Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9314
Jokaisesta uudesta moottorista tulee kymmenen pykälän rangaistus, kun sitä käytetään ensimmäistä kertaa. Eli jos ottaa vaikka yhdeksännen koneen Suzukan kisaan ja ajaa sillä myös Interlagosin ja Abu Dhabin, tulee vain yksi rangaistus.

Sen sijaan jos ottaa kaksi ylimääräistä konetta (9. ja 10. moottorin) samassa kisassa, niin 10 pykälän rangaistus tulee sekä tähän että seuraavaan kisaan.

Tällä varmasti halutaan estää se, että jos vaikka Suzukassa tulee yhdeksäs kone käyttöön, niin ajatellaan että "miksei oteta samantien kymmenettä, muutenkin ollaan ruudussa 18, olisi sitten pari vikaa kisaa helpompia vaikka nyt joudutaankin vikaan ruutuun"
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vahvasti näyttää että menee reisille. Liikaa on moottoreita kulunut. Siitä tulee armotonta tasoitusta. Toisaalta Red Bullillakin on luotettavuuspulmia, mutta yleensä Neweyn autot rupeaa kuitenkin lopulta kestämään kohtalaisesti. Ja heillä on nopeusetu. McLaren on vähän liian hidas, mutta autona pomminvarma. Merculla on kurottavaa.

Miten muuten ne penaltit menee jos joutuu ylimääräisiä moottoreita käyttämään? Tuleeko rangaistus joka aika-ajossa, vai selviääks vähemmällä?
Siitä tämän toikin edellisen sivun lopussa puhuttiin. Mutta versioita ottaa käyttöön moottori on kyllä perin monta. Säännön hengen mukaan ( mikä ei fiassa tarkoita mitään ) tulisi yhtä moneen aika-ajotulokseen rangaistus kuin on uusia moottoreita tarvinnut lisänä ottaa.

Edit: ja Bleu puhui edellä samaa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Saas nähdä, mitä siitä seuraa jos kaudesta tuleekin taas tekninen pannukakku. Jos kausi menee reisille moottorien takia. Massa jos vielä johtaa niin ei taida pyykinpesu alkaa hänestä lainkaan.
Niin, Kimihän sentään löi Massan ja voitti mestaruuden ekalla Ferrari-kaudellaan. Kyllähän Alonson on pystyttävä samaan vähintään.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Ferrarille uutuus Alonson kotikisaan

Ferrarin pääsuunnittelija Nikolas Tombazis on italialaismedian mukaan luvannut oman lisäilman kanavointisysteeminsä F10-autoon ensimmäiseen Euroopan kisaan toukokuussa Espanjassa. Silloin autoon tulee myös uusi jousitusgeometria.

– Menemme eteenpäin täysin ohjelmamme mukaan ja muutaman kisan päästä meillä on paras auto, Fernando Alonso vakuutti Malesian kisan jälkeen.

Lähde: Turun Sanomat.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Luulenpa, että on. Onhan nykyinen motti jopa kallistettu.
No voi ny, puhe oli yleistäen. Toki varmaan kaikki ovat jotain hienosäätöä tehneet kerta sellanen sallitaan. Mutta pointti oli, että motille ei tarvi tehdä mitään ja silti se sama laitos voi kestää yhdellä kaudella ja hajota toisella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarille uutuus Alonson kotikisaan

Ferrarin pääsuunnittelija Nikolas Tombazis on italialaismedian mukaan luvannut oman lisäilman kanavointisysteeminsä F10-autoon ensimmäiseen Euroopan kisaan toukokuussa Espanjassa. Silloin autoon tulee myös uusi jousitusgeometria.
Vain geometria uusiksi vai Red Bull-jousitus?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ylimääräisten mottien suhteen lienee paska säkä jos sen yhdeksännen motin joutuu ottaan kolmanneks vikan kisan aika-ajon jälkeen käyttöön... Sitä kun ei sit saa käyttää toka vikan kisan kisakoneena... Eli on pakko ottaa myös kymmenes motti käyttöön...
Ehkei kovin normaali tilanne...että siis kaikki kahdeksan olisi jo käytetty ennen kolmanneks vikaa kisaa...tosin Ferrari voi tähänkin ajautua vielä...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Vain geometria uusiksi vai Red Bull-jousitus?
Red Bullin jousituksesta ei löytynyt sääntöjenvastaisuuksia. Epäilevät toimittajat, että hydrauliikka vapauttaa lisää maavaraa auton painon kasvaessa tankkauksessa. Tottakai kaikki pyrkivät nyt samaan, mutta kun alustaa ei saa muuttaa niin riittääkö pelkkä jousituksen remontti. Saattaahan se Ferrari muillakin tavoin pyrkiä parantamaan jousitustaan.

Ferrari muuten muutti eturipustustaan myös 08 kesken kauden :wink:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Red Bullin jousituksesta ei löytynyt sääntöjenvastaisuuksia. Epäilevät toimittajat, että hydrauliikka vapauttaa lisää maavaraa auton painon kasvaessa tankkauksessa. Tottakai kaikki pyrkivät nyt samaan, mutta kun alustaa ei saa muuttaa niin riittääkö pelkkä ripustuksen remontti.

Ferrari muuten muutti eturipustustaan myös 08 kesken kauden :wink:
Enhän mä sanonukaan, että sielä mitään sääntöjenvastaista olis. ;)

Hydrauliikan käyttäminen jousitukseen kuullostaa aktiivi-sellaiselta... Ja se kaasujuttukaan ei vissiin pidä kutiaan, kun FIAn tarkastuksessa ei löytynyt mitään sellaista. Joku mekaaninen juttuhan se kait pitäs olla, että mahtuu sääntöihin.

Mulle on tosin jäänyt epäselväksi, että onko Red Bullin systeemi vain on/off tyyppinen. Viimeksi Maikkari sen ainakin näin uutisoi. Eli aika-ajoon matalaks ja kisaan korkeeks ja that's it. Kisan aikana ei siis tapahdu mitään muutosta jousituksen puolesta. Tälläseen joku mekaaninen ratkasu oliskin kait helpompi kuin vähän aktiivisempaan kaasuviritykseen, jossa ajokorkeus tippuu ajan/painon mukaan...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
En minä väittänytkään sinun Ghost_Glove väittäneen.

Ymmärtääkseni maavaraan ei saa ns sorkkia joten tuo RB tekee sen automatic painon lisääntyessä. Se voisi olla hyvä aika-ajoissa jos joutuu hiekalle. Käy vain rynkyttämässä RB:nsa etu ja taka-akselia autoa alas painamalla ja hups - autosta tulee maastokelpoinen monster -maavaroin. Sitten vain lievästi punastellen takaisin radalle.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Enhän mä sanonukaan, että sielä mitään sääntöjenvastaista olis. ;)

Hydrauliikan käyttäminen jousitukseen kuullostaa aktiivi-sellaiselta... Ja se kaasujuttukaan ei vissiin pidä kutiaan, kun FIAn tarkastuksessa ei löytynyt mitään sellaista. Joku mekaaninen juttuhan se kait pitäs olla, että mahtuu sääntöihin.

Mulle on tosin jäänyt epäselväksi, että onko Red Bullin systeemi vain on/off tyyppinen. Viimeksi Maikkari sen ainakin näin uutisoi. Eli aika-ajoon matalaks ja kisaan korkeeks ja that's it. Kisan aikana ei siis tapahdu mitään muutosta jousituksen puolesta. Tälläseen joku mekaaninen ratkasu oliskin kait helpompi kuin vähän aktiivisempaan kaasuviritykseen, jossa ajokorkeus tippuu ajan/painon mukaan...
Eihän Citroenillakaan ole montaa aktiivijousitteista mallia, vaikka hyrdaulisilla jousituksella olevia malleja on ollut tuotannossa jo yli 50 vuotta. Maavara pysyy silti vakiona kuormituksesta riippumatta :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eihän Citroenillakaan ole montaa aktiivijousitteista mallia, vaikka hyrdaulisilla jousituksella olevia malleja on ollut tuotannossa jo yli 50 vuotta. Maavara pysyy silti vakiona kuormituksesta riippumatta :thumbup:
F1 Reb Bull DS Pallas
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560

– Menemme eteenpäin täysin ohjelmamme mukaan ja muutaman kisan päästä meillä on paras auto, Fernando Alonso vakuutti Malesian kisan jälkeen.

Lähde: Turun Sanomat.


On jo paras auto. Alonso vain tarkoittaa ylivoimaista, sellaista joka riittää nostamaan Vettelin edelle kun ei taidot tai lahjat riitä nykyisellään.

Ajattelin vain selventää Alonso-talkia muillekin. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Maikkari uutisoi Ferkun moottoreista:
Tällainen on Alonson moottoriahdinko

Sepangissa räjähtänyt moottori kesti vain 743 kilometriä, kertoo Grandprix.com. Todennäköisesti moottoririkon taustalla oli autoon iskenyt vaihdelaatikkovika, jonka seurauksena espanjalaisella ei ollut lainkaan kytkintä käytettävissään alaspäin vaihdettaessa. Hän joutui ajamaan epätavallisesti kaasuttamalla kovaa saadakseen haluamansa vaihteen silmään. Moottori meni luultavasti ylikierroksille tämän seurauksena.

Alonsolla on 16 kisaa varten käytössään viisi kokonaan uutta moottoria sekä kaksi käytettyä.

Alonsolla on yksi moottori, jolla on ajettu 1141 kilometriä. Sillä pystyy ajamaan vielä kolmen GP-viikonlopun aikana vapaissa harjoituksissa, muttei kilpailuissa.

Alonson Bahrainin GP:n voittomoottorilla ei ole ajettu kyseisen kisan jälkeen, joten sillä on takana vain 319 kilometriä. Kyseistä moottoria voi käyttää vielä noin 1 680 kilometrin verran.
Siis moottorilla numero 1 olis ajettu tuo 1141 kilsaa?
Koneella 2 ajettu 319 kilsaa
Ja kone 3 hajosi malesiassa (tällä ajettiin tuo 743 kilsaa eli Australian ja Malesian kisakone)...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Siis moottorilla numero 1 olis ajettu tuo 1141 kilsaa?
Koneella 2 ajettu 319 kilsaa
Ja kone 3 hajosi malesiassa (tällä ajettiin tuo 743 kilsaa eli Australian ja Malesian kisakone)...
Bahrainin kisa oli ensimmäinen, joten kai siellä käytetty moottori olisi "kone 1"?

-Edit- No niin tietysti, kisassahan ajettiin jo vaihdetulla koneella, eli kakkosella. :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös