GT ja protot 2011

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

#40 Marc VDS BMW Z4 (Maxime Martin/Bas Leinders/Marc Hennerici) lähtee paalulta lauantain klassikkoon. Markus Palttalan autokunta lähtee ruudusta 16 ja Mika Vähämäen autokunta ruudusta 25.

Top 20 + koko lista


Ja Pikku-Macci tekee siellä kisadebyyttinsä
Ainakin yhden Mclaren tiimin työskentelysta vastaa -> Von Ryan Racing. Tiimi pomo siellä väärii muuten Mclarenin F1 tiimi entinen urheilujohtaja Dave Ryan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472

Audi Sport Team WRT kolmikko Matthias Ekström/Greg Franchi/Timo Scheider ajoivat voittoon SPA 24h kisassa, ennen Need for Speed Team Schubert BMW Z4 tiimin kolmikkoa Dirk Werner/Edward Sandstroem/Claudia Huertgen. Palttalan autokunta oli maalissa 11 ja Vähämäen 38.

Super GT:n puolella Sugossa GT500 luokan paalulta voittoon ajoivat Road Mola Nissan tiiimin Masataka Yanagida/Ronnie Quintarelli ennen Denco Sard kaksikkoa Hiroaki Ishiura/Takuto Iguchi. GT300 luokan nopein autokunta oli Ryo Orime/Alexandre Imperatori.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home

Mid-Ohio Sports Car Challenge kisan lopputulokset:
1. (2) Lucas Luhr, Monte Carlo Monaco; Klaus Graf, Dornham, Germany; AMR/ Lola Coupe B08 62 (1, LMP1), 96.
2. (1) Guy Smith, Bracken, Yorkshire, UK; Chris Dyson, Pleasant Valley, New York; Lola B09 86/Mazda (2, LMP1), 96.
3. (6) Tomy Drissi, Los Angeles, Calif.; Kyle Marcelli, Barrie, Ontario, Canada; Oreca FLM09 (1, LMPC), 93.
4. (7) Clint Field, Dublin, Ohio; Jon Field, Dublin, Ohio; Oreca FLM09 (2, LMPC), 93.
5. (9) David Cheng, Sammamish, Wash.; Javier Echeverria, Mexico City, Mexico; Oreca FLM09 (3, LMPC), 93.
6. (20) Bryan Sellers, Braselton, Ga.; Wolf Henzler, Nuertingen, Germany; Porsche 911 GT3 RSR (1, GT), 92.
7. (16) Jan Magnussen, Roskilde, Denmark; Oliver Gavin, Yardley Hastings, UK; Chevrolet Corvette C6 ZR1 (2, GT), 92.
8. (13) Dirk Werner, Kissenbruck, Germany; Bill Auberlen, Redondo Beach, Calif.; BMW M3 GT (3, GT), 92.
9. (12) Dirk Mueller, Monte Carlo, Monaco; Joey Hand, Sacramento, Califl; BMW M3 GT (4, GT), 92.
10. (18) Scott Sharp, Jupiter, Fla.; Johannes van Overbeek, San Francisco, Calif. Ferrari F458 Italia (5, GT), 92.
11. (19) Olivier Beretta, Monte Carlo, Monaco; Tommy Milner, Leesburg, Va.; Chevrolet Corvette C6 ZR1 (6, GT), 92.
12. (5) Ricardo Gonzalez, Monterrey, Mexico; Gunnar Jeannette, Salt Lake City, Utah; Oreca FLM09 (4, LMPC), 91.
13. (21) David Murry, Atlanta, Ga.; Anthony Lazzaro, Atlanta, Ga.; Doran Ford GT (7, GT), 91.
14. (8) Eric Lux, Jacksonville, Fla.; Christian Zugel, Holmdel, New Jersey; Oreca FLM09 (5, LMPC), 91.
15. (24) Sascha Maassen, Lontzen, Germany; Bryce Miller, Summit, New Jersey; Porsche 911 GT3 RSR (8, GT), 91.
16. (15) Joerg Bergmeister, Langenfield, Germany; Patrick Long, Bellaire, Fla.; Porsche 911 GT3 RSR (9, GT), 91.
17. (10) Jon Bennett, Fort Mill, South Carolina; Frankie Montecalvo, Highlands, New Jersey; Oreca FLM09 (6, LMPC), 90.
18. (26) Seth Neiman, San Francisco, Calif.; Darren Law, Phoenix, Ariz.; Porsche 911 GT3 RSR (10, GT), 89.
19. (4) Chris McMurry, Phoenix, Ariz.; Tony Burgess, Toronto, Ontario, Canada; Lola B06/10 (11, LMP1), 88.
20. (23) PJ Jones, Torrance, Calif.; Rocky Moran, Ladera Ranch, Calif.; Jaguar XKR (12, GT), 88.
21. (22) Kenny Wilden, Oakville, Ontario, Canada; Bruno Junqueira, Belo Horizonte, Brazil; Jaguar XKR (13, GT), 88.
22. (27) Duncan Ende, Los Angeles, Calif.; Spencer Pumpelly, Mason Neck, Va.; Porsche 911 GT3 Cup (1, GTC), 87.
23. (29) Tim Pappas, Boston, Mass.; Jeroen Bleekemolen, Monte Carlo, Monaco; Porsche 911 GT3 Cup (2, GTC), 87.
24. (30) John Potter, Salt Lake City, Utah; Craig Stanton, Long Beach, Calif.; Porsche 911 GT3 Cup (3, GTC), 87.
25. (11) Jarrett Boon, Phoenix, Ariz.; Anthony Nicolosi, Palm Beach, Fla.; Oreca FLM09 (7, LMPC), 87.
26. (32) Chris Cumming, Vancouver, BC, Canada; Nick Ham, Evergreen, Colo.; Porsche 911 GT3 Cup (4, GTC), 87.
27. (14) Toni Vilander, Kankaanpaa, Finland; Jaime Melo, Cascavel, Brazil; Ferrari F458 Italia (14, GT), 86.
28. (28) Bill Sweedler, Westport, Conn.; Leh Keen, Dublin, Ga.; Porsche 911 GT3 Cup (5, GTC), 86.
29. (25) Andrea Robertson, Ray, Mich.; Melanie Snow, Pleasant Grove, Utah; Doran Ford GT/Elan (15, GT), 86.
30. (33) Peter Lesaffre, Rye, New Hampshire; Andrew Davis, Bogart, Ga.; Porsche 911 GT3 Cup (6, GTC), 85.
31. (31) Marc Bunting, Monkton, Md.; Dion von Moltke, Coral Gables, Fla.; Porsche 911 GT3 Cup (7, GTC), 82.
32. (17) Guy Cosmo, West Palm Beach, Fla.; Ed Brown, Las Vegas, Nev.; Ferrari F458 Italia (16, GT), 78.
33. (3) Humaid Al Masaood, Abu Dhabi, UAE; Steven Kane, Newtownards, Ireland; Lola B09/86 Mazda (17, LMP1), 38.
MG on pyörähtänyt Le Mans huhuissa, Team RLR:n kumppaniksi
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Juu noita nykystandardin coupejahan aivan viliseekin silmissä...

R18
908 & 908 HDI FAP
DBR1-2 ja loput Lolat eri versioineen ja inkarnaatioineen P1:ssä / P2:ssa

Saisihan näilla äkkiseltään sen 15-20 auton MM-sarjan pystyyn (jos vielä kärrättäisiin Epsilon Euskaldit, Domet ja kumppanit varastosta) mutta eivätköhän ne avonaiset pysy jatkossakin enemmistössä... ja GT-luokkien uloskärrääminen tarkoittaisi ACO:lle itsemurhaa
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patron 2011 - Rd6 Road America - Ennakko

Näytä liitetiedosto 16046

Entry list
Aikataulu
Live timing
Spotter's Guide
IMSA:n viimeisin CB
ESPN:n ennakko
Twitter-updatet


Stream High / Low / Audio
Livenä myös Motors TV:ltä, ABC:n kooste sunnuntaina


Tämänvuotinen koitos Elkhart Laken maisemissa on pidennetty jälleen entiseen neljän tunnin kestoonsa, ja hyvä niin. Lauantain kisaan starttaa tai startannee reilut 36 autoa viidessä eri luokassa, joista 20 kuuluu vakavasti otettaviin prototyyppi -tai GT-entryihin. Ei Hindy, GTC ei ole upein luokka maailmassa.

BMW:n surullisenkuuluisa waiverwagon ei vaikuttanut olevan moksiskaan 0,4mm pienemmästä kuristimesta Mid-Ohiossa, mutta eipä se nyt ketään varsinaisesti yllättänyt kun kyseinen vekotin on edelleen isompi kuin kellään muulla varteenotettavalla vastustajalla. Vauhtia Joey Handin ikihymyllä ja kumppaneilla riittänee siis riittää siis edelleen, mutta Corvette on aina ollut vahvoilla tällä radalla - ja yleensäkin tämän tyyppisillä nopeilla baanoilla. Eipä siis yllättäisi, vaikka Gavinin ja Magnussenin #4 olisi lauantaina jälleen korkeimmalla korokkeella.

Mid-Ohiossa debyyttivoittoon ajanut (ja Lizardit tiimipisteissä ohittanut!) Falkenin Porsche tuskin samanlaisiin ihmetekoihin ilman sadetta pystyy, mutta loput possut ja ferkut antanevat normaalin vastuksensa - siis jos Risi saa vihdoin kaikki palaset loksahtamaan kohdilleen. Robertsonin Fordissa Melanie Snow jatkaa edelleen Andrean aisaparina, mikä on sinällään ihan söpöä, mutta pisteistä tullaan tietysti taistelemaan kakkosautolla. RSR Jaguarin romujen puolesta sen sijaan ei kannata elättää toivoa vieläkään, vaikka autolla olisikin suoravauhti kohdillaan.

Spec-luokista ei löydy juuri sanottavaa, mutta varsinaisella prototyyppipuolella pistejohdossa yhä edelleen olevat Dysonit voivat ottaa kaiken niin rauhallisesti kuin olla saattaa, etenkin kun Mid-Ohion pistefiasko kolkuttaa edelleen Cytosporttia olalle. Level 5 on tuonut P2:nsa (ja samalla koko luokan) ensi kertaa takaisin sitten Long Beachin, mutta ikävä kyllä radalla ei nähdä vanhaa coupea.

Eilisessä testisessiossa Dyson oli odotetusti nopein, mutta Autoconin vanha dinosaurus oli yllättäen vain parin sekunnin päässä. Vaikka IMSA onkin (taas) ojentanut heille isomman kuristimen, tämä on kuitenkin se sama legendaarisen epäluotettava kulkupeli jolla on ollut suuria vaikeuksia pysyä edes LMPC:n tahdissa! Cytosport jätti jälleen kerran session väliin mistälie syystä, ja GT2:ssa Risin ja ESM:n ferkut johtivat litanjaa... eivätköhän molemmat kuitenkin hiivu viikonlopun edetessä, kun bemarit hetkellisesti lakkaavat sandbaggaamasta.

Ensimmäinen varsinainen harjoitus on jo tätä kirjoittaessa puolivälissä, eli live timingiin mars. Aika-ajot alkavat tänään Suomen aikaa yhdentoista jälkeen.

 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patron 2011 - Rd6 Road America - Q



Road American aika-ajoissa ei tulosten perusteella nähty mitään valtavia spektaakkeleja, mutta ero lellikki-BMW:n "yllättävän" paalupaikan ja toiseksi sijoittuneen Corvetten välille jäi vain 0,005 sekuntiin. Tuo paalu olisi hyvinkin voinut päätyä Pratt & Millerin pojille, ellei ikävästi madellut Robertsonin Ford olisi hidastellut viimeisellä kierroksella häiritsevästi. Vaikka aika-ajoilla ei neljän tunnin kisassa ole luonnollisesti juurikaan merkitystä, on Corvettella joka tapauksessa helpommat lähtöasemat kisaan kuin aikoihin. Ja kun muistetaan millaisia startteja #4 on viime kisoissa tehnyt, ensimmäisestä mutkasta tulee varsin mielenkiintoinen. Vierestä lähtevä Risi ajautui aamupäivästä jälleen jäähdytysongelmiin, mutta sai korjattua vian ja iskettyä ihan kelvon ajankin. En vain vieläkään käsitä, miksi tiimi ajattaa viikosta toiseen Vilanderia qualissa, vaikka Melo - niin vastenmielinen kuin onkin - on selvästi parempi yhden kierroksen kuski. Bruni se vasta jotain olisikin.

Täyteluok... tuota sarjan headlinerissa Cytosport teki tarvittavan ja nappasi rutiininomaisesti kärkiajan, mutta odotusten vastaisesti nopeampi Dysoneista olikin se uudempi, irkku Steven Kanen ohjaama kilpuri. Kaikille lienee kuitenkin selvää, että latua annetaan huomenna Smithin ja kumppaneiden poppoolle mikäli tarve tulee.

LMP1
1) #6 Cytosport Lola-AM -1:51.828
2) #20 Oryx Dyson Lola Mazda - 1:52.192
3) #16 Dyson Lola Mazda - 1:52.401

GT2
1) #56 Rahal BMW M3 GTR - 2:05.447
2) #4 Corvette C6.R - 2:05.452
3) #62 Risi Ferrari 458 - 2:05.687

Spec-luokissa paalut PR1:lle ja NGT:lle. P2:ssa yksinään lilluva Level 5:n Lola Honda pysyi turvallisesti Autoconin ja johtavan LMPC:n välimaastossa, mikä lienee tallille viikonlopun ainoa tavoite pistetilin kartuttamisen lisäksi. Kokonaiskilpailun podium on toki täysin realistinen, jos ja kun AER väsähtää ja joku varteenotettavista Lolista tippuu pelistä pois.

Mitä huomiselta voi odottaa? LMPC-joukkio luulee alituiseen leikkivänsä hiekkalaatikolla ja kolaroi aiheuttaen turva-auton (joka puolestaan pysyy radalla vähintään puoli tuntia), ainakin toinen Jageista leviää tien varteen, Autoconin romu ei pärjää Level 5:lle, Joey Hand kertoo BMW:n dominoinnin johtuvan vain kovasta työstä ja tiimistä, Dyson häslää varikolla, Hindy kehuu GTC:tä ja Shaw nyökkäilee, Risi sählää kisansa jotenkin, O'Connell saa boothissa orgasmeja GT-taistosta, Auberlen / ESM tai vastaava tekee sankariteon ja puskee jonkin kärkiautoista pihalle, striimi pätkii... luultavasti näin :)

Kisa alkaa paikallista aikaa klo 15.00 eli klo 23 täällä kotisuomessa, joten yö kannattaa viettää suosiolla tietokoneen ääressä... ihan kuin menoa olisi muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Super GT - Rd5 Pokka GT SUMMER SPECIAL (Suzuka)


Paalupaikan valtasivat Masataka Yanagida/Ronnie Quintarelli (Road MOLA GT-R), ennen kaksikkoa Toshihiro Kaneishi/Koudai Tsukakoshi (KEIHIN HSV-010) ja kolmanteen ruutuun änkäityivät hallitseva mestari kaksikko Loic Duval/Takashi Kogure (Weider HSV-010). Lexus poppoon paras autokunta Hiroaki Ishiura/Takuto Iguchi (DENSO SARD SC430) lähtee ruudusta 7 kisaan, mutta ennakko asetelmissa SC430:net eivät olleet edes voittaja suosikkeja tai yllättäjiä, harmi sinänsä sillä varsinkin Nakajima/Lotterer kaksikko olisi mukava nähdä kärkijoukoissa mutta tiimillä (PETRONAS TOM'S SC430) on mennyt tänä vuonna yllättävän vaisusti kisat.

Pienemmässä GT300 luokassa paalun nappasivat: Shinichi Takagi/Kosuke Matsuura (ARTA Garaiya), ennen Hankook Porsche kaksikkoa Masami Kageyama/Tomonobu Fujii. Sveitsiläinen Alexandre Imperatori käskytti tiimikumppaninsa kanssa LEXUS IS350/RV8J nelosruutuun ja Carlo Van Damin autokunnalla oli isoja vaikeuksia jonka takia lähtevät kisaan peränpitäjinä.

Edit: kisaparhaillaan alkamassa -> Live Stream

Autohebdo lehdessä oli hieman spekulaatiota ensi vuoden kuskihuhu markkinoista. Peugeotia kuskaava Alex Wurz olisi huhujen saatelemana jopa siirtymässä Audin leiriin ja Audi ottaisi myös mukaan Le Mans leiriin tänä vuonna Italian GT:tä Audilla kiertävän Marco Bonanomin jolla on GP2 kokemusta aikaisemmilta vuosilta. Peugeot vikittelee Loic Duvalin suuntaan, tai hän on se varteenotettavin vaihtoehto vaikka Hulkenbergin, Räikkösen, Jean-Karl Vernay:n, Olivier Pla:n, Julien Jousse:n nimet ovat pyörähtäneet listalla.

Räikkönen Peugeotin Le Mans -testiin Espanjaan

Turun Sanomat 20.8 2011 23:34:37

Kimi Räikkönen siirtyy ensi keskiviikkona järeämpään kalustoon. Suomalaistähti lähtee testaamaan Peugeot 908 LMP1 -autoa Espanjaan.

Räikkönen puhui TS:n haastattelussa halukkuudestaan ajaa Le Mansin 24 tunnin kilpailussa. Nyt tarjoutuu sitten ainakin mahdollisuus testata Le Mansin mahdollista voittaja-autoa.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1411
Sijainti
Home
Hieno homma että Räikkönen pääsee testaamaan Peugeot 908:sia, mutta ihan toinen juttu on se että nähdäänkö miestä auton ratissa kisoissa. Toki Le Mans 24 on mahdollinen.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Super GT Rd5, 40th International Pokka GT Summer Special (Suzuka)


Tuli katseltua Super GT kisa Streamin välityksellä, kun siihen oli vihdoin ja viimein mahdollisuus. Kisaan startattiin märänkelin tunnelmissa. Kierroksella 7 kärkiautot ohittivat jo GT300 luokan ajokkeja ja Ryo Michigami ajoi päin rengasvalleja kierroksella 11, mutta pääsi kuin ihmeen kaupalla vielä jatkamaan kisaa. Kärki paikka vaihtui kierroksella 15, kun koko kisaan tähän mennessä johtanut Quintarelli joutui menettämään kärkipaikkansa Treluyerille. Tuosta tapahtumasta muutaman kierroksen jälkeen Tachikawa kolaroi hieman hitaamman GT300 auton kanssa ohittaessa sitä. Usean kierroksen ajan toisesta sijasta kiistelivät toisena ollut Nakajima ja perässä hiillostanut Duval, joka pääsikin ohi Kazukista kun tämä ajautui hietikolle, tilanne pisti hymyilyttämään TOM'S pomo Sekiyania. Kierroksella 42 Yamamoto paiskautui hurjan näköisesti rengasvalleihin jonka seurauksena turva-auto tuli radalle mutta autokunta pääsi kuitenkin jatkamaan kisaa kun bobcat hinasi sen pois rengasvalleista. Kierroksella 46 turva-auto siirtyi sivuun ja kisa pääsi jatkumaan. Kisan voittoon ajoivat (Weider HSV-010) Takashi Kogure/Loic Duval, ennen (S Road MOLA GT-R) kaksikkoa Masataka Yanagida/Ronnie Quintarelli. Viimeiselle podium paikalle kipusivat (CALSONIC IMPUL GT-R) Tsugio Matsuda/J.P.L.de Oliveira. GT300 luokan voittaja autonkunta oli (R&D Legagy) Tetsuya Yamano/Kota Sasaki ja toiseksi sijoittui (Hankook Porsche) Masami Kageyama/Tomonobu Fujii.
Mclaren julkisti tiimit jotka ajattavat heidän autoja ensi vuonna:
ASM Team
Andrew Tate
Apex Motorsport
Boutsen Energy Racing/Ginion Group
Doerr Motorsport
Gulf Racing
J.A.S. Motorsport
Klaas Hummel
Leon Price
Von Ryan Racing
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
American Le Mans Series presented by Tequila Patron 2011 - Rd6 Road America - Race



Auringon laskiessa eilen horisonttiin Elkhart Lakella Cytosportin Lola-AM otti voiton neljän tunnin kisassa naurettavan pienellä marginaalilla. Vuoden tähän asti helposti jännittävimmässä P1-taistossa ero Muscle Milkin ja johtavan Dysonin välillä oli loppujen lopuksi vain 0,112 sekuntia. Jännittävyydeltäänhän tämähän oli kuin toistoa viime vuoden Drayson-Cytosport taistosta samalla areenalla, tai Highcroft-Astonista Long Beachissa.

Sarjan tärkeimmässä kategoriassa Risi taisteli vaikeuksien ja ajovirheiden kautta ensimmäiseen voittoonsa uudella 458-kilpurillaan (johan se kestikin), ja jätti saksan waiverwagonit nuolemaan näppejään muille podiumsijoituksille. BMW sai kuitenkin napattua jälleen niskavoiton Corvetteista, ja vieläpä molemmilla autoilla, joten tyytyväisiä he saavat lopputulokseen olla. Hienosta startista huolimatta &M:n tehdasautot ottivat osumaa muista (Melo :mad_old:) ja seinistä, joten päivä jäi jälleen ankaraksi pettymykseksi. Kuudenneksi lopulta tullut Falkenin Porsche teki sentään ehkä yhden upeimmista ohituksista koko sarjan historiassa, kun Henzler puski itsensä ohi Bemarista ja kierrokselta ohitettavasta GTC:stä hyvin ahtaasta liikenneruuhkassa keskellä mutkaa.

Ensimmäinen Jaguareista hyytyi jo ennen starttia lähtösuoran mäessä :D Pääsi vielä (hetkeksi) jatkamaan, mutta kun toinenkin auto julistettiin lopulta keskeyttäneeksi niin odotan jo innolla RSR:n PR-uutisia projektin hyvästä etenemisestä. Hyvä jumala tuota tiimiä, luulin autojen olevan tänä vuona pelkästään hitaita (hitaan ja epäluotettavan sijasta), mutta samaa hömppää Gentilozzin pojat edelleen tarjoavat. Ja kun kyseessä on projektin kolmas kausi niin mistään kehitysvuodesta ei enää voi puhua - toisin kuin sarja haluaa väittää. Ei ihme, että tehtaan on huhuttu sulkevan viimeisetkin rahahanat ja tekohengityksen heti kun pakollinen sopimus purkautuu ensi vuoden jälkeen.

LMP1
1) #6 Cytosport Lola-AM 107L
2) #16 Dyson Lola Mazda 107L / -0,112
3) #12 Autocon Lola AER 103L / -4L

GT2
1) #62 Risi Ferrari 458 101L
2) #55 Rahal BMW M3 GTR 101L / -9,061
3) #56 Rahal BMW M3 GTR 101L / -2,025

Jopa spec-luokissa tapahtui jotain, kun kisan voittanut Black Swan sai taistella ihan tosissaan viime metreille asti. Level 5 oli viivalla Autoconin romua edellä (kuten odottaa saattoi), mutta jäi kokonaiskilpailun podiumin ulkopuolelle PR1:n napatessa LMPC-voiton. FLM-autoilla taitaa jenkeissä olla edelleenkin isommat kuristimet kuin Euroopassa.

Loistavasta kisasta jäi taas hiukan karvas jälkimaku streamin vuoksi. ESPN3 kyllä kuulemma toimi oikein mallikkaasti, mutta kansainvälinen feed oli yhtä kankea ja surkea kuin aina ennenkin - Motors TV -torrenttiin joutui taas turvautumaan.

Baltimoren uudella katuradalla jatketaan Indyjen kanssa kahden viikon päästä.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Räikkönen nautti Le Mans -testistä

Turun Sanomat 24.8.2011 21:38:27

Kimi Räikkönen nautti täysin siemauksin testipäivästä Peugeotin 908 Le Mans -autolla. 31-vuotias suomalaiskuski ajoi yhteensä 35 kierrosta Motorland Aragon -radalla Espanjassa. Testissä olivat mukana myös Peugeotin Le Mans -konkarit Franck Montagny, Stephane Sarrazin, Alex Wurz ja Simon Pagenaud.

Mitään uutta ja hämmentävää ei ole siinä, että Räikkönen omaksui välittömästi vieraan auton haasteet. 550 hevosvoiman 3,7-litrainen V8-turbodiesel tarjosi uuden kokemuksen hallittavaksi.

– Kimi pääsi erittäin nopeaksi sinuiksi auton kanssa. Saimme häneltä arvokasta palautettava. On mielenkiintoista saada vaikutteita Kimin kaltaiselta kuljettajalta, Peugeot Sportin manageri Pascal Dimitri kiitteli.

Peugeotin urheilujohtaja Olivier Quesnel paljasti, että Räikkösen testiä oli suunniteltu pidemmän aikaa.

Le Mans Peugeot on jo viides erilainen kilpa-auto, mitä Räikkönen on ajanut kolmen viime kuukauden aikana. Citroenin DN3 WRC -ralliauton lisäksi Räikkönen kokeili toukokuussa Jenkeissä Nascar-sarjan Camping World Truck-, Nationwide ja Sprint Cup -autoja.

– Testi meni ok. Nautin ajamisesta. 908 on todella mukava auto ajaa, Räikkönen kiitteli.

Räikköstä on kaavailtu jo Pedro Lamyn tai Nicolas Minassianin tilalle Peugeotin Le Mans -miehistöön. 24 tunnin kisan lisäksi mahdollinen sopimus edellyttäisi muitakin kestävyyskoitoksia.

– Jos menisin Peugeotille, tulisi ainakin kolme testikisaa varsinaisen Le Mansin lisäksi, Räikkönen selvitti.
Nyt se Kimi sitten LMP1 testin on suorittanut...video pätkää tulossa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä innostuneemmaksi tulen. Jos Kimi siirtyisi prototyypeillä kisaamaan ja ajaisi niitä vielä ns. pitemmän kaavan kautta, kuka ties tässäkin maassa koettaisiin juuri tämän sortin kilpa-autoilun renessanssi. Oli se nimittäin silloin aikoinaan huikeata, kun Leopold Kinnunen ja Hans Laine huseerasivat maailmalla ties missä ja ties kuinka monen tunnin kilpailussa, menestyksekkäästi vieläpä. Ajatukselle sekä:alppu:että:thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mitä enemmän asiaa ajattelen, sitä innostuneemmaksi tulen. Jos Kimi siirtyisi prototyypeillä kisaamaan ja ajaisi niitä vielä ns. pitemmän kaavan kautta, kuka ties tässäkin maassa koettaisiin juuri tämän sortin kilpa-autoilun renessanssi. Oli se nimittäin silloin aikoinaan huikeata, kun Leopold Kinnunen ja Hans Laine huseerasivat maailmalla ties missä ja ties kuinka monen tunnin kilpailussa, menestyksekkäästi vieläpä. Ajatukselle sekä:alppu:että:thumbup:
Itse olen myös tästä innostunut, en ainoastaan siksi että olen Peugeot fani ja Kimi suomalainen vaan ihan kaikin puolin. Onhan siellä historian saatossa nähty vaikka mitä, JJ:n voitot ja Keke Rosbergin ajot Peugeot 905 ratissa Le Mans 24 kisassa jne.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Olisihan se todella hienoa, jos Kimi ajaisi ensi vuonna LMP:n oikein MM-sarjassa.
Räikkösellä melkoinen homma tuoda eri autourheilulajeja suuren yleisön tietoisuuteen (NASCAR, LMP, ... mitä seuraavaksi?). :rolleyes:
 
Ylös