Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Juttelin tänään Monzan paddockilla Lotuksen heebon kanssa, ja hän mainitsi että kauden alussa vaihdelaatikon välitykset määritetään koko kaudeksi, eikä niitä muuteta kauden aikana.

Voiko toi pitää kutinsa? Tai onko yleisessä tiedossa, jota en tiedä :D
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Juttelin tänään Monzan paddockilla Lotuksen heebon kanssa, ja hän mainitsi että kauden alussa vaihdelaatikon välitykset määritetään koko kaudeksi, eikä niitä muuteta kauden aikana.

Voiko toi pitää kutinsa? Tai onko yleisessä tiedossa, jota en tiedä :D
Puhuivat Skyn lähetyksessä tänään tuosta aiheesta. Tiimien pitää ennen kautta päättää 30 eri välitystä, joita saa käyttää kisaviikonloppujen aikana.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Juttelin tänään Monzan paddockilla Lotuksen heebon kanssa, ja hän mainitsi että kauden alussa vaihdelaatikon välitykset määritetään koko kaudeksi, eikä niitä muuteta kauden aikana.

Voiko toi pitää kutinsa? Tai onko yleisessä tiedossa, jota en tiedä :D
Voi ja pitääkin, eli saman vaihdelaatikon on oltava käytössä useammassa kuin yhdessä kilpailussa. Eli nykyään ei enää voida välittää laatikoita kisakohtaisesti. Perävälitykset toki saa vaihtaa kisakohtaisesti eli samalla perällä ei tarvitse ajella Monzaa ja Monakoa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Voi ja pitääkin, eli saman vaihdelaatikon on oltava käytössä useammassa kuin yhdessä kilpailussa. Eli nykyään ei enää voida välittää laatikoita kisakohtaisesti. Perävälitykset toki saa vaihtaa kisakohtaisesti eli samalla perällä ei tarvitse ajella Monzaa ja Monakoa.
Kyllä, mutta kuvittelin että jos vaihdelaatikko vaihtuu voidaan välityksiä muuttaa... mutta ilmeisesti kaikki laatikot pitää olla identtisiä.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Puhuivat Skyn lähetyksessä tänään tuosta aiheesta. Tiimien pitää ennen kautta päättää 30 eri välitystä, joita saa käyttää kisaviikonloppujen aikana.
Tuohon Techical Regulationsta löytyvään sääntöön on täydennyksenä
FIA Sporting Regulations sanoi:
28.6 For the purposes of this Article only, an Event will be deemed to comprise P3, the qualifying practice session and the race.
...
c) After consultation with the relevant team the FIA will attach seals to each gearbox in order to ensure that no moving parts, other than those specifically permitted under
d) At each Event seals may be broken once, under supervision and at any time prior to the second day of practice, for the sole purpose of changing gear ratios and dog rings (excluding final drives or reduction gears). Competitors must inform the FIA technical delegate which ratios they intend to fit no later than two hours after the end of P2. However, one additional change of ratios and dog rings will be permitted if a gearbox change is necessary on the first day of practice before the end of P2.
Ellen väärin ole ymmärtänyt, niin kyllä niitä vaihteiston välityksiä saa vaihtaa perjantaina.

Muistaisin jostain kuulleeni, että tulevaisuudessa kyllä pitäisi olla samat välitykset koko kauden, mutta vaihteita tulee 8. En muista koskiko huhu ensi kautta vai vasta sitten kun turbot tulevat.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tuohon Techical Regulationsta löytyvään sääntöön on täydennyksenäEllen väärin ole ymmärtänyt, niin kyllä niitä vaihteiston välityksiä saa vaihtaa perjantaina.

Muistaisin jostain kuulleeni, että tulevaisuudessa kyllä pitäisi olla samat välitykset koko kauden, mutta vaihteita tulee 8. En muista koskiko huhu ensi kautta vai vasta sitten kun turbot tulevat.
Niin siis niitä välityksiä, joista saa perjantaina valita, on ne 30 ennalta määriteltyä.

Skylla puhuivat että 2014 toi ennalta määriteltyjen välitysten määrä laskisi kaheksaan.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Niin siis niitä välityksiä, joista saa perjantaina valita, on ne 30 ennalta määriteltyä.
Mjoo, tota just tarkoitin, ehkä vähän epäselvästi tuli sanottua. Pointti kuitenkin oli, että vaikka välitykset pitää olla määritetty jo ennen kauden alkua, niin kaikkia kauden kisoja ei tarvitse ajaa samoilla välityksillä. (Ja perävälityksen vaihtaminen olisi lisäksi vapaata.)

Skylla puhuivat että 2014 toi ennalta määriteltyjen välitysten määrä laskisi kaheksaan.
Elleivät laskeneet pakkia noihin kahdeksaan, niin siiten se sopisi yhteen sen sanomani epämääräisen muistikuvani kanssa, että boxiin tulisi 8 vaihdetta ja joka kisassa on oltava samat välitykset. Vähän selkeämpää vahvistusta tuohon muutokseen ois kyllä kiva saada, jos joku vain sopivan lähteen löytää.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://edition.cnn.com/2012/09/06/sport/motorsport/motorsport-f1-ferrari-future-massa/index.html

Montyn perinteisen vetäytymisuhkauksen voinee sivuuttaa taas kerran, mutta muutoin jännän ristiriitaisia kommentteja: valittaa moottorikehityksen puutteesta ja uudesta vain aeropainoitteista suuntauksesta (eikö 2014 ole kohta jo uusi suuntaus?) ja sitten sähköautojen (siis... hetkinen?!) kuulumattomuudesta F1:een.

Edit: Varsinaisen videohaastattelun (vain 3 min) katsottuani taisi puhuakin niin kuin kymmenien vuosien tähtäimellä tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
http://edition.cnn.com/2012/09/06/sport/motorsport/motorsport-f1-ferrari-future-massa/index.html

Montyn perinteisen vetäytymisuhkauksen voinee sivuuttaa taas kerran, mutta muutoin jännän ristiriitaisia kommentteja: valittaa moottorikehityksen puutteesta ja uudesta vain aeropainoitteista suuntauksesta (eikö 2014 ole kohta jo uusi suuntaus?) ja sitten sähköautojen (siis... hetkinen?!) kuulumattomuudesta F1:een.

Edit: Varsinaisen videohaastattelun (vain 3 min) katsottuani taisi puhuakin niin kuin kymmenien vuosien tähtäimellä tai jotain.
Aerodynaamisen puolen ylivallasta ovat kyllä puhuneet muutkin (eikä ihme, moottorithan on tällä hetkellä pitkälti standardoitu - ja tiukat on suitset uusissakin säännöissä). Sähköautoviittaus... no en tiedä viittaako ERSin merkityksen kasvamiseen 2014 jälkeen vai johonkin tulevaisuuden visioon, josta myös on ollut puhetta.

Mutta toistettu viittaus katuautoihin on täysin ymmärrettävä. Jos F1 muuttuu entistä enemmän aero- tai sähköautosuuntaan, sen markkinointiarvo Ferrarille urheiluautovalmistajana heikkenee. Ja Montezemolohan on koko Ferrarin, ei pelkästään F1-puolen pomo.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Nykyään näköjään F1:siä pystyy ajamaan asemilta saatavalla bensalla.
F1-polttoaine on hyvin lähellä normi pumppubensaa, välillä oli jopa voimassa sääntö että käytettävää polttoainetta piti olla vapaassa myynnissä tietyllä määrällä huoltoasemia, Suomessakin oli sen johdosta korkeaoktaanista kisabensaa saatavilla ihan normi huoltoasemilta jonkin aikaa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Cosworth vannoo kehittävänsä myös V6-turbokonetta F1:iin

http://www.autosport.com/news/report.php/id/102171
Viimeisimpien huhujen mukaan Cosworthia (eikä liiemmin PUREa) tulla näkemään tulevalla turboaikakaudella, joten valmistajia tulee olemaan vain 3 (Ferrari, M-B & Renault).
http://www.suomif1.com/2012/09/legendaarinen-moottorivalmistaja-jattamassa-formula-ykkoset/
Perin monotoniseksi menee, jos Mersu vetäytyy vielä joskus F1:stä kokonaan.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eivätköhän autojen (& muiden ajoneuvojen valmistajat) ole jo tarpeeksi vuorollaan käyneet F1:ssä epäonnistumassa. Tässä hieman listaa tunnetuista, mutta voitottomista moottorivalmistajista:
*Peugeot
*Toyota
*Yamaha...

Tokihan Ford voisi vaikka tehdä comebackin moottoritoimittajana, jos vetäytyy rallista.

Todennäköisempää voisi olla Cosworthin mahdollisen lähdön jälkeen muiden kilpamoottoreihin erikoistuneiden pajojen mukaantulo. Mitäs noita nykyisin vielä on olemassa; Judd ja Illienhän perusti Mersun hankittua alkuperäisen tehtaansa uuden Ilmorin, joka tekee nykyisin mm.Chevyn Indy-koneet, oliko vielä muita?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/09/1625697/keulaporras-peitetaan-uusissa-f1-autoissa

Ööö.. ja mitäköhän helvettiä tämä nyt meinaa? :wall:
Itse olen sitä mieltä, että kun tuo porras johtuu vaan sieltä että fia laski keulan max korkeutta, niin kieltäis suoraan noi piikki nokat, ja kaikille tollanen laskeva mäki kuin mäkillä oli vielä kauden alussa.
Sehän tulee sitten 2014, jolloin koko hökötyksen korkeutta lasketaan taas. Nyt yritetään (kai) vetää mahdollisimman pienillä muutoksilla ennen täyttä mullistusta.
 

Googlahoo

Well-known member
Liittynyt
18.11.2011
Viestit
372
Sehän tulee sitten 2014, jolloin koko hökötyksen korkeutta lasketaan taas. Nyt yritetään (kai) vetää mahdollisimman pienillä muutoksilla ennen täyttä mullistusta.
Jaahas, mutta saitko selvää mitä toi "peittäminen" meinaa? Mulle ei valjennu mitä eroa on palikan peittämisellä toisella palikalla ja erimuotoisen palikan tekemisellä?
 
Ylös