S.A (Orginal)
Well-known member
NIinpäh, nykymaailma on syvältä kyllä. :wall:
ENnen kaikki oli parempaa.
ENnen kaikki oli parempaa.
"old school?"Meinasin tässä, että se Lambon V12 on ilman mitään apuhärpättimiä vielä todellinen "old scool" laite verrattuna moneen muuhun.
En olekaan aiemmin kuullut tuota nimitystä Jussista.KKK = KanKKunen
Ihan alkupään Veteissähän oli suora-6 ja lasikuituun perustuvaa seostahan siellä käytetään vieläkin (etuna keveys) korissa. Kyllähän Corveteilla voitettiin ihan legendaarisia kilpailujakin esim. jo 60-luvuilla ja todettakoon nyt vielä, että uusissakin super-Corveteissa (esim Z06 ja ZR-1=kumpikin muuten maailman nopeimpiin urheiluautoihin kuuluvia vempeleitä) käytetään lehtijousta ja esim. työntötankomoottoria.-Niin alkuaikojen Corvetteja voisi verrata vaikka kahteen ratakiskon pätkään joiden väliin laitettu V8 ja päälle lasikuitukate. Ajo-ominaisuudet vielä kruunasi lehtijousi poikittain taka-akselilla. Autoilla sai kyllä poltetta kumia suoran patkillä, mutta moottoriradoilta kannatti pysyä kaukana. Jotain on kaiketi kuitenkin vuosikymmenien aikana GT-kisoista opittu ja nyky-vette taitaakin olla enemmänkin hiilikuitua ja alumiinia, jotenka auton saa jo mutkiin taittumaan melko mukavasti.
Tuo huhu on sittemmin osoittautubut perättömäksi, mutta vielä oudommalta vaikuttaa tämä uutinen Williamsin ja Nissanin mahdollisesta yhteistyöstä urheiluautojen parissa, varsinkin ottaen huomioon ensi vuonna Williamsin Mersun kanssa alkavan moottorisopimuksen. Nissanilla toki on Renaultin kautta löyhä kytkös Mersuun, mutta siltikin...McLarenin ja Hondan yhteistyön huhutaan laajenevan mahdollisesti myös urheiluautopuolelle:
http://www.autoblog.com/2013/05/21/mclaren-pondering-honda-powered-911-killer/
-No seuraamme varauksella, mitä tuleman pitää.
Joo, vuosimallin 53 ja 54 veteissä oli tosiaan suora kutoset ja 150 hp. 55 vuonna tuli sitten V8 ja 195 heppaa.Ihan alkupään Veteissähän oli suora-6 ja lasikuituun perustuvaa seostahan siellä käytetään vieläkin.
Joo, 647 heppasella ZR1:sellä ajettu Nürburgringin pitkälle Nordschleifelle kierros 7:19. Ajassa jää taakse Enzo Ferrari, McLaren F1, Lamborghini Aventador, Nissan GT-R, jne. Z06 ajettu 7:22 joka myös jättää nämä edellä mainitut autot. Tehoa 505 hevosta kun Enzossa 660, Aventadorissa 700.todettakoon nyt vielä, että uusissakin super-Corveteissa (esim Z06 ja ZR-1=kumpikin muuten maailman nopeimpiin urheiluautoihin kuuluvia vempeleitä)
Joo, Luukkulampouja ei ollut C1 malleissa, tulivat vasta vuoden 63 "split window C2:seen. Eli Corvette vaan kokeili noita luukkulamppuja sen 42 vuotta kunnes palasi takaisin oikeisiin lamppuihin.Minusta uusi vette on ok, tosin ne luukkulamput ja pyöreät takavalot kuuluvat Corvetteen kuin nenä päähän.
Totta puhut, näyttäähän näillä manuaalivaihteisilla, 16 ventiilisillä, yhdellä nokka-aksellilla pääsevän nopeampaa kuin millään muulla. Eihän ajaminen ole mitään läpsykköillä.Ja tosiaan syytä saada manuaalilla tuota, noi läppävaihdeleikit ei vaan jotenkin allekirjoittaneeseen urheiluatuoissa iske vaikka niillä millisekunnin saisikin säästettyä optimiolosuhteissa.
Yksi silmiinpistävä detalji tuolla listalla on mm. oman aikansa hirviöauto Bugatti EB 110 SS:n sijoittuminen 8 min. huonommalle puolelle sijalle 112 600 hv:llaan. Niin se kehitys vaan kulkee.Monia erilaisia listauksiahan tuolta radalla ajetuista ajoista on, mutta kaikkihan on "epävirallisia".
esim: http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html
En ole varma, mutta muistaakseni GT-R aika ajettu Ratarenkailla, mutta ZR1 aika ajettu Michelin pilot sport cup:in katulaillisilla renkailla.Edellinen viesti taisi kadota bitti taivaasee...
Onhan ainakin tuo Nisu alittanut tuon Zr1 ajan.
Monia erilaisia listauksiahan tuolta radalla ajetuista ajoista on, mutta kaikkihan on "epävirallisia".
esim: http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html