Ghost_Glove
Jääkausi
Osimoilleen varmaan noin, mutta tuskin takajarrujen osuudeksi jää lähellekään 50%? Vai kuvittelenko mä väärin?En löytänyt tähän tyypillistä F1-auton jarrubalanssia, mutta valistunut arvaukseni on, että tuosta 16 MJ:sta suurin osa on etujarruista peräisin. Eli takajarruille jäisi alle 8 MJ osuus jarrutustyöstä. Tästä kun 2 MJ annetaan MGU-K:lle, niin prosentteina se tietää minimissään 25 %. Pienten marginaalien lajissa tuo on mielestäni aika iso muuttuja (ellen nyt aivan liikaa yksinkertiastanut laskelmiani).
No joka tapauksessa vastaus alkuperäiseen kysymykseen lienee, että takajarruillekin varmasti jotain työtä jää. MTV:n tyyliin mutkia on oi'ottu hiukan reilusti taas tuossa uutisessa.
Ja toisaalta olen siinä ymmärryksessä ollut ennenkin, että KERSiä ei käytetä tasaisesti joka mutkassa vaan enemmänin tietyissä paikoissa, jotka riittävät täyden latauksen saamiseen. Näin ollen takajarrujen lämpöä saadaan maksimaalisesti tärkeimmissä paikoissa ja vastaavasti jos KERS hajoaa, niin samaisissa kriittisissä paikoissa ei ainakaan synny juuri enempää lämpöä jarruista...