Urheiluautot

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Meinasin tässä, että se Lambon V12 on ilman mitään apuhärpättimiä vielä todellinen "old scool" laite verrattuna moneen muuhun.
"old school?"
Eikös Lambo juuri pistänyt Aventadorin yhteydessä koko moottori-vaihteistopaketin uusiksi, joka on ihan viimeisintä hightecciä?
Joo, KERS puuttuu mutta se lieneekin ainoita asioita muihin verrattuna...
Sori mutta ei toi Aventador kyllä mitenkään ole mun silmissä mikään old school enää.
Murcielago SV sitä kyllä oli monellakin tapaa sitten :)
 

S.A (Orginal)

Well-known member
Liittynyt
13.2.2001
Viestit
1018
Sijainti
Vantaa
No joo ei siihen manuaalia saa tosiaan, ja Bizzarrinin V12 on historiaa myös. Mutta siinä ei ole sentään Hypridiä tai Kerssiä tai ahtimia tai mitään muutakaan. Vapaasti hengittävään voimaan luotetaan edelleen ja se alkaa olemaan jo aika harvinaista näinä päivinä kun pienemmistä koneista otetaan ahtimilla isompia teholukemia.

Mutta tosiaan ei se nyt ehkä ihan Old skool laite ole, mutta vähän sinne päin.
Kyllä se viiminen Old Skool Lambo taitaa olla Murcielago, johon sai manuaalin. :thumbup:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
-Niin alkuaikojen Corvetteja voisi verrata vaikka kahteen ratakiskon pätkään joiden väliin laitettu V8 ja päälle lasikuitukate. Ajo-ominaisuudet vielä kruunasi lehtijousi poikittain taka-akselilla. Autoilla sai kyllä poltetta kumia suoran patkillä, mutta moottoriradoilta kannatti pysyä kaukana. Jotain on kaiketi kuitenkin vuosikymmenien aikana GT-kisoista opittu ja nyky-vette taitaakin olla enemmänkin hiilikuitua ja alumiinia, jotenka auton saa jo mutkiin taittumaan melko mukavasti.
Ihan alkupään Veteissähän oli suora-6 ja lasikuituun perustuvaa seostahan siellä käytetään vieläkin (etuna keveys) korissa. Kyllähän Corveteilla voitettiin ihan legendaarisia kilpailujakin esim. jo 60-luvuilla ja todettakoon nyt vielä, että uusissakin super-Corveteissa (esim Z06 ja ZR-1=kumpikin muuten maailman nopeimpiin urheiluautoihin kuuluvia vempeleitä) käytetään lehtijousta ja esim. työntötankomoottoria.

Joskus yksinkertainen on kauneinta (ja nopeinta).

Minusta uusi vette on ok, tosin ne luukkulamput ja pyöreät takavalot kuuluvat Corvetteen kuin nenä päähän. Ensiksimainituistahan GM luopui tosin jo c6-mallissaan. Toisaalta minusta C3 (kromipuskureilla eli early models only) ja C5 mallit ovatkin kauneimmat Vetet koskaan. Ja tosiaan syytä saada manuaalilla tuota, noi läppävaihdeleikit ei vaan jotenkin allekirjoittaneeseen urheiluatuoissa iske vaikka niillä millisekunnin saisikin säästettyä optimiolosuhteissa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
McLarenin ja Hondan yhteistyön huhutaan laajenevan mahdollisesti myös urheiluautopuolelle:
http://www.autoblog.com/2013/05/21/mclaren-pondering-honda-powered-911-killer/
-No seuraamme varauksella, mitä tuleman pitää. :cool:
Tuo huhu on sittemmin osoittautubut perättömäksi, mutta vielä oudommalta vaikuttaa tämä uutinen Williamsin ja Nissanin mahdollisesta yhteistyöstä urheiluautojen parissa, varsinkin ottaen huomioon ensi vuonna Williamsin Mersun kanssa alkavan moottorisopimuksen. Nissanilla toki on Renaultin kautta löyhä kytkös Mersuun, mutta siltikin...
http://www.motorauthority.com/news/1085065_williams-and-nismo-to-collaborate-on-performance-road-cars
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ford GT70


Fordin suunnitelma ralliautoksi 70-luvulla Stratos-konseptilla; V6-moottori keskellä.
Moottori: Essex V6 (2996 cm3)
Vaihteisto: ZF (5-portainen)
Oma paino: 762 kg! Autolle luvattiinkin 128 hv:n tehosta huolimatta tuon alhaisen painon vuoksi kiihtyvyydeksi 0-100 km/h: 6,5 s.

Valitettavasti Foord luopui mallin kehittelystä, joten sillä ei pahemmin ehditty kilpailemaan. Tässä lyhyessä videossa auto saa vastaansa "Amerikan serkkunsa":
http://www.youtube.com/watch?v=02yPU8OloRc
 
Viimeksi muokattu:

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Ihan alkupään Veteissähän oli suora-6 ja lasikuituun perustuvaa seostahan siellä käytetään vieläkin.
Joo, vuosimallin 53 ja 54 veteissä oli tosiaan suora kutoset ja 150 hp. 55 vuonna tuli sitten V8 ja 195 heppaa.
todettakoon nyt vielä, että uusissakin super-Corveteissa (esim Z06 ja ZR-1=kumpikin muuten maailman nopeimpiin urheiluautoihin kuuluvia vempeleitä)
Joo, 647 heppasella ZR1:sellä ajettu Nürburgringin pitkälle Nordschleifelle kierros 7:19. Ajassa jää taakse Enzo Ferrari, McLaren F1, Lamborghini Aventador, Nissan GT-R, jne. Z06 ajettu 7:22 joka myös jättää nämä edellä mainitut autot. Tehoa 505 hevosta kun Enzossa 660, Aventadorissa 700.
Minusta uusi vette on ok, tosin ne luukkulamput ja pyöreät takavalot kuuluvat Corvetteen kuin nenä päähän.
Joo, Luukkulampouja ei ollut C1 malleissa, tulivat vasta vuoden 63 "split window C2:seen. Eli Corvette vaan kokeili noita luukkulamppuja sen 42 vuotta kunnes palasi takaisin oikeisiin lamppuihin. :)
Ja tosiaan syytä saada manuaalilla tuota, noi läppävaihdeleikit ei vaan jotenkin allekirjoittaneeseen urheiluatuoissa iske vaikka niillä millisekunnin saisikin säästettyä optimiolosuhteissa.
Totta puhut, näyttäähän näillä manuaalivaihteisilla, 16 ventiilisillä, yhdellä nokka-aksellilla pääsevän nopeampaa kuin millään muulla. Eihän ajaminen ole mitään läpsykköillä. :)
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lamborghini LM002


"80-luvun Hummer"
Moottorina 5,2-litrainen V12.
Teho: 455 hv @ 6800 r/min
Vääntö: 500 Nm @ 5000 r/min
Suorituskykyisempää mallia himoitsevia asiakkaita varten tehtin LM004 7-litraisella Lamborghinin veneen moottorilla tämän jäädessä kuitenkin yhden kpl:n protoksi. Ainakin tämän Wikipedia-artikkelin mukaan korit valmisti meilläpäinkin Scanian bussien valmistajana tunnettu espanjalainen Irizar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Irizar
näkymä sisältä:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös