Yliarvostetut F1-kuskit

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
"drivers who make it to Formula One and then manage to stick around long past their best-before date"

Tuolla määritelmällä hakisin nimiä lähinnä niiden kuljettajien joukosta, jotka selvästi kadottivat tatsinsa uran edetessä.

Esimerkiksi DeCesariksen kohdalla näin ei ole, hänen uransa kaudet 12 ja 13 (1991 ja 1992) olivat pisteiden valossa hänen toiseksi ja kolmanneksi parhaat. Varsinkin Jordan-kausi nosti DeCesariksen arvostusta.

Yliarvostettuja kuljettajia yllä mainitun määritelmän mukaan:

Michele Alboreto (RIP) 14 kautta. Viimeinen voitto viidennellä kaudella (1985) ja viimeinen podium yhdeksännellä (1989).

Jean Alesi 13 kautta. Ei ollut oikeastaan enää aivan sama kuljettaja jouduttuaan lähtemään Ferrarilta. Benetton-kaudet (1996 ja 1997) vielä ihan hyviä, mutta uran neljä viimeista kautta silkkaa krapulaa.

Rene Arnoux Ferrari-potkujen jälkeen vielä 14-pistettä Ligierin ratissa kaudella 1986. Kausilla 1987-1987 37 kilpailua, 3 pistettä ja maine liikkuvana shikaanina.

Thierry Boutsen olisiko kannattanut lopettaa, kun Williamsilta ei tullut jatkoa kauden 1990 -päätteeksi? Kausilla 1991-1993 42 kilpailua ja 2 pistettä.

Jacques Villeneuve 11 kautta, 11 voittoa, 1 maailmanmestaruus. Kaikki voitot kahden ensimmäisen kauden aikana. Ensimmäisillä kahdella kaudella 19 podiumia, myöhemmillä 9:llä 4.

Se, mikä yhdistää kaikkien yllä mainittujen kuljettajien uria, että ajohommat ovat jatkuneet huipputalleissa vietettyjen vuosien jälkeen heikommalla kalustolla, joka tietenkin osaltaan selittää tulostason laskua. Toisaalta kaikkien näiden kuljettajien urien loppuvaiheissa on otteista paistanut jonkinlainen ponnettomuus, kuin paras usko omaan tekemiseen olisi mennyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Niin Alboreto oli kyllä aika yliarvostettu kuljettaja ,mutta kyllä hän onnistui silti hyvän uran ajamaan vaikka etenkin viimeiset kaksi vuotta oli aikamoista taaperrusta etenkin vuosi 93 jolloin hän sai radan hitaimman miehen maineen...:frown: Vuonna 94 otteet vaikutti hieman piristyvän ,mutta Minardi ei vain kulkenut... Alesi taas oli todellakin saappaat jalassa kaatuvaa tyyppiä ja Ferrari aikoina erityisen huippusuosittu tyyppi ja ainoa kuski joka sai 90-luvun alkupuolella aina kauteen 95 asti jopa Schuminkin säikkymään ja tunnustamaan hänen nopeutensa... Mutta Benettonilla ei kulkenut ja lopulta mahalasku alkoi... Arnoux oli myös hyvä kuski mutta viimeiset kaudet oli todella hidas ja viimeisenä kautena hän ei vain jaksanut sirkusta ja lopetti...

Andrealla taas etenkin uran jälkipuoliskolla näiden kolarien vähennyttyä alkoi kulkea ja Jordanilla ja vielä Tyrrelillä kaudella 92 auto kulki ihan hyvin ja jaksoi ostaa itselleen paikkoja tiimeistä ja kärkkyi f1-varikon hyeenana uusia mahdollisuuksia ,mutta lopulta kun enää vain kauden 95 tiimeistä vain Pacific, Simtek ja Forti olivat vailla ajajia niin mieluummin hän lopetti uransa...:wink: Boutsenilla ei vain kulkenut enää Williamsin lähdön jälkeen ja Jordanilla otti vain Rubensilta pataan ja kun muutkaan eivät halunneet Belgian miehen palveluksia niin oli parempi lopettaa...

Mielestäni myös yliarvostettujen kuskien listaan pitäisi etenkin palkkapuolelta liittää Gerhard Berger joka kyllä urallaan sai tienattua rahaa aika paljon ja etenkin Ferrarilta äijä tienasi kaudella 94 minimipalkkana 12 miljoonaa euroa ja siihen päälle vielä 7 miljoonaa euroa rahaa niin siinä oli suht kovapalkkainen kuski kun Alesi sai tuolla kaudella vain 7 miljoonaa euroa yhteensä...:D
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jacques Villeneuve 11 kautta, 11 voittoa, 1 maailmanmestaruus. Kaikki voitot kahden ensimmäisen kauden aikana. Ensimmäisillä kahdella kaudella 19 podiumia, myöhemmillä 9:llä 4.
Hyviä mietteitä. Muistan kuinka vakuuttavasti Villeneuve siirtyi aikanaan formuloihin. Ennenkaikkea semmoinen periksiantamattomuus ja kuviakumartamaton asenne sai pienen pojankoltiaisen fanittamaan lökäpöksyä. -97 meinasi sählätä mestaruuden Schumille, mutta ohitus Jerezissä osoitti melkoista kylmäpäisyyttä. Näki tilaisuuden ja tarttui siihen. -98 olikin Williamsille todella heikko. Tällä kaudella Villeneuve ei tosin enää ollut juurikaan Frentzeniä nopeampi. Siirto BARrille olikin sitten viimeinen niitti. Siihen aikaan Jacques olisi varmasti saanut paikan mistä tahansa tallista. Se vaan lähinnä ärsyttää että nuoremmat katsojat tulevat muistamaan Villeneuven vanhana kehäraakkina ja tuurimestarina.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Se vaan lähinnä ärsyttää että nuoremmat katsojat tulevat muistamaan Villeneuven vanhana kehäraakkina ja tuurimestarina.
Samaa mieltä, tuntuu nuoremmille olevan täysin tuntematon ajatus, että Villeneuve otettiin aikoinaan vastaan todellisena piristysruiskeena koko lajille. Debyytti oli todella vakuuttava, mielestäni jopa vakuuttavampi kuin Hamiltonilla, ja ensimmäiset pari vuotta jaska ajoi todella hyvin. Uran loppupuolella miehen koko olemus tuntui muuttuneen, eikä entisestä rentoudesta juuri näkynyt merkkejäkään. Todella sääli, sillä 90-luvun puolella jaska oli suosikkejani.

Niin positiiviseen ajatteluun en kykene, että pystyisin seuraamaan tämänhetkisiä paluuaikeita muutoin kuin sääliä tuntien. Jos hän nyt tallipaikan vielä saa, niin parasta toivoen, pahinta odottaen tilannetta seuraan.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Samaa mieltä, tuntuu nuoremmille olevan täysin tuntematon ajatus, että Villeneuve otettiin aikoinaan vastaan todellisena piristysruiskeena koko lajille. Debyytti oli todella vakuuttava, mielestäni jopa vakuuttavampi kuin Hamiltonilla, ja ensimmäiset pari vuotta jaska ajoi todella hyvin. Uran loppupuolella miehen koko olemus tuntui muuttuneen, eikä entisestä rentoudesta juuri näkynyt merkkejäkään. Todella sääli, sillä 90-luvun puolella jaska oli suosikkejani.

Niin positiiviseen ajatteluun en kykene, että pystyisin seuraamaan tämänhetkisiä paluuaikeita muutoin kuin sääliä tuntien. Jos hän nyt tallipaikan vielä saa, niin parasta toivoen, pahinta odottaen tilannetta seuraan.
Villeneuven debyyttikausi oli kohtuullisen hyvä mutta paljon paljon huonompi kuin Hamiltonin koska Hamilton käytännössä löi heti hallitsevan maailmanmestarin Alonson ja Villeneuve ei aivan pärjännyt keskinkertaisuuksien keskinkertaisuudelle, Damon Hillille. Kaudella 1997 Williams oli aivan takuulla paras auto, silti Villeneuven omituiset autonsäädöt (jotka saivat Headin raihon partaalle silloin tällöin) ja toisaalta kyllä kehitystyön hidastuminen tekivät hommasta yllättävän tiukan ja Schumi pääsi aika lähelle Barnardin huonommalla autolla. EDIT: Kyllä Villeneuve ajaakin osasi, esim. hieno ohitus Schumista ulkokautta ennen pääsuoraa Estorilissä 1996 on jäänyt mieleen
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13802
Väärin! Se olisi ollut Schumilta komea kausi, jos Ferrari ei olisi peeloillut täysin turhien tällimääräysten kanssa.
Noh... oli se vieläkin komea kausi :) Joka tapauksessa pelkkiä podiumeja :ahem:
Yksi voitto olisi myös mennyt Kimille jos rataheput olisivat heiluttaneet niitä lippuja Ranskassa vai miten se meni. Sekään ei olisi MS:ää palkinnoilta tiputtanut.
-High respect

Jean Alesi 13 kautta. Ei ollut oikeastaan enää aivan sama kuljettaja jouduttuaan lähtemään Ferrarilta. Benetton-kaudet (1996 ja 1997) vielä ihan hyviä, mutta uran neljä viimeista kautta silkkaa krapulaa.
Sauber-kausi 1998 oli ainakin vielä hyvä Benetton-vuosien jatkoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jokainen kuski, joka on ansainnut yhdestä kaudesta yli miljuuna dollaria, on yliarvostettu.:ahem:

Ja lista on pitkä!:p
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
"One of the great mysteries of life is the number of drivers who make it to Formula One and then manage to stick around long past their best-before date. Year after year, drivers continue to be hired who showed great promise in the lesser ranks but then long ago bombed out in their initial F1 appearances. We’re talking about guys who don’t win, or who might win occasionally but don’t fulfill their promise over a period of years."

Näillä saatesanoilla toimittaja Norris McDonald teki seuraavan listan:

Top 10 yliarvostetut F1-kuskit
01. Andrea de Cesaris
02. Jarno Trulli
03. Eddie Cheever
04. Jean-Pierre Jarier
05. Chris Amon
06. Jochen Mass
07. Giancarlo Fisichella
08. Nick Heidfeld
09. Jenson Button
10. Jacques Villeneuve

Mielenkiintoinen lista. Oma listani olisi hieman erilainen, jahka ehdin sen kirjoittamaan :)
Nyt vasta luin tämän. Mulle tuli heti mieleen lisätä listaan Eddie Irvine, mutta toisaalta kun tuossa sanottiin että "but don’t fulfill their promise over a period of years", niin eihän Eddie ikinä ollut edes lupaus (promise). Yliarvostettu toki selvästi, kuten Jaguarin maksama palkkapussikin kertoi. Saattoi kyllä silloin tällöin repäistä hyvän tuloksen, oli Jaggellakin Monacossa kerran podiumilla.

Jos nyt aivan rehellisiä ollaan, niin ne top 5 kuskit mitä milloinkin parhaina pidetään ovat aina yliarvostettuja (ajelevat huippukalustolla hyviä tai loistavia tuloksia, josta sitten seuraa liiallinen arvostus suhteessa muihin), kun taas suurin osa kuskeista lienevät vastaavasti lievästi aliarvostettuja. Kalusto kun ratkaisee niin paljon, mutta sitä ei vaan näytetä osaavan ottaa riittävästi huomioon. Kuitenkin viimeistään 2009 jälkeen tämän pitäisi olla selvää. Mutta kun lukee median juttuja niin eipä se vaan näytä vieläkään olevan selvää. Ehkä hetken ajan kauden 2009 alussa oli tilanne jossa päästiin aika lähelle tätä ymmärrystä, kun hoksattiin että aiemmin huippuina pidetyt kuskit eivät saa oikein mitään tulosta aikaiseksi, ja aiemmin keskinkertaisuuksina pidetyt tekevät jopa huipputulosta yhtäkkiä. Mutta kun vähän aikaa meni, niin alettiin vain pitämään näitä uusia tuloksentekijöitä huippuina, eli samaan lankaan mentiin taas kerran. Tuskin mikään tulee tässä suhteessa muuttumaan jatkossakaan. Media kun tarvitsee sankareita ja luusereita, sillä tavalla ne mehukkaat jutut tehdään ja lehtiä myydään. Ihmisillä lienee myös jonkinlainen tarve tehdä sankareita ja luusereita yms. "hahmoja", ihmiset pitävät saduista. :tongue:
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Villeneuven debyyttikausi oli kohtuullisen hyvä mutta paljon paljon huonompi kuin Hamiltonin koska Hamilton käytännössä löi heti hallitsevan maailmanmestarin Alonson ja Villeneuve ei aivan pärjännyt keskinkertaisuuksien keskinkertaisuudelle, Damon Hillille.
Jos Hamiltonin tulokaskausi saadaan jotenkin näyttäämään merkittävästi Villeneuven tulokaskautta paremmalta, niin itse lähtisin hakemaan perusteita sitä kautta, että Hamilton oli ihan oikeasti tulokas, kun taas Villeneuve oli hallitseva Cart-mestari, joka oli ajanut jo useamman kauden isojen poikien autoilla. Toisaalta taas, silloin ei ollut vielä simulaattoreita, jolloin kilvanajoa oli opeteltava ihan oikeasti radalla.

Mielestäni Villeneuven tulokaskauden dumaaminen sillä perusteella, että Hill nyt oli Hill ontuu, kuten perustelut tyyliin "se nyt onkin ihan paska kuski, niin ei sen voittaminen mikään meriitti oo" yleensäkin. 1996 oli kuitenkin Hillin uran paras kausi, ja Hill kuitenkin kykeni parhaimmillaan haastamaan jopa Überführer Schumin.

Kaudella 1997 Williams oli aivan takuulla paras auto
Niin olikin, ja on myös ainoa kerta, jolloin Schumi on päässyt mestaruustaisteluun ilman sarjan parasta autoa. (McLaren oli marginaalisesti parempi kuin Ferrari kaudella 1998, mutta tallikaverin tuoma apu / Coulthardin viemät pisteet kyllä tehokkaasti tasasivat tuon edun.)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Villeneuven kausia -96 ja -97 leimaa mielestäni epätasaisuus. Auto oli sarjan paras, ja välillä nähtiinkin todella hienoja suorituksia. Toisinaan mies taas hyytyi ajelemaan jämäpisteistä, siinä missä esim. Hill saattoi ajaa kärjessä. Jos ajattelee yleisesti rapakon takaa tulleita kuskeja, niin Villeneuve on kyllä Montoyan kanssa ehdottomasti parhaimpia niistä. -97 Williams oli varsinkin kauden alussa melko ylivoimainen auto. Kauden edetessä Ferrari ja McLaren kuitenkin kuroivat eroa selvästi kiinni, eikä loppukaudesta homma ollut yhtään niin selvää.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Tässä nyt varmasti haettiin tätä ns. uudempaa aaltoa. 60-luvullahan löytyi tusinoittain hyviä amerikaanoja
 
Ylös