auton keulan, aivan hetkellisesti, osoittamaan suoraan ulos tieltä...nyt puhutaan maksimissaankin vain sekunnin kymmenyksistä. Tila loppui kuitenkin vääjäämättä kesken ja Henkalle ei jäänyt kuin täysin epätoivoinen mahdollisuus kääntää vasemmalle ja yrittää sillä tavalla estää ulosajo...tämän seurauksena auton perä on lähtenyt heti voimakkaassa pyörähtämisliikkeessä alta. Tyhjällä oikealla takarenkaalla ei ole ollut enää mitään edellytyksiä selvitä mutkasta vaaditulla nopeudella...and the rest is history.
Tämä kaikki tietysti kuitenkin vain minun teoriaani ja mielipidettä. Mutta hämmästyttävän moni asia kuitenkin sopisi kyllä nyt yksiin rengasrikon kanssa. Mitä enemmän asiaa tutkii ja yhdistelee kaikkia eri yksityiskohtia, niin sitä selvemmältä se nyt näyttää. Tasan kymmenen vuotta muuten tämän topikin synnystä.
Viimeksi muokattu: