Nopeusennätysautoilu

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
On se nopee. Tossa linkissä sanottiin, että Veyron SS:ssä 900kW, mutta tossa kuvan tehomittarissa puhaltaa 1200 PS eli 1200hv, mut 900kW on paljon enemmän:doubtful:?

Veyron SS lienee silti melko painava (alkup. Veyronhan painaa luokkaa 2,5 tonnia!), mutta painoeron merkityksen vähyyden huomaa näissä huipuissa. Eli kun se massa on saatu vauhtiin niin se menee kyllä kovaa, kiihtyvyydessä sitten hävitään enemmän vs. selvästi kevyempi auto.
1kw = ~1,36 heppaa.

Normi Veyronin kuivapaino taisi olla 1888kg ellen väärässä ole, ja Veyron SS on kevennetty tuosta 50kg.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Pilkun n...

Hölmöähän on, että olemme muuten omaksuneet kaikki metrijärjestelmän suureet (kg, Nm, J...), mutta nuo hevosvoimat elävät puheissamme ja teksteissä varmasti siihen asti kunnes kaikki laitteet ruohonleikkureista kuorma-autoihin toimivat sähköllä. Kyseessähän on kaiken lisäksi yksikkö, jonka tarkkaa määritelmää tuskin muistaa enää kukaan. :dunno:
Tuo virallinen tehon yksikkö watti(W) on sovitettu yhteen muiden yksiköiden kanssa;

m(kg)*g(9,801m/s2)=(N)
F(N)*s(m)=Nm=(J)
E(J)/t(s)=(W)

suureiden lyhenteet:
m=massa
g=putoamiskiihtyvyys
F=voima
s=matka
E=energia
t=aika

suluissa: yksiköt

On aivan turhaa riidellä tuon muuntokertoimen tarkasta arvosta, itse hevosvoiman käyttö tehon yksikkönä kun ei ole mitenkään eksaktia. :thumbdown
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Onko muuten Bugatti Veyron nopein siviililiikenteeseen hyväksytty auto vai meneekö joku VW Nardo tai Dauer LeMans ohi ?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Onko muuten Bugatti Veyron nopein siviililiikenteeseen hyväksytty auto vai meneekö joku VW Nardo tai Dauer LeMans ohi ?
VW Nardolla pääsee vain 357 km/h ja Dauerillakin pääsee 405 km/h eli vain 3 km/h hitaammin kuin Veyronilla. Veyron SuperSportista jäädäänkin sitten sellaset 25 km/h
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
VW Nardolla pääsee vain 357 km/h ja Dauerillakin pääsee 405 km/h eli vain 3 km/h hitaammin kuin Veyronilla. Veyron SuperSportista jäädäänkin sitten sellaset 25 km/h
Veyroni SS siis nopein ainakin paperilla (jos vaan löytyy jostain tarpeeksi pitkä suora sen nopeuden saavuttamiseen). Mutta mitenkäs Veyron (SS tai ei) on suoriutunut (sikäli kuin on edes yrittänyt) Nürren kiertämisestä. Normaaleista urheiluautoista Porgen 997 GT2 RS näyttäisi pitävän hallussaan "paalupaikkaa" koska Radical SR8:a ei hyvällä tahdollaankaan voi pitää vertailukelpoisena ja nuo Donkervoort ja Gumpert Apollo Speed ovat nekin hiukan kintaalla.
 

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91
Mutta mitenkäs Veyron (SS tai ei) on suoriutunut (sikäli kuin on edes yrittänyt) Nürren kiertämisestä. Normaaleista urheiluautoista Porgen 997 GT2 RS näyttäisi pitävän hallussaan "paalupaikkaa" koska Radical SR8:a ei hyvällä tahdollaankaan voi pitää vertailukelpoisena ja nuo Donkervoort ja Gumpert Apollo Speed ovat nekin hiukan kintaalla.
http://www.thering.co.uk/Nurburgring_Lap_Times.htm

7:40 olisi tuon listan mukaan ihan vakio veyronilla.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hienosti sijoitettu pakoputkien ulostulo tuossa nipponissa.

Äänille :thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Bloodhoundiksi (Verikoira) nimetty kiitäjä on varsinainen hirviö. Pituutta sillä on 12.8 metriä ja painoa 6.4 tonnia. Moottoreita on kaksi: Eurojet EJ200-suihkumoottori työntää auton noin 550km/h nopeuteen alle puolessa minuutissa, jonka jälkeen Falcon hybridirakettimoottori käynnistyy. Laskelmien mukaan se kiihdyttää auton 1 600 km/h nopeuteen muutamassa sekunnissa!! Uskokoon ken haluaa. Auton huippunopeudeksi on laskettu 1 690km/h ja kun se on saavutettu rakettimoottori sammuu. Aikaa on kulunut startista noin 40-sekunttia. Kymmenen miljoonan euron hintaista monsteria jarrutetaan aluksi aerodynaamisin keinoin siivekkeillä ja jarruvarjoilla, ja jossaskin 300 km/h:n tuntinopeudessa kuljettaja pääsee käyttämään perinteisä pyöräjarruja. Jos kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan, uusi nopeusennätys on syntynyt. Ei kuulosta vaikealta, eihän.

Bloodhoundissa on 800 hv:n tehoinen V12, joka kuuluu rakettiautojen varustukseen. Mitä sillä tehdä? Brittiyhtiö MCT:n (Menard Competition Technologies Limited) suunnitteli ja valmisti 4,2 litraisen V12-moottorin alunperin Superleague Formula luokan autoihin. Se oli ainoa luokassa sallittu moottori ja autot valmisti Panoz. Tehoa se tuottaa noin 750 hevosvoimaa 11 500 r/min värssyillä, mutta kuljettaja voi nappia painamalla nostaa kierrosluvun 12 000:een saakka 10-15 sekunniksi, jolloin ollaan 800 hepan teholukemissa. Moottorista haluttiin lähes saman tehoinen kuin F1-autoissa on ja siihen päästiin kasvattamalla iskutilavuutta, mutta kustannusten säästämiseksi huoltoväliä pidennettiin merkittävästi erimerkiksi juuri kierroslukua rajoittamalla. Jokainen moottori säädettiin tehtaalla dynamometrissä ja MCT ylpeänä kertoi että ensimmäiset 36 moottoria olivat kaikki tehoiltaan yhden prosentin haarukassa.

Joka ukkoa alkaa naurattaa kun selviää, että 800-heppainen formulan moottori toimii generaattorina ja hydraulisten polttoainepumppuhen käyttäjänä. Ajoaineena käytetään rakettipolttoainetta ja hapettimena vyteperoksidia jolla voi myöhemmin valkaista vaikka lettinsä jos litkua sattuu jäämään. Menekki on meinaan melkoinen. Kiihdytykseen ja ennätysajoneuvoon tarvitaan kokonainen tonni ajoainetta ja MCT V12:sta on työnnettä se 17 sekunnissa suurella paineella moottorin polttokammioon. Vastalahjaksi MCT:n moottori saa kunnian olla maailman nopein mäntämoottori, vaikka se ei ole suoranaisesti voimalinjaan kytkettykään. MCT:stä yhtiönä vielä sen verran että se on ollut jo yli 30-vuotta alalla sunnittelemassa moottoreita, alustoja, vaihteistoja, ja lähes kaikkia asiaan kuuluvia osia F1:stä NASCARiin.
 
Ylös