Tuon matkustajakoneen liitokertoimen (varmaan väärä termi) voisi varmaan jostain tarkistaa. Muistelisin sen olevan pidempi kuin 10km korkeudesta 100km. Laskeutuminen ilman moottoreita on hankalaa siksi, että kun moottorit sammuvat, ei virtaa riitä kaikkien järjestelmien (navigointi ym.) ylläpitämiseen. Jopa koneen ohjaaminen voi silloin olla kankeampaa koska kaikki ohjainpinnat eivät välttämättä toimi, puhumattakaan siitä, että moottorijarrutusta ei luonnollisesti kiitoradalle päästyä voi käyttää koneen pysäyttämiseen.Itse asiassa matkustajakoneilla on sellainen sääntö, että jos 10 km korkeudessa moottorit sammuu, niin laskeutumispaikan pitää olla n. 100 km säteellä. Eli ei sitä liitelyaikaa ja tilaa aivan mahdottomasti ole, varsinkin jos on ehtinyt esim. atlantille.
Myös ilman moottoreita laskeutuminen matkustajakoneella on isoa riskihommaa, eikä sitä ole monesti tehty koko ilmailun historiassa. Tosin se kertoo siitä, että kaikkien moottorien rikkoontuminen on harvinaista.
Edit: Tämän ilmailukeskustelun voisi muuten liittää johonkin omaan toikkiinsakin. Kai vapaan puolelle mahtuisi "Ilmailutoikki"? Jos idea on ok, ja toikki perustetaan, niin josko joku mode siirtäisi Airbus-ketjun sinne?
Viimeksi muokattu: