Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSkausi '10

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Itse asiassa matkustajakoneilla on sellainen sääntö, että jos 10 km korkeudessa moottorit sammuu, niin laskeutumispaikan pitää olla n. 100 km säteellä. Eli ei sitä liitelyaikaa ja tilaa aivan mahdottomasti ole, varsinkin jos on ehtinyt esim. atlantille.

Myös ilman moottoreita laskeutuminen matkustajakoneella on isoa riskihommaa, eikä sitä ole monesti tehty koko ilmailun historiassa. Tosin se kertoo siitä, että kaikkien moottorien rikkoontuminen on harvinaista.
Tuon matkustajakoneen liitokertoimen (varmaan väärä termi) voisi varmaan jostain tarkistaa. Muistelisin sen olevan pidempi kuin 10km korkeudesta 100km. Laskeutuminen ilman moottoreita on hankalaa siksi, että kun moottorit sammuvat, ei virtaa riitä kaikkien järjestelmien (navigointi ym.) ylläpitämiseen. Jopa koneen ohjaaminen voi silloin olla kankeampaa koska kaikki ohjainpinnat eivät välttämättä toimi, puhumattakaan siitä, että moottorijarrutusta ei luonnollisesti kiitoradalle päästyä voi käyttää koneen pysäyttämiseen.

Edit: Tämän ilmailukeskustelun voisi muuten liittää johonkin omaan toikkiinsakin. Kai vapaan puolelle mahtuisi "Ilmailutoikki"? Jos idea on ok, ja toikki perustetaan, niin josko joku mode siirtäisi Airbus-ketjun sinne?
 
Viimeksi muokattu:

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
To 11:46 Keskipohjanmaa
Telemastoja vahingoitettu Keski-Pohjanmaalla - teot syyteharkintaan

Keski-Pohjanmaan ja Pietarsaaren poliisilla on ollut tutkittavana laaja telemastoihin kohdistunut vahingontekosarja, joka nyt siirtyy syyteharkintaan Pohjanmaan syyttäjänvirastoon.

Ensimmäiset vahingonteot sattuivat jo vuoden 2007 lopulla ja viimeisin on tältä vuodelta. Tapahtumia on tutkittu törkeinä vahingontekoina sekä vahingontekona. Sarjaan on kuulunut yhteensä kymmenen eri tekoa.

Jutut ovat olleet ns. pimeitä juttuja pitkän aikaa, mutta loppukesästä 2010 sai poliisi tietää ulkopaikkakuntalaisen nuorukaisen olevan mahdollisesti tekojen takana ja aloitti aktiivisen tutkinnan uudelleen. Poliisin sisäisen tiedonvaihdon, henkilöprofiloinnin ja tekojen analysoinnin jälkeen asiassa suoritettiin kiinniotto ja kiinniotettu henkilö vangittiin myöhemmin käräjäoikeuden päätöksellä.

Poliisi halusi asiaan edelleen lisänäyttöä, minkä vuoksi tutkinnanjohtajan päätöksellä päätettiin esittää eräältä vahingontekopaikalta taltioitua videokuvaa Poliisi TV:n lähetyksessä. Lähetyksen jälkeen poliisi sai runsaasti kansalaisten yhteydenottoja, jotka vahvistivat poliisin suorittamaa tutkintaa.

Omaisuusvahingot ovat rahallisessa arvossa huomattavia ja sen lisäksi osassa tapauksissa on puhelinliikenne ollut poikki kokonaan tai osaksi useita päiviä ja näiden vahinkojen rahallinen arviointi on erittäin vaikeaa.
Mikähän tossakin oikein on ollu ideana. Syyllisellä lienee muitakin ongelmia, ku mahdollisesti lankeavat kovat korvaukset.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jopa koneen ohjaaminen voi silloin olla kankeampaa koska kaikki ohjainpinnat eivät välttämättä toimi, puhumattakaan siitä, että moottorijarrutusta ei luonnollisesti kiitoradalle päästyä voi käyttää koneen pysäyttämiseen.
Lisäksi ohjattavuuteen vaikuttaa vauhdin aleneminen ja mahdollisuuksien väheneminen sen säätelemiseksi. Laskeutumista ei tuossa tilanteessa voi keskeyttää vaan se on vietävä kerralla loppuun vaikka ei ihan nappiin menisikään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Enpä usko. Turvallisuushan lasketaan poppoo/kilometri. Suomessakin hevosilla ratsastus/kärryt/reki poppoota kuolee vuosittain useampia.
Niin, mutta hevosilla on turpa, joten ajo on aina turvallista.

Kamaan, et sä noin hitaalla voi olla.:eek:
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Tuon matkustajakoneen liitokertoimen (varmaan väärä termi) voisi varmaan jostain tarkistaa. Muistelisin sen olevan pidempi kuin 10km korkeudesta 100km.
Muistaakseni isojen matkustajakoneiden glide ratio (joo, emmiekään nyt keksi suomenkielistä vastinetta) on jotain 12-14:1, eli kympistä liitely 100 km säteelle kuulostaa varmuusvara huomioon ottaen ihan uskottavalta.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Muistaakseni isojen matkustajakoneiden glide ratio (joo, emmiekään nyt keksi suomenkielistä vastinetta) on jotain 12-14:1, eli kympistä liitely 100 km säteelle kuulostaa varmuusvara huomioon ottaen ihan uskottavalta.
Without engine thrust, a 747-200 has a glide ratio of approximately 15:1, meaning it can glide forward 15 kilometres for every kilometre it drops.
Näin sanotaan BA:n tuhkapilveen joutuneesta lento no. 9:stä kertovassa wikipedia artikkelissa. Samasta artikkelista löytyy linkit muihin liitelykertomuksiin.

http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

Niin ja kannatan ilmailutoikin perustamista.

MODET HERÄTYS!!!! Kaljalla ne on taas, saamattomat paskiaiset.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Muistaakseni isojen matkustajakoneiden glide ratio (joo, emmiekään nyt keksi suomenkielistä vastinetta) on jotain 12-14:1, eli kympistä liitely 100 km säteelle kuulostaa varmuusvara huomioon ottaen ihan uskottavalta.
Tarkistin, niin ehkä kuuluisammassa matkustajalentokoneen liitolaskeutumistapauksessa, jossa B767:llä laskeutuivat pienelle Gimlin kentälle, niin glide ratio oli 12:1. Oikeassa siis olit. Taitaa vaihdella konetyypeittäin juurikin 12-14:1.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18422
Pitääpä kysyä ihan huvin vuoksi kun Australiaan seuraavan kerran soittelen niin mitä mieltä ovat Qantasista ja ylipäätänsä nuista härveleistä niiden turvallisuudessta ynnä muusta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pitääpä kysyä ihan huvin vuoksi kun Australiaan seuraavan kerran soittelen niin mitä mieltä ovat Qantasista ja ylipäätänsä nuista härveleistä niiden turvallisuudessta ynnä muusta.
Ihan hyvä ajatus, Hollantiin soitellessa voi kysäistä KLM'stä, Saksaan taas Lufthansasta, Rotsiin SAS'sta jne.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Soitan kohta Suomeen sattumanvaraiseen numeroon ja kyselen Finnairin turvallisuusasioista. Jos puhelin pirahtaa kohta, niin se olen vain minä. Olkaa valppaina!
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Joku sekavalta kuulostava hyypiö soitti ja alkoi kysellä Finnairin turvallisuusjutuista. Epäilykset heräsi heti.. varmaan joku vieraan vallan akentti tai terrorismisti. Soitin heti Supoon tietysti, ryhtyvät oitis toimenpiteisiin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18422
Ihan hyvä ajatus, Hollantiin soitellessa voi kysäistä KLM'stä, Saksaan taas Lufthansasta, Rotsiin SAS'sta jne.
Itse en kylläkään tarkoittanut firmoihin soittelua vaan isälle, ynnä muille sukulaisille ausseihin.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Itse en kylläkään tarkoittanut firmoihin soittelua vaan isälle, ynnä muille sukulaisille ausseihin.
Voihan sitä olla sukulaisia ja tuttuja myös muissa maissa kuin Australiassa.

Jos joku mulle soittaa ulkomailta tai jopa ihan kotimaastakin, sukulainen tai ihan joku muu, niin en välttämättä osaa mitään erityisen täsmällistä sanoa Finnairin turvallisuudesta.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Aivan ihme puhelu tuli Australiasta, hemmo kyseli jotain Suposta. Löin luurin korvaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös