Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mikä puuttuu näiltä muuten tasokkailta monopostosarjoilta:
http://www.superleagueformula.com/
http://www.indycar.com/?
V: Urheiluautonakin tunnettu, arvostettu talli/valmistaja.
F1:stä lähtee vielä joskus Schumi pysyvästi, Mclaren voi lähteä, Williamskin voi lähteä. Team Lotuksen lähdöstä sarja aikoinaan selvisi, mutta
tämän myötä sarjasta lähtisi se tärkein:

GLAMOUR!
Hard Core-F1-faneille tuo ei olisi paha menetys, mutta suurelle yleisölle ja sitä myötä lajille kylläkin. :(
Ferraria ei kiinnosta 4-sylinteristen Corolla-moottoreiden valmistus.PISTE!
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Mikä puuttuu näiltä muuten tasokkailta monopostosarjoilta:
http://www.superleagueformula.com/
http://www.indycar.com/?
V: Urheiluautonakin tunnettu, arvostettu talli/valmistaja.
F1:stä lähtee vielä joskus Schumi pysyvästi, Mclaren voi lähteä, Williamskin voi lähteä. Team Lotuksen lähdöstä sarja aikoinaan selvisi, mutta
tämän myötä sarjasta lähtisi se tärkein:

GLAMOUR!
Hard Core-F1-faneille tuo ei olisi paha menetys, mutta suurelle yleisölle ja sitä myötä lajille kylläkin. :(
Ferraria ei kiinnosta 4-sylinteristen Corolla-moottoreiden valmistus.PISTE!

Tästä aina puhutaan ettei F1 kestä Ferrarin lähtöä, mutta tilanteen voi ajatella myös päinvastoin; kestääkö Ferrari lähtöä formuloista? Kuitenkin suuri osa Ferrarin imagosta ja historiasta perustuu formuloihin. Nelisylinterinen moottori kuulostaa tietty munattomalta, mutta tallien pitäisi hyväksyä se tositilanne että lajin pitää kehittyä teknisesti.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mikä puuttuu näiltä muuten tasokkailta monopostosarjoilta:
http://www.superleagueformula.com/
http://www.indycar.com/?
V: Urheiluautonakin tunnettu, arvostettu talli/valmistaja.
F1:stä lähtee vielä joskus Schumi pysyvästi, Mclaren voi lähteä, Williamskin voi lähteä. Team Lotuksen lähdöstä sarja aikoinaan selvisi, mutta
tämän myötä sarjasta lähtisi se tärkein:

GLAMOUR!
Hard Core-F1-faneille tuo ei olisi paha menetys, mutta suurelle yleisölle ja sitä myötä lajille kylläkin. :(
Ferraria ei kiinnosta 4-sylinteristen Corolla-moottoreiden valmistus.PISTE!
Mä saan tästä jo ihan helvetillistä päänsärkyä.

Yksityyppiluokissa ei ole erillisiä autonvalmistajia, mikä selittänee niiden puuttumisen.

McLaren tai Williams ei ole koskaan yksin lähtenyt kapinoimaan sarjan sääntöjä vastaan ja uhannut lähtemisellä toisin kuin Ferrari, joka on tehnyt sen useampaan kertaan ja pahimmillaan lajin kannalta ikävin seurauksin. F1 ei voi lähteä mukaan Ferrarin jokaiseen oikkuun tai tilanne karkaa käsistä. Ferrari on toki tärkeä lajille, mutta se ei yksin voi muodostaa MM-sarjaa ja toisaalta sarja, joka ei kiinnosta muita autonvalmistajia on myös sille huomattavasti vähemmän arvokas kuin sellainen, johon nekin saattaisivat tulla mukaan. Moottorisääntöehdotus perustuu tälle ajatukselle ja on FOTA:n TWG:n tekemä, joten Ferrarilla on jo ollut sanansa sanottavana sen suhteen. Lisäksi sääntöjen tekemisestä ovat vastanneet Patrick Head ja Rory Byrne, johon Ferrarilla pitäisi kaiken järjen mukaan olla vaikutusvaltaa. En jaksa uskoa, etteikö tämä ongelma olisi ratkaistavissa järkevästi jollain kompromissilla, kunhan se tehdään äkkiä.

Ferrari on muuten valmistanut 4-sylinterisiä Corolla-moottoreita 1950-luvulla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
[Ferrarin] myötä sarjasta lähtisi se tärkein:
GLAMOUR!
Minusta Ferrari ei ole mitenkään erityisen glamouri talli. Etuoikeutettua asemaa nauttiva, alvariinsa sääntörikkomuksista ja muusta vilpistä epäilty ja vielä kaikesta itkevä valittajahan se nykyään on. Legendaarinen kyllä, mutta kaikki glamour siitä kyllä on matkan varrella ropissut.

F1 olisi terveempi ilman Ferraria.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
Minulle(kin) Ferrari voisi olla vain 1 talleista joka voi lähteä, mutta F1 jää silti ja seuraaminen jatkuu...
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Minusta Ferrari ei ole mitenkään erityisen glamouri talli. Etuoikeutettua asemaa nauttiva, alvariinsa sääntörikkomuksista ja muusta vilpistä epäilty ja vielä kaikesta itkevä valittajahan se nykyään on. Legendaarinen kyllä, mutta kaikki glamour siitä kyllä on matkan varrella ropissut.

F1 olisi terveempi ilman Ferraria.
Jos ajatellaan, mitä Ferrari tuo satunnaiskatselijalle mieleen, niin todennäköisesti kyseessä eivät olisi nuo mainitsemasi asiat, vaan nimenomaan merkin valmistavat urheiluautot. Ne taas nimenomaan ovat lähes synonyymi sanalle glamour. Sarjassa ei ole mukana esim. Aston Martin, Lamborghini, Maserati tai Bentley, joten kyllä mielestäni Ferrari on nimenomaan se sarjan glamour, oli tiimistä muuten ihan mitä mieltä hyvänsä.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
minusta olisi mielenkiintoista nähdä miten hyvä lajia f1:stä tulisi jos ferrari kerrankii tekisi kuten uhkaa. Mutta tuskinpa heillä on varaa vaan lähteä tästä lajista. F1 o ferrarille kummiskii aika suuri juttu. Voi olla et ferrari palaisi muutaman vuoden kuluttua häntä kiltisti takajalkojen alla liimautuneena kiveksiin ja tekisi kuten kaikki muut. HARD CORE !!!
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Miksei kilpaluokkien moottorit voisi mennä kooltaan jotenkin loogisesti?
Jos Ykkösiin vain 1,6-litraiset, niin miksei sittei samantien vaikka F2:iin 1,4-litraiset ja F3:iin 1,2:t, kun täällä tuon pienuuden perään tunnutaan niin haikailevan? :doubtful:
Saiskos vielä muutaman alleviivauksen ja boldauksen? Kun se tekee tosta lukemisesta niin helvetin mukavaa.

Ei sillä koolla ole väliä, vaan sillä, miten sitä viritellään. Kyllä mielummin otan aivan tappiinsa viritellyn 1,6l moottorin (joka on edelleenkin isompi kuin turbokaudella), kuin lahnan NASCAR-tyyppisen 5,86 litraisen jötiskän.

Komppaan myös ainakin Zireä siinä mielessä, että näin se formuloiden moottorinkehitys saadaan paljon paremmin valjastettua siviililiikenteen parantamiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ajatellaan, mitä Ferrari tuo satunnaiskatselijalle mieleen, niin todennäköisesti kyseessä eivät olisi nuo mainitsemasi asiat, vaan nimenomaan merkin valmistavat urheiluautot. Ne taas nimenomaan ovat lähes synonyymi sanalle glamour.
Voi olla, vaikkei Ferrarin urheiluautot tietääkseni mitään luksusautoja ole. Glamour on luksusta, eleganttiutta, tavallisuuden yläpuolella olevaa. Minulle Ferrari on enempi riisuttu ja suhteellisen yllätyksetön urheiluauto. Ns. mielikuvitukseton vaihtoehto urheiluauton ostajalle. Mutta suuri yleisö voi toki olla toisessa käsityksessä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestäni mikä tahansa uusi moottorikuvio on hyvä mikäli sillä saadaan moottorien kehitys takaisin. Nykyään on hemmetin vaikea uusien moottorinvalmistajien tulla mukaan koska kehityskielto on voimassa. Ja muutenkin mielenkiintoisempaa niin
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Tuo EI ollut minulle mikään uusi juttu, tuolloin ei Ferraria kuitenkaan pakotettu tuohon moottorikonstruktioon. Liiallinen yhdenmukaistaminen tekee F1:stä ennenpitkää yksityyppiluokan.
Yhdenmukaistaminen ei liene uusi juttu moottorien osalta formuloissa?
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Täällähän on mielenkiintoisia ehdotuksia. Heivataan Ferrari ulos ykkösistä ja otetaan tilalle kaiken maailman Hispanioita, 1Malaysioita, USGP:eitä ja Stefan GP:eitä. Siitähän kaikki nauttivat.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Samalla linjalla olen Lucan kanssa. Mun puolesta Fykkösissä voitais ajella V12 moteilla jotka kehittää yli 1000hp, mut se on utopiaa:D Mut joo V6 mielummin ku nelipyttynen
Samaa mieltä. Säännöillä voimakkaasti rajoitettu 4-sylinterinen turbomoottori on lähinnä vitsi. Latistaisi kyllä mielenkiintoa F1 taas lisää.

Rajoittamaton 4-sylinterinen turbo sen sijaan palauttaisi hohdon. Ainoat rajoitukset kuutiotilavuus ja tankin koko. Kuljettajillakin olisi vähän enemmän ohjelmaa ilman luistonestoa. Tämä tosin on utopiaa, kustannukset kun vaan kasvaisivat entisestään.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo EI ollut minulle mikään uusi juttu, tuolloin ei Ferraria kuitenkaan pakotettu tuohon moottorikonstruktioon. Liiallinen yhdenmukaistaminen tekee F1:stä ennenpitkää yksityyppiluokan.
Varmasti näin. Nyt on kuitenkin kyse siitä, että yhdenmukaistamisen sijaan vapautettaisiin sääntöjä vuodeksi 2013. Ilmeisesti sylinterimäärä on mielestäsi tärkeämpi asia kuin se, voiko moottoreita oikeasti kehittää vai ei. Ihan yhtä lailla Ferrari on pakotettu nykyiseen moottorikonstruktioon, ja vieläpä pakotettu jäädyttämään sen kehitys. Voisi jopa olla niinkin, että myös Ferrarin kannalta olisi edullisempaa kehittää moottorityyppiä, joka ei ole sen kannalta ideaali peukaloiden pyörittämisen sijaan.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täällähän on mielenkiintoisia ehdotuksia. Heivataan Ferrari ulos ykkösistä ja otetaan tilalle kaiken maailman Hispanioita, 1Malaysioita, USGP:eitä ja Stefan GP:eitä. Siitähän kaikki nauttivat.
Ei Ferrarin tilalle tarvi ketään ottaa. Sinne on noussut jo Red Bull ja kenties Mercedes, siis kärkitaistoon. Eli Hispaniat ja 1Malaysiat korvaa ne Toyotat ja Arrowsit joita ei koskaan ois tarvittukaan..
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Ihan ekaksi tulikin mieleen että ei jumalauta mitä ruohonleikkureita sinne alkaa tulemaan. Mutta kun sitä asiaa on sulatellut niin ihan jees kunha tehot pysyy samoissa ja mielellään ei kuullostaisi miltään ompelukoneelta. Varmaan tulevaisuudessa mennään vieläkin pienempiin moottoreihin tai johonkin aurinkokennoilla toimiviin sähkömoottoreihin :D
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
. Voisi jopa olla niinkin, että myös Ferrarin kannalta olisi edullisempaa kehittää moottorityyppiä, joka ei ole sen kannalta ideaali peukaloiden pyörittämisen sijaan.
Voisi olla mielekkäintä, jos vanhanaikaiset auto/F1-valmistajat Ferrari, McLaren ja Mercedes jättäisivät suosiolla Ykköset ja perustaisivat oman Glamour-formulaluokan, jossa ajettaisiin perinteikkäillä eurooppalaisilla moottoriradoilla Monza, Hockenheim, Silverstone... muutama hieno kilpailu vuodessa ja he voisivat yhdessä FIAsta välittämättä sopia käyttämänsä moottorin, joka voisi olla vaikka jokin vapari V6:sta V12:een. Ehkäpä tuohon sarjaan eksyisivät ajan myötä ne Ykkösiinkin kaivatut Aston Martin ja Porsche.

F1:iin jääneet voisivat ottaa moottorikseen vaikka tuplaturboahdetun 1000cc moottoripyörän koneen suurpainesuorasuihkutuksella todistaakseen teknisen edistyksellisyytensä. Silloinhan joidenkin ihailemat Hispaniat ja Virginit pärjäisivät paremmin kun eivät nämä konservatiivijäärätallit olisi heidän menestyksensä esteenä. Lisäksi loputkin F1-kisat voisi sitten siirtää Aasian öljykentille, joilla ajettaisiin vaikka 30 kisaa vuodessa ja joista raha virtaisi Ecclestonen taskuun. :idea:

Turhaan tässä enää yritetään kompromisseja hieroa, pannaan riita (ja koko sarja) halki! :alppu:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös