RATA-SM 2010 kausi

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Joka kisan välissä autoa huolletaan. Vaikka ajo olisikin tuntimäärältään vähäisempi, kuluu huoltoihin kuitenkin kokonaismääräisesti helvetisti enemmän aikaa työn pätkittäisyyden takia. Laskemasi tuntimäärät on muutenkin väärin koska siihen pitkään kisaan ehdit testaamaan noin suunilleen saman verran kuin yhteen lyheenkin kilpailuun. Kun ei ole ilmaista se testaaminenkaan.
Testikilometrejä ajetaan kauden aikana sen mukaan kuinka ns. perse kestää... Se, mitä töikseen ajavat kokopäiväiset ammattilaiset testaa on oleellisesti jotain muuta, kuin mitä tekevät kotimaan ratoja kiertävät, suurelta osin itse ajamisensa kustantavat kuljettajat/tiimit.

Se kun on myös ikävä tosiasia että tavarat ei vain liiku ilmaiseksi itsestään. Eli siinä viiden viikonlopun ajamisessa on moninverroin enemmän myös matkustamista. Kuljetuskalusto ja muu henkilökunta ei varmasti ilman välttämätöntä rahanmenoa liiku kovin pitkälle.
Njoo... Mutta jos ajatellaan että se kilpailukalusto kaikkine tarvittavine tykötarpeineen on vaikka Tampereella (sopivan keskellä Suomea) niin niitä kuljetuskilometrejä Suomen radoille (ja vaikka sitten Pärnuun) tulee kuitenkin yhteensä huomattavasti vähemmän kuin esim. Spahan, Nürrelle tai LeMansiin.
Jos se pirssi taas majoittuu jossain keskisessä Euroopassa, niin tokihan se maksaa maltaita jos/kun sen joutuisi viisi kertaa roudaamaan Suomeen ja takas.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Terve foorumilaiset
Suurta syyllisyyttä tuntien seisotamme tallissamme Aston Martin GT4-autoa, tai oikeammin olemme käyttäneet sitä muihin tarkoituksiin, kuin SM-kisoissa ajamiseen.
Kun Aston lopulta meille kulkeutui, ei montaa ajatusta uhrattu sille, että sillä ajettaisiin SM:ssä. Olemme käyneet yhdessä Time Attackissa Alastarossa ja muutenkin auto on ollut erilaisissa ajelutus ja PR-tehtävissä. Toisin sanoen olemme yrittäneet kääntää rahavirtoja toiseen suuntaan kuin yleensä moottoriurheilussa. Jos joku täällä poissaoloamme valittava haluaa nähdä esim Astonin radalla, niin kättä vaan taskuun, niin kyllä ajetaan.
On aika hauska seurata tällaista mutupohjalta tapahtuvaa keskustelua GT-autojen kustannuksista. Voin omasta puolestani hyvinkin uskottavasti kertoa, että en ole koskaan tienannut kuukausipalkkana niin paljon, että se olisi riittänyt yhden GT4 kilpailuviikonlopun rahoittamiseen, GT3-autosta puhumattakaan. GT4 autolla ajaminen kaikkine kuluineen maksaa +15.000 euroa/viikonloppu. GT3-auton kustannukset voinee kertoa kahdella. Nämä kustannukset siis kun asiat tehdään ammattimaisesti ja kunnolla. Parhaat teamit esim Hollannin GT4-sarjassa käyttivät kauteen (9-kisaa) +250.000 euroa.
Kun mainitsen, että kaikkine kuluineen, niin se on paljon muuta kuin rengas ja bensa. Tämän tason autoilla on mm omat huoltoohjelmansa, joita on parempi noudattaa. Se on vähän muuta kuin pelkkä öljynvaihto joka vedon jälkeen. Toki tota rasinkiöljyäkin kuluu tynnyri kaudessa. Kaikilla osilla on omat käyttötuntinsa ja sitten ne voi heittää olan yli. Jos haluaa ylimääräistä ohjelmaa voi näistä luistaakkin, mutta tullee loppupeleissä kalliimmaksi. Tämä osuus on huomattavasti suurempi kuin rengaskulu. Sitten on vakuutuskulu 2500-3000/vkl. Tästäkin voi tietysti tinkiä. Jarrut kuluvat tahtia levyt/palat/nestettä pari litraa/vkl (1.500E/vkl) ym. Tästä ei voi tinkiä. Sitten vähän evo palikkaa tehtaalta, testausta ja arvonalennus ym ym. Kaiken tämän jälkeen voi ynnätä, että paljonko maksoi ja todeta, että paljon.
Paljon mielekkäämpää kuin ajaa SM-viikonloppu tällaisella autolla, on esim osallistua johonkin suureen eurooppalaiseen kestävyyskisaan, Spa 24, Nurburgring 24 ym. Kulut/kuski vastaavat noin kahden SM:n ajamista.

Se, että kaverit olisivat nakki/pitsa palkalla räpelöimässä tällaista autoa ei ole kovin kokonaistaloudellista. Miehistökustannuksien säästö ei oleellisesti kokonaiskuluihin vaikuta. Voipi käydä jopa niin, että markan suutari saakin aikaan tonnin vahingon. Rengaskulu on toki merkittävä kuluerä, mutta vain yksi muiden joukossa. Suomen Michelin-hinnat ovat aivan linjassa euroopalaisten (FIA GT/DGT) myyjien kanssa. Yokohama A048 rengas on puolestaan katurengas, eikä se vastaa tarkoitustaan rata-ajossa. Meillä sattuu olemaan sellainen setti, se kun aikanaan on tullut Prodrivelta (Astonilta) auton mukana ja sillä on ajettu Nurmijärven sprintissä ja muutama kierros Alastarossa.

No niin jos ei Astonia kotimaan SM-kisoissa näkynyt, niin asia on vielä mahdollista paikata. Kerää max 10 hengen porukka ja kättä taskuun yhteensä 2.500euroa ja mennään heittämään parintunnin ajosetti vaikkapa Alastarolle.

Hyvää syssyn jatkoa
Juha
Kun tätä nyt on kommentoitu muutenkin, niin tuolla viestissähän lukee:

Nämä kustannukset siis kun asiat tehdään ammattimaisesti ja kunnolla.

Hyvin monta budjettia läpikäyneenä yllä esitetyt asiat kyllä pitävät täysin paikkansa, mutta vain silloin kun on mahdollisuus tehdä asiat kustannuksista tinkimättä. Silloin kun taas mennään tiukalla budjetilla voidaan asiat tehdä riittävällä tasolla -30 - 40% yllä esitetystä riippuen millä riskitasolla halutaan ajaa. Sen alle kun mennään, niin tingitään jo automaattisesti jostain, joka aiheuttaa kalusto tms. ongelmia jo "ei niin pitkälläkään" - aikavälillä, mutta voihan niinkin ajaa, jos esim. keskeyttäminen silloin tällöin tekniseen vikaan ei tunnu pahalta..
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Saa joo. Sillonku sattuu saamaan. Myöskin Saksasta ja monesta muusta maasta niitä saa edullisemmin, sillonkun sattuu saamaan ;)
Mitä olen autokerhojen palstoja lueskellut, aika moni tilaa renkaansa, myös noita katu slicksejä maailmalta. Ilmeisesti oikein hyvillä kokemuksilla ja järjestään n 20 - 40% halvemmalla kuin Suomessa.
Esim camskill taitaa toimittaa kaikkia renkaita mitä Suomessa käytetään. Niitä ei kai voi kuitenkaan käyttää, koska "leimat" puuttuu.
 

Juha Heino

Member
Liittynyt
10.3.2003
Viestit
14
Sijainti
Klaukkala
No niin. Saatiinhan sitä keskustelua aikaan. Tosin osin taas aika mutu tuntumalla ammutaan, kuten speedmanin "juttelin joskus taannoin jonkun Porsche kuskin kanssa...."
Kirjoitin alunperin jutun siksi, että halusin kertoa mitä tämä leikki ihan aikuisten oikeasti maksaa, ettei täällä tarvitse arvailla ja heitellä erilaisia lukuja ilmaan. Minulla ei todellakaan ole pienintäkään tarvetta leveillä, tai paisuttaa juttuja. Se että kerron paljonko mikäkin maksaa ei myöskään tarkoita sitä, etä meidän olisi tarvinnut kaikkea itse maksaa, tai oikeammin sponssirahalla rahottaa, vaan osa kustannuksista hoituu erilaisilla tavarantoimmittaja yms diileillä teamin puolesta.
Speedmanin tarjoamista vaihtoehdoista oikea on siis B. Ja kuten sanoin D summa oli +15ke, ei 15. Jos sanon, että Aston Martin GT4 N24 autoon tarvittiin Hollannin sarjassa joka viikonloppu uudet etulevyt ja vähintään yhdet palat ja että se setti maksoi kaudella 2009 +1.500 euroa, niin en ymmärrä millä lihaksilla voit väittää vastaan. Vielä suurempi jarrusyöppö muuten oli GT4 Porsche.
Kokonaislaskumme Aston Martinille/Prodrive jarruosista kaudella 2009 oli n.10.000 euroa alennuksineen. Se, että tästä ei tule ihan 1.500 e/vkl johtuu osin myös siitä, että emme ajaneet yhtään ylimääräistä testiä, koska N24-auton luokitukset jäädytettiin vuonna 2009 ja toisaalta viimeiset kolme viikonloppua vedettiin todellisella säästöliekillä, vain yhteistyövelvotteiden täyttämiseksi. Jotta olisimme pystyneet kärjen kanssa kilpailemaan eli ottamaan sekunnin verran kierrosajasta (Zandvoort) pois, olisi se edellyttänyt auton päivittämistä 2010 GT4-malliksi. Prodriven just for you-tarjous päivityksestä oli 27.900 puntaa (alv0%) ilman työ ja muita kustannuksia.
Astoniin, myös N24, luokiteltiin 2009 lopussa uusi endurance jarrukitti. Hinta 8.510,56 Puntaa (alv0%). Sen kanssa ei tarvitse niin paljon pelata. Kohta joku neropatti tietysti taas väittää että ei voi olla niin kallista.
Muutama viikko sitten juttelin Aston Martin Racingin poikien kanssa, että myös ABS-järjestelmään on luvassa päivitys. En viitsinyt kysyä hintaa, mutta veikkaan että aika monta Office pakettia sen päivityksen hinnalla saa. MUTTA HUOM kaikki nämä jatkuvat luokiteltujen autojen päivitykset pitää laskea mukaan kun ynnätään kauden kokonaiskuluja.
Tiedän myös aika tarkkaan mitä maksaa cuppi, tai GT4 Possulla ajaminen ja kuten jo aiemmin kirjoitin, niin puhun KOKONAISKULUISTA, jossa otetaan myös kokonaisuuden kannalta merkittävät kulut huomioon eli rebuild, upgrade ja arvonalenema. Esim cuppipossu maksaa uutena n.150.000 (alv0%) ja kauden jälkeen ilman rebuildausta siitä saa n.100.000. Vanhan ajan Ojalan laskuopin saaneena siitä tulee minusta kulua 50.000 euroa kaudelle. Toki arvo alenee ensimmäisen vuoden jälkeen vähemmän, mutta vastaavasti rebuild kulut lisääntyvät.
On toki niinkin, kuten Don Vito totesi, että Suomessa ajaminen on joidenkin kuluerien osalta halvempaa. Vaikea kuvitella, että esim kolarikulut olisivat olleet samaa luokkaa, kuin esim Hollannin sarjassa. Meiltä meni ihan aikuisten oikeasti yli 10ke näihinkin, omakustannushintana, ilman yhtään kovempaa mälliä. Mutta toisaalta onhan sitä nähty joskus jossain Ahvenistollakin jonkun kaiteeseen silpaisevan. Myös muissa kuluissa voi tinkiä, mutta jälleen kerran rebuild, arvonalenema, päivityskulut ovat samat ajaa missä tahansa.
Olemme ajaneet kilpaa Mikon kanssa yli kaksikymmentä vuotta, josta isoilla autoilla vuodesta 1999 ja viimeiset seitsemän vuotta ulkomailla. Koko ajan tavoitteellisesti ja mahdollisimman täysillä, tosin aina myös taloudellisten asioiden rajoittamissa puitteissa. Tämän jälkeen ei oikein innosta lähteä pyörimään kalliilla autolla huvikseen, puolivillaisesti kotimaan kisoihin, varsinkaan kun se ei ole ilmaista, eikä ihan halpaakaan. Tätä tarkoitusta palvelisi ihan yhtä hyvin joku V1600-auto. Ja varsinkaan kun ei Mikon tavoitteet ja kilpailut ulkomaan kehissä mihinkään ole kadonneet ja näiden asioiden edistämisessä myös Aston palvelee tänä päivänä erinomaisesti, ilman varsinaisia kilpailuja.

Se että emme Astonilla kilpaile aktiivisesti, ei tarkoita sitä, että Mikko ei ajaisi mitään. Clio cupeissa ajaminen on todella tuonut taas mukanaan sen mistä rasingissa on oikeasti kyse. Erittäin hyvällä ja tarkoituksenmukaisella autolla ajettavat kovat, tasaväkiset kisat, joissa kuskin ja teamin osaaminen ratkaisee. Ja kustannus on puolet siitä mitä GT4-autoissa. Seuraavaksi joku valopää sanoo, että ei se Cliolla ajaminen voi niin paljon maksaa. Lisää siitä hommasta voi kuitenkin lukea www.mikkoheino.com. Lontoota osaamattomille lyhyesti:- Kuusi kisaa Cliolla, joista yksi voitto Spassa ja kaksi kakkossijaa Clio eurofinaalista, Hockenheimissa, jossa oli mukana 38 euroopan kansallisten sarjojen kärkihemmoa. Kaikki jatkon suhteen on taas auki, mutta aina nämä hyvät tulokset helpottavat jatkoa. Hyvää jatkoa myös kaikille foorumilaisille.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vaihteeksi keskustelua, hyvä! Ja Juha Heinolla iso:thumbup: että ihan omalla nimellä kertoo asioista.

Kalleus kyllä kauhistuttaa, kun olin huoltamassa A-ryhmäläistä ralliautoa (markkinoiden halvinta), niin onneksi kisakaudesta selvittiin tuon jarrukitin hinnalla. Eipä tosin menestyttykään...

Olen vuosikaudet saanut paskaa niskaan tälläkin palstalla niin Turusta kuin Tampereelta mutta sanonpa vaan että hitaiden autojen tiukka kisa miellyttää mua lipunostajana enemmän kuin muutama nopea auto ilman kilvanajoa. Nopeat autot ja tiukat kisat ei Suomen resursseilla ole realismia.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Vaihteeksi keskustelua, hyvä! Ja Juha Heinolla iso:thumbup: että ihan omalla nimellä kertoo asioista.
Samaa mieltä, tarkoitus oli hieman sörkkiä ei veetuilla.
Ja: ylipäätään ensin keskustellaan, sitten keskusteluun tulee laatua :ahem:
Näyttää selvästi siltä, että noilla GT autoilla ajeleminen on liian kallista Suomessa, jos kustannukset ovat tuota tasoa.
Minimisponssi pitäisi siis olla n 50 kiloa, jossa saa olla kyllä aikamoinen sarasvuo, että pystyy ihan perustelemaan moiselle positiivisen markkinointituoton.

PS mielenkiinnosta: mikä luku on kohdassa "A"?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Eihän äänellä ja teholla ole mitään tekemistä rahan kanssa. Ei kai kukaan tampio puolusta GT-sarjoja sillä perusteella että niissä on ääntä ja tehoja?.
Noh, on se taivahan tosi, että moni kokee kaukokaipuuta esim. vanhoihin B-ryhmän ralliautoihin, koska niissä oli sairaan hienot äänet ja rutosti tehoa. Ja oli ne pirun kalliitakin.

Putkirunkoon isketään 80-luvun verofarmarin veekasi, tai Hiacen nelikko turbolla. Suorat putket pyttyyn kiinni eikä maksa mitään.
Asiaa! Turvallisuus vain kohdilleen ja eiku sankoin joukoin radalle. Me like.

Legends on liian standardoitu (toki alentaa kuluja) ja tekniikaltaan mopo.
Halpa ja hyvä. Paljon ajajia. Tiukkoja kisoja. Piste.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
esim. vanhoihin B-ryhmän ralliautoihin, koska niissä oli sairaan hienot äänet ja rutosti tehoa. Ja oli ne pirun kalliitakin.
Totta, tosin sillon 80-luvun alussa hiilikuitu- ja kevlari(?)rakenteet oli kyllä aikamoisia rahareikiä. Onhan ne vieläkin. Kalleus tuli varmaan myös erikoisista teknisistä rakenteista sekä homogeloinnista, kaikki tehtiin tyhjästä. B-ryhmä oli kyllä ihan oma lukunsa, eikä näille autourheilun kultavuosien tasolle tulla ikinä enää pääsemään. Mielenkiintoisuudessaan hakkaa kyllä GT:t mennen tullen, jopa aikalaisensa. :thumbfh:
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
Mitä olen autokerhojen palstoja lueskellut, aika moni tilaa renkaansa, myös noita katu slicksejä maailmalta. Ilmeisesti oikein hyvillä kokemuksilla ja järjestään n 20 - 40% halvemmalla kuin Suomessa.
Esim camskill taitaa toimittaa kaikkia renkaita mitä Suomessa käytetään. Niitä ei kai voi kuitenkaan käyttää, koska "leimat" puuttuu.
Saahan sieltä tottakai muutamaa hassua rengasta tilattuu edullisesti (saa myös noita katuslicksejä ihan Suomesta tohon samaan hintaan, halvemmallakin) mutta kokeileppa piruuttaan tilata muutama sata rengasta tai tuhannen rengasta ni alkaa asiat mutkistumaan kummasti.

Tuollainen määrä niitä kuitenkin tarvitaan että saadaan toimitettua yhdet "sarjapyörät" joten siinä kohden mennäänki aika lailla hankalammalle toimialueelle.

Euroopan tasolla kuitenkin pyörien hinnoissa puhutaan ihan samasta suuruusluokasta kun täällä kotimaassa.

Enkä jaksa uskoa että yksikään ratakuljettaja haluais ajaa edullisella Nan`Kangin slicksillä vaikka se oliskin kuinka halpa pyörä. On ne sen verran kauheita vanteensuojia :D
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kuinka paljon maksaa GT luokan auto ja kuinka paljon maksaa Camaro cupin auto? Noin niinkuin mielenkiinnosta. Hienoa keskustelua muuten. Muistan kyllä vielä erään Jarno Kalliomäen sivut jossa oli aikanaan kovat keskustelut rata autoilun sm sarjasta. Mitähän jarnolle nykyään kuuluu?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Aivan niin. Ja miksi pidättäytyä vain noihin kahteen bilikaan? Olisi tosi mielenkiintoista tietää edes suurinpiirtein mitä missäkin luokassa kilpaileminen tulee vuoden aikana maksamaan. Ne jotka ajaa, tietää.
 

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Noh, on se taivahan tosi, että moni kokee kaukokaipuuta esim. vanhoihin B-ryhmän ralliautoihin, koska niissä oli sairaan hienot äänet ja rutosti tehoa. Ja oli ne pirun kalliitakin.



Asiaa! Turvallisuus vain kohdilleen ja eiku sankoin joukoin radalle. Me like.



Halpa ja hyvä. Paljon ajajia. Tiukkoja kisoja. Piste.
Tähän vielä Legensien osalta:

Halpa ei ole pitänyt paikkansa enää vuosiin top 6 pyörivissä autoissa (tai top 10 ihan miten vaan halutaan rajata).. Kun yritetään pysyä kärjessä, niin ylläpidon hinta pomppaakin yllättävän korkealle.. Halpaa se on sitten, jos riittää, että on puolenvälin paikkeilla letkassa ja varoo suurimpia osumia..
 
Viimeksi muokattu:

Sergei

Well-known member
Liittynyt
1.3.2008
Viestit
95
Aivan niin. Ja miksi pidättäytyä vain noihin kahteen bilikaan? Olisi tosi mielenkiintoista tietää edes suurinpiirtein mitä missäkin luokassa kilpaileminen tulee vuoden aikana maksamaan. Ne jotka ajaa, tietää.
Laita listaa luokista minkä kustannuksista haluat, niin laitan hintahaitaria vuodelle..
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kuinka paljon maksaa GT luokan auto ja kuinka paljon maksaa Camaro cupin auto? Noin niinkuin mielenkiinnosta. Hienoa keskustelua muuten. Muistan kyllä vielä erään Jarno Kalliomäen sivut jossa oli aikanaan kovat keskustelut rata autoilun sm sarjasta. Mitähän jarnolle nykyään kuuluu?
Camaro-cupista ei mitään havaintoa, mutta GT3:n ja SuperTouringin hintaeroista oli Mr.Paalupaikan kanssa hieman juttua jossain yhteydessä ja kävi ilmi että vaikka GT3:n on sen satkun verran kalliimpi investointina, niin se maksaa itsensä kauden aikana takaisin (siis verrattuna WTCC/STCC autoon) pienemmän huollon tarpeen muodossa sekä myös paremman jälleenmyyntiarvon muodossa.
 

apliedes

Member
Liittynyt
1.3.2009
Viestit
5
Ainoa SM-kisa, jonka tänä vuonna seurasin oli päätöskisa Apparalla. Suurin syy kisan seuraamiseen oli oman "sponsoroitavan" kisaaminen Bemari-luokassa.
Aikaisempina vuosina on tullut seuratttua kisoja aktiivisemminkin. Neljän GT-auton "kisaaminen" ei juuri jaksanut innostaa. Toki on kiva kuunnella hienoja saundeja mutta kyllä enemmän saa syttymään todellinen kilvanajo. Tämän takia parasta antia olivat Legendsit (kuten yleensä), V1600 ja Bemarit. Suurta yleisöä SM-kisoihin on enää turha haikailla.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Suurta yleisöä SM-kisoihin on enää turha haikailla.
Juuri tästä syystä minun on vaikea ymmärtää haikeilua kansallisella tasolla ajettavasta ns. "huippusarjasta".

Moottoriurheilu kun on jo lähtökohtaisesti elitistinen laji (käsi sydämellä, järin montaa yhtä hinnakasta harrastusurheilua on vaikea löytää), miksi sitten pyrkiä kehittämään tai edes ylläpitämään joitain GT-luokan kalleusasteen kilpailuja Suomessa? Katsoin televiissiolaitteesta lauantaina koosteen Ahveniston kilpailuista, ja kyllä nuo apliedeksen mainitsemat luokat olivat mielenkiintoisimman oloisia. Bemarit suorastaan yllättivät. Mukavan möreät äänet ja tiukkaa kisailua. Itse harrastajille on varmaan erityisen hauskaa, kun kilpailua käydään läpi koko osanottajalistan. Siinä sitä saa vastinetta osanottomaksuilleen ja muille kärsimyksille, kun saa sitten vielä jäljestäpäin ajaa kilpailun moneen kertaan uudestaan ties missä illanistujaisissa.

Ja kun on riittävän paljon osanottajia sekä koko joukko erinäisiä moottoriurheilusidonnaisia yhteistyökumppaneita, niitä "suuria yleisömääriä" ei enää edes tarvita. Ties vaikka voitaisiin päästää joko ilman eestä tai aivan pilkkahinnalla sisään. Myytäköön sitten vaikka natusteltavaa heitillen.

Keep it real.
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
(käsi sydämellä, järin montaa yhtä hinnakasta harrastusurheilua on vaikea löytää)

Hep! Hevosurheilu :thumbup:

Mutta kyl niissä Bemareissakin ihan oikeesti on kunnon kisailua. Pitääkö kriteeriksi sitten ottaa Ahvenistolla se alle 1.20 kierrosaika vai riittääkö 1.30?

Bemarillakin ratakausi maksaa sen parikymppiä ni onhan siinä jo melkeen kilpa-auton kulungitki
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Ainoa SM-kisa, jonka tänä vuonna seurasin oli päätöskisa Apparalla. Suurin syy kisan seuraamiseen oli oman "sponsoroitavan" kisaaminen Bemari-luokassa.
Aikaisempina vuosina on tullut seuratttua kisoja aktiivisemminkin. Neljän GT-auton "kisaaminen" ei juuri jaksanut innostaa. Toki on kiva kuunnella hienoja saundeja mutta kyllä enemmän saa syttymään todellinen kilvanajo. Tämän takia parasta antia olivat Legendsit (kuten yleensä), V1600 ja Bemarit. Suurta yleisöä SM-kisoihin on enää turha haikailla.
Tota väitettä en kyllä purematta niele. Kyllä suuri yleisö tulee paikalle kun kisat järjestetään kunnolla. Viikonloppuna oli open cable kaapelissa ja satuin huomaamaan STCC kilpailun koosteen. Joten ei muuta ku sitä katsomaan. Ei voi olla kun kateellinen ruotsalaisille. Niiden tuossa vastaavassa WTCC luokassa oli yli 20 autoa. Porsche luokassakin taisi olla ainakin 15 kpl. Ei tuolla ruotsissa niin paljon ole ihmisiä enempää, etteikö myös suomessa voisi olla sama tilanne. Yleisöä oli muuten tuhansia vesisateessa.
 
Ylös