Porschee liittyen tsekatkaas Ari Saxbergin albumi.
http://saxspeed.kuvat.fi/kuvat/VANHOJA+AUTOJA+JA+UKKOJA/1978_02_Kokkola_2_s.jpg
http://saxspeed.kuvat.fi/kuvat/VANHOJA+AUTOJA+JA+UKKOJA/1978_02_Kokkola_2_s.jpg
Itse olen liiaan nuori muistamaan Kankaan perheen 70-80 luvun autourheilutapahtumia. Ahvenistolle joskus isän mukana pääsin. Myöhemmin Martin audissa tuli istuskeltua ja se vasta tuntui pienestä pojasta aikas makeelta. Olisiko Saulin rataimpistä mitään hyvää valokuvaa? Itse muistelen tehtaan pihassa nähneeni valkoisen sellaisen. Voipi olla, että aika kultaa muistot.Kankaan Porsche oli Wihurin vanha Keimola 500 auto, kun auto keväällä -77 tuli Kankaalle oli auto väriltään vihreä ja ilman mitään levityksiä ja moottori oli 2,? litrainen, Leksan avustuksella autoon tuli Porschelta Saksasta 3.0l moottori joka tuotti 300hp. eli hieman vähemmän kuin Palin aito RSRn moottori, auton spoilerit, vanteet ja alustan osat tulivat myös Saksasta mutta levikkeet on tehty Suomessa, mm. jarrut olivat koko ajan alimittaiset verraten Palin autoon mm. Keimolassa Leksa jäi toiseksi koska jarrut loppuivat kesken mutta Ahvenistolla Leksa oli pitelemätön. Sauli ei ollut aiemmin ajanut isoilla autoilla vaan lähinnä impeillä, rellu 8 gllä ja minillä joten Saulin kilpailut jäivät yhteen ainoaan eli kevään ekaan kisaan Hämeenlinnassa jossa Sauli vetäsi täydestä laulusta torninkohdalla porschen luisuun ja pyöri kolmen piruetin sarjan, onneksi ei osuen mihinkään, oikeastaan tuohon loppui Saulin ajo Porschella ja äitienpäivänajoissa oli kuskina jo Leksa, Kauden ratakisojen jälkeen autolla ajoi Martti jäällä ja sen jälkeen kauden -78 rallicrossia ympäri eurooppaa ja tämä lähinnä siksi että isossa luokassa radalla ei ollut osallistujia ja Saulia ei auto enää kiinnostanut. vuonna -79 auto olikin jo sitten Matti Alamäellä, mutta tuo viimeinen kuva ei mielestäni ole samasta autosta.
tuolla kuva -78 vuodelta crossista
http://www.rallycross.de/history/rx_history_ger.html
Kysele Facebookin Ahvenisto-ryhmässä. Siellä on ainakin yks joka tuntee kisa-pimpit paremmin kuin omat taskunsa.Itse olen liiaan nuori muistamaan Kankaan perheen 70-80 luvun autourheilutapahtumia. Ahvenistolle joskus isän mukana pääsin. Myöhemmin Martin audissa tuli istuskeltua ja se vasta tuntui pienestä pojasta aikas makeelta. Olisiko Saulin rataimpistä mitään hyvää valokuvaa? Itse muistelen tehtaan pihassa nähneeni valkoisen sellaisen. Voipi olla, että aika kultaa muistot.
Tästä Mäkelän legendaarisesta Stiletosta ja sen Kankaalle "joutumisesta" oli juttua uusimmassa VM:ssä...kyllä Kankaan perheen kilpailuhistoria on hyvin tuttua ja tähen liityen voin vielä valoittaa aiemmin sivuilla ollutta Timo Mäkelän maasto stileton vaiheita, Sauli Kangas osti ko. auton Timo Mäkelältä muistaakseni -81 tai -82 jolla Harri Kangas ajoi jäärata Sm kisoissa samaisena talvena, loppusijoitus oli kolmen kärjessä, samainen auto meni -82 syksyllä Mäkelä Auto Tuningille jossa se muutettiin rata-autoksi jolla Sauli ajoi Mäkelä Auto Tuningin Teamissä kaudella -83 ryhmä 5 enint.1300cc Sm hopeeta tai pronssia Risto Aution voittaessa luokan, tämän jälkeen auto on ollut ainakin Paavo Kuittisella ja nykyisin auto löytyy Toivo Hämäläisen tallista, nykyisin auton oma moottori ja Knightin vaihteisto on korvattu Fordin BDGllä ja Hewlandin vaihteistolla ja viimeksi ajettu historic race kilpailuissa ss1300 luokassa.
stiletto nykyisessä asussaan
http://ralli.verkkonen.net/kuvat/miika/05hgr/photos/11_602.JPG
kuva Porschesta, kuvassa Sauli ja Leksa
http://kivistoracing.kuvat.fi/kuvat/KUVIA+-60,+-70+JA+-80/rata15.jpg/full
Löytyisikö keltään kuvia tästä Timo Mäkisen Toyotasta? No entäs Tapio Rainion Toyotasta? Yritän tehdä pienoismallia.Ohessa setäni arkistosta AAV-911 kun ajoivat Leksan kanssa 1979 Suurajot.
[
Ei taida Possun joustovarat olla ihan nyky WRC-autojen tasolla, joten NORF:in hyppyyttäminen ei taida oikein tehdä nannaa alustalle. Noin yleisimminkin WRC-sarjaa tarkasteltuna näitä RGT-luokan pelejä on turhan hintsusti kisoissa. Tämä Fiat 124 Abarttikin on oikeasti vain bädge-tuunattu Mazda MX Miata.Tämä on lähihistoriasta jäänyt mainitsematta:
https://www.youtube.com/watch?v=XS6qyOY2BUE
Jani Ylipahkalan Porsche 997 GT3 v. 2014. Valitettavasti ei kovin montaa pätkää tainnut ehtiä ajaa ennenkuin tekniikka päätti yhteistyösopimuksen.
Onkohan jollain tietoa, mahdetaanko tuo erikoisuus vielä joskus nähdä Jyväskylässä?
Tiedän, että kolme vuotta vanha kommentti, mutta mikäs vika MX5/Miata -Mazdassa on? Parillakin kaverilla on noita 2000-luvun alun MX5sia harrastepelinä ja ideahan siinä on, että näyttää Italo/Britti-avolta sillä erotuksella ettei seiso koko ajan pajalla Sen kun ajelee vapusta marraskuun alkuun, ja öljyt vaihtaa syksyllä, kokeile samaa jollain MG:llä tai Alfa Romeolla, hah!Tämä Fiat 124 Abarttikin on oikeasti vain bädge-tuunattu Mazda MX Miata.
Vihdoinkin voi haukkua Renault 11 Turbon ihan luvan kanssa! Sillain näyttävästi ko. kinneriä Jean Ragnotti toi, mutta se moottorin nuhainen suhina oli yhtä kiinnostava kuin Arttu Wiskarin ja Lauri Tähkän yhteiskeikka Tuuloksen Kapakanmäessä.missä rallilaitteessa on mielestänne vaatimattomat äänet? Mulle ei äkistään tule kuin yksi vähän onnettomampi tuhisija. N-ryhmän (vai mikä se lienee ollutkaan) Mitsubishi!
Vaikka Skodan R5 mainio kilpa-auto onkin, niin täytyy sanoa, että vaatimattomat äänet siinä kyllä on.uskaltanen vähän lipsua keskustelun ajolinjalta ja kysyä, missä rallilaitteessa on mielestänne vaatimattomat äänet? Mulle ei äkistään tule kuin yksi vähän onnettomampi tuhisija. N-ryhmän (vai mikä se lienee ollutkaan) Mitsubishi!