Sääntömuutokset 2011

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Toivon ja luulen tässä vaiheessa, että ainakin tuo siivensäätö tulisi toimimaan ohitusten helpottamisessa. Kyllä nykyformuloissa on vielä aika kaukana tämä moottoripyöräkilpailujen imukikkailu, mitä varmaan jotkut pelkäävät.
KERSiä pidän aika turhana, tekee vain KERS-auton ohittamisen KERSittömälle liian vaikeaksi ja jos se on molemmilla niin vaikutusta ei ole ollenkaan, enkä muista näin äkkiä ainoatakaan tapausta 2009, jossa takana oleva sillä hetkellä kokonaiskierrosajoissa nopeampi auto olisi ohittanut hitaamman KERSin avulla.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Aika-ajossa saa käyttää takasiiven säätöä. Saako sitä siis käyttä missä haluaa vai vain siellä missä ennakkoon määrätty. Enivei, suoranopeudethan nousee hurjasti, jos jopa 20 km/h tulee lisää vauhtia tolla. Jännä nähdä mitä kierrosajoille käy ensikaudella. Renkaat toki on hitaammat ja auto painavempi, eikä oo tupla diffua. Nopeilla radoilla tolla luulis olevan kuitenki merkitystä aika paljon, ainaki Monza.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aika-ajossa saa käyttää takasiiven säätöä. Saako sitä siis käyttä missä haluaa vai vain siellä missä ennakkoon määrätty. Enivei, suoranopeudethan nousee hurjasti, jos jopa 20 km/h tulee lisää vauhtia tolla. Jännä nähdä mitä kierrosajoille käy ensikaudella. Renkaat toki on hitaammat ja auto painavempi, eikä oo tupla diffua. Nopeilla radoilla tolla luulis olevan kuitenki merkitystä aika paljon, ainaki Monza.
Käsittääkeni kisaa lukuun ottamatta takasiipeä saa säädellä ihan vapaasti muissa sessioissa.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
KERSiä pidän aika turhana, tekee vain KERS-auton ohittamisen KERSittömälle liian vaikeaksi ja jos se on molemmilla niin vaikutusta ei ole ollenkaan, enkä muista näin äkkiä ainoatakaan tapausta 2009, jossa takana oleva sillä hetkellä kokonaiskierrosajoissa nopeampi auto olisi ohittanut hitaamman KERSin avulla.
Katso vaikka Australian GP uusintana ja näet montakin tapausta.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Käsittääkeni kisaa lukuun ottamatta takasiipeä saa säädellä ihan vapaasti muissa sessioissa.
Noniin, ja taas kuskit säätävät nappeja enemmän kuin ajavat.
Eikös vois tehdä vain niin että niitä "Brake Biaseja" ei saisi vaihtaa ajon aikana ja näitä liikuteltavia siipiä ei olisi niin sais kuskitkin ajaa rauhassa.
Nytkin on 2 liikuteltavaa siipeä, Kers, nää Brake Biasit, sun muut radio ja löpönappulat+mitä lie muuta.
Eikös jo ole vähän liikaa kuskille hanskata kierroksella jossa pitäisi vielä se autokin pitää tiellä ja mennä kierros ympäri mahdollisimman nopeasti (jos tästä on jo aiempi keskustelu olen pahoillani. Intissä ei paljon uutisia ja muita ehdi seurata)
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Noniin, ja taas kuskit säätävät nappeja enemmän kuin ajavat.
Eikös vois tehdä vain niin että niitä "Brake Biaseja" ei saisi vaihtaa ajon aikana ja näitä liikuteltavia siipiä ei olisi niin sais kuskitkin ajaa rauhassa.
Nytkin on 2 liikuteltavaa siipeä, Kers, nää Brake Biasit, sun muut radio ja löpönappulat+mitä lie muuta.
Eikös jo ole vähän liikaa kuskille hanskata kierroksella jossa pitäisi vielä se autokin pitää tiellä ja mennä kierros ympäri mahdollisimman nopeasti (jos tästä on jo aiempi keskustelu olen pahoillani. Intissä ei paljon uutisia ja muita ehdi seurata)
Mitä tarkoitat? Säädettävät etusiivet ainakin omasta mielestäni jätettiin täksi kaudeksi.


Omastakin mielestäni hommassa olisi huomattavasti enemmän mieltä jos touhua yksinkertaistettaisiin ja ratista käsin saisi vaikkapa ainoastaan ainoastaan vaihdettua vaihteita sekä kytkettyä radion ja varikon nopeudenrajoittimen. :alppu:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Joo munkin mielestä ratista pois vaan kaikki nippelit ja nappelit, vaihteita kepin välityksellä perinteisesti h-kaaviolla, takasiipeä mekaanisella vivulla ja jarrubalanssia ruuvilla. Johan alkaisi pieniä ohituksen mahdollistavia virheitä sattumaan.. :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Oikeastaan tuo takasiiven säätö on ihan positiivinen juttu ja olen muuttamassa mieltäni asiasta. Kunhan se vain olisi kuljettajan täysin vapaasti käytettävissä. Lisää hommaa vaan kuskeille ajoon niin virheitäkin tulee enemmän, kun itse autojen ajokäytös alkaa muuten olla aika yllätyksetöntä tänä päivänä. Sama KERSin kanssa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Oikeastaan tuo takasiiven säätö on ihan positiivinen juttu ja olen muuttamassa mieltäni asiasta. Kunhan se vain olisi kuljettajan täysin vapaasti käytettävissä. Lisää hommaa vaan kuskeille ajoon niin virheitäkin tulee enemmän, kun itse autojen ajokäytös alkaa muuten olla aika yllätyksetöntä tänä päivänä. Sama KERSin kanssa.
Takasiiven säätö olis aika turha jos sitä voisi milloin tahansa käyttää. Nythän idea on siinä, että takana tuleva saa ehkäpä noin 15 km/h (tämmöisiä arvioita jossain oli, varmaan ratakohtaista) lisää suoravauhtia + imu siihen päälle. Tuollaisilla nopeuseroilla ohituksia tapahtuu väkisinkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kubican kommentti takasiivestä:
– Liikkuva takasiipi tuntuu liiankin voimakkaalta. Se on paljon vahvempi kuin F-putki viime vuonna. Kun sen avaa, vaikutuksen tuntee välittömästi, vaikka ajaa 3-4. vaihteella. Kerran käytin sitä toisen auton takana, mutta ei siinä ollut mitään mahdollisuutta ohittamiseen, Kubica jutteli.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En ymmärrä miksi tarvitaan KERS ja säädettävä takasiipi. Kuulostaa niin epätoivoiselta ja keinotekoiselta yritykseltä lisätä ohituksia hinnalla millä hyvänsä. Vielä pitäisi olla nappi jolla voidaan edessä ajavan moottori sammuttaa ja aktivoida jarrut. Mahdollisesti jopa säätää edessä olevan siivet maksimidownforcelle. Ymmärrän sen että jonkin sortin push-to-pass-nappi voi olla, mutta nyt ammutaan tykillä kärpäsiä.

Vihdoinkin saadaan ne pienet diffuusorit kaikille kahden viimekauden tupladiffuusorisekoilujen jälkeen. Oikeastaan nyt saadaan ne autot millä piti ajaa jo kausi 2009. Lisäksi saadaan renkaat, jotka eivät kestä koko kisaa. Kun renkaat sulavat alle voivat ajovirheet lisääntyä ja takatulevan nopeamman kuskin on helpompi päästä ohi. Olisi pitänyt katsoa tämä kausi ja katsoa mitä näillä muutoksilla saadaan aikaan. Nyt tulee niin paljon muutoksia että ohittamisesta voi tulla jopa liian helppoa. Lisäksi on kauden päätyttyä vaikea sanoa että mikä toimi ja mikä ei.

Siinä kun kuski ohittaa takasiipi nollissa, uusilla renkailla ja KERS-nappi pohjassa toisen kuskin, jolla ei ole kersiä ja kuluneet renkaat on vaikea sanoa että mikä oli se seikka, jolla ohitukset saatiin aikaan. Olisivat nyt edes sopineet standardi-KERSistä, joka olisi ollut pakollinen jokaisessa autossa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siinä kun kuski ohittaa takasiipi nollissa, uusilla renkailla ja KERS-nappi pohjassa toisen kuskin, jolla ei ole kersiä ja kuluneet renkaat on vaikea sanoa että mikä oli se seikka, jolla ohitukset saatiin aikaan. Olisivat nyt edes sopineet standardi-KERSistä, joka olisi ollut pakollinen jokaisessa autossa.
Eiköhän se nyt ole melko helppo erottaa, mikä on siiven ansiota ja mikä ei, kun radalla tulee olemaan vain yksi suora, jossa siipeä saa käyttää. Samoin se, missä kohdin suoraa siiven saa käyttöön, määritetään ratakohtaisesti. Joillakin radoilla ohittaminen on viime aikoina ollut täysin mahdotonta ilman todella selkeää nopeuseroa, ja toisin kuin noilla sääntömuutoksilla, on tällä siivellä todellinen mahdollisuus saada asiaan muutos.

Edit: jos nyt lisään vielä sen, että push-to-passit ja muut vastaavat systeemit ovat ihan yhtä tyhjän kanssa, koska edellä ajavalla on aina mahdollisuus kontrata. Siiven kanssa tätä mahdollisuutta ei ole ja sen voisi mieltää lisäykseksi imusta saatavaan hyötyyn.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiköhän se nyt ole melko helppo erottaa, mikä on siiven ansiota ja mikä ei, kun radalla tulee olemaan vain yksi suora, jossa siipeä saa käyttää. Samoin se, missä kohdin suoraa siiven saa käyttöön, määritetään ratakohtaisesti. Joillakin radoilla ohittaminen on viime aikoina ollut täysin mahdotonta ilman todella selkeää nopeuseroa, ja toisin kuin noilla sääntömuutoksilla, on tällä siivellä todellinen mahdollisuus saada asiaan muutos.
häh? Mä olen ymmärtänyt, että siipeä saa käyttää haluamansa mukaan sillä "kierroksella" jolle lähtiessä on ollut riittävän lähellä edessä ajavaa (eli se sekunti vissiin). Ja tuo "kierroksen" alku on määriteltävissä ratakohtaisesti eli ei ole välttämättä maalilinja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
häh? Mä olen ymmärtänyt, että siipeä saa käyttää haluamansa mukaan sillä "kierroksella" jolle lähtiessä on ollut riittävän lähellä edessä ajavaa (eli se sekunti vissiin). Ja tuo "kierroksen" alku on määriteltävissä ratakohtaisesti eli ei ole välttämättä maalilinja.
Sitten olet ymmärtänyt väärin.

3.18.2 The adjustable bodywork may be activated by the driver at any time prior to the start of the race and, for the sole purpose of improving overtaking opportunities during the race, after the driver has completed a minimum of two laps after the race start or following a safety car period.
The driver may only activate the adjustable bodywork in the race when he has been notified via the control electronics (see Article 8.2) that it is enabled. It will only be enabled if the driver is less than one second behind another at any of the pre-determined positions around each circuit. The system will be disabled by the control electronics the first time the driver uses the brakes after he has activated the system.
The FIA may, after consulting all competitors, adjust the above time proximity in order to ensure the stated purpose of the adjustable bodywork is met.”
Tuo muotoilu jättää mahdollisuuden määritellä radoille useampikin paikka siiven käyttöön, mutta asiaa kommentoineet kuskit väittivät tuon rajoittuvan yhteen kohtaan rataa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo muotoilu jättää mahdollisuuden määritellä radoille useampikin paikka siiven käyttöön, mutta asiaa kommentoineet kuskit väittivät tuon rajoittuvan yhteen kohtaan rataa.
Joo jättää aika paljonkin varaa.
The driver may only activate the adjustable bodywork in the race when he has been notified via the control electronics (see Article 8.2) that it is enabled. It will only be enabled if the driver is less than one second behind another at any of the pre-determined positions around each circuit. The system will be disabled by the control electronics the first time the driver uses the brakes after he has activated the system.
Tuo viimenen lause on ehkä tärkein. Eli meinaako tuo nyt sitten, että siipi palautuu normaaliksi jarrua painaessa vai, että koko siiven käyttö kytkeytyy pois... Sanatarkasti jälkimmäinen vissiin sit...

Jos näin, niin mitataanko toi sekunnin perässä oleminen sitten suoran alusta, edelliseltä suoralta vai mistä.. Mun mielestä helpommin miellettävä ja järkevämpikin tapa olisi se, että mittaus tehdään yhdessä kohtaa ja siipi on sitten käytössä pitempään kuin sen yhden suoran...


Tuo siiven palautuminen jarrusta on sikäli jännä, että esim. Nico kertoi, että heillä nappia pitäis pitää pohjassa koko ajan, kun siipeä haluaa käyttää. Eli ilmeisesti siihen voi tehdä omiakin virityksiä ja tuo jarrusta palautuminen on sitten vain viimenen takaraja/turvaraja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo viimenen lause on ehkä tärkein. Eli meinaako tuo nyt sitten, että siipi palautuu normaaliksi jarrua painaessa vai, että koko siiven käyttö kytkeytyy pois... Sanatarkasti jälkimmäinen vissiin sit...
Siipi palaa normaaliin asetukseensa ja on käytettävissä seuraavan kerran vasta seuraavalla kierroksella samassa paikassa (edellyttäen, että ero edellä ajavaan on yhä alle sekunti). Edelleen, siiven käyttö tullaan rajaamaan vain tiettyihin kohtiin rataa, jottei siitä tule liikaa etua.

Siipi tosiaan palaa tavalliseen asentoonsa jarruja painettaessa, mutta tallit ovat epävarmoja siitä, ehtiikö downforce tällöin palautua takapäähän. Ilmeisesti siipi on parempi palauttaa hieman ennen jarrutusta, mistä johtuu esimerkiksi tuo Mercedesin sovellutus.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Mä olen ymmärtänyt että eroa edellä ajavaan mitataa reaaliajassa ja tästä ilmoitetaan valolla kuljettajalle että siipeä voi nyt säätää.

Nicon mainitsemasssa napissa ajamisessa piilee iso riski, mikäli ohitus menee tiukalle jotkut saattavat ottaa riskin ja ajaa nappi pohjassa liian pitkään ja tällöin siipi ei kerkeä palautumaan jarrutuksen alkaessa...

Pahoin pelkään että systeemi kielletään parin avauskisan jälkeen turvallisuuteen vedoten.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Nicon mainitsemasssa napissa ajamisessa piilee iso riski, mikäli ohitus menee tiukalle jotkut saattavat ottaa riskin ja ajaa nappi pohjassa liian pitkään ja tällöin siipi ei kerkeä palautumaan jarrutuksen alkaessa...
Tuosta Nicon kommentista päätellen taas napin tarkoituksena on palauttaa siipi jo ennen jarrutusta ja siten antaa kuljettajalle enämpi pelivaraa. Jos taas palautus on aina vasta jarrutuksesta kiinni pitkäksi menemisen riski on suurempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kääntyvän takasiiven käytöstä

FIA on täsmentänyt käytännön toteutusta. "Ohitusalue" tulee olemaan ennalta valitun suoran viimeiset 600 metriä. Alueen alku merkitään radan poikki menevällä viivalla katsojien helpotukseksi.

Sekunnin ero mitataan tätä suoraa edeltävän mutkan jarrutusalueella. Mittauspiste tulee näkymään kahtena viivana radassa. Viivojen väli kuvastaa sekunnin eroa, joten katsojat näkevät suoraan saako takanatulija käyttää siipeä suoralla.

Kääntyvän siiven tuoma nopeusetu ohitussuoran päässä arvioidaan simulaatioiden perusteella olevan 10-12 km/h.

Tuo 600 m on alustavasti määritetty neljään ensimmäiseen kisaan, jonka jälkeen matkaa voidaan tarkistaa (tarvittaessa varmaan nopeamminkin). Muilla neljästä ensimmäisestä radasta ohitussuoraksi on määrätty lähtösuora, Shangaissa kuitenkin pisin, eli takasuora.

Autosport
 
Viimeksi muokattu:
Ylös