Formula 1 - 2010 - Kanada: Kilpailu ja jälkipuinti

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Kiinnittikö kukaan muu huomiota minun ja Brundlen lisäksi taas useaan otteeseen tapahtuneeseen sijoitusten puolustamiseen oikaisemalla. Ainakin Schumacher ja hulkenbäri vetivät komeasti vikan shikaanin suoraksi ohittajan ollessa rinnalla. Aiemmin vastaavaa on nähty muuallakin ainakin viimevuoden Monzassa jompikumpi Williams esti Toyotan ohittamisen tällätavoin.

Rangaistuksia tästä ei ole jaettu, mikä ihmetyttää minua kovasti. Shikaanin kuttaamisesta rangaistuksia saa vasta toistuvan oikomisen johdosta, mutta minusta on pöyristyttävää että sijoitusta saa tällätavoin puolustaa jättämällä jarrutuksen niin myöhään ettei voi ajaa mutkaa enää läpi.

Mielestäni jos auto on takakontissa kiinni ja joutuu oikaisemaan niin sen pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että joutuu sijoituksen antamaan pois. :thumbdown Säännöille ja tuomareille.

enivei :thumbup: kisalle kokonaisuutena. Piti vaan vähän purkaa tuntoja.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kiinnittikö kukaan muu huomiota minun ja Brundlen lisäksi taas useaan otteeseen tapahtuneeseen sijoitusten puolustamiseen oikaisemalla. Ainakin Schumacher ja hulkenbäri vetivät komeasti vikan shikaanin suoraksi ohittajan ollessa rinnalla.
Juuri tuli MAXin uusinnassa Schumin sellainen liike Liuzzia vastaan. Juu, kyllähän se sija pitäisi tuossa tapauksessa luovuttaa, mutta mies jäi sekä Liuzzille että Sutilille heti seuraavalla kierroksella, joten tilanne meni ikään kuin ohi. Tarpeettomasti vain riskeerasi Liuzzin kisaa siinä ja viimeisellä kierroksella pistämällä vastaan.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Joo tuo oli kyllä aika Bugi, mies oli niin näkymätön etten edes huomannu hienoa tulosta, sehän oli enemmänkin tuonne toppi puolelle. käsittämätöntä analyyshiä... Mutta Red Bullista en tingi, toiset saavuttavat kovaa vauhtia ja menevät ohi auton nopeudessa, joten alkaa väistämättä tuntua että mm:t on heitetty menemään.
Samaa mieltä, paljon on Itävallan pojilla oppimista mestareilta. Tuollaisella kalustolla tulisi pyrkiä mahdollisimman tasaisiin suorituksiin ja ottaa kaikki pisteet mitä irti lähtee. Jumalauta, tallilla 7/8 paalupaikoista ja joka kerran väh. yksi auto eturivissä, kolmisen kertaa kokonaan eturivi hallussa. Mistä muusta tuo kertoo kuin epäammattimaisuudesta ja suoranaisesta soheloinnista? Näillä asetelmilla olisi pitänyt kyetä tekemään brawnit ja vetää hirmuinen kaula ennen kuin jättiläiset heräävät.

McLarenilla ollaan palattu Ron Dennisin "comebackin" myötä äärimmäiseen pragmaattisuuteen eli ollaan oltu oikeassa paikassa oikeaan aikaan, hyödynnetty omat vahvuudet maksimaalisesti ja napattu muiden tarjoamat ilmaispisteet. Myös kuskien välillä vallitsee terve kilpailun ilmapiiri ja Ronin tuntien molemmat pysyvät herran nuhteessa, toisin kuin Red Bullilla jossa Horner on aivan kusessa teinikuski Vettelin riehuessa välillä kuin raivopää radalla. Ronin mentoroimana esim. Räikkösestä kasvoi nopea viilipytty joka ei omasta aloitteestaan juuri koskaan kolareihin McLaren-aikana joutunut. Vettelillä on tässä vaiheessa vyöllään kymmenkunta turhaa kolaria ja kymmeniä hukkaan valuneita MM-pisteitä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Huvitti Vettelin ja varikon välinen keskustelu, jossa Vettel uteli nopeinta kierrosta, vaikka tiimi oli jo aiemmin käskenyt hiljentelemään, jotta auto kestäisi yli maalilinjan ja sama jouduttiin toistamaan uudelleen, eikä Vettel näyttänyt noudattavan ohjeita matalilla kierroksilla ajamisesta jne vielä senkään jälkeen.

Vettelin asenne kusee herran omille jaloille.. Kolarointeja, mököttämistä ja uusi uhmaikä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Juuri tuli MAXin uusinnassa Schumin sellainen liike Liuzzia vastaan. Juu, kyllähän se sija pitäisi tuossa tapauksessa luovuttaa, mutta mies jäi sekä Liuzzille että Sutilille heti seuraavalla kierroksella, joten tilanne meni ikään kuin ohi. Tarpeettomasti vain riskeerasi Liuzzin kisaa siinä ja viimeisellä kierroksella pistämällä vastaan.
Tuosta täytyisi tehdä sääntö, että jos takana oleva on tietyn matkan päässä (vaikka sekunti) niin silloin pitäisi päästää ohi. Jotenkin noissa oikaisuissa (ja nimenomaan paikoissa joissa on asfalttia) ajaja kärsii enemmän jos on esimerkiksi keskimmäinen ajaja kolmen ajajan kamppailussa. Täytyy välttää ettei mene ensimmäisenä olevan edelle jolloin takimmainen kuittaa. Niin sen periaatteessa pitääkin mennä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mielestäni jos auto on takakontissa kiinni ja joutuu oikaisemaan niin sen pitäisi automaattisesti tarkoittaa sitä, että joutuu sijoituksen antamaan pois. :thumbdown Säännöille ja tuomareille.
Pakko jarruttaa myöhään, jos auto on ihan kontissa kiinni jarrutuspaikkaan tultaessa, ettei se tule päälle. Perässä roikkujan vika, ei siitä voi oikaisijaa rangaista että joutuu jarruttamaan varmuuden vuoksi liian myöhään. En katsonut millaisia tilanteet olivat tässä kisassa, mutta jos ohituksen yrittäjä pääsisi sisälinjalla edes puoliksi rinnalle tai ulkolinjalla edelle, sillon tosta vois ehkä jotain seuraamuksia laittaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jos on vauhtia niin, että ohi yrittää - silloin ei ole enää takakontissa kiinni. Jos ottaa imua ja kyttää ohituspaikkaa edelläajavan kontissa - silloin kyllä kantaa suuremman vastuun asetelmasta. Poislukien tietysti jarrukokeilut, poikkeuksellisen hiljainen vauhti tai toistuvat peittelyt. Näitä edellä mainittuja kun ei tapahdu, niin lähtökohtaisestihan vika on perään osuneella.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pisteitä saa vain ajamalla maaliin, ei siitä että vika on toisessa.
Valitettavasti nämä tuomioitkin esittävät joskus roolia ja ovat hyvin ailahtelevaisia. Sääntöjen noudattamisen ja selkeiden sanktioiden sijasta tuntuu, että kyseessä on paikoitellen arvostelulaji. Johdonmukaisempi sääntötulkinta poistaisi paljon näitä jossitteluja.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Samaa mieltä, paljon on Itävallan pojilla oppimista mestareilta. Tuollaisella kalustolla tulisi pyrkiä mahdollisimman tasaisiin suorituksiin ja ottaa kaikki pisteet mitä irti lähtee. Jumalauta, tallilla 7/8 paalupaikoista ja joka kerran väh. yksi auto eturivissä, kolmisen kertaa kokonaan eturivi hallussa. Mistä muusta tuo kertoo kuin epäammattimaisuudesta ja suoranaisesta soheloinnista? Näillä asetelmilla olisi pitänyt kyetä tekemään brawnit ja vetää hirmuinen kaula ennen kuin jättiläiset heräävät.
Ehkä tämä kommentti itse asiassa kuuluisi osastoon mikä F1:ssä ärsyttää eniten mutta en jaksa olla hämmästelemättä sitä, että F1:ssä tuulen suunta kääntyy aina niin äkkiä - tai ainakin monien fanien ja toimittajien mielestä. Nyt Mäcci on yhtäkiä nopein ja paras, Ferrarin kriisi on ohi ja RBR on luuseri-tiimi ja varmaan kohta joku alkaa spekuloimaan Heikkiä takaisin johonkin isoon tiimiin...

Olen edelleen sitä mieltä, että RBR on nopein ja Ferrari on kriisissä. Ehkä Mäcci on kuronut etumatkaa kiinni mutta Valenciassa RBR taas menee menojaan. Ferkku saa päivityspaketin mutta veikkaan ettei saavuta vielä Vetteliä ja Webberiä eikä edes Mäcciä. RBR on valitettavasti osoittanut nuoruutensa ja kokemattomuutensa tiiminä ja se voi maksaa mestaruuden.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
On se vittu kumma, että näitä ohittajan kiilauksia ei saada kisoista pois. Ohittaminen on muutenkin jo tarpeeksi vaikea ilma että jonku kusipään ala Webber tai Schumacher kiilaa nurmikolle. Kyllä sille ohittajalle pitää jättää kunnolla tilaa. Ehdottomasti pahimmat kusipää asiassa ovat Webber, Schumacher, hamilton ja alonso. Hamilton jopa kiilaa ohittaessaan nurmikolle. 3-4 kisaa jäähyä niin johan oppivat olemaan. FIA taas tapansa mukaan istuu peukalo rannetta myöten perseessä. Tuskin tulee Schumillekkaan mitään Sössön kiilailusta ja paikkansa puolustamisesta oikomalla.
Fair play, ja vitut!

Menee se vähäinenkin maku koko touhusta, kun sikailusta palkitaan ja todelliset ajotaidot eivät merkkaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kyllä sille ohittajalle pitää jättää kunnolla tilaa.
1,3 auton leveyttä riittää, yhtään enempää ei tarvitse, eikä aina tuotakaan, koska kyllä rengas rengasta vasten ajaminen kuuluu ykkösiin. Ei se ole kilvanajoa, että ohi pääsee pelkän nopeuden turvin. Ohituksiin täytyy liittyä myös ohittamisen taito. Muuten ne menettävät arvonsa.

Jos ohitettavalta viedään oikeus puolustaa paikkaansa, niin autot asettuvat liian helposti nopeusjärjestykseen. Parasta kilpailu on silloin, kun vähän nopeampi yrittää ohi edellä ajavasta ja joutuu tekemään valtavasti työtä ja yrityksiä ohituksen onnistumiseksi. Mitä useammin autot ovat rinnakkain ja joutuvat tekemään panikkijarrutuksia ja osuvat toisiinsa ja heittelehtivät, niin sitä parempi.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vettelin asenne kusee herran omille jaloille.. Kolarointeja, mököttämistä ja uusi uhmaikä.
Ja kaikki varmaan aiheetta ja syy Vettelin? Itse ainakin ymmärrän toiminnan 100% tilanteen ollessa mitä on. Kai se nyt herättää tunteita kun auto on nopea, paalut otettu esim kaikissa kisoissa Känädää lukuunottamatta ja sijoitus MM sarjassa on mitä lie viides. Pitäiskö hymyillä tyytyväisenä, kehua tiimiä joka tilanteessa ja olla ajamatta kunnolla kilpaa?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Huvitti Vettelin ja varikon välinen keskustelu, jossa Vettel uteli nopeinta kierrosta, vaikka tiimi oli jo aiemmin käskenyt hiljentelemään, jotta auto kestäisi yli maalilinjan ja sama jouduttiin toistamaan uudelleen, eikä Vettel näyttänyt noudattavan ohjeita matalilla kierroksilla ajamisesta jne vielä senkään jälkeen.

Vettelin asenne kusee herran omille jaloille.. Kolarointeja, mököttämistä ja uusi uhmaikä.
Mitä hemmetin kolarointeja? Mielestäni -enkä ole ainoa - Vettel on ajanut virheettömän kauden. Jos viittaat Turkkiin, niin siitä voi tietysti jokainen olla omaa mieltänsä, muttei siinäkään kovin montaa kolaria tainnut tapahtua, vai?Se, ettei mies johda sarjaa ylivoimaisesti johtuu vain kaluston hajoilusta, rikkoontuneista pohjalevyistä ja muista pikkuvioista. Jo pelkästään selvä ensimmäisen kisan voiton menetys vähensi 25 pojoa Sebulta, ja jakoi ne pisteet muille, joten heräilepä nyt taas noista unistas.

Jos tuo Vettelin todennäköisesti pilkkeellä viilattu heitto oli sun mielestä mököttämistä ja uhmaikää, niin mitäs Hamiltonin suorat parjailut ja vittuuntuneet nälvimiset tallin suuntaan sitten ovat? Hauskaa huumoria?
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Eipä Massaakaan rangaistu. Racing incident.
Pointti oli se, että en pidä riittävänä perusteena Schumin syyttömyydelle sitä, mitä tuomaristo ko. tilanteessa tuomitsi. Sen verran usein sieltä on tullut vääriä päätöksiä.

Enkä kyllä tuota varsinaisesti kutsuisi racing incidentiksi. Kuten toisaalla kirjoitin, Schumin ajo eilen oli todella sokean/välinpitämättömän oloista.

Se tosin on oikeaa kehitystä, että jokaisesta osumasta ei anneta rangaistuksia.
 
Ylös