Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Siis matti meikäläisten bensaturboissa ei niitä VNT ahtimia ole, mutta Porche 911 turbossa on ollu eka bensa-VNT turbo 2005.
Toki ahtimen säätösiipien erikoismateriaali on nostanu turbojen hintaa huomattavasti, joten siksi ei ole kovin yleine henkilöautoissa.
VNT-ahtimia oli jo 80-luvulla moparin bensaturboissa, mitä niitä ol Shelby Horizontteja, LeBaroneja yms. Eivät tosin toimineet kunnolla vaan jumittuivat joten palasivat nopeasti tavallisiin hukkaportillisiin ahtimiin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Nykymoottorien pitäminen olisi yks hyvä vaihtoehto, annettais vaan tarvittaessa vähän tuunata, jotta kestäisi sen 19000rpm ja sitten taas jäihin. :ahem:
Tämä ennalta sovittu tuunausikkunahan meni viime kerralla oikein putkeen. :rolleyes: :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
Kuinka monta astetta ratti kääntyy?

Moi vaan kundit!

Uusi kaveri täällä. :cool: Olen lukenut ja seurannut tätä foorumia jo pitempään aikaan ja ny ajattelin tulla mukaan.

Olen yrittänyt hakea, mutten ole löytänyt mistään tietoa kuinka monta astetta F1:sen ratti kääntyy?
Olettaisin että sen voi säätää toimimaan vähän sen mukaan mistä radasta on kyse. Noin 180 – 210 astetta arvelisin, mutta onko kenelläkään täsmätietoa tästä asiasta.
 

PohjoisenPike

Nappula
Liittynyt
15.12.2007
Viestit
1258
Sijainti
JJ:n pelaamo
Veikkaisin että 210 astetta. Ja tämä veikkaus perustuu siis muutaman vuoden incar-camreoiden seuraamiseen erinäisiltä radoilta.
Yhtä paljon se ainakin silmäämääräisesti vaikuttaisi kääntyvän radasta huolimatta:alppu:
 
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
Veikkaisin että 210 astetta. Ja tämä veikkaus perustuu siis muutaman vuoden incar-camreoiden seuraamiseen erinäisiltä radoilta.
Yhtä paljon se ainakin silmäämääräisesti vaikuttaisi kääntyvän radasta huolimatta:alppu:
Kiitokset todella nopeasta vastauksesta, PohjoisenPike. Minua ihmetyttää vähän ettei tästä asiasta tunnu löytyvän mitään virallista tai edes epävirallista tietoa mistään … Tuntuu järkevältä että ratti kääntyy juuri saman verran aina. Olin ehkä vähän väärissä mietteissä. Monia asioita voi F1-autossa säätää mutta mitä järkeä olisi säätää ratin kääntymistä?
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Veikkaisin että 210 astetta. Ja tämä veikkaus perustuu siis muutaman vuoden incar-camreoiden seuraamiseen erinäisiltä radoilta.
Yhtä paljon se ainakin silmäämääräisesti vaikuttaisi kääntyvän radasta huolimatta:alppu:
Aika kaukaa haettua, kun ratti kääntyy kuitenkin lähes täyden kierroksen (ainakin 330 astetta). Ja vaihtelee radasta riippuen tottakai, jottei ohjauksen tarkkuutta menetettäisi esim monacossa.

http://www.youtube.com/watch?v=eBxVzU0znXU
 

Tume9000

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
282
Sijainti
Location, Location
Riippuu autosta ja säädöistä. Monacossa käytetään päälle 360 asteen kääntösädettä, muilla radoilla jonkin verran vähemmän.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
270 astetta kääntyy F1-ratti melko asiantuntevan kaverin sanomisen perusteella. Itse en tähän osaa sanoa mitään.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
jos kääntösäteestä puhutaan, nii asteita on varmasti enemmä kuin riittävästi. Kahdella kädellä tuota nyt kuitenkaa paljoa päälle 180 astetta kääntele suuntaansa. Jos taas puhutaan kuinka paljon se kääntyy, nii kaipa tuo on tulkinnan varainen sanavalinta? :)
 
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
jos kääntösäteestä puhutaan, nii asteita on varmasti enemmä kuin riittävästi. Kahdella kädellä tuota nyt kuitenkaa paljoa päälle 180 astetta kääntele suuntaansa. Jos taas puhutaan kuinka paljon se kääntyy, nii kaipa tuo on tulkinnan varainen sanavalinta? :)
Mielenkiintoisia vastauksia … mutta tämä menee jo vähän yli aiheen! :wink:

En todellakaan kysynyt kääntösäteestä taikka kuinka paljon auto kääntyy IRL vaan nimenomaan kuinka paljon ratti kääntyy.

Oikeata vastausta on oikeastaan mahdotonta antaa koska tilanteita on niin paljon.
Tuntuu kuitenkin siltä että rattiakin voi säädellä radan profiilille sopivaksi.
Noin keskiarvona kilpailutilanteessa taitaa tuo 210 astetta riittää aika pitkälle.
Siis pelkkä oletus omalta kohdaltani, mutta eikö tästä aiheesta ole missään täsmätietoa netissä? Ihmettelen suuresti jos ei ole, mutta sitä on ehkä vaikeata löytää!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös