Formula 1 - 2010 - Silverstone: Kilpailu ja jälkipuinti

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Kubica oli hävinnyt jo sijan kun Alonso täysin rinnalla, ja 2 seuraavaa mutkaa (joissa jopa radan leveys riittäisi kahdelle) oikealle. Mutta noin ne menee että ohitettavan kannattaa mennä aina sinne rinnallaolevan ohittajan kylkeä kohti ja saadaan kolari tai ulosväistäminen siltä joka ei halua kolaria.
Jälkimmäisessä tilanteessa sitten perään jäämässä ollut marttyyri saisi ilmaiseksi aikaisemman sijansa takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joten en ymmärrä tätä, että Alonson oikaisua pidetään oikeana kun ei edes luovuttanut paikkaa takaisin vaan jatkoi muina miehinä matkaa?
Pitääkö sitä joku oikeana? Kyllähän se sija olisi pitänyt takaisin luovuttaa.

Siitä sen sijaan voidaan keskustella, minkä Coulthardkin toi ilmi, että onko järkevää rankaista kuskeja ohittamisen yrittämisestä. Oikaisuhan tässä (kuten Kimin ja Lewisin tapauksessa) johtui siitä, että ohitusta yrittävän kuskin tila vietiin ja oli pakko oikaista - tai ajaa kylkeen.

Toisenlaisella tulkinnalla - joka periaatteessa on jo olemassa - ohitettavan on jätettävä tila osittain rinnalla olevalle. Ohitusta ei siis enää siinä vaiheessa saisi yrittää estää. Tiukasti katsoen Kubica syyllistyi kiilaamiseen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Samaa mieltä, että periaatteessa ei saisi rangaista siksi että toinen puskee ulos. Mutta ongelmaksi muodostuu se seikka, jonka joku jo aiemminkin totesi, että tuota voisi sitten käyttää aina tekosyynä:

Emmä muuten oikaisisi tuosta juuri sopivasti kaikki neljä rengasta radan ulkopuolelta ja menisi ohi, mutta ku toi pakotti.

Ei kelpaa.
Jos tässä lajissa olisi tuomarit, joilla olisi silmät päässä, niin kyllähän sen voisi kuvasta tulkita. Harmittavasti näin ei ole.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Siitä sen sijaan voidaan keskustella, minkä Coulthardkin toi ilmi, että onko järkevää rankaista kuskeja ohittamisen yrittämisestä.
Eihän se rankku ohittamisen yrityksestä tullut vaan siitä että Alonso ei päästänyt Kubicaa ohi? Eli oli täysin Alonson omissa kätösissä pitää kisa hallussa jos olisi halunnut?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Olisi muuten lellipentu Vettelille kuulunut jonkun sortin rangaistus viimeisen kierroksen "ohituksesta". En ihmettele, että Sutil oli hieman käärmeissään, Vettelhän puhtaasti torppaa hänet tieltään.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Olisi muuten lellipentu Vettelille kuulunut jonkun sortin rangaistus viimeisen kierroksen "ohituksesta". En ihmettele, että Sutil oli hieman käärmeissään, Vettelhän puhtaasti torppaa hänet tieltään.
Sutil on oikea kolarimagneetti. Se on enemmän sääntö kuin poikkeus, että Sutilia ohitettaessa tai hänen ohittaessaan mennään erittäin läheellä osumista tai osutaan. Ns. Webber-syndroomaa havaittavissa. Tosin tässä tapauksessa oli syytön osapuoli.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän se rankku ohittamisen yrityksestä tullut vaan siitä että Alonso ei päästänyt Kubicaa ohi?
Ei niin, mutta tarkoitus olikin viitata koko tuohon sääntötulkintaan, jonka mukaan ohitusyrityksen saa estää kiilaamalla. Ohittajaa "rankaistaan" sillä, että säännöt suosivat ohituksen estäjää. Jos Kubican kaltaisesta kiilaamisesta rankaistaisiin, sellaista ei pian tapahtuisi (niin paljon) eikä tarvitsisi oikoakaan. Vastaavasti kiilattua ei rankaistaisi (vaan sijan saisi pitää).
 
Viimeksi muokattu:

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
No on tuokin totta, Alonson olisi vaan pitänyt laittaa jäitä hattuun ja yrittää uudelleen. Nyt jäi tulematta iso läjä pisteitä.
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Tuosta Alonson ohituksesta sen verran että kuskin tulee nostaa kaasua kun rata loppuu, eikä ajaa turva-alueen kautta ohi. Jokainen kuski tietää että tuossa tilanteessa paremmassa asemassa oleva ei tilaa anna ja vaihtoehdot on löysätä tai ajaa pihalle. Jos mutkassa olisi ollut oikeaoppinen vanhanliiton sahara, niin Alonso olisi kyllä nostanut oikeaa jalkaa hyvissä ajoin, eikä tästä tarvitsisi edes keskustella.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Tuosta Alonson ohituksesta sen verran että kuskin tulee nostaa kaasua kun rata loppuu, eikä ajaa turva-alueen kautta ohi. Jokainen kuski tietää että tuossa tilanteessa paremmassa asemassa oleva ei tilaa anna ja vaihtoehdot on löysätä tai ajaa pihalle. Jos mutkassa olisi ollut oikeaoppinen vanhanliiton sahara, niin Alonso olisi kyllä nostanut oikeaa jalkaa hyvissä ajoin, eikä tästä tarvitsisi edes keskustella.
Mahdoton myös ennakoida, tuleeko ohitettava jo täysin rinnallaollessaankin päin. Tuollaiset tilanteet kun välillä hoidetaan toisinkin:
http://www.youtube.com/watch?v=giZu7-A2yS0
Tänään vain toinen halusi välttää kolarin.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Täytyy kyllä sanoa, että tämä kausi meni jo Massan ja Ferrarin osalta. Kahdessa viimekisassa huonoa tuuria + omia virheitä ja sitten vielä tämän kisan seikkailut. Myös parissa viime aika-ajossa on tapahtunut, joku käsittämätön tason lasku q2 ajasta. Huonoa tuuria ja sattumaa vai jotain kepulikonsteja? Tiedä sitten...

Nyt olisi parasta saada loppukaudesta hyviä kisoja alle ja alkaa parantamaan vauhtia. Aikaisemmin Massa sisuuntoi taka-iskuista ja ajoi seuraavat kisat, kuin hurmiossa. Tällä hetkellä hurmiossa ajosta ei ole kyllä tietoakaan ja harvinaisen musertuneena Massa näkyi olevan, tosin itkun kyyneleet olivat viimeeksi 2008 Bahrain jälkeen hyvän putken alku.

Vaikka Felipe on ollut, kuin vaisu haamu niin eipä se Espanian kuningaskaan ole hirveästi säväyttänyt, muuten kuin humoristisessa mielessä. Auto sopii Bancolle selvästi paremmin, kuin Felipelle, mutta omat henkilökohtaiset typeryydet ovat vienneet rekallisen pisteitä pois Lonsolta.

Nyt on minunki aika siirtyä liputtamaan vuoden 2010 mestaruutta Webberille. Saksan ärsyttävä kaikkien lellikkipoika ei saa itseltäni enään mitään sympatioita. Karski Webber sopisi paljon paremmin mestariksi. Otteet eivät kaikkia mielytä, eikä pidäkkään mielyttään, koska Webberin toimi välillä aivan idioottimaisesti.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Nyt on minunki aika siirtyä liputtamaan vuoden 2010 mestaruutta Webberille. Saksan ärsyttävä kaikkien lellikkipoika ei saa itseltäni enään mitään sympatioita. Karski Webber sopisi paljon paremmin mestariksi. Otteet eivät kaikkia mielytä, eikä pidäkkään mielyttään, koska Webberin toimi välillä aivan idioottimaisesti.
Ehkä Webberiäkin rupeaa kyrsimään F1, ja tekee Prostit... Kuka ajaisi #0-autoa 2011 :)
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Nyt on minunki aika siirtyä liputtamaan vuoden 2010 mestaruutta Webberille. Saksan ärsyttävä kaikkien lellikkipoika ei saa itseltäni enään mitään sympatioita. Karski Webber sopisi paljon paremmin mestariksi. Otteet eivät kaikkia mielytä, eikä pidäkkään mielyttään, koska Webberin toimi välillä aivan idioottimaisesti.
Nojoo. Melkosta itkua ja lapsellista kuittailua tuo sun "miehes" harrasti tänä viikonloppuna. Itse olen täysin Vettelin puolella ja tuo siipi-juttu oli kyllä täysin tallin moka - ei kenenkään muun. Itse olisin suonut sen takasiiven Webberille ihan oikeutetusti, mutta en kyllä käsitä ihan täysin näitä tunteenpurkauksia. Vettel sentään tajuaa pysyä hiljaa ja on fiksun varovainen kommentiensa kanssa. Antavat sitten ensi kerralla aussille "edun" vastaavassa tilanteessa, jos sellainen tulee.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Cmoney taisi kuitenkin viitata siihen, että Schumi jätti ulkopuolellaan olleelle Montoyalle tilan, toisin kuin Kubica.
Jep, shikaanin mutkien välisellä pätkällä. Mutta tahallaan väärinymmärrettynä pidin Hevimiehen kommenttia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Britannian GP - Vicen näkemys

Katkerat kuljettajat, perinteisen surkea tuomarointi, radan yli juokseva jänis ja nuorekas Sir Patrick Stewart tarinoimassa Brundlen kanssa. Nuo jäivät lähinnä mieleen.
Ja ensi kertaa sitten Malesian jaksoin katsoa GP:n jotakuinkin loppuun asti...


Vertti" sanoi:
Itse olisin suonut sen takasiiven Webberille ihan oikeutetusti, mutta en kyllä käsitä ihan täysin näitä tunteenpurkauksia. Vettel sentään tajuaa pysyä hiljaa ja on fiksun varovainen kommentiensa kanssa
Näytä liitetiedosto 12606

?
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kubica oli hävinnyt jo sijan kun Alonso täysin rinnalla, ja 2 seuraavaa mutkaa (joissa jopa radan leveys riittäisi kahdelle) oikealle. Mutta noin ne menee että ohitettavan kannattaa mennä aina sinne rinnallaolevan ohittajan kylkeä kohti ja saadaan kolari tai ulosväistäminen siltä joka ei halua kolaria.
Jälkimmäisessä tilanteessa sitten perään jäämässä ollut marttyyri saisi ilmaiseksi aikaisemman sijansa takaisin.
Kubica ei ollut millään tavalla hävinnyt sijaa, koska Alonso ei pystynyt kääntämään hänen eteensä ja joutui väistämään ulos. Jos haluaa ulkokautta kurvaamalla painostaa toista kuskia tai ohittaa, olis syytä päästä edes vähän edelle. Niinkuin Rosberg Alguersuarista. Ja sittenkin on riski tulla päälleajetuksi, jos toinen ei varautunut siihen että ehdit edelle. Tuo on ihan normaali käytäntö että sisälinjalla ajava käyttää ulostulossa koko radan leveyden, ellei ulkopuolelta tuleva ehdi ensin.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mielestäni, tässä Kubica-Alonso tilanteessa on nyt hämärtynyt parikin asiaa.

- Ensinnäkin Alonso ei ollut edellä ja Kubica oli sisällä. Reilua olisi tietysti ollut muuttaa linjaa sen verran, että Fernando olisi vieressä mutkaan mahtunut, mutta ei hänellä siihen velvollisuutta ollut.

- Jos Bernandinhon päässä liikkuisi yksikään fair play -henkinen ajatus, olisi hän antanut sijan Kubicalle takaisin käskemättä, koska hän ei ansainnut sitä ohitusta, oli nurmikolle joutumisen syy mikä hyvänsä.

- Mitä jos vastaava tilanne olisi sattunut Monacossa? Tuskin Alhonso olisi siellä ajanut suoraan (seinään). Jos Monacossa voi tuossa tilanteessa jarruttaa, niin miksi muualla ei? Koska muualla jarruttamattomuudesta voi hyötyä?
 
Ylös