Taka-alalle jääneet ralliautot

Jantsa.K

Well-known member
Liittynyt
21.12.2008
Viestit
69
tuossa audi 200:ssa tais ainut hyväpuoli olla se että kyljissä oli reilusti tilaa mainoksille.
 

jari5

Well-known member
Liittynyt
17.2.2009
Viestit
578
Sijainti
Täällä jossain,ehkä?
BMW M1 :cool:


Ne äänet! Ja muutenkin brutaalin näköistä kun tuollasta rata-auton näköstä peliä hypytetään asvalttipätkillä. Taisi myös pitää hetken aikaa maailman tehokkaimman ralliauton titteliä hallussaan silloin aikanaan, tai ainakin muistaakseni näin.
BMW:n 6litrasesta moottorista taidettiin parhaimmillaan saada 850heppaa ulos,, eli on se ollu "hirvittävä" laite ja vielä "takaveto":tongue: dunno:..Ei ole varmastikkaan ollut aivan helppo ohjus ajettavaksi esim.korsikalla:eek!:
Bernard Beguin sijoittui kolmanneksi korsikalla kyseisellä "bemarilla" vuonna1983 :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
tuossa audi 200:ssa tais ainut hyväpuoli olla se että kyljissä oli reilusti tilaa mainoksille.
Tais olla myös aika luotettava.

On tällä listalla kyllä osa autoista vähän turhaan. RS200 teki nimittäin sen verran mainittavan uran rallicrossin puolella, että on B-ryhmän kuuluisimpia autoja. Mitä B-ryhmäläisiin tulee, suosittelen hankkimaan Kleinin Group B-kirjan, too fast to race, evolution of rallying,.. -dvd:t.

F40 on myös yksi B-ryhmän tuotos 959 Porschen ohella. Se nyt on sitten jo ehkä varsin harvan tiedossa, oliko itse F40:sen tarkoitus olla kilpuri vai oliko F40 kehitetty kilpa-auton aihiosta.

Airikkalan Pena usein kertoili foorumeilla Pepsi-Yamaha -projektista joka olisi kuulema voinut olla uraauurtava toteutuessaan. Tiedä sitten, löytyykö projektista edes kuvaa.

Fiatin Coupesta huhuttiin ralliaihiota 90-luvulla, tiedä sitten pääsikö edes testaukseen.
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ehdottomasti yksi rajuimmannäköisiä kilpa-autoja kautta aikojen tämä 205-pösön Pikes Peak-versio. Tätähän voisi oikeastaan pitää EVO3:na.

Ihme, että Vatanen vielä onnettomuutensa jälkeen uskalsi ajaa tällaista hirmua. :eek!:

Mielenkiintoista olisi ollut nähdä tuossa mäkikilpailussa tätä vastassa
Audin keskimoottori-Quattro:


ja

Lancia (Delta) ECV :cool:
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Suomen ainoa ralli-G60 tais olla 1992 Teemu Tahkon ajama. Kaveri silloin sääti ns. 'katuautoaan' Teemun pajalla joten käytiin kyselemässä kuulumisia mm. Riihimäki rallin reitillä. Ei pitänyt Golfia erityisen kilpailukykyisenä ja ihmetteli luokituspapereiden omituisuuksia.

SamiJ:n mainitsemia GTV6-Alfoja ei Suomessa ralleissa ole tainnut olla? Radallahan tuollaisella ajoi Jammu Pekkala, oli ihan 'Alpilatten-tehdas-auto' ja oikeasti nopea peli. Jussi Kynsilehdolla oli suhteita Italian suuntaan?
muitakin kuin n.s. tehdasautoja,harvinaisemmasta päästä voisi muistella,esim,kun nyt alfasta puhutiin niin nelivetoversio ei ollut kovinkaan suosittu.kummallisia olivat myös ford corsair,glas 1204,jotka olen suomen ralleissa nähnyt.
 

Kaasujalka

Well-known member
Liittynyt
10.9.2007
Viestit
67

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
F40 on myös yksi B-ryhmän tuotos 959 Porschen ohella. Se nyt on sitten jo ehkä varsin harvan tiedossa, oliko itse F40:sen tarkoitus olla kilpuri vai oliko F40 kehitetty kilpa-auton aihiosta.
Tätä tuossa aiemmin muistelin itsekin. Jossain olen törmännyt siihen, että F40 oli tosiaan aikomus tyypittää B-ryhmäläiseksi. Älkää nyt ampuko, mutta muistelen samassa yhteydessä olleen puhetta siitäkin, että tuo F40:n alle 3 litrainen KKK-ahdettu moottori olisi tosiaan suunniteltu juuri B-ryhmää varten alunperinkin.

Siviiliversio (muistaakseni 480hv) on edelleen yksi nopeimpia rata-siviili-autoja koskaan ja onhan sillä ajettu kovempia kierroksia monilla moottoriradoilla jo 1987 kuin edes superauto Enzolla myöhään 2000-luvulla. F40 on todella kevyt auto ja kuuleman mukaan loistava ajettava mutkissa. Mallistahan luokiteltiin aikanaan 720 hv kevennetty LM versio (rata-ajoissa aika-ajokierrokselle yli 900 hv), lähinnä vain ahtoja nostamalla tuo lukema.
 
Viimeksi muokattu:

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Audi 200 Quattro eli ns. Lötkö-Audi
Suomessa tuollaisella lykkäsivät esim Risto Buri ja Timo Heinonen. Hyvinkään autokauppias lykkäsi 1989 Jyskälässä kärkiautojen jo varmistellessa viimeiselle EK:lle pohjat kun 'päättivät vielä nostaa sijoitustaan yhdellä' ja ohittivatkin M3:lla ajaneen Marc Duezin.
Noista Audeistapa tulikin vielä mieleen muistikuva Ari Mökkösen (punaisesta?) Audi Coupe S2:sta, joka oli joskus aikoinaan näytillä Mikkelin raviradalla jonkin tapahtuman yhteydessä. N-ryhmän auto taisi siis olla se. Siinäkin taitaa olla sellainen suht harvoin rallipoluilla nähty automalli?
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1396
Noista Audeistapa tulikin vielä mieleen muistikuva Ari Mökkösen (punaisesta?) Audi Coupe S2:sta, joka oli joskus aikoinaan näytillä Mikkelin raviradalla jonkin tapahtuman yhteydessä. N-ryhmän auto taisi siis olla se. Siinäkin taitaa olla sellainen suht harvoin rallipoluilla nähty automalli?
Esa Saarenpää ja Teemu Tahko tahkosivat myös S2:lla 90-luvun puolivälissä, enpä muistanut enää että Mökkökin ajoi sellaisella...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Ja vaikkapa vielä tälläkin vuosituhannella..



:thumbup:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Tuosta TT-Audista tulikin mieleeni, että, koska tämä Peugeotin 307 oli epäonnistunut auto 4-portaisella vaihteistollaan:


niin saisikohan tästä RCZ:sta paremman:
?

Tässä haikaillaan Lacia Deltan paluulle rallipoluille:
:rolleyes:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Toi uusi Delta on kyllä aika epäonnistunut jos ajatellaan rallikäyttöön. Turhan möhkö laitos.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
3-litraisella Toyota Supralla osallistuttiin vuoden 1987 Safari-ralliin:

Ja joku on näköjään rakentanut ralliauton myös uudemmasta korimallista:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tätä tuossa aiemmin muistelin itsekin. Jossain olen törmännyt siihen, että F40 oli tosiaan aikomus tyypittää B-ryhmäläiseksi. Älkää nyt ampuko, mutta muistelen samassa yhteydessä olleen puhetta siitäkin, että tuo F40:n alle 3 litrainen KKK-ahdettu moottori olisi tosiaan suunniteltu juuri B-ryhmää varten alunperinkin.

Siviiliversio (muistaakseni 480hv) on edelleen yksi nopeimpia rata-siviili-autoja koskaan ja onhan sillä ajettu kovempia kierroksia monilla moottoriradoilla jo 1987 kuin edes superauto Enzolla myöhään 2000-luvulla. F40 on todella kevyt auto ja kuuleman mukaan loistava ajettava mutkissa. Mallistahan luokiteltiin aikanaan 720 hv kevennetty LM versio (rata-ajoissa aika-ajokierrokselle yli 900 hv), lähinnä vain ahtoja nostamalla tuo lukema.
On ihan mahdollista että F40 oli suunniteltu myös b-ryhmää silmällä pitäen. Pienehkö ahdettu kone ei nyt varsinaisesti ole sitä perinteistä Ferraria. Syy miksi F40 kuitenkin alun perin tehtiin, oli Porsche 959, joka oli siihen aikaan maailman nopein tuotantoauto. Ja sen tittelin Ferrari halusi itselleen. Siinä missä Porsche oli aikansa teknologian taidonnäyte, Ferrari oli tehty periaatteella "paljon tehoa ja turha paino pois".
 
Ylös