Nyt kun ensi kauden kisakalenterista ja säännöistä muutenkin on puhuttu yhtä sun toista ja kun järjestäjätkin ovat suurelta osin vaihtuneet kesän aikana, niin nostan tapetille vielä yhden kysymyksen. Mihin suuntaan sarjaa halutaan viedä tulevaisuudessa?
Vastausta tähän kysymykseen en odota saavani, enkä oikeastaan edes tarvitse sellaista. Miettikööt järjestäjät rauhassa keskenään. Kommentoida toki saa kuitenkin.
Otetaan kaksi tarkoituksella kärjistettyä esimerkkiä havainnollistamaan ajatuksiani. Näitä ei siis missään nimessä pidä ottaa ehdotuksina. Nih.
Esimerkki A:
- kaudessa 8 kisaa
- kisat kahdeksalla eri radalla
- säännöt kannustavat osallistumaan joka kisaan
Esimerkki B:
- kaudessa 16 kisaa
- kisat kahdeksalla eri radalla
- säännöt kannustavat jättämään kisoja väliin
Esimerkissä A käytännössä kaikki vakikuskit osallistuisivat joka kisaan, luultavasti myös kaukokisoihin ja niihin jotka eivät niin paljoa miellytä. Suuresta ilmoittautumismäärästä johtuen joka kisaan ei valitettavasti kaikki halukkaat mahtuisi osallistumaan. Mediapäällikkö kuitenkin osallistuisi joka kisaan ja siten joka kisasta saataisiin videokooste.
Rata olisi joka kerta eri, joten motivaatio osallistua jokaiseen kisaan kasvaisi entisestään. Osalle jäisi reilusti kisamotivaatiota varastoon ja tämä varasto purettaisiin treenikisoissa ja vastaavissa sessioissa. Tämän voi nähdä sekä hyvänä että huonona puolena.
Esimerkissä B kisoja on paljon. Väkisinkin jokaiselta jäisi kisa tai kaksi väliin muiden kiireiden takia. Toisaalta säännöt myös sallivat poissaolot muutamassa kisassa, joten tästä ei varsinaisesti ole haittaa ainakaan pistetilastoja katsoessa. Mediapäällikkö jää parista kisasta pois ja parin muun kisan osalta koosteen tekemiseen ei ole aikaa. Toisaalta, aina voidaan palkata toinen samanlainen paikkaamaan tilannetta.
B:ssä muutama kaukokisa ja ei-lempirata jäisi väliin. Koska joitakin ratoja ajetaan useita kertoja, saattaa näistäkin jäädä yksittäisiä väliin, kun "ei täällä montaa kertaa vuodessa tarvitse käydä". Pienemmän osallistujamäärän osalta harvemman kisan osalta tulisi maksimirajaa vastaan, joten kaikki halukkaat pääsisivät aina paikalle. Kyytien kanssa tosin voisi tulla välillä ongelmaa, kun kyytikaveritkin jättäisivät muutaman kisan väliin. Tuskin kuitenkaan kauheasti poissaoloja tästä syystä tulisi.
Ehdoton plussa B:ssä olisi se, että kisaamaan pääsisi lähes aina kun innostusta ja aikaa löytyy. Lisäksi nämä kisat olisivat aina kohtuuhintaisia mainossopimuksista johtuen. Kuitenkin muutamasta sarjan kisasta saattaisi tulla tynkäkisa pienen osallistujamäärän takia. Noh, nämä tynkäkisat voidaan jättää seuraavan vuoden kalenterista pois, jos siltä tuntuu.
---
En nyt sano, että kumpikaan esimerkeistä olisi toistaan parempi, sehän riippuu täysin siitä mihin suuntaan päättäjät haluavat sarjaa viedä.
Joka tapauksessa tällä hetkellä porukka osallistuu joka kisaan ja tämän asian osalta ei ollakaan kovin kaukana A:n tilanteesta. Omasta mielestäni tätä tilannetta tulisi yrittää säilyttää jatkossakin siinä määrin kuin on mahdollista. Haluan ajaa kisaa juuri tässä porukassa ja tästä syystä jokaisen KKWCS-kisan tulisi olla tärkeä ja sellainen johon halutaan erityisesti osallistua.
Toki sarjan tulee kehittyä vuosi vuodelta jollain tavalla, enkä halua tappaa uudistushalukkuutta. Kunhan asiat vain on ajateltu loppuun asti ennen uudistusten toteuttamista. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta toisaalta täytyy sekin muistaa, että tällä porukalla ihan pienet ongelmat eivät sarjaa pysty kaatamaan.
Ja loppuun vielä kertauksena hitaammille. Esimerkki A tuo omat hankaluutensa enkä tue sitä, mutta en tue myöskään esimerkki B:tä.