Sääntömuutokset 2011

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Renkaat pääosassa, mutta mielenkiintoisia muutoksia ehkä luvassa...

Meanwhile, in the wake of the meeting, it emerges that the new tyre supplier and the ban on double diffusers will not be the only technical changes for 2011.

The main area of attention, apart from the return of KERS, is aerodynamics. Pending the approval of the FIA, the bodywork ahead of the sidepods, and the flow aids under the chassis, are to disappear.

It is also expected that the front wings will be smaller, while the front-wing adjustors could be replaced by adjustable rear wings.
Hienoa jos etusiipi kapenee vanhaan muotoonsa. Mitään liikuteltavia siipiä ei kyllä tarvita mun mielestä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hienoa jos etusiipi kapenee vanhaan muotoonsa. Mitään liikuteltavia siipiä ei kyllä tarvita mun mielestä.
Ei ne kai sentään vanhaan muotoonsa palaa, kunhan pienenevät. Tarkoittaakohan tämä sitä, että eturenkaat taas levenevät, ettei etupään pito taas vähene? No, mielummin mekaanisella kuin aeropidolla.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Formulat ovat tekniikan edelläkävijöitä, vai ovatko? On hassua, että sääntöjen kanssa noin poukkoillaan. Annettais tehdä niin väkeviä vehkeitä kuin pystyvät. Fysiikan laithan ne nytkin rajoittavat ajamista. Ei voi joka paikassa vetää täysillä, jos mielii tiellä pysyä. Muuutetaan mutkia ja levennetään vain ratoja, niin että ohittaminen helpottuu. Ajatelkaa miten mkeeta olisi kun 1500hp turbovehkeet kersseineen ja muuttuvine siipineen ja maavaroineen ottaisi mittaa toisistaan.

Renkaat tullee ensiksi vastaan ominaisuuksineen.... ei rajattomasti saa pitoa ja kestävyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ei helv! Maikkarin paskapalsta ottanut vastaan noin pitkän tekstin. Yleensä jo yhden lauseen saaminen sinne tuottaa tuskaa, kun joka toinen sana on jollain mustalla listalla. :D
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Formulat ovat tekniikan edelläkävijöitä, vai ovatko? On hassua, että sääntöjen kanssa noin poukkoillaan. Annettais tehdä niin väkeviä vehkeitä kuin pystyvät. Fysiikan laithan ne nytkin rajoittavat ajamista. Ei voi joka paikassa vetää täysillä, jos mielii tiellä pysyä. Muuutetaan mutkia ja levennetään vain ratoja, niin että ohittaminen helpottuu. Ajatelkaa miten mkeeta olisi kun 1500hp turbovehkeet kersseineen ja muuttuvine siipineen ja maavaroineen ottaisi mittaa toisistaan.

Renkaat tullee ensiksi vastaan ominaisuuksineen.... ei rajattomasti saa pitoa ja kestävyyttä.

Kyllä se on kuule kuljettaja minkä ominaisuudet ekana tulee vastaan..
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tekniikan edelläkävijälle tämä ei ole mikään ongelma. Korvataan kuskit tekoälyllä.
Sitä ennen voitaisiin kyllä minusta kokeilla kuljettajan ulkoistamista auton ulkopuolelle. Isojen poikien radio-ohjattavat 2000 hevosvoimalla saattavat olla se seuraava iso juttu. :ahem:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Aika jännä, että säädettävät etusiivet kielletään ilman mitään mainittua syytä samalla kun takasiiven toimintaan vaikuttava F-putki kielletään, mutta takasiiven säätäminen tämän kautisten etusiipien tapaan motorisoidusti kuitenkin sallitaan.

Eikös tämä nyt hiukan pudota mm. Monzan hohdokkuutta, kun suorille voidaan pudottaa siivet nollille ja shikaaneissa puolestaan mennään ns. Monacon downforcella, vaikka hiukan samahan se on näiden F-putkien ansiosta tälläkin kaudella?

Tuosta KERSistäkään ei ole tiimeille kuin harmeja, jos se on kaikilla käytössä.:alppu:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Eikös tämä nyt hiukan pudota mm. Monzan hohdokkuutta, kun suorille voidaan pudottaa siivet nollille ja shikaaneissa puolestaan mennään ns. Monacon downforcella, vaikka hiukan samahan se on näiden F-putkien ansiosta tälläkin kaudella?
"In the race, you can't use it for the first two laps at all, but after that if you're within a second of the car in front then you will be able to deploy it"
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Huono päätös. Sääntö on epäreilu ja kohtuuton pikkutalleille. Onko tällä kaudella muka nähty ns. oikeita vaaratilanteita esim. HRT-tallin autojen takia? No ei tasan olla. Tietysti kärkikuskit ovat marmattaneet ja saaneet FIA:n tuomaan tämän pykälän takaisin. Mutta entä sitten, kun kuljettajalle käy alonsot eli ei ollenkaan pysty osallistumaan aika-ajoihin? Tai jos tekee ison ajovirheen/auto leviää radan pieleen ekassa aika-ajosessiossa?
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Massalta lähti perä lapasesta ja Chandokki oli mutkassa eessä ja Massa etusiipi rikkoutu. Ei miun mielestä HRT:n vika.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mutta entä sitten, kun kuljettajalle käy alonsot eli ei ollenkaan pysty osallistumaan aika-ajoihin? Tai jos tekee ison ajovirheen/auto leviää radan pieleen ekassa aika-ajosessiossa?
Hokkasen postaamassa linkissä lukee mm. seuraavaa "[...]Under exceptional circumstances, however, which may include setting a suitable lap time in a free practice session, the stewards may permit the car to start the race. Should there be more than one driver accepted in this manner, the grid order will be determined by the stewards.[...]" eli tuomaristo voi tehdä poikkeuksia sääntöön jos kuljettaja on tehnyt tarpeeksi nopean kierrosajan harjoituksissa.

Ei tuo sääntö olisi paljoa tällä kaudellakaan vaikuttanut: molemmat HRT:t olisivat karsiutuneet Bahrainista, Chandhok, Senna ja di Grassi Malesiasta (aika-ajossa tosin satoi) ja Senna Espanjasta. Chandhokilla oli ilmeisiä ongelmia Kanadan aika-ajoissa, joten jätin sen laskuista pois.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Säädettävät siivet ovat aikamoista pelleilyä... Ihan niin kuin muissa sarjoissa, joissa on tapahtumia radalla olisi säädettävät siivet. 1940-luvulla ei varmaan ohiteltu yhtään kun silloin ei ollut mitään gps-vastaanottimia ja säädettäviä siipiä. Kyllä sen jostain muusta kiiinni kuin takasiiven säätämisestä. Pitäisi vaan tehdä perustavaa laatua olevia muutoksia ihan kaikkeen sen sijaan että yritetään sorvasta paskasta, jotain muuta kuin se on. Maaefekti pitäisi rajoitetusti sallia, koska se ei ole niin herkkä edessä olevan auton ilmavirtauksille.

"However, if the safety car is still deployed at the beginning of the last lap, or is deployed during the last lap, it will enter the pit lane at the end of the lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking."

Säännöissä on sentään huomioitu jo se että normaalisti autoilla ei ohiteta :p
 
Ylös