Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Renault yhä säästeliäin moottori

Turun Sanomat 18.3 2010 20:55:42

Williams-tallin tekninen johtaja Sam Michael kertoi BBC:lle, että heidän laskelmiensa mukaan Renault on edelleen F1-sarjan säästeliäin moottori. Mercedes ja Cosworth ovat kulutukseltaan hieman ahnaampia, kun Ferrari on yhä polttoaineen käytöltään kaikkein syöpöin.

Michaelin mukaan Red Bull pystyi tankkaamaan Bahrainin kisastarttiin kymmenen kiloa vähemmän bensiiniä Ferrareihin verrattuna. Painoetuna tämä merkitsi kisan alkuvaiheissa 0,4 sekuntia kierroksella Red Bullin hyväksi. Keskiarvoksi koko kisamatkalla olisi tullut 0,2 sekuntia per kierros, mikä olisi antanut 49 kierroksen kisassa Red Bullille 9,8 sekunnin etumatkan Ferrariin.

Sebastian Vettelin moottori kulutti vähemmän bensiiniä, mutta sytytystulppa petti ja pudotti saksalaisen lopputuloksissa neljänneksi.

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Joo ainakin Vettelin käsissä Red Bull menee lujempaa kuin Ferrarit. Mutta taitaa kuluttaa myös enemmän rengasta.
Vettelin mukaan Ferrari kuluttaa rengasta enemmän... Jäänee nähtäväks.

Ja missä määrin Vettelin ongelmat sitten alkoivat ja missä kohtaa jättänee arviot kovista renkaistakin vielä hämärän peittoon.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vettelin mukaan Ferrari kuluttaa rengasta enemmän... Jäänee nähtäväks.

Ja missä määrin Vettelin ongelmat sitten alkoivat ja missä kohtaa jättänee arviot kovista renkaistakin vielä hämärän peittoon.
Joo vaikea sanoa tässä vaiheessa. Barcelona vissiin kuluttaa rengasta huolella, ja jos Bridge tekis nyt vaihteeksi vähän huonompia renkaita - kun niitä ihan pyydetään - niin erot voisivat kulminoitua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Barcelona vissiin kuluttaa rengasta huolella, ja jos Bridge tekis nyt vaihteeksi vähän huonompia renkaita - kun niitä ihan pyydetään - niin erot voisivat kulminoitua.
Eipä se taida enää polttaa rahaa uusien seosten kehittelyyn. Barcelonassa mennään samoilla seoksilla kuin Australiassa (soft/hard). Samaten Malesiassa, Kiinassa ja Turkissa. Monacoon Bridgestone tuo supersoftit ja mediumit. Nämä on jo ilmoitettu.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ferrari on nyt saavuttanut kahdessa kisassa yhtä paljon pisteitä kuin koko viime kaudella 17 kisassa (70p).
 

Micqou

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
299
Ferrari on nyt saavuttanut kahdessa kisassa yhtä paljon pisteitä kuin koko viime kaudella 17 kisassa (70p).
Onhan auto ihan valovuoden edellistä parempi mutta silti pakko tarttua tähän pisteiden vertaamiseen.. Viime kaudella taisi olla hieman vähemmän pisteitä jaossa per kisa?? ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrari on nyt saavuttanut kahdessa kisassa yhtä paljon pisteitä kuin koko viime kaudella 17 kisassa (70p).
Nopealla skaalauksella (10/25) paremmin vertailtava luku olis tältä kaudelta 28 pistettä, suoraa jotain verrataan nykypisteistä.
Viime vuoden pisteytyksellä äkkiä laskien kasassa olis 29 pistettä nyt...
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ferrarilla muuten molemmilla kuskeilla kolmas motti jo menossa kahdeksasta. Lähde on niinkin surkea, kun MTV3, mutta jos tuo on totta niin aika hassulta kuulostaa. Vanhoja koneita voi kyllä käyttää harjoituksissa ja niin kai on tarkotuskin, mutta silti - melko mielenkiintoista.

Toisaalta pitihän Red Bullilakin loppua viime kaudella moottorit, mutta jotenkin saivat ajettua kauden loppuun asti ilman rangaistuksia. Luulisi että Ferrarikin, mutta jos nyt on jo kolmas moottori menossa niin ei voi olla kyllä varma.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Sääntöjä
2010 F1 Sporting Regulations sanoi:
e) If an engine is changed in accordance with Article 34.1 the engine which was replaced may not be used during any future qualifying session or race with the exception of the last Event of the Championship.
Ja se 34.1 viittaa aika-ajon jälkeiseen parc fermeen. Eli Bahrainin aika-ajokoneet ovat pois käytöstä loppukauden aika-ajoista sekä kisoista pl. Abu Dhabi.

Kahden kisaviikonlopun aikana koneita on käytetty seuraavasti
3: Ferrarit
2: McLarenit, Mersut, Forcet, STR:t, Lotukset, Vettel, Senna, di Grassi
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sääntöjä


Ja se 34.1 viittaa aika-ajon jälkeiseen parc fermeen. Eli Bahrainin aika-ajokoneet ovat pois käytöstä loppukauden aika-ajoista sekä kisoista pl. Abu Dhabi.

Kahden kisaviikonlopun aikana koneita on käytetty seuraavasti
3: Ferrarit
2: McLarenit, Mersut, Forcet, STR:t, Lotukset, Vettel, Senna, di Grassi
Miksi noin moni talli olisi käyttänyt jo useampaa kuin yhtä konetta? Olisin odottanut että melkein kaikki ovat vasta seuraavaan kisaan laittamassa uutta konetta autoihinsa.

Jos Ferrari on jo kolmannessa koneessa menossa, kyllä se tulee jossain vaiheessa näkymään. Red Bull tosiaan selvisi ilman rangaistuksia viime vuonna, mutta heidän piti rajoittaa kierroksia koneesta ja varsinkin ajamista harjoituksissa. Taisipa jopa olla niin, että aika-ajokierroksiakin jouduttiin säästelemään hieman. Eli riskit lisääntyy ja oikeiden säätöjen löytäminen vaikeutuu.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Miksi noin moni talli olisi käyttänyt jo useampaa kuin yhtä konetta? Olisin odottanut että melkein kaikki ovat vasta seuraavaan kisaan laittamassa uutta konetta autoihinsa.
Ensimmäistä konetta on käytetty myös Bahrainin treenit ja kisa sekä ilmeisesti osa Australian harjoituksista.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Koneita saa vaihtaa vapaasti, eli Bahrainin koneet eivät ole vielä poissa laskuista pl. Ferrarin harjoituskoneet aika-ajoista ja kisoista. Tallit varmaankin suunnitelleen jonkunlaiset ratkaisut, että missä kisassa kannattaa käyttää uutta konetta ja niinpäin pois. Varmasti tosin aikaisilla keskeytyksillä voi olla vaikutusta.

Bahrainin ja Australian kisoissa vähiten kierroksia täyteen on saanut Kobayashi, 11. Näin voisi päätellä, että kone on rasittunut vähemmän kuin monilla muilla, jotka ovat ajaneet molemmat kisat maaliin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös