Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tuohon verrattuna, kun näyttää hassulle, että tuossa Mersun myllyssä turbo on isompi kuin kytkin:
Ei ihan auennut, miksei turbo saisi ola isompi kuin kytkin. kytkimet ovat pitkään olleet tuon kokoisia.
Sen sijaan tuosa uudessa Mersun koneessa todellakin on mielenkiintoisinta juuri turbo: se, että se on "integroitu" lohkon kylkeen, on joku tarkoitus. Eikös siihen tule jopa joku "turbokers" tms.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
Näyttää siltä että pakosarja on samalla puolella kuin imusarja, myöskin turbo on poikkeuksellisen näköinen. Tarkempia animaatioita odottaessa ei voi kuin ihmetellä... :eek:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ei ihan auennut, miksei turbo saisi ola isompi kuin kytkin. kytkimet ovat pitkään olleet tuon kokoisia.
F1-autoissa toki moni asia on eri mittasuhteessa perusautoihin.
Todella mielenkiintoista on nähdä, onko Renaultin ja Ferrarin kokemuksista edellisestä turboaikakaudesta mitään etua tulevaisuudessa ja onko Cossulla enää mitään jakoa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Näyttää siltä että pakosarja on samalla puolella kuin imusarja, myöskin turbo on poikkeuksellisen näköinen. Tarkempia animaatioita odottaessa ei voi kuin ihmetellä... :eek:
Ei, tuossa ei ole vielä pakosarjaa paikallaan lainkaan.
Ja, ei varmasti ole samalla puolella. Miten hemmetissä ne sopisikaan, ja mitä etua siitä olisi.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei, tuossa ei ole vielä pakosarjaa paikallaan lainkaan.
Ja, ei varmasti ole samalla puolella. Miten hemmetissä ne sopisikaan, ja mitä etua siitä olisi.
Olikos ne uudet 2014 moottorit tuplaturboja vai yhdellä solmulla? Jos yhdellä, toispuolisuus voisi olla jotenkin järkeenkäypää.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Muistaakseni on puhuttu vain mekaanisista ahtimista, että solmuja pakosarjasta saat kauan ettiä.
Mekaaninen ahdin kuulostaisi nykyaikana melko oudolta, nyt kun siviiliautoissa tuntuu 80-lukulaisittain taas tulevan turbojen uusi kulta-aika. Mersunkin luopuessa urheilumalleissaan "kompressoreistaan" jää mek. ahtimien käyttäjiksi äkkiä aatellen vain Jaguar ja jenkkiläiset virityspajat. Mekääniset ahtimet sitä paitsi ovat parhaimmillaan lähinnä yli 3-litraisissa koneissa, joten sikälikin niiden käyttö F1:ssä tuntuisi melko vanhanaikaiselta ja epäekologiselta.:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
First things first, mekaaninen ahdin ei vaimenna pakoääniä, ei f1 menetä katsojia (sitten se pakollinen :D)
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
First things first, mekaaninen ahdin ei vaimenna pakoääniä, ei f1 menetä katsojia (sitten se pakollinen :D)
Hyvä Kaimann :thumbup::thumbup::thumbup:

Asiaan: itseäkin ihmetyttää tuo tötsä koneen päällä. Ilmanputsariltahan se näyttää, mutta mitähän sen sisällä oikeasti on.
Eikös ahdin ole joku mekaanisen ja turbon sekasikiö, koska muistelisin, että siinäkin olisi joku energian talteenottosysteemi tms.

PS nykynuoriso ei välttämättä enää pulttaa turboja, vaan juuri noita mekaanisia ahtimia. Yhdellä tutulla on M3 BMW, josta tuollaisella remmillä kutiteltu yli 550 hp ulos.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mekaaninen ahdin kuulostaisi nykyaikana melko oudolta, nyt kun siviiliautoissa tuntuu 80-lukulaisittain taas tulevan turbojen uusi kulta-aika. Mersunkin luopuessa urheilumalleissaan "kompressoreistaan" jää mek. ahtimien käyttäjiksi äkkiä aatellen vain Jaguar ja jenkkiläiset virityspajat. Mekääniset ahtimet sitä paitsi ovat parhaimmillaan lähinnä yli 3-litraisissa koneissa, joten sikälikin niiden käyttö F1:ssä tuntuisi melko vanhanaikaiselta ja epäekologiselta.:dunno:
2013 katalookissa ainakin Nissan Micran yhdessä mallissa ja Audin tehokkaimmissa bensa V6:sissa on mekaaninen ahdin.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
2013 katalookissa ainakin Nissan Micran yhdessä mallissa ja Audin tehokkaimmissa bensa V6:sissa on mekaaninen ahdin.
Mekaaninen toimii paremmin matalilla kierroksilla kuin pakokaasuahdin, kun taas pakokaasuahdin korkeilla kierroksilla.
Mekaanisessa ei ole samaa viivettä kuin pakokaasuahtimissa, koska pakokaasuahdin on riippuvainen pakokaasun virtauksesta toisin kuin mekaaninen, joka ottaa voimansa suoraa moottorista mekaanisesti.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mekaaninen toimii paremmin matalilla kierroksilla kuin pakokaasuahdin, kun taas pakokaasuahdin korkeilla kierroksilla.
Tuo puoltaa turbon käyttöä F1:ssä.
Mekaanisessa ei ole samaa viivettä kuin pakokaasuahtimissa, koska pakokaasuahdin on riippuvainen pakokaasun virtauksesta toisin kuin mekaaninen, joka ottaa voimansa suoraa moottorista mekaanisesti.
Tuota asiaa on saatu korjattua muuttuvasiipisillä turboilla
( http://www.mechanicalengineeringblog.com/1452-variable-turbo-chargers-geometry-vtg/ ).
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Eikös tuo nyt ole ihan normaali turbo? Tuo ilmanputsari kyllä vähän ihmetyttää, jos se ei ole vain kuvaa varten tehty hökötys. Jos ja kun imupuoli on keskellä, niin mihin jää tilaa painekoteloille yms? Ja sitten tuo turbiinin ja kompuran välinen tötsä? Onko se jokin KERS-energialla toimiva sähkömoottori, joka pyörittää ahdinta vai pelkästään voiteluun liittyvää?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En nyt mene varmaksi sanomaan, mutta noissa 2014 koneissa on yksi turbo(ei mekaanista ahdinta), ja siinä vispilässä on kiinni jonkinlainen generaattori mikä tekee sähköä "kerssin" tarpeisiin. Tai tälleen olen asian ymmärtänyt.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eikö se noissa säännöissä sanota melko selkeästi.

5.1.6 Pressure charging may only be effected by the use of a sole single stage compressor linked to a sole single stage exhaust turbine by a shaft assembly parallel to the engine crankshaft and within 25mm of the car centre line. The shaft must be designed so as to ensure that the shaft assembly, the compressor and the turbine always rotate about a common axis and at the same angular velocity, an electrical motor generator (MGU-H) may be directly coupled to it.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Eikö se noissa säännöissä sanota melko selkeästi.
Tuolta bongattuna myös muuttuvageometriset ahtimet, muuttuvapituuksiset imusarjat ja muuttuvat venttiilien ajotukset ja nousut ovat kiellettyjä.
5.9 Variable geometry systems :
5.9.1 With the exception of devices needed for control of pressure charging systems, variable
geometry exhaust systems are not permitted. No form of variable geometry turbine (VGT) or
variable nozzle turbine (VNT) or any device to adjust the gas throat section at the inlet to the
turbine wheel is permitted.
5.9.2 Variable valve timing and variable valve lift profile systems are not permitted.
5.9.3 Variable length intake trumpets are forbidden in 2014 only.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tuolta bongattuna myös muuttuvageometriset ahtimet, muuttuvapituuksiset imusarjat ja muuttuvat venttiilien ajotukset ja nousut ovat kiellettyjä.
Se on hienoa kuinka formuloissa nykyään kehitetään tekniikoita mitkä voidaan soveltaa siviiliautoiluun....

Jännää on se, että eräs pieni ruotsalainen superautoja tekevä firma on keksinyt todella hyvällä hyötysuhteella toimivan mekaanisen ahtimen, mutta formuloissa kuitenkin ollaan siinä asiassa jäljessä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mersun kaltaisten henkilö-autovalmistajien kannattaisikin mieluummin panostaa esim. WEC-sarjaan; 90-luvun lopullahan Audi, BMW, Mersu ja Toyota kaikki olivat Le Mansissa, sittemmin 3 jälkimmäistä lähtivät tunnetuin seurauksin kokeilemaan onneaan F1:iin tarjoten Audille estettömän tien menestykseen. Nyt Toyota älysi tehdä comebackin sarjaan, jossa autotekniikkaa oikeasti kehitetään.
 
Ylös