Formula 1 - 2010 - Silverstone: Aika-ajot

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mclaren - ei ainoastaan Button - on ollut mielestäni vähän hukassa tänä viikonloppuna. Aika-ajoissakaan ei päästy lähellekään auton potentiaalia, harjoituksissa oltiin sentään välillä lähempänä auton potentiaalia. Näytti kyllä siltä että pomppuinen rata ei ollut heille mikään etu, auton jäykästä jousituksestahan on ollut jo aiemminkin puhetta. Ja kun vielä jättivät uuden pakokaasu/diffusysteemin käyttämättä, nähdään taas kuinka Red Bullin vastustajat kuvittelevat että kyse on tietyistä "taikatempuista" joilla autoon saadaan vauhtia. Vaan eipä se niin näytä olevan kun sekä Ferrari että nyt McLaren ei saa uudistuksiaan (Red Bull kopioita) oikein toimimaan. Voisivat ehkä pikku hiljaa myöntää että ehkä se ero ei olekaan niin paljoa siinä autossa ja vimpaimissa, kuin kuskeissa ja tallin työskentelyssä. Toisaalta, varsinkin Ferrarilla muuta vaihtoehtoa ei ole kuin parantaa autoa jotta voisivat saavuttaa Bullia, koska kuskeista siihen ei ainakaan ole.

Ferrarista puheen ollen auton on selvästikin varsin hyvä. Puhtaasti "harjaantunutta silmää" ;) käyttäen on auto näyttänyt suorastaan erinomaiselta koko viikonlopun. Uudistuksetkin näyttävät nyt toimivan melko hyvin, mutta on auton perusvauhdin täytynyt olla koko ajan hyvä koska mitä ilmeisemmin (kommenttien perusteella) ei ne uudistukseet kuitenkaan mitään taikoja ole tehneet.

Red Bull oli omalla tasollaan, mutta ei ainoastaan omilla ansioillaan: ero repesi koska RB oli tänään hyvä ja McLaren ja Ferrari alisuorittivat rankasti, varsinkin Button ja Massa, joskaan en syyttäisi kuskeja kuin osittain, taitaa olla tallien työskentelyssä aika paljon vikaa myös.

Red Bull -kuskien jälkeen paras kuski oli selvästi Nico Rosberg, joka ajoi lähes Alonson ja Hamiltonin vauhtia selvästi huonommalla autolla. Tämäkin viittaa vahvasti juuri Ferrarin ja McLarenin alisuorittamiseen jälleen kerran tällä kaudella.

Schumilta pientä piristymistä muttei aiheuta hurraahuutoja vieläkään.

Heikki on tehnyt hyvää työtä koko viikonlopun, muuta tilanteesta ei oikein pysty sanomaankaan.

Williams ja Sauber jatkavat yllättävää vauhtiaan, vaikkei se enää niin paljoa yllätäkään.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Illalla hotellissa sitten vasta.

Muuten meni hyvin, mutta Ferrarin suoritus oli kyllä pettymys. Jonnekin kympin paikkeille korkeintaan toivoin.
Sama täällä, olisin toivonut Alonsoa tuohon esim sijan Massan edelle.

Edit: hahhah - nyt vasta huomasin valkoisen tekstin. Hyvä heitto.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tarkoittaako tuo RB Renaultin boosteri sitä, että moottori puhaltaa korkeilla kierroksilla mutta vauhti pysyy hallussa välityksen tmv avulla. Polttoainetta ja ilmaa kuluu, mutta vetoa ei ole siinä määrin päällä hitaissa nopeuksissa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vettel :thumbup:
RB:n kyyti tällä hetkellä :dunno: - huhhuh tylsää tulee jos laitteet kestää eikä sada
Eipä ne kisassa tuollaista vauhtia kertakaikkiaan voi pitää yllä. Vettelin kierros on boardina.. vetää aika sanattomaksi, beckettsin loppu yhdellä kädellä ynnä muut, huhhuh. Tuo on kyllä ehdottomasti nopein koskaan tehty F1-auto yhdelle kierrokselle ainakin tällaisella radalla. Ja Vettel vie sitä ilmeisesti aika rajoilla! :ahem:
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Red Bull -kuskien jälkeen paras kuski oli selvästi Nico Rosberg, joka ajoi lähes Alonson ja Hamiltonin vauhtia selvästi huonommalla autolla. Tämäkin viittaa vahvasti juuri Ferrarin ja McLarenin alisuorittamiseen jälleen kerran tällä kaudella.
Mitenkäs Ferrari nyt alisuoritti? En kyllä usko että tuon korkeammalla olisi punainen auto ollut vaikka ratin takana olisi istunut Fangio. Massa nyt on luku sinänsä, ja antaa pientä perspektiiviä Alonson suoritukselle.

McLarenille tuli eilen upouudet osat, jotka ei sitten toimineet lainkaan. Palattiin vanhoihin autoihin, ja simulaattorin lisäksi oli ainoastaan tämän aamun harjoitukset aikaa saada säädöt kuntoon. Hamilton onnistui, Button ei. 1,1 sekuntia kertoo myös omaa kieltään kuskien kyvyistä päästä sinuiksi vaikean auton kanssa.

Ei Rosbergin suorituksessa ole minun mielestä mitään maagista. Mersun uusi auto vain näyttää toimivan paremmin Silverstonen hyvää aerodynamiikkaa vaativalla radalla. Schumacherin Q3 aikaa ei kannata käyttää minään mittatikkuna, sillä kierros meni poskelleen.

B-sarjan taistelussa Virgin on ottanut Lotuksen melkeimpä kiinni. Tiedä saadaanko loppukaudesta vielä hyvä vääntö valmistajien kymppisijasta ja parinkymmenen millin rahapotista.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
SKANDAALI

Webberin joutui ajamaan vanhalla etusiivellä koska se siirrettiin Vettelin autoon. :doubtful:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Mitenkäs Ferrari nyt alisuoritti? En kyllä usko että tuon korkeammalla olisi punainen auto ollut vaikka ratin takana olisi istunut Fangio. Massa nyt on luku sinänsä, ja antaa pientä perspektiiviä Alonson suoritukselle.
no Massa suoritus nyt ei anna perspektiiviä kuin reiälle päässä ja tallin keskittymiskyvylle ( tai halulle ) koskien kahta kuljettajaa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ei Rosbergin suorituksessa ole minun mielestä mitään maagista. Mersun uusi auto vain näyttää toimivan paremmin Silverstonen hyvää aerodynamiikkaa vaativalla radalla. Schumacherin Q3 aikaa ei kannata käyttää minään mittatikkuna, sillä kierros meni poskelleen.
Eikös tämä ole nyt se vanhempi Mersu, uusi oli kuulemma susi joten palattiin edelliseen. Tämmöistä ainakin Osku taisi höpistä lähetyksessä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kieltämättä tuo Webberin ilme oli paljonpuhuva aika-ajon jälkeen eikä se mitenkään ihme ole kaiken viimeaikaisen jälkeen... jo viime vuonna oli jotain tämäntapaista ilmassa, mutta tänä vuonna tilanne on konkretisoitunut. Aika-ajon lystistä vastasi Ekin kierrosselostus ja etenkin Buemin kisainssin ns. Pelottavan matala ääni.:D Schumilla oli myös Kubican viime kisan kaltainen vajoaminen hyvän aika-ajon kakkososion jälkeen. Williams on ruvennut nostamaan tasoaan ja se tietää hyvää myöhempää kautta ajatellen. Virgin on ainakin tällä radalla kuronut jo melkein kiinni Lotuksen ajan kun taas Hispania on hieman taantunut tosin kummallakin kuskilla oli myös vaikeuksia.

Uusi osio vaikka onkin hieman tylsä niin on samalla pomppuinen ja se tuo jännitystä huomiseen kilpailuun. Ajolinjojen valinta tosin on uudella osiolla varsin rajallinen ja syheröisyys tuo hieman miinusta, mutta ei se mitään... huonompiakin uudistuksia on nähty. Varikkokäyntien strategiasta voisi sanoa että kova rengas on päivän sana huomenna koska pehmeä rengas ei vain kestä tällaisella radalla kovin kauan. Kärjelle jos lähtevät pehmeillä renkailla niin veikkaus on 7-8 kierrosta ja muut pehmeillä ajavat ellei ihmeitä tapahdu niin 15 kierrosta taitaisi olla maksimi. Kovilla renkailla maaliin asti ei pääse ilman vaihtoa, mutta jos aloittaa pehmeillä ja ei tarvitse yllätys renkaanvaihtoa niin maaliin kyllä ajetaan vaihdon jälkeen. Päivän pettymys oli Jenson Button mutta kisassa kaikki on mahdollista ja lisäksi Jenson voi tehdä Damon Hillin Aidan 94 tasoisen kisasuorituksen joka toivottavasti ei vain pääty tekniseen vikaan.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Sääliksi käy Jenson Buttonia. Säädöt aivan ilmiselvästi hukassa ja koko auto ei istu tippaakaan Silverstonen radalle. Täsmälleen sama juttu viime kaudella. Ei vaan sovi koko rata miehelle ollenkaan. No, tuolla on nähty enemmän sadekisoja kuin puhtaita kuivan kelin ajoja joten toivo elää vielä.

Ferrari ja Mercedes vaikuttivat kokonaisvaltaisesti vahvoilta Quukakkosen jälkeen, mutta mitä sitten tapahtui? Schumacher, jakson viides, oli selvä jumbo ja hitain kaikista. Ajovirhe, vai nostivatko muut niin rankasti tasoaan että näin kävi? Sama juttu Massan suhteen, tipahti seitsemänteen ruutuun Alonson pysyessä kolmantena.

Alonsolla on nyt se mahdollisuus voittaa vielä toisen kerran tällä kaudella. En näkisi lainkaan mahdottomana skenaariota, jossa katkera Mark Webber yrittäisi väkisin ohitse startissa jolloin kolisisi kunnolla. RBR:n koko kausi on näyttänyt samanlaiselta sähläämiseltä ylivoimaisella autolla kuin Neweyn ex-duunissa McLarenilla 1999.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En näkisi lainkaan mahdottomana skenaariota, jossa katkera Mark Webber yrittäisi väkisin ohitse startissa jolloin kolisisi kunnolla.
Ei onnistu Silvertonessa, ellei Vettel missaa omaa lähtöään. Likaiselta puolelta et pääse riittävän lähelle, ja koska ensimmäinen mutka on nopea, ei edes kamikazesyöksy (jarruttaminen ylimyöhään) onnistu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Polttoaineen kulutusta tällä radalla kun katsoo niin bensalla voi tällä radalla kikkailla, mutta alle 180 litran lastia tuskin nähdään sillä bensanloppumisvaara on muutoin liian suuri. Aikoinaan Sennalla ei bensa riittänyt tällä radalla V-12 oli liian janoinen vaikkakin kisan alussa Senna oli erittäin nopea kevyellä autolla. Aikoinaan jossain dokumentissa jossa kerrottiin bensankulutuksesta f1-autoissa ja ratana toimi Silverstone niin tällä radalla bensankulutus on keskiverron yläpuolella ja pahimmillaan rata on melkoinen bensasyöppö. Tosin ajat ovat muuttuneet ja ei ole enää V-10 tai V-12 moottoreita käytettävissä joten bensanloppuminen tuskin on hirvittävän todennäköistä.

Bensamäärä tällä radalla mikä kuluu on lähteestä riippuen 2,36-2,45 kiloa joten loppumäärä on 52 kierroksen jälkeen on vain noin 42 litraa polttoainetta vähintään ja luultavasti bensaa on enemmän eli maksimimäärä kisan jälkeen voisi olla 55 litraa polttoainetta. Renkaat kun katsoin uudelleen niin renkaat ovat siis kova ja pehmeä joten näyttää siltä, että renkaanvaihdot tulevat vasta pehmeillä kierrosten 15-30 paikkeilla ja kovilla voisi ajaa jopa loppuun asti ja jos aloittaa kovilla niin renkaiden kesto voi olla jopa 45 kierrosta. Näin ainakin vanhat C ja A-renkaat Silverstonen radalla kestivät. Nykyään on tosin renkaanvaihtopakko kuivalla.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Bensamäärä tällä radalla mikä kuluu on lähteestä riippuen 2,36-2,45 kiloa joten loppumäärä on 52 kierroksen jälkeen on vain noin 42 litraa polttoainetta vähintään ja luultavasti bensaa on enemmän eli maksimimäärä kisan jälkeen voisi olla 55 litraa polttoainetta.
CCMK:lta tuli liian korkean asteen yhtälöitä bensamäärän suhteen, jotten tajua:eek:
 
Ylös