BMW:n 6litrasesta moottorista taidettiin parhaimmillaan saada 850heppaa ulos,, eli on se ollu "hirvittävä" laite ja vielä "takaveto":tongue: dunno:..Ei ole varmastikkaan ollut aivan helppo ohjus ajettavaksi esim.korsikalla:eek!:BMW M1
Ne äänet! Ja muutenkin brutaalin näköistä kun tuollasta rata-auton näköstä peliä hypytetään asvalttipätkillä. Taisi myös pitää hetken aikaa maailman tehokkaimman ralliauton titteliä hallussaan silloin aikanaan, tai ainakin muistaakseni näin.
Tais olla myös aika luotettava.tuossa audi 200:ssa tais ainut hyväpuoli olla se että kyljissä oli reilusti tilaa mainoksille.
:doubtful:BMW:n 6litrasesta moottorista taidettiin parhaimmillaan saada 850heppaa ulos...
Tuosta kuvissa vilahtavasta 1987 Golfista löytyy paljon kuvia täältä, ja vuotta aikaisemmasta versiosta täältä. Teknisesti aika mielenkiintoinen viritelmä ahdettuine etu- ja keskimoottoreineen. VW osallistui tuolla kolmena vuotena kisaan, mutta mainittavaa menestystä ei tullut.Tuossa viteossa muutama lisää tähän listaukseen..
http://www.youtube.com/watch?v=6k2PMIFM8sA
Taisi vatasen 205 t16:ssa olla jotain 700-800 bhp
muitakin kuin n.s. tehdasautoja,harvinaisemmasta päästä voisi muistella,esim,kun nyt alfasta puhutiin niin nelivetoversio ei ollut kovinkaan suosittu.kummallisia olivat myös ford corsair,glas 1204,jotka olen suomen ralleissa nähnyt.Suomen ainoa ralli-G60 tais olla 1992 Teemu Tahkon ajama. Kaveri silloin sääti ns. 'katuautoaan' Teemun pajalla joten käytiin kyselemässä kuulumisia mm. Riihimäki rallin reitillä. Ei pitänyt Golfia erityisen kilpailukykyisenä ja ihmetteli luokituspapereiden omituisuuksia.
SamiJ:n mainitsemia GTV6-Alfoja ei Suomessa ralleissa ole tainnut olla? Radallahan tuollaisella ajoi Jammu Pekkala, oli ihan 'Alpilatten-tehdas-auto' ja oikeasti nopea peli. Jussi Kynsilehdolla oli suhteita Italian suuntaan?
B-ryhmän piti ilmestyä myös radalle ja ainakin nämä autot rakennettiin siihen:F40 on myös yksi B-ryhmän tuotos 959 Porschen ohella. Se nyt on sitten jo ehkä varsin harvan tiedossa, oliko itse F40:sen tarkoitus olla kilpuri vai oliko F40 kehitetty kilpa-auton aihiosta.
Tätä tuossa aiemmin muistelin itsekin. Jossain olen törmännyt siihen, että F40 oli tosiaan aikomus tyypittää B-ryhmäläiseksi. Älkää nyt ampuko, mutta muistelen samassa yhteydessä olleen puhetta siitäkin, että tuo F40:n alle 3 litrainen KKK-ahdettu moottori olisi tosiaan suunniteltu juuri B-ryhmää varten alunperinkin.F40 on myös yksi B-ryhmän tuotos 959 Porschen ohella. Se nyt on sitten jo ehkä varsin harvan tiedossa, oliko itse F40:sen tarkoitus olla kilpuri vai oliko F40 kehitetty kilpa-auton aihiosta.
Nyt aletaan jo hieman eksyä aiheesta, mutta eikös tässä XJ220:ssä ollut MG Metron moottorista kehitetty 3,5ltr V6 alunperin suunnitellun 6,2 ltr V12 tilalla?Jaguar XJ220
Audi 200 Quattro eli ns. Lötkö-Audi
Noista Audeistapa tulikin vielä mieleen muistikuva Ari Mökkösen (punaisesta?) Audi Coupe S2:sta, joka oli joskus aikoinaan näytillä Mikkelin raviradalla jonkin tapahtuman yhteydessä. N-ryhmän auto taisi siis olla se. Siinäkin taitaa olla sellainen suht harvoin rallipoluilla nähty automalli?Suomessa tuollaisella lykkäsivät esim Risto Buri ja Timo Heinonen. Hyvinkään autokauppias lykkäsi 1989 Jyskälässä kärkiautojen jo varmistellessa viimeiselle EK:lle pohjat kun 'päättivät vielä nostaa sijoitustaan yhdellä' ja ohittivatkin M3:lla ajaneen Marc Duezin.
Esa Saarenpää ja Teemu Tahko tahkosivat myös S2:lla 90-luvun puolivälissä, enpä muistanut enää että Mökkökin ajoi sellaisella...Noista Audeistapa tulikin vielä mieleen muistikuva Ari Mökkösen (punaisesta?) Audi Coupe S2:sta, joka oli joskus aikoinaan näytillä Mikkelin raviradalla jonkin tapahtuman yhteydessä. N-ryhmän auto taisi siis olla se. Siinäkin taitaa olla sellainen suht harvoin rallipoluilla nähty automalli?
On ihan mahdollista että F40 oli suunniteltu myös b-ryhmää silmällä pitäen. Pienehkö ahdettu kone ei nyt varsinaisesti ole sitä perinteistä Ferraria. Syy miksi F40 kuitenkin alun perin tehtiin, oli Porsche 959, joka oli siihen aikaan maailman nopein tuotantoauto. Ja sen tittelin Ferrari halusi itselleen. Siinä missä Porsche oli aikansa teknologian taidonnäyte, Ferrari oli tehty periaatteella "paljon tehoa ja turha paino pois".Tätä tuossa aiemmin muistelin itsekin. Jossain olen törmännyt siihen, että F40 oli tosiaan aikomus tyypittää B-ryhmäläiseksi. Älkää nyt ampuko, mutta muistelen samassa yhteydessä olleen puhetta siitäkin, että tuo F40:n alle 3 litrainen KKK-ahdettu moottori olisi tosiaan suunniteltu juuri B-ryhmää varten alunperinkin.
Siviiliversio (muistaakseni 480hv) on edelleen yksi nopeimpia rata-siviili-autoja koskaan ja onhan sillä ajettu kovempia kierroksia monilla moottoriradoilla jo 1987 kuin edes superauto Enzolla myöhään 2000-luvulla. F40 on todella kevyt auto ja kuuleman mukaan loistava ajettava mutkissa. Mallistahan luokiteltiin aikanaan 720 hv kevennetty LM versio (rata-ajoissa aika-ajokierrokselle yli 900 hv), lähinnä vain ahtoja nostamalla tuo lukema.