No niin. Saatiinhan sitä keskustelua aikaan. Tosin osin taas aika mutu tuntumalla ammutaan, kuten speedmanin "juttelin joskus taannoin jonkun Porsche kuskin kanssa...."
Kirjoitin alunperin jutun siksi, että halusin kertoa mitä tämä leikki ihan aikuisten oikeasti maksaa, ettei täällä tarvitse arvailla ja heitellä erilaisia lukuja ilmaan. Minulla ei todellakaan ole pienintäkään tarvetta leveillä, tai paisuttaa juttuja. Se että kerron paljonko mikäkin maksaa ei myöskään tarkoita sitä, etä meidän olisi tarvinnut kaikkea itse maksaa, tai oikeammin sponssirahalla rahottaa, vaan osa kustannuksista hoituu erilaisilla tavarantoimmittaja yms diileillä teamin puolesta.
Speedmanin tarjoamista vaihtoehdoista oikea on siis B. Ja kuten sanoin D summa oli +15ke, ei 15. Jos sanon, että Aston Martin GT4 N24 autoon tarvittiin Hollannin sarjassa joka viikonloppu uudet etulevyt ja vähintään yhdet palat ja että se setti maksoi kaudella 2009 +1.500 euroa, niin en ymmärrä millä lihaksilla voit väittää vastaan. Vielä suurempi jarrusyöppö muuten oli GT4 Porsche.
Kokonaislaskumme Aston Martinille/Prodrive jarruosista kaudella 2009 oli n.10.000 euroa alennuksineen. Se, että tästä ei tule ihan 1.500 e/vkl johtuu osin myös siitä, että emme ajaneet yhtään ylimääräistä testiä, koska N24-auton luokitukset jäädytettiin vuonna 2009 ja toisaalta viimeiset kolme viikonloppua vedettiin todellisella säästöliekillä, vain yhteistyövelvotteiden täyttämiseksi. Jotta olisimme pystyneet kärjen kanssa kilpailemaan eli ottamaan sekunnin verran kierrosajasta (Zandvoort) pois, olisi se edellyttänyt auton päivittämistä 2010 GT4-malliksi. Prodriven just for you-tarjous päivityksestä oli 27.900 puntaa (alv0%) ilman työ ja muita kustannuksia.
Astoniin, myös N24, luokiteltiin 2009 lopussa uusi endurance jarrukitti. Hinta 8.510,56 Puntaa (alv0%). Sen kanssa ei tarvitse niin paljon pelata. Kohta joku neropatti tietysti taas väittää että ei voi olla niin kallista.
Muutama viikko sitten juttelin Aston Martin Racingin poikien kanssa, että myös ABS-järjestelmään on luvassa päivitys. En viitsinyt kysyä hintaa, mutta veikkaan että aika monta Office pakettia sen päivityksen hinnalla saa. MUTTA HUOM kaikki nämä jatkuvat luokiteltujen autojen päivitykset pitää laskea mukaan kun ynnätään kauden kokonaiskuluja.
Tiedän myös aika tarkkaan mitä maksaa cuppi, tai GT4 Possulla ajaminen ja kuten jo aiemmin kirjoitin, niin puhun KOKONAISKULUISTA, jossa otetaan myös kokonaisuuden kannalta merkittävät kulut huomioon eli rebuild, upgrade ja arvonalenema. Esim cuppipossu maksaa uutena n.150.000 (alv0%) ja kauden jälkeen ilman rebuildausta siitä saa n.100.000. Vanhan ajan Ojalan laskuopin saaneena siitä tulee minusta kulua 50.000 euroa kaudelle. Toki arvo alenee ensimmäisen vuoden jälkeen vähemmän, mutta vastaavasti rebuild kulut lisääntyvät.
On toki niinkin, kuten Don Vito totesi, että Suomessa ajaminen on joidenkin kuluerien osalta halvempaa. Vaikea kuvitella, että esim kolarikulut olisivat olleet samaa luokkaa, kuin esim Hollannin sarjassa. Meiltä meni ihan aikuisten oikeasti yli 10ke näihinkin, omakustannushintana, ilman yhtään kovempaa mälliä. Mutta toisaalta onhan sitä nähty joskus jossain Ahvenistollakin jonkun kaiteeseen silpaisevan. Myös muissa kuluissa voi tinkiä, mutta jälleen kerran rebuild, arvonalenema, päivityskulut ovat samat ajaa missä tahansa.
Olemme ajaneet kilpaa Mikon kanssa yli kaksikymmentä vuotta, josta isoilla autoilla vuodesta 1999 ja viimeiset seitsemän vuotta ulkomailla. Koko ajan tavoitteellisesti ja mahdollisimman täysillä, tosin aina myös taloudellisten asioiden rajoittamissa puitteissa. Tämän jälkeen ei oikein innosta lähteä pyörimään kalliilla autolla huvikseen, puolivillaisesti kotimaan kisoihin, varsinkaan kun se ei ole ilmaista, eikä ihan halpaakaan. Tätä tarkoitusta palvelisi ihan yhtä hyvin joku V1600-auto. Ja varsinkaan kun ei Mikon tavoitteet ja kilpailut ulkomaan kehissä mihinkään ole kadonneet ja näiden asioiden edistämisessä myös Aston palvelee tänä päivänä erinomaisesti, ilman varsinaisia kilpailuja.
Se että emme Astonilla kilpaile aktiivisesti, ei tarkoita sitä, että Mikko ei ajaisi mitään. Clio cupeissa ajaminen on todella tuonut taas mukanaan sen mistä rasingissa on oikeasti kyse. Erittäin hyvällä ja tarkoituksenmukaisella autolla ajettavat kovat, tasaväkiset kisat, joissa kuskin ja teamin osaaminen ratkaisee. Ja kustannus on puolet siitä mitä GT4-autoissa. Seuraavaksi joku valopää sanoo, että ei se Cliolla ajaminen voi niin paljon maksaa. Lisää siitä hommasta voi kuitenkin lukea
www.mikkoheino.com. Lontoota osaamattomille lyhyesti:- Kuusi kisaa Cliolla, joista yksi voitto Spassa ja kaksi kakkossijaa Clio eurofinaalista, Hockenheimissa, jossa oli mukana 38 euroopan kansallisten sarjojen kärkihemmoa. Kaikki jatkon suhteen on taas auki, mutta aina nämä hyvät tulokset helpottavat jatkoa. Hyvää jatkoa myös kaikille foorumilaisille.