Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jaahas, mutta saitko selvää mitä toi "peittäminen" meinaa? Mulle ei valjennu mitä eroa on palikan peittämisellä toisella palikalla ja erimuotoisen palikan tekemisellä?
Jep samaa minäkin ihmettelin. Varsinki ku maikkari kertoo, ettei vaikuttais edes aerodynamiikaan :confused: Mitä siinä siis peitetään?

edit: no en tiedä sitten onko tuolla koukulla aerodynaamisesti mitää eroa siihen, että sen tilalla olis linjakkaampi nokka. Siis käytännössä. Teoreettisesti eroa tietenkin on
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Lienee tämä:
3.7.9

With the exception of an optional, single piece, non-structural fairing of prescribed laminate (whose precise lay-up may be found in the Appendix to the regulations) which may not be more than 625mm above the reference plane at any point, no bodywork situated more than 1950mm forward of rear face of the cockpit entry template may be more than 550mm above the reference plane.
2013-appendix ei näytä olevan saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jaahas, mutta saitko selvää mitä toi "peittäminen" meinaa? Mulle ei valjennu mitä eroa on palikan peittämisellä toisella palikalla ja erimuotoisen palikan tekemisellä?
F1-sääntöjen suunnittelu on jotain pari pykälää hiukkasfysiikkaa kovempaa tiedettä :alppu:

Miten varsinaista keulapalaa koskevaa sääntöä ei voida tuunata, jos kerta yhteisymmärrys tämän lisäpalikan osalta löytyi? Ja ihan sitä itseään FIA:lta väittää, etteikö tallit muka hyödynnä tuota aero-osana :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Bernie vieraili Italian GP:n yhteydessä Maranellosa ja sai kuulla maistaiset "korskuvan orin" tulevasta turbokoneesta testipenkissä:
http://www.auto123.com/en/racing-news/f1-bernie-ecclestone-reportedly-happy-with-sound-of-v6-engine?artid=147523
-akustinen elämys pitäisi olla siis jatkossakin taattu kisoja seuratessa.
"I listened to the noise of the engines in (Ferrari's headquarters at) Maranello the other day, the new engine and the old engine, and even (Ferrari chairman) Luca di Montezemolo said it sounded terrible and didn't like it," says Ecclestone. He feels FIA president, Jean Todt, "will get rid of it. I think Luca is also saying we should suspend it for two or three years. I think it is sensible to get rid of it and stick with what we have got. It is much cheaper than the new one. It probably could be 30% of the price."
(otsikko vähän "heh") http://www.hindustantimes.com/motor-sports/topstories/New-engines-set-to-be-scrapped/SP-Article1-937322.aspx
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Kun miettii tätä Bernien vaahtoamista hieman pidemälle:
F1 ei ole ollut tiennäyttäjä autoteknologiassa pitkään aikaan. Kers ei sitä todellakaan ollut, koska kehittyneempiä oli jo esim Toyotalle siviiliautoissa vaikka kuinka kauan.
Nyt tuon uuden moottorin pitäisi olla selvä askel parempaan, koska kehittämällä polttoainetaloutta (hyötysuhdetta), saa kilpailuetua.
Maailma on muuttunut, mutta Eccelestone on jo jäänyt kelkasta. Ukko höpäjää vain jostakin äänestä, kun ihan muut tekijät ovat oleellisia.

OT: sen verran voin äänistä kommentoida, että joskus 90-luvulla olin jossakin F1- tms kisassa, jossa oli lisäluokkana Porsche Cup. Silloin niiden äänet oli todella säälittävät. Ilmeisesti ajoivat siviilivaimentimilla. Myöhemminhän niiden äänet on laitettu kohdilleen. Toine tapaus on jostakin 2003 -05 tms, kun olin Norisring:llä DTM-kisoissa. Mielikuva, että silloin ne V8-koneet olivat uusia niissä. Niidenkin äänet olivat lievästi sanoen hirveät. Kovat kyllä, mutta mikä lienee sytytysjärjestys tai pakoputkiston mitoitus, kun niin pierivät.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Paddy Lowe:
"We have agreed a rule that allows a 'modesty panel', which in effect means you can take the existing cars and exiting structures that have a step and put a cover there," he said at the Italian Grand Prix.

"The way it is managed is that the laminate and size of that panel is limited so that you cannot create an aero [advantage] out of it and also so that it plays no part in the forward impact."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/102883
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ja suosittelen lukemaan scarbsin uusimman blogin puren koneesta

http://scarbsf1.com/blog1/2012/06/08/p-u-r-e-2014-f1-engine/
Tuo juttu on kirjoitettu 8. kesäkuuta eikä sen jälkeen koko PUREsta ole juuri mitään kuulunut.
Rolls Royce näyttäisi tällä hetkellä vahvimmalta ostajaehdokkaalta Cosworthille.
Juttu onkin sikäli melko kiemurainen, että konepajayritys Vickers omisti aikoinaan sekä Cosworthin että Rolls Roycen. Nyt Cosworthia on kuitenkin ostamassa Rolls Roycen teollisuusmoottoritehdas, joka taasen on nykyisin aivan eri firma kuin BMW:n omistama RR-autotehdas.
In 1980, Vickers plc acquired Rolls-Royce Motors. This was not Vickers' first involvement with Rolls-Royce. In 1966, Rolls-Royce Limited (the original aero-engine and motor car company) acquired Bristol Aeroplane for its Bristol Siddeley engine business, but declared it had no interest in Bristol's 20% shareholding in BAC; Vickers Armstrong and English Electric (EE) each having 40% of BAC's shares. Despite this declaration Rolls-Royce had still not disposed of its BAC stake when the former was declared bankrupt in 1971. The 20% share was eventually acquired from receivership by Vickers and GEC (EE's parent company). In 1990, the Cosworth automotive engineering group was purchased. Vickers divested its automotive interests in 1998, selling Cosworth and Rolls-Royce Motors to Volkswagen Group. The disposal of Rolls-Royce was a complicated affair, involving BMW and legal issues surrounding the use of trademarks which were shared with Rolls-Royce plc.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vickers_plc
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Hyvä artikkeli. Toi oli ainakin mulle uus tieto että autot tulee ajamaan paljon pienemmällä downforcella kaudella -14. DRS vaikutus varmaan samalla pienenee.
Tuleeko siis ohittamisesta samalla nykyistä helpompaa, jos downforcea on radikaalisti vähemmän, kuin nyt? Alkaa taas koneet puskea öljyä ja ohituksia tulla kuten ennen vanhaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuleeko siis ohittamisesta samalla nykyistä helpompaa, jos downforcea on radikaalisti vähemmän, kuin nyt? Alkaa taas koneet puskea öljyä ja ohituksia tulla kuten ennen vanhaan.
Ohituksia tulee nykyään enemmän kuin ennen vanhaan. ClipTheApexin ohitustilastot ulottuvat vuoteen 1981 ja vuodet 2011 ja 2012 ovat ohituskeskiarvoltaan (per kisa) ylivoimaisesti korkeimmat.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Ohituksia tulee nykyään enemmän kuin ennen vanhaan. ClipTheApexin ohitustilastot ulottuvat vuoteen 1981 ja vuodet 2011 ja 2012 ovat ohituskeskiarvoltaan (per kisa) ylivoimaisesti korkeimmat.
DRS:llä tietty ohituksia syntyy, mutta imusta ohi pääseminen ilman sitä ei onnistukkaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
DRS:llä tietty ohituksia syntyy, mutta imusta ohi pääseminen ilman sitä ei onnistukkaan.
Ei onnistu niin, kun tallit eivät halunneet kallista sääntömuutosta, vaan ottivan mielummin halvan, joka ajoi saman asian. Eikä Todt ole Mosley ja runno läpi uudistuksia ilman tallien yhteistyötä.

Toki Pirelleillä on oma osuutensa ohitusmäärien kasvuun ja downforcen vähentyessä mekaanisen pidon merkitys vain kasvaa.
 
Ylös