Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Fisichella testasi Ferraria 700 kilometriä

Turun Sanomat 7.9 2010 23:09:26

Testikuljettaja Giancarlo Fisichella ajoi peräti 700 kilometriä Vairanon suoralla Ferrarin F10-auton aerodynamiikkakokeita.

– Tällä testillä pyrimme kompensoimaan ne virheet, joita uudistuneessa autossa oli tehty Belgian GP-viikonlopuksi. Kuvittelimme saavamme ison askeleen eteenpäin Spahan, mutta meille tulikin siellä takapakkia, tallipäällikkö Stefano Domenicali evästi.

Teknisen johtajan Aldo Costan mukaan Ferrarin autokehitys on suunniteltu Singaporen kisaan asti. Panostus jatkoon ratkeaa Monzan tulosten mukaan
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
...

– Tällä testillä pyrimme kompensoimaan ne virheet, joita uudistuneessa autossa oli tehty Belgian GP-viikonlopuksi. Kuvittelimme saavamme ison askeleen eteenpäin Spahan, mutta meille tulikin siellä takapakkia, tallipäällikkö Stefano Domenicali evästi.
...
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että yrittävät päästä samaan jamaan kuin missä olivat ennen Span kisaa?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tarkoittaako tuo nyt sitä, että yrittävät päästä samaan jamaan kuin missä olivat ennen Span kisaa?
Mennee pari kuukautta, kuten Kimin auton kohdalla vuonna 2008. Hyvällä säkällä vähän pidempäänkin, kun pitää vielä plärätä läpi Lonson sähköpostit ja löytää sieltä se olennainen osa.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Tänäänkös sitten annetaan ferrarille rankkua ? ja tietty alonsolle joku henkilökohtainen rankku olisi kanssa ihan kohdallaan. Massa voisi toimia tällä kertaa todistaja x:nä kuten alonso joskus aikoinaan. Voisi vasikoida vähän ja sittenhän me saataisiin santanderin kultapojulle pikku bannit ! Kai se rangaistus annetaan tänään sit kans ? Eikä millonkaan 2kk kuluttua kuulemisesta :rolleyes:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
En ole koskaan tutkinut Massan kierrosaikoja mutta itselläni oli sellainen mielikuva, että Massa olisi sanonut päästäneensä Kimin ohi. En kyllä löydä tästä mitään faktaa... Voihan toki olla, että hän ei ainakaan laittanut hirveästi vastaan eli että olisi kiristänyt vauhtia kun näytti että varikkopysähdysten aikaan homma menee tiukalle. Muistelen, että Kimin ohi pääsy Massasta oli kuitenkin aika hilkulla eli että mahtuivat samaan kamerakuvaan kun Kimi puikahti ohi. En kyllä ole tästä ihan 100-varma.
Muistaakseni Massa on sanonut että AUTTOI Kimiä, ei "päästin Kimin ohi". Ero on siinä, että tokihan hän Kimiä auttoikin, koska Kimille ei pelkkä voitto riittänyt, vaan Massan piti viedä lisäksi pisteitä muilta viimeisessä kisassa.

formulastaralta hyvä postaus, juuri noin asiat ovat. On eräitä juttuja joita hoetaan jatkuvasti ja ne niin muuttuvat "todeksi."
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ymmärtääkseni Turrinin kontaktit Ferrariin ovat niin syvällä ettei miehestä päästä eroon - ja kirjoittaahan hän ihan 'asiallisia' artikkeleita kolmeen eri lehteen.

Esim Jean Todt aikoinaan luki kriittisiä juttuja itsestään Turrinin blogilla ja soitti itse Turrinille kiittääkseen rakentavasta kritiikistä ja heistä tuli ihan hyviä ystäviä sen jälkeen.

Paha Cola/Luca 'Lie' Colajanni sensijaan ei katsele hyvällä Turrinin kirjoituksia.

Kyllä he varmasti kaikki lukevat hänen kirjoituksiaan mutta eivät voi sille mitään. Sen on hänen yksityinen bloginsa missä vallitsee sananvapaus - siellä temmeltää myös Alonso-faneja joita ärsyttää suunnattomasti Kimin kehut ja Alonson kritiikki :D

Minä ainakin nostan hänelle hattua siitä että uskaltaa puhua eikä hännystele Ferrarin johtoa - hän saa joka tapauksessa yksityisiä haastatteluja Monten ja Domin kanssa, Ferrari jopa maksaa ravintolalaskun joten aika sitkeästi on varmaan kiinni Ferrarissa - Ferrarin (ja luultavasti myös Alonson) harmiksi :thumbup:
Ehkä Turrini tietää Ferrarista niin paljon, että jos nyt alkaisivat dissata kaveria tms. niin jälki olisi vielä pahempaa. Valitsevat siis kahdesta pahasta sen pienemmän pahan ja antavat Turrinin kirjoitella blogissaan mitä lystää ja pitävät silti välit enemmän tai vähemmän kunnossa. Pelkäävät mitä tapahtuisi (kirjoittaisi) jos välit tulehtuisivat...
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
http://www.ts.fi/f1/kolumnit/158448.html
Heikki Kulta sanoi:
Sen verran Ferrarin sisällä kuitenkin kuohuu, että Massan kilpainsinööri Rob Smedley tuskin voi jatkaa postissaan. Hänen anteeksipyyntelynsä radioitse oli kaikkein raskauttavin todiste tallimääräyksen toteuttamisesta ja samalla osoitus, että britti-insinööri on liian kiintynyt kuljettajaansa.

Tämä nyt tietysti odotettavissakin. Massan asema vaan vaikeutuu mikäli kisainssi vielä vaihtuu.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/09/1183676

Ferrarin F1-talli ilmaisi tukensa Kansainvälisen autoliiton FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvoston esitykselle, jonka mukaan F1:n tallimääräyskiellon poistamista tai muokkaamista pitää harkita.

Tallimääräykset kieltävä sääntöpykälä 39.1 on ollut mukana F1-säännöissä kaudesta 2003 lähtien.

- Ferrari haluaa ilmaista kiitollisuutensa neuvoston ehdotukselle miettiä uudelleen formula ykkösten urheilusääntöjen artiklaa 39.1, italialaistalli tiedotti.
Toisin sanoen Ferrari myöntää käyttäneensä tallimääräyksiä ja nyt leveilee sillä että eivät saaneet siitä mainitsemisen arvoista rangaistusta. Meillä on kato varaa rikkoa sääntöjä. Säännöt ovat meille pikemminkin suuntaa antavia kuin sitovia.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/09/1183784

Todt: Ferrari ei ansainnut rangaistusta

Päätös olla langettamatta lisärangaistuksia Ferrarille Saksan GP:n tallimääräysjupakasta oli oikea, Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Jean Todt katsoo.

Entisenä Ferrarin tallipäällikkönä Todt jääväsi itsensä FIA:n moottoriurheilun maailmanneuvoston päätöksenteosta. Päätöksen julkistamisen jälkeen Todt kertoi kuitenkin asiasta oman mielipiteensä.

- Tallimääräykset ovat kiellettyjä, mutta kukaan ei kunnioita tätä sääntöä. Ennen kuin joku tuomitaan, tarvitaan todisteita. Ferrari ei ansainnut kovempaa rangaistusta, koska he olisivat kuitenkin sijoittuneet kilpailussa ensimmäiselle ja toiselle sijalle, Todt sanoi italialaisessa La Stampa -lehdessä.

Juuri Todtin antamat tallimääräykset Ferrarilla johtivat siihen, että tallimääräyskielto lisättiin sääntöihin kauden 2002 jälkeen.
Siis ei voi olla totta. Todt jääväsi itsensä (tietääkseni), ja siinä oli vielä logiikkaa. Mutta nyt. Ei hyvää päivää. Mikä ihmeen perustelu on, että kukaan ei kunnioita jotain sääntöä? Tai että tietyn tallin autot olisivat kuitenkin sijoittuneet tietyllä tavalla? Siis alkeislogiikka on nyt niin hakusessa että tunnen myötähäpeää Todtia kohtaan.

Todisteista puhuminen oli ainoa looginen seikka jutussa. Niiden olemassa olosta tahi ei emme voi tarkasti tietää. Mutta kuten toisessa ketjussa totesin, ei todisteiden puuttuminen estänyt esim. Schumin tuomitsemista Monacossa 2006. Todellisuudessa kyse ei ole todisteista, vaan halusta. Schumi haluttiin tuomita Monacossa 2006. Ferraria ei haluttu tuomita nyt.

Oli logiikkaa tai ei, Todtin olisi pitänyt edes tajuta olla asiasta hiljaa. Itsensä jäävääminen oli oikea askel, mutta ei sitten näköjään ymmärtänyt jatkaa sillä linjalla. Kissa ei pääse karvoistaan, ja Todt ikävä kyllä nyt paljasti että on edelleen se sama kiero mies kuin ennenkin. Veikkaan että päätös hykerrytti Todtia siinä määrin että ei vain voinut pysyä hiljaa, pakko julistaa maailmalle tunteensa. Toivoin että Todt olisi hoitanut FIA:n puheenjohtajuuden tyylillä, mutta eipä sitä sitten tätä pidemmälle riittänytkään. Uskottavuus nolla.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
FIA:n Ferrari-päätös otettiin vastaan voitonriemulla

- Ferrari voitti! FIA teki oikean päätöksen: ei rangaistuksia Alonso-Massa-ohituksesta, urheilulehti Corriere dello Sport julisti etusivullaan.

- Ferrarin ensimmäinen voitto Monzan kisaviikolla, totesi myös Gazzetta dello Sport.

La Stampa -päivälehden mielestä Ferrari sai tahtonsa läpi, kun FIA päätti pohtia uudelleen tallimääräyskiellon tarpeellisuutta.

- Maranellon voitto: Alonso pysyy mukana mestaruustaistossa ja tallimääräyskielto poistuu. Eilisestä lähtien formula 1 on joukkueurheilua.

Lehden mielestä ironisinta on se, että FIA:n puheenjohtajana toimii entinen Ferrarin tallipäällikkö Jean Todt, joka oli itse aikanaan pääsyyllinen tallimääräyskieltoon.

- Paradoksaalista on, että tallimääräyskielto asetettiin vuonna 2002 juuri Ferrarin takia, kun Rubens Barrichello luovutti voiton teatraalisella tavalla Michael Schumacherille Itävallan GP:n viimeisessä mutkassa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että varikkomuurilla istui tuolloin Jean Todt.

Ferrari voitti "Pariisin GP:n", milanolainen Il Giornale totesi.

- Maailmanneuvosto katsoi Ferrarin olleen oikeassa ja päätti yksimielisesti pohtia uudelleen tallimääräyskieltoa. Ratkaisu oli Ferrarin, tallipäällikkö Stefano Domenicalin ja järjen voitto, mutta myös voitto FIA:lle ja herra Jean Todtille.

Myös englantilainen The Guardian oli sitä mieltä, että tallimääräyskieltoa on mahdotonta valvoa. Niinpä olisi ollut vääryys vähentää pisteitä Ferrari-kuljettajilta.

- Maailmanneuvosto teki oikean ratkaisun eikä pilannut mukaansatempaavaa F1-kautta viemällä Alonsolta 25 pistettä, jotka hän keräsi Saksassa. Se olisi pudottanut hänet viiden kuljettajan välisestä mestaruustaistosta.

Toinen brittilehti Daily Mail puolestaan hyökkäsi rajusti FIA:n päätöstä vastaan.

- Formula ykköset repivät eilen oman sääntökirjansa riekaleiksi kolmessa tunnissa, kun Ferrari armahdettiin poikkeuksellisella tavalla Saksan GP:n tulosten manipuloinnista.

- FIA voi vielä katua päätöstään, jos Alonso vie mestaruuden laittomasti keräämiensä pisteiden ansiosta.

(MTV3)
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Toisin sanoen Ferrari myöntää käyttäneensä tallimääräyksiä ja nyt leveilee sillä että eivät saaneet siitä mainitsemisen arvoista rangaistusta. Meillä on kato varaa rikkoa sääntöjä. Säännöt ovat meille pikemminkin suuntaa antavia kuin sitovia.


Vanhan kertausta. Miksi tästä tapauksesta ei jaettu mitään rangaistuksia vaikka asia myönnettiin?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Vanhan kertausta. Miksi tästä tapauksesta ei jaettu mitään rangaistuksia vaikka asia myönnettiin?
Koska siinä ei oltu sijoilla 1 ja 2, eli se ei ollut aivan yhtä ilmeistä. Ja siksi koska FIA on rangaistuskäytännöissään täysin munaton.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Koska siinä ei oltu sijoilla 1 ja 2, eli se ei ollut aivan yhtä ilmeistä. Ja siksi koska FIA on rangaistuskäytännöissään täysin munaton.
Jos kerran säännöissä lukee että ei tallimääräyksiä niin sillon myös olisi pitänyt tuostakin antaa hirveet sakot, ei säännöissä varmaan lue että se koskee vain sijoja 1 ja 2. Oma mielipide Ferrarin tallimääräyksestä, että ei olisi pitänyt antaa sakkoa, koska ei ole muillekkaan annettu. Lisäksi tämän säännön voisi poistaa kun ei sitä kuitenkaan totella ja näköjään rangaistuksetkin jaetaan sattumanvaraisesti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Vanhan kertausta. Miksi tästä tapauksesta ei jaettu mitään rangaistuksia vaikka asia myönnettiin?
Viitannet Hocke 08:iin? Totta kai olisi pitänyt tulla rankkaria. Silloin tosin kuskien välinen nopeusero oli niin suuri, että Heikki olisi varmasti päästänyt Lewisin ohi suosiolla ilman mitään erillisiä käskyjäkin. En itse asiassa tiedä heidän radioliikenteestään mitään. Mutta jos se oli tallimääräys, niin totta kai rankkaria tiukimman mukaan, eli tallin molemmat autot/kuskit hylätään ja pari kisaa kilpparikieltoa päälle niin oppivat tavoille.

Kuten olen aiemminkin sanonut, en pistä hanttiin jos tallimääräyskielto poistetaan, mutta niin kauan kuin se säännöstössä on, sitä tulee noudattaa ja FIA:n tulee sitä valvoa ja rangaista rikkojia. Jos näin ei tehdä, voidaan kysyä millä perusteella FIA valvoo muita sääntöjä ja antaa rangaistuksia?

No niin, tämä menee jo off-topiciksi...
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/09/1183784
Siis ei voi olla totta. Todt jääväsi itsensä (tietääkseni), ja siinä oli vielä logiikkaa. Mutta nyt. Ei hyvää päivää. Mikä ihmeen perustelu on, että kukaan ei kunnioita jotain sääntöä? Tai että tietyn tallin autot olisivat kuitenkin sijoittuneet tietyllä tavalla? Siis alkeislogiikka on nyt niin hakusessa että tunnen myötähäpeää Todtia kohtaan.
Juurikin näin. Jos sääntöä ei kunnioiteta niin ei se ole syy poistaa sääntöä vaan lisätä valvontaa ja nostaa rikkomiskynnystä riittävällä rangaistus pelotteelle. Ei nopeusrajoituksiakaan poisteta teiltä siksi etteivät kaikki ihmiset noudata niitä...

Ja mitä tulee siihen, että Ferrari olisi joka tapauksessa sijoittunut 1:ksi ja 2:ksi niin aika hankala sijoituksia on järjestellä jos toinen on 1:n ja toinen 3:n... Kysytään Massalta olisiko hän ollut mielummin 1:n kuin 2:n... Kyse on kuljettajien mestaruussarjan manipuloimisesta ja siinä se ongelma piilee!

Säälittävää! Ferraria ei haluttu rangaista ja sille piti keksiä hyvät perusteet. Ferrari saa pitää - pientä rahallista korvausta vastaan - tavoittelemansa hyödyn sääntörikkomuksestaan. Taas yksi osoitus F1:en poliittisuudesta. Jos FIA:ssa mietitään F1:n markkinointia imagon nostamiseksi niin kannattaisi aloittaa ihan peiliin katsomalla ja kotipesän puhdistamisella. Ei kannattaisi p@$%@ntaa sinne missä nukkuu.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Joo tuo Ferrarin kiittely on taas jotain niin ällöttävää. Ferrari kiittelee FIAa kuin koiraa, joka on uskollisesti hakenut aamun lehden ja sitten silitellään päätä "hyyvä poika niii, hyyvää hyyvää poika". :jaska:
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Viitannet Hocke 08:iin? Totta kai olisi pitänyt tulla rankkaria. Silloin tosin kuskien välinen nopeusero oli niin suuri, että Heikki olisi varmasti päästänyt Lewisin ohi suosiolla ilman mitään erillisiä käskyjäkin.
Jeps, Heikki ei kyseisessä kilpailussa saanut renkaitaan toimimaan ja oli ajoittain sekunnin kierroksella Hamiltonia hitaampi, joten ohihan se sieltä olisi tullut joka tapauksessa. Ei siis ollut ihan samanlainen tapaus kuin tämä nyt oikeudessa puitu Ferrari-jupakka.

Päätös antaa tallikaverin mennä ohi ilman taistelua saattoi itse asiassa koitua Heikinkin hyödyksi. Kimi nimittäin ahdisteli Heikkiä loppukierroksilla, joten Heikki saattoi hyvinkin voittaa Kimin juuri siksi, ettei hukannut aikaa tallikaverinsa kanssa tappelemiseen. Olisiko tällaisesta strategisesta viekkaudesta ja häikäilemättömästä oman edun tavoittelusta pitänyt määrätä Kovalaiselle rangaistus?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös