Urheiluautot

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No oon kyllä vähän eri mieltä. Ja tuskin tuunaus ois niin monelle työ tai harrastus jos toi ois yleinen mielipide.
Virityspajat kyllä omalta osaltaan vievät autotekniikkaa eteenpäin mm. parempien jarrujen myötä ja täydentävät valmistajien mallistoja mahdollisesti puuttuvilla tehoversioilla. Usein virityspajat asettavat valmistajalle riman, millainen huippumallin tulisi olla ennen merkin oman sporrtiversion julkaisemista,
esim. tämä AC Schnitzerin ACS5

tuli vähän ennen BMW:n varsinaisen M5:n julkaisua:

BMW onnistuikin ylittämään yksityisen virityspajan tekeleen tehon (540 hv) 560 hv:n suorituskyvyllä.
Jotkin yksityiset virityspajat ovatkin lopulta saaneet emoyhtiöltään virallisen statuksen (Alpina-BMW, AMG-Mercedes) ja jotkut ovat alkaneet tehdä myös omia mallejaan kuten Mersujen virittäjänä tunnetun Carlssonin C25:

http://www.carlsson.de/carlsson/en/index.php
Morriksen virityspaja Morris Garagesta aikoinaan jopa kehittyi oma automerkkinsä MG, joka on tuotannossa nykyäänkin emomerkin ollessa kuopattuna jo 80-luvulta alkaen, joten katsoisin virityspajoillakin olevan ansaittu paikkansa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Ja mitä tohon viripaja-juttuun tulee; perus M5:nen on sleeper, kun taas tuon
Schnitzerin pajan laite ei ole sitä. Ja siinä on iso ero ja ainakin itselle se olennainen ero. Itselle siis.
Tämä kun on mielipidekymysys.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Tämän pistin jo tonne Mäkki ketjuun, mutta harvoin näkee näin loistavaa videota yleensäkään näistä 90-luvun legendaarisista GT autoista.
SIksi tämän ängen myös nyt tänne, ettei mene keltään ohi meinaa....

Melkosen rankan näköstä hommaa meinaa tuo onboard-materiaali.'
Miettikääs SPA:ta 1997, jolloin JJ ajoi 1,30 minuutin kaulan toisena olleseen Mersuun, SATEELLA......

#21R SPA 2011
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kilpamenestyksestä ja Le Mans-voitoista vielä sen verran, että vaikka esim. Mersun CLK-GTR ja -LM olivat 90-luvun menestyksekkäimpiä GT-autoja, ei niillä kuitenkaan saavutettu tuota tärkeimmän kilpailun voittoa vaan Mersun haveet tuon klassikon voitosta lensivät CLR-mallin mukana ilmaan -99.
Samoin Maseratin MC12:

on 2000-luvun menestyksekkäin GT-auto, mutta merkillä ei kuitenkaan ollut mielenkiintoa lähteä panostamaan LMP1-luokkaan LeMansin voittamiseksi. :dunno:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Virityspajat kyllä omalta osaltaan vievät autotekniikkaa eteenpäin mm. parempien jarrujen myötä ja täydentävät valmistajien mallistoja mahdollisesti puuttuvilla tehoversioilla. Usein virityspajat asettavat valmistajalle riman, millainen huippumallin tulisi olla ennen merkin oman sporrtiversion julkaisemista,
Autotehtaat ne tekniikkaa vie eteenpäin. Ei virityspajat. Ne "paremmat" jarrut mitkä siihen laitetaan tulee alunperin autotehtaiden kehittämistä jarruista. Ne on Ferrarit, Lamborghinit, Bugatit, Mersujen huippumallit jnemitkä sitä tekniikkaa vie eteenpäin. Virityspajat vaan pulttaavat sen kiinni johonkin muuhun autoon. Kun BMW tuo uuden M5:n markkinoille niin sitä on yleensä kehitetty uuden viitossarjan alusta asti perusmallien rinnalla. Virityspajat ottavat ensimmäiset myyntiin tulevat autot ja virittävät niitä. Bemari käyttää vuosia uusien M-mallien kehitykseen. Virityspajat kuukausia. Se näkyy lopputuloksessa.

Jotkin yksityiset virityspajat ovatkin lopulta saaneet emoyhtiöltään virallisen statuksen (Alpina-BMW, AMG-Mercedes) ja jotkut ovat alkaneet tehdä myös omia mallejaan kuten Mersujen virittäjänä tunnetun Carlssonin C25:
Emoyhtiö viittaa siihen että automerkki omistaa virityspajan. BMW ei omista Alpinaa. Toki tekevät yhteistyötä. Carlsson C25 ei ole uusi auto vaan perustuu Mersun SL:ään.

Morriksen virityspaja Morris Garagesta aikoinaan jopa kehittyi oma automerkkinsä MG, joka on tuotannossa nykyäänkin emomerkin ollessa kuopattuna jo 80-luvulta alkaen, joten katsoisin virityspajoillakin olevan ansaittu paikkansa maailmassa.
Nyky-MG:llä ei ole mitään muuta yhteistä alkuperäisen Morris Garagen kanssa kuin nimi. Yhtälailla nyky-Bugatti on aivan eri firma.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Virityspajoille ei siis mielestäsi ole tarvetta. (?) Entäpä esim. Porschen virittäjänä kunnostaunut RUF, jonka mallit ovat alkaneet pikkuhiljaa eritymään Porschen malleista aivan omikseen, kuten tämä CTR3:

Mielestäni tällainen malli juuri puuttuu Porschen omasta mallistosta, joten tämä on eräänlainen piste i:n päälle.
RUFkin on sitä paitsi alkanut panostaa sähköautoihin:
http://www.ruf-automobile.de/en/en-aktuelles-eruf.php
-Eikö tämä ole autotekniikan kehittämistä parhaimmillaan?

En väittänytkään, että BMW omistaisi Alpinan, mutta Alpinan mallit ovat "virallisia" BMW-malleja siinä mielessä, että jokainen on kehitetty BMW:n hyväksynnällä ja siksi niillä on myös BMW:n tehdastakuu. Alpina sitäpaitsi tekee autonsa keskeneräisitä BMW-aihioista eikä kuten jotkin "tuninkipajat" repimällä ensin valmiista autoista osia irti korvaten ne omilla räpellyksillään.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Virityspajoille ei siis mielestäsi ole tarvetta. (?) Entäpä esim. Porschen virittäjänä kunnostaunut RUF, jonka mallit ovat alkaneet pikkuhiljaa eritymään Porschen malleista aivan omikseen, kuten tämä CTR3:

Mielestäni tällainen malli juuri puuttuu Porschen omasta mallistosta, joten tämä on eräänlainen piste i:n päälle.
RUFkin on sitä paitsi alkanut panostaa sähköautoihin:
-Eikö tämä ole autotekniikan kehittämistä parhaimmillaan?
Toikin on rakennettu Porschen pohjalle. RUFin sähköautotekniikka tulee Siemensiltä.


En väittänytkään, että BMW omistaisi Alpinan, mutta Alpinan mallit ovat "virallisia" BMW-malleja siinä mielessä, että jokainen on kehitetty BMW:n hyväksynnällä ja siksi niillä on myös BMW:n tehdastakuu. Alpina sitäpaitsi tekee autonsa keskeneräisitä BMW-aihioista eikä kuten jotkin "tuninkipajat" repimällä ensin valmiista autoista osia irti korvaten ne omilla räpellyksillään.
Termi "emoyhtiö" viittaa siihen että pitää hallussaan yli 50 % yrityksen äänivallasta. Joo no ei toi Alpina munkaan mielestä ihan tusina firma olekaan. Virityspajojen aatelia.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Samoin Maseratin MC12:

on 2000-luvun menestyksekkäin GT-auto, mutta merkillä ei kuitenkaan ollut mielenkiintoa lähteä panostamaan LMP1-luokkaan LeMansin voittamiseksi. :dunno:
Eihän FIAT konsernin Maseratia koskaan edes huhuttu LMP1:siin, muutaman kerran Ferrari huhuttu niihin piireihin protolla. Tosin eipä MC12:sta loppujen lopuksi koskaan nähty legendaarisesssa 24 tunnin kilpailussa.
kurski;1668183[/quote sanoi:
Maserati luopui 2005 vuonna aikeistaan osallistua superautollaan Le Mansiin. MC12 ei tunnetusti ollut Le Mansin teknisten sääntöjen mukainen, mutta Maserati oli lupaillut uutta versiota, joka vastaisi tarkoin noiden sääntöjen vaatimuksia. Auton rakentaminen uusiksi oli kuitenkin arvioitu liian kalliiksi ja samalla radalle oltaisiin voitu tehdä uusi menopeli.
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Youtubeen eksynyt tällänen video pätkä Diablosta, onboard kameran kanssa. :eek!:
http://www.youtube.com/watch?v=n2yhzBREmCQ&feature=mfu_in_order&list=UL

Täytyy kyllä sanoa, että tässä on munaa. Tässä on sitä jotain.
Tuo ohjattuvaihdelaatikon-kaavio ja sen tuottama KLIK ääni, lisättynä tuohon möreään V12:sen ääneen. Aijai..... aijaijj....
Tämä on likiminain täydellistä. Jopa F1 Mäkki jää nyt kakkoseksi kyllä tämän tunnelman osalta. Rakastan tätä "open gate gearbox" juttua. Ai että sentään.:cool:

 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Voittaakohan mikään GT-luokan auto enää ikinä LeMansin yleiskilpailua, vai onkohan vielä seuraavat 5 vuotta Audin protojen dominointia?
Olisiko aika tasapäistää sääntöjä? :doubtful:
Esim. tämä olisi hieno nähdä kunniakierroksella, vähän niinkuin ennenvanhaan:
:)
Mitä, Matechin rupuinen GT3 Ford yleiskilpailun voittajana? Sääntöjä saataisiin rukata aikalailla
Eikä tuosta nyt aivan niitä GT40-fiiliksiä saa.
Joitain vanhoja leikkeitä Ford GT:stä:

 
Viimeksi muokattu:

LarryBoy

Well-known member
Liittynyt
31.7.2010
Viestit
91

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Samaa mieltä Montrealista. Häkellyttävän kaunis laite.
Piilotetut etulamput kätkee sisäänsä myös Lamborghini Jarama, jonka itse rankkaan niihin todellisiin GT-autoihin. Molemmat ovat muuten Marcello Gandini:n käsialaa....:thumbup:

 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
Hiljattain oli Tuscany:ssa Miuran 45 vuotis pippalot. Yhteensä paikalle saapui 8 Miuraa ja muutama muu kuten esim. tuo musta hieno kuntoinen LP400 Countach.
On nämä kyllä hienoja laitteita. :)


http://www.passioneautomobile.com/article_gallery.php?ID_ARTICOLO=20482&page=2


Ferrari Chatin puolella on lisää kuvia, tosin niiten katsominen vaatii rekisteröitymisen. Se kyllä kannattaa, jos näihin autoihin tuntee mielenkiintoa.

On täällä jopa historiallinen kuva Valentino Balbonista ja Keke Rosbergista.....
 
Viimeksi muokattu:
Ylös