Osimoilleen varmaan noin, mutta tuskin takajarrujen osuudeksi jää lähellekään 50%? Vai kuvittelenko mä väärin?
Samaa epäilin itsekin, siksi valitsin sanat "alle" ja "minimissään" korostamaan eksaktiuden puutetta, kun en tosissaan mistään löytänyt kylmiä lukuja tuolle jarrubalanssille. Mitä pienempi takajarrujen osuus kokonaisjarrutustyöstä on, sitä suurempi on KERSin prosentuaalinen osuus takapään jarrutustyöstä, jos siis oletetaan, että kaikki tallit käyttävät tuon maksimaalisen 2 MJ/kierros.
No joka tapauksessa vastaus alkuperäiseen kysymykseen lienee, että takajarruillekin varmasti jotain työtä jää. MTV:n tyyliin mutkia on oi'ottu hiukan reilusti taas tuossa uutisessa.
Ja toisaalta olen siinä ymmärryksessä ollut ennenkin, että KERSiä ei käytetä tasaisesti joka mutkassa vaan enemmänin tietyissä paikoissa, jotka riittävät täyden latauksen saamiseen. Näin ollen takajarrujen lämpöä saadaan maksimaalisesti tärkeimmissä paikoissa ja vastaavasti jos KERS hajoaa, niin samaisissa kriittisissä paikoissa ei ainakaan synny juuri enempää lämpöä jarruista...
Uskalsin siteerata maikkaria, koska oli Oikarisen lausunto

Varmasti juuri mainitsemallasi tavalla tullaan jarrujen mitoituksessa toimimaan, mikäli akkuteknologia ja KERSin jäähdytys on kehittynyt sille tasolle, ettei se rajoita latauksen hetkellistä tehoa. Tilannehan muuttuu silloin jarrujen kannalta sellaiseksi, että jarrutuspaikkoja on vain harvemmassa. Eli siis käytännössä kyseessä on eri rata. Ja eri ratojahan on kalenterissa parikymmentä, ja jokaiselle löytyy jarrut.
Sitä minä vaan ihmettelin, että miten tilanne käytännössä muttuu, jos KERS hajoaa. Tuolloin, jos halutaan pitää sama kisavauhti, on jarrujen otettava kontolleen tuokin jarrutustyö, jota KERS ei rikkinäisenä kykene hoitamaan. Eli puhutaan minimissään jostain komanneksen lisäyksestä jarrujen tekemään työhön, josta käytännössä kaikki energia on lämpöä. Ja tuollainen määrä lämpöä voi jo vaikuttaa johonkin, joka on optimoitu toimimaan ilman sitä lämpöä.
Toki tuo brake by wire toimii turvavarusteena juuri sen hetken ennen kuin huomataan, että KERS hajosi. Ehkä tiimit eivät tee tässä jarru- & renkaanlämpöasiassa minkäänlaista kompromissia, koska autot ovat KERSin hajottua jo muutenkin niin hitaita, että on sama sitten sanoa saijonaarasta ja keskeyttää...?