F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Laitetaan sitten Minardi-ikoni Pierluigi Martinin palkkiot vuosien varrelta. Tällä kertaa laitan summat kokeeksi dollareina joten älkää ihmetelkö sekaannusta.:) Tässä kuitenkin palkkoja:

1984: Ei saanut ollenkaan palkkaa Tolemanilla.

1985: Sai 25 000 dollaria palkkaa.

1988: Sai 170 000 dollaria kaudelta.

1989: Sai miljoona dollaria kaudelta.

1990: Sai miljoona dollaria kaudelta.

1991: Sai miljoona dollaria kaudelta yhteensä.

1992: Sai vain 340 000 dollaria kaudelta. Maksoi 3,5 miljoonaa dollaria ajoistaan.

1993: Ei saanut palkkaa vaan maksoi ajoistaan. Maksoi ajoistaan 2,28 miljoonaa dollaria.

1994: Sai 680 000 dollaria kaudelta.

1995: Sai vain 200 000 dollaria kaudelta.

Koko uraltaan Martini sai yhteensä 4,415 miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Oho. Nyt on sitten jo 10 topicia täynnä palkkoja...:D Komean rahahelvetin tästä kyllä saisi jos kaikki topicin luvut pistäisi yhteen markkoina.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
James Huntille tarjottiin kauden 1978 Monacon alla paikkaa Ferrarille kaudeksi 1979. Huntin kompastuskivi oli raha. Elämäntyylikin oli varsin vallaton ja kyseisen kilpailun jälkitapauksessa Hunt joi itsensä penkin alle ja menetti tärkeän sponsorineuvottelun Marlboron ja Enzon kanssa. Ferrarin puolelta neuvotteluasioita hoiti Enzon poika Piero Lardi.

Neuvottelut kompastuivat Huntin palkkavaatimukseen jossa hän vaati itselleen 3,5 miljoonaa markkaa kaudelta. Enzo oli valmis maksamaan vain miljoona markkaa kaudelta. Lisäksi Hunt vaati myös sponsoreita ja erinäisiä vapauksia kuten vapautuksia testeistä kauden ajalta.

Ferrari ei ottanut vapauspyyntöjä kuullakseen ja lopulta Hunt jätti neuvottelut siihen. Tämä aiheutti särön Enzon ja Huntin väleihin. Lisäksi Marlboro kyllästyi anti-sankarin jatkuviin temmellyksiin yksityisellä puolella. Huntin juomisista kertoo myös se, että sponsorineuvottelujen poisjäännin syy oli parinkymmenen kaljan kumoaminen kurkkuun lyhyessä ajassa.:D Yksi syy oli myös Huntin vapauden rajoittaminen sillä Hunt valitsi Wolfin tiimikseen juuri siitä syystä vaikka rahaa ei hänelle 420 000 markkaa enempää maksettu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Kaudella 1984 F3-sarjassa kausi maksoi huipputiimissä 800 000 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Williamsilla kaudella 1984 Hondan moottorit maksoivat 12 miljoonaa markkaa. Tiimillä oli 100 henkeä töissä eli saman verran kuin kausilla 1982-1983. Kuskeille rahaa meni yhteensä 24 miljoonaa markkaa. Hondan moottoreista Williamsin ei kuitenkaan tarvinnut maksaa mitään.

Williamsin budjetti oli 80 miljoonaa markkaa. 37 miljoonaa markkaa kului kauden ajalta muuhun tarvittavaan eli autoihin ja matkustamiseen ja loput 19 miljoonaa markkaa menivät henkilöstön ja tallipäällikkö Frank Williamsin ja pääsuunnittelija Patrick Headin taskuihin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Christian Fittipaldia ajateltiin McLarenille kaudeksi 1995 Häkkisen tiimikaveriksi. Tiimikaverien kilpailussa olivat mukana myös Martin Brundle, Mark Blundell, David Coulthard, Michael Schumacher ja Nigel Mansell. Fittipaldi olisi tullut erittäin halvaksi Dennisille. Kauden 1995 palkka olisi ollut Fittipaldille miljoona taalaa kaudelta. Suunnilleen saman verran Fittipaldi sai Footworkilta kaudella 1994.

Saman olisivat saaneet Brundle ja Coulthard. Sopimus oli jo pitkällä mutta neuvottelut kaatuivat kahteen asiaan joista toinen oli rahakysymys ja toinen oli sponsorikysymys.

Rahakysymyksessä Dennis olisi maksanut vain 50 000 dollaria voitosta siinä missä Häkkinen olisi saanut peräti miljoona dollaria. Fittipaldin edustajat vaativat samaa summaa ja Dennis kieltäytyi. Ron suostui lopulta korottamaan summan 100 000:een dollariin voitolta.

Summa oli alhainen ja Fittipaldin edustajat eivät purematta asiaa nielleet mutta innostuivat asiasta kun Ronilla oli tarjolla porkkanaa. Maailmanmestaruusbonus sen sijaan luvattiin Fittipaldille erittäin muhkeana.

Mestaruussumma olisi ollut Fittipaldin porkkana kaudelta. 2 miljoonaa dollaria olisi maailmanmestaruus tuonut tilille. Summa vastasi Häkkisen varsinaista palkkaa kaudelta ilman sponsorien summia.

Häkkiselle mestaruus olisi tuonut vain 500 000 dollaria. Tosin voittosumma oli Mikalla selvästi suurempi. Sponsorikysymys oli lopulta kuitenkin se seikka mikä esti Fittipaldin palkkaamisen.

Marlboro halusi Espanjan, Portugalin ja Brasilian maahantuojaa lukuunottamatta vain kolmea nimeä ajajaksi kun Senna oli poissa. Alain Prost, Michael Schumacher ja Nigel Mansell olivat kyseiset nimet.

Prost oli McLarenilla konsulttina ja senioritestaajana, mutta oli jo lopettanut uransa. Taistelu käytiin lopulta Schumin ja Mansellin välisenä. Schumi jatkoi kuitenkin Benettonilla vielä kauden 1995 ja lopulta paikka oli Mansellin. Siinä vaiheessa Fittipaldi sai vielä Footworkilta tarjouksen, mutta ajosumman noustessa 3 miljoonaan taalaan kaudelta ja palkan pysyessä samana kuin edeltävällä kaudella niin Fittipaldin ajot F1:ssä olivat ajettu.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Mielenkiintoisia tarinoita. Anna tulla lisää vaan. :thumbup:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Laitetaan seuraavaksi niin sanotun Ranskan toiseksi parhaimman kuskin ja viimeisen menestyneimmän sellaisen eli Olivier Panisin palkkatiedot. Tässä ne tulevat:

1994: Ansaitsi 1,5 miljoonaa dollaria koko kaudelta. Mukaan ovat laskettu 500 000 dollarin kausiraha ja miljoonan taalan sponsorirahat.

1995: Tienasi yhteensä 2,86 miljoonaa dollaria. Näistä sponsorien osuus oli 2,66 miljoonaa dollaria.

1996: Ansaitsi yhteensä 2,41 miljoonaa dollaria kaudelta. Näistä sponsorien osuus oli 2,16 miljoonaa dollaria.

1997: Ansaitsi 2,66 miljoonaa taalaa kaudelta.

1998: Ansaitsi 800 000 dollaria kaudelta.

1999: Ansaitsi Prostilta 750 000 dollaria. Sponsorirahan osuus oli 333 000 dollaria.

2001: Ansaitsi 1,5 miljoonaa dollaria. Lisäksi hän sai 300 000 dollaria pisteeltä. Yhteensä ansaitsi 3 miljoonaa dollaria kaudelta.

2002: 3 miljoonaa dollaria ansaitsi kaudelta ja 900 000 dollaria sai kolmen pisteen ansiosta lisää. Yhteissumma oli siis 3,9 miljoonaa dollaria.

2003: Ansaitsi 4,5 miljoonaa dollaria kaudelta. Lisäksi päälle tulivat 1,5 miljoonan taalan pisterahat eli yhteensä 6 miljoonaa dollaria.

2004: Sai viimeiseltä ajokaudeltaan 6 miljoonaa dollaria. Palkka oli sama ja hintaan sisältyvät pistesummat jotka olivat myös samat.

Uran aikana Panis myös testasi eri talleissa. Tässä testipalkkoja:

2000: McLaren maksoi 750 000 dollaria testauksesta.

2005: Toyota maksoi 6 miljoonaa dollaria testauksesta.

2006: Toyota maksoi 6 miljoonaa dollaria testauksesta.

2007 Panis lopetti myös testaamisen ja kieltäytyi 8 miljoonan dollarin testikuljettajan sopimuksesta. Yhteensä ajajana Panis tienasi urallaan 29,88 miljoonaa dollaria. 12,75 miljoonan euron testaukset päälle tekee yhteissummaksi 42,63 miljoonaa dollaria.

8 miljoonan dollarin sopimus olisi tiennyt 50,63 miljoonaa dollaria mutta Panis kieltäytyi. 6 miljoonan summa on suurin edelleen voimassa oleva testikuskin palkkaennätys yhdeltä kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Jos Verstappenilla oli mielenkiintoinen ura f1:ssä. Palkallisesti paras kausi oli Benettonilla. Tässä kuitenkin palkkoja:

1994: Alkuperäisen 34 000 dollarin sijaan Verstappen ansaitsi lopulta 1,7 miljoonaa dollaria kaudelta. Suurin osa tuli sponsoreilta ja Flavion antamista bonuksista. Voitosta ja mestaruudesta olisi tullut 50 000 dollaria kustakin.

1995: Sai 200 000 dollaria Simtekiltä. Edut pysyivät samoina. Simtekin romahdettua testaili Benettonia ja Ligieriä.

1996: Sai 370 000 dollaria kaudelta. 200 000 dollaria oli varsinainen palkkio ja 170 000 dollaria tuli sponsoreilta. Edut pysyivät samoina.

1997: Sai 200 000 dollaria kaudelta. Voitosta olisi tullut 65 000 dollaria ja mestaruudesta kausirahan verran. Maksoi Mika Salon tavoin 5 miljoonaa dollaria kaudelta.

1998: Sai 68 000 dollaria kaudelta koska oli testikuski ja korvasi Magnussenin. Voitosta ja mestaruudesta olisi tullut 150 000 dollaria kustakin. Oli ehdolla Benettonin testikuljettajaksi, mutta ilman sponsoreita Benetton ei halunnut testaajaa tiimiin.

1999 meni välivuodeksi kun Hondan talliunelma romahti.

2000: Sai Arrowsilta yhteensä miljoona dollaria. Suurin osa summasta tuli 400 000 dollarin kausirahasta ja 160 000 dollaria tuli 5:stä pisteestä. Loput tulivat sponsoreilta.

2001: Sai vain 570 000 dollaria. Palkka oli 200 000 dollaria ja pisteraha oli yhdestä pisteestä 200 000 dollaria. Sponsorit maksoivat 170 000 dollaria. Kummaltakin kaudelta maksoi 5 miljoonaa dollaria kaudelta eli yhteensä 10 miljoonaa dollaria.

2002 meni välivuodeksi jälleen mutta kaudeksi 2003 paikka löytyi Minardilta.

2003: Sai kaudelta yhteensä 400 000 dollaria. Pisteestä olisi saanut 200 000 dollaria. Voitosta olisi tullut 500 000 dollaria ja 900 000 dollaria olisi tullut mestaruudesta. Oli Minardin ainoa varsinaisesti rahaa saanut kuljettaja. Wilson ja Kiesa saivat vain 50 000 dollaria. Maksoi ajoistaan 10 miljoonaa dollaria.

Urallaan Verstappen tienasi yhteensä 4,542 miljoonaa dollaria. Summaan lasketaan myös kauden 1993 Footworkin testipalkka joka oli 34 000 dollaria. Kaudeksi 2004 Verstappen olisi mennyt vain Jordanille tai Minardille, mutta 10 miljoonan dollarin piti löytyä. Trust ei jaksanut kaataa samaa summaa häntäpään tiimeille ja näin Verstappenin ura oli ohitse. Urallaan Verstappen maksoi 25 miljoonaa dollaria eri tiimeille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Ralf Schumacherin kohdalla palkkatiedoissa pitää tehdä poikkeus. Kuitenkin ajamisesta on jo kauan ja tuskin enää palaa F1:siin joten laitetaan sitten palkkatiedot:

1997: Ansaitsi ensimmäiseltä kaudeltaan yhteensä 2 miljoonaa taalaa. Voitosta olisi saanut 50 000 dollaria ja mestaruudesta 500 000 dollaria.

1998: Sai 3,2 miljoonaa dollaria kaudelta. Voitosta olisi saanut 500 000 dollaria ja mestaruudesta miljoona taalaa lisää.

1999: Williams maksoi hienon summan. Peräti 6 miljoonaa taalaa kaudelta. Voitosta olisi tullut 500 000 dollaria ja mestaruudesta miljoona taalaa lisää.

2000: Schumacher sai 6,1 miljoonaa dollaria kaudelta.

2001: Sai 8 miljoonaa dollaria kaudelta. Siitä 6 miljoonaa dollaria oli kausiraha ja voitoista ja Frankin maksamasta menestysbonuksesta tuli yhteensä 2 miljoonaa dollaria.

2002: Sai 12 miljoonaa dollaria verran seuraavalla kaudella. Summasta 7 miljoonaa dollaria oli palkka ja 4 miljoonaa dollaria tuli sponsoreilta ja miljoona dollaria tuli voitosta.

2003: Sai 12 miljoonaa dollaria kaudelta. Summasta 10 miljoonaa oli palkka kaudelta ja 2 miljoonaa tuli voitoista joita oli kaksi.

2004: Sai 12 miljoonaa dollaria kaudelta.

2005: Sai järkyttävät 25 miljoonaa dollaria Toyotalta.

2006: Sai 18 miljoonaa dollaria kaudelta.

2007: Sai viimeisellä kaudellaan 20 miljoonaa dollaria.

Nuorempi Schumacher sai yhteensä uraltaan 124,3 miljoonaa dollaria. Matkan varrella kaudella 2002 Renault tarjosi 3 vuoden ja 8 miljoonan dollarin sopimusta ja McLaren tarjosi 2 vuoden ja 10 miljoonan dollarin sopimusta. McLaren olisi maksanut 500 000 dollaria myös voitosta ja mestaruudesta.

Ralf kieltäytyi tarjouksesta. Williamsilla vaati kaudeksi 2005 25 miljoonaa dollaria ja uran lopun sopimusta, mutta Frank kieltäytyi ja Ralf meni Toyotalle. Neljän vuoden ja 100 miljoonan dollarin sopimus ei kelvannut tiimipääliköille mutta kolmen vuoden sopimus kelpasi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Jacques Villeneuve on yksi kaikkien aikojen rikkaimpia moottoriurheilijoita. F1:ssä hän sai hyvin nopeasti aseman nopeimpana rahamiehenä. Toisaalta BAR:illa oleminen vei uran alamäkeen. Tässä kuitenkin palkkoja:

1996: Sai jo debyyttikaudella uskomattomat 13,5 miljoonaa dollaria. Suurin osa tuli sponsoreilta. Varsinainen palkka oli vain 500 000 dollaria ja voitoista tuli yhteensä 1,4 miljoonaa dollaria. Mestaruus olisi tiennyt 250 000 dollaria lisää tilille.

1997: Sai 13,5 miljoonaa dollaria ja voitti maailmanmestaruuden. Siitä kausiraha oli 7 miljoonaa dollaria ja sponsorit maksoivat loppuosan.

1998: Sai 10 miljoonaa dollaria kaudelta. Voitosta olisi tullut 250 000 dollaria lisää ja mestaruudesta olisi tullut 2,5 miljoonaa dollaria lisää.

1999: BAR maksoi 7 miljoonaa dollaria kaudelta. Voitosta olisi tullut miljoona dollaria ja mestaruudesta saman verran.

2000: Ansaitsi 15,75 miljoonaa dollaria kaudelta.

2001: Sai 16 miljoonaa dollaria kaudelta.

2002: Sai 12 miljoonaa dollaria kaudelta ja 3 miljoonaa dollaria sponsorien kautta eli yhteensä 15 miljoonaa dollaria.

2003: Sai 22 miljoonaa dollaria viimeisen BAR:in sopimuksen mukaan.

2004: Ajoi kolme kisaa Renaultille 2 miljoonan dollarin hintaan.

2005: Sai 2,45 miljoonaa dollaria kaudelta. Niistä 2 miljoonaa oli palkka ja 450 000 dollaria tuli 9 pisteestä.

2006: Uransa viimeisellä kaudella Villeneuve sai 3,6 miljoonaa dollaria. Joutui kesken kauden pois BMW:ltä.

Uran tienesteinä Villeneuve ansaitsi yhteensä 120,8 miljoonaa dollaria uransa aikana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Vaikka seuraava onkin off-topicia niin kauden 1981 Long Beach maksoi kisaisännyydestään sen ajan isoimman hinnan eli 20 miljoonaa markkaa. Palkintorahat olivat kauden toiseksi suurimmat sillä vain Las Vegasissa maksettiin enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Marco Lucchinelli sai melkoisen potin kaudella 1981. 135 000 markkaa tuli peruspalkkana ja mestaruudesta tuli toinen mokoma lisää. Voitosta tuli 18 000 markkaa ja yhteensä viidestä voitosta tuli 90 000 markkaa. Koko kaudelta rahaa tuli siis 360 000 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Koko urallaan Lucchinelli sai 454 500 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
MM-kakkoseksi kaudella 1981 sijoittunut Randy Mamola oli myös ansainnut pienen omaisuuden siihen mennessä. Kaudella 1981 Mamola sai 186 000 markkaa yhteensä. Siitä 126 000 markkaa oli peruspalkkio ja loput tulivat voitoista ja palkinnoista. Voitosta tuli 15 000 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Mamola oli saanut ennen kautta 1981 yhteensä 78750 markkaa urallaan yhteensä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Yhteensä koko uraltaan Mamola sai noin 2 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Kauden 1981 Imatran ajot maksoivat 350 000 markkaa ja kauden 1980 Imatran ajot maksoivat 270 000 markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14278
Andrea de Cesariksen piti alun perin viedä kaudeksi 1991 4 miljoonaa dollaria AGS:lle. Lopulta hän meni kuitenkin Jordanille vieden samat rahat.
 
Ylös