Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Mielenkiintoisia vastauksia … mutta tämä menee jo vähän yli aiheen! :wink:

En todellakaan kysynyt kääntösäteestä taikka kuinka paljon auto kääntyy IRL vaan nimenomaan kuinka paljon ratti kääntyy.

Oikeata vastausta on oikeastaan mahdotonta antaa koska tilanteita on niin paljon.
Tuntuu kuitenkin siltä että rattiakin voi säädellä radan profiilille sopivaksi.

Noin keskiarvona kilpailutilanteessa taitaa tuo 210 astetta riittää aika pitkälle.
Miten vastaukseni meni yli aiheen? Miten kääntösäde ei "todellakaan ole kaipaamasi" vastaus? täh. Ja puhuko joku jostain muusta ko ratin kääntymisestä?

edit: siis nimeomaan ratin kääntösädettä tarkoitin. En auton. En tiedä parempaakaan termiä sille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22
Miten vastaukseni meni yli aiheen? Miten kääntösäde ei "todellakaan ole kaipaamasi" vastaus? täh. Ja puhuko joku jostain muusta ko ratin kääntymisestä?

edit: siis nimeomaan ratin kääntösädettä tarkoitin. En auton. En tiedä parempaakaan termiä sille.
Okei, eihän näistä kannata ”riidellä” … :cool: Parempi olisi jos jollakin olisi vaikka näyttää täsmätietoa! Kai sitä nyt luulisi että jossakin päin maailman turuilla on joku muukin miettinyt näitä asioita?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Millähän radalla mahtaa olla pienin ohjauspyörän kääntökulma?
 
Liittynyt
18.11.2012
Viestit
22

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24302
Sijainti
lappeen Ranta
Tämän foorumin mukaan ainoastaan Monacossa muutetaan ratin välitystä, tai miksi sitä säätöä kutsutaankaan. Aikamoista veivaamista on ajaminen siellä. :thumbup:

Eipä sitä heti olisi tullut ajateltua että se ratti kääntyy silti näinkin paljon … :tongue: Mutta videostahan sen helposti näkee.
Aika kimuranttista tämä F1-tietotaito on.
Monacossa on se yks mutka ennen tunnelia, jonka vuoksi ohjauksen välityksiä täytyy muuttaa. Muuten ratin kääntymisen määrää rajoittaa se(kin) kuinka pitkälle ristiin kuskin kädet voi mennä. Rattia kun ei samaan malliin pyöritellä välillä otetta irroiottaen kuin siviiliautoissa. Asteista en mene sanomaan mitään kun en niistä mitään tiedä.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://willthef1journo.wordpress.com/2013/01/11/ive-seen-the-future-and-it-is-awesome/

Cowell hits the play button on his presentation, and we are treated to a simulator lap of Monza… but the audio is a recording taken straight from the dyno of the 2014 V6 power unit. It does sound “sweet” as Cowell promised it would. It perhaps isn’t quite as high pitched as we’re used to, but we’re not talking octaves here… we’re talking a third… i.e. drop down three tones / notes on a scale… tops. Cowell, however, insists the pitch will be higher than at present. The sound is somewhat muffled, but having seen the unit on the dyno it is obvious why. The exhaust on the bench unit is shooting straight into an extractor.

The exhaust will also be a six in one. Right now we have two four in one exhausts, creating an eight in two configuration. If you imagine that a GP2 engine features an 8 in 1 exhaust, albeit from a naturally aspirated V8, then you’ll get an idea of what to expect. Thankfully, any fears we’d had that it would sound like a first generation GP3 engine, i.e. the flight of the bumblebees, have been well and truly left behind.
Toinen huomio:

While each car currently has a limit of eight engines for the season, in 2014 this limit will drop to five “power units,” to include not just the traditional block we know as the engine but “all ancilliaries, any energy recovery systems and all actuation systems.” So, for the avoidance of doubt, a failure on any element of the “power unit” which requires a change, means that’s one of your allocation of five.
These units are expected to last 4000km, which is double the distance expected from a 2013 engine.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Viimeksi muokannut moderaattori:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13788
-Arvatkaas, kuka olisi postannut nuo kuvat ensimmäisenä, ellei pelkäisi saavansa ikibannin kuvituksistaan. :rolleyes:
Mahtavan kokoinen ilmanputsari ainakin näyttäisi tuossa olevan.
Linkkikin kuvaan olisi ihan riittänyt.
 
Ylös