Renngeist
Soldiers of Antisthenes
XXXIX Grande Prêmio Petrobras do BRASIL
Centro das favelas tem estrada fórmulas. Mas uma linha fina há certamente. Grande corrida enquanto aguarda ...
Aikataulu:
Pe 5.11. 1400 Harjoitukset 1 (90 min)
Pe 6.11. 1800 Harjoitukset 2 (90 min)
La 7.11. 1500 Harjoitukset 3 (60 min)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1936
Ensimmäinen f1-kilpailu: 30.3.1972 (MM-sarjan ulkopuolinen) - MM sarjassa 11.2.1973
Peruskorjattu: Suurin 1989-90, pienemmistä suurin 2007
Voittajia: Ei jaksa laskea
Kilpailuja: 26
Kilpailuvuodet: 1972-1978, 1980, 1990-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: Petrobras
Pituus: 43,09 hm
Kierroksia kilpailussa: 71
Kisapituus: 0,305909 Mm
Voittaja 2009: Mark Webber (RBRR) 1h 32m 23.081s
Aika-ajojen nopein 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Paalupaikka 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Rataennätys: Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1:11.473 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
http://foreca.fi/Brazil/Sao_Paulo
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Interlagosin rata-alue sijaitsee keskellä Brasilian ja Etelä-Amerikan suurinta kaupunkia, 11,5 miljoonan asukkaan São Pauloa. Metropolialueella on asukkaita yli 22 miljoonaa. Radalta on matkaa ydinkeskustaan 15 kilometrin verran.
Kaoottisesta liikenteestä, rikollisuudesta ja ilmansaasteista kärsivä São Paulon miljoonakaupunki slummialueineen ei ole F1-sirkuksen suosituin pysähdyspaikka, vaikka itse rata onkin suuresti kuljettajien mieleen. Rapistunut rata-alue on nähnyt parhaat päivänsä, mutta formulapomo Bernie Ecclestone on katsonut puutteita sormien läpi – onhan kyseessä tärkeä markkina-alue.
São Paulossa ajettiin kilpaa katuradalla jo vuonna 1936. Interlagosin radan historia alkaa vuodesta 1938, jolloin maa-alue ostettiin alun perin asuntojen rakentamista varten. Kun asuntoprojektit eivät toteutuneet, päädyttiin paikalle rakentamaan kilparata. Radan suunnitteluun haettiin innoketta New Yorkin Roosevelt Raceway -kilparadasta.
Interlagosissa ajettiin formula ykkösten MM-sarjan osakilpailu ensimmäisen kerran vuonna 1973. Tuolloin käytössä oli radan alkuperäinen, pidempi versio, jota monet aikakauden rattimiehet muistelevat kaiholla. Brasilian GP käväisi 1980-luvulla Rio de Janeirossa, mutta vuodesta 1990 on kilpailtu Interlagosin nykyisellä lyhennetyllä radalla.
Rata on nimetty Interlagosissa yhden voiton ottaneen ja nuorena lento-onnettomuudessa menehtyneen brasilialaiskuljettaja José Carlos Pacen mukaan.
Vaikka Interlagosin rata on asfaltoitu monesti uudelleen, kuljettajat valittelevat vuosi toisensa jälkeen radan pomppuisuudesta. Kilpailusta tekee fyysisesti erittäin raskaan myös kuumuus ja lukuisat vasemmalle kääntyvät mutkat. Interlagos on yksi harvoista vastapäivään kierrettävistä MM-sarjan radoista, joten kuljettajien niskalihakset eivät ole tottuneet kestämään rasitusta. Useimmat kuskit pitävät silti radasta, joka tarjoaa kaksi erinomaista ohituspaikkaa pitkän pääsuoran päässä ja Subida do Lago –mutkan jarrutuksessa. Interlagos on hyvin yleisöystävällinen rata, sillä pääsuoraa reunustavista katsomoista näkee lähes koko radan.
Innokas brassiyleisö on saanut riemuita vuosien varrella Emerson Fittipaldin, Pacen, Nelson Piquet’n ja Ayrton Sennan ja viime vuosina Felipe Massan voitoista. Tosin vuonna 2008 yleisö poistui siitä huolimatta radalta pettyneenä, kun Massa hävisi mestaruustaistelun Lewis Hamiltonille niukimmalla mahdollisella erolla huikean jännitysnäytelmän päätteeksi.
Interlagos toimi myös Kimi Räikkösen mestaruusjuhlien näyttämönä 2007. Viime vuonna Jenson Button varmisti mestaruutensa niin ikään Brasiliassa.
Ennakointia:
Rata koostuu taas kahdesta eri osasta: ykkös ja kolmos sektorit ovat pelkkää suoraa, kun taas kakkossektori on RBR:lle sopivaa syheröä. RBR on tod. näk. vähvoilla, mutta kuitenkin pääsuoralla saattaa olla alitehoinen moottori riesana.
Toisaalta taas ei se Alonsonkaan moottori ole parhaimmillaan, kun kerran vain kahteen kertaan käytettyjä moottoreita on jäljellä.
Mutta pelianalyysiin: RBR on taas Sebun kanssa paalulla ja saa ottaa voiton Webberin edestä vaikka Alonso tuleekin kolmantena maaliin. McLareneista ei taida olla enää mihinkään.
Treino oficial
Centro das favelas tem estrada fórmulas. Mas uma linha fina há certamente. Grande corrida enquanto aguarda ...
Aikataulu:
Pe 5.11. 1400 Harjoitukset 1 (90 min)
Pe 6.11. 1800 Harjoitukset 2 (90 min)
La 7.11. 1500 Harjoitukset 3 (60 min)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1936
Ensimmäinen f1-kilpailu: 30.3.1972 (MM-sarjan ulkopuolinen) - MM sarjassa 11.2.1973
Peruskorjattu: Suurin 1989-90, pienemmistä suurin 2007
Voittajia: Ei jaksa laskea
Kilpailuja: 26
Kilpailuvuodet: 1972-1978, 1980, 1990-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: Petrobras
Pituus: 43,09 hm
Kierroksia kilpailussa: 71
Kisapituus: 0,305909 Mm
Voittaja 2009: Mark Webber (RBRR) 1h 32m 23.081s
Aika-ajojen nopein 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Paalupaikka 2009: Rubens Barrichello (BGPM) 1:19.576
Rataennätys: Juan Pablo Montoya (Williams-BMW) 1:11.473 (2004)
Ratakartat:
Wikipedia
Ilmakuva
Sää
http://foreca.fi/Brazil/Sao_Paulo
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Interlagosin rata-alue sijaitsee keskellä Brasilian ja Etelä-Amerikan suurinta kaupunkia, 11,5 miljoonan asukkaan São Pauloa. Metropolialueella on asukkaita yli 22 miljoonaa. Radalta on matkaa ydinkeskustaan 15 kilometrin verran.
Kaoottisesta liikenteestä, rikollisuudesta ja ilmansaasteista kärsivä São Paulon miljoonakaupunki slummialueineen ei ole F1-sirkuksen suosituin pysähdyspaikka, vaikka itse rata onkin suuresti kuljettajien mieleen. Rapistunut rata-alue on nähnyt parhaat päivänsä, mutta formulapomo Bernie Ecclestone on katsonut puutteita sormien läpi – onhan kyseessä tärkeä markkina-alue.
São Paulossa ajettiin kilpaa katuradalla jo vuonna 1936. Interlagosin radan historia alkaa vuodesta 1938, jolloin maa-alue ostettiin alun perin asuntojen rakentamista varten. Kun asuntoprojektit eivät toteutuneet, päädyttiin paikalle rakentamaan kilparata. Radan suunnitteluun haettiin innoketta New Yorkin Roosevelt Raceway -kilparadasta.
Interlagosissa ajettiin formula ykkösten MM-sarjan osakilpailu ensimmäisen kerran vuonna 1973. Tuolloin käytössä oli radan alkuperäinen, pidempi versio, jota monet aikakauden rattimiehet muistelevat kaiholla. Brasilian GP käväisi 1980-luvulla Rio de Janeirossa, mutta vuodesta 1990 on kilpailtu Interlagosin nykyisellä lyhennetyllä radalla.
Rata on nimetty Interlagosissa yhden voiton ottaneen ja nuorena lento-onnettomuudessa menehtyneen brasilialaiskuljettaja José Carlos Pacen mukaan.
Vaikka Interlagosin rata on asfaltoitu monesti uudelleen, kuljettajat valittelevat vuosi toisensa jälkeen radan pomppuisuudesta. Kilpailusta tekee fyysisesti erittäin raskaan myös kuumuus ja lukuisat vasemmalle kääntyvät mutkat. Interlagos on yksi harvoista vastapäivään kierrettävistä MM-sarjan radoista, joten kuljettajien niskalihakset eivät ole tottuneet kestämään rasitusta. Useimmat kuskit pitävät silti radasta, joka tarjoaa kaksi erinomaista ohituspaikkaa pitkän pääsuoran päässä ja Subida do Lago –mutkan jarrutuksessa. Interlagos on hyvin yleisöystävällinen rata, sillä pääsuoraa reunustavista katsomoista näkee lähes koko radan.
Innokas brassiyleisö on saanut riemuita vuosien varrella Emerson Fittipaldin, Pacen, Nelson Piquet’n ja Ayrton Sennan ja viime vuosina Felipe Massan voitoista. Tosin vuonna 2008 yleisö poistui siitä huolimatta radalta pettyneenä, kun Massa hävisi mestaruustaistelun Lewis Hamiltonille niukimmalla mahdollisella erolla huikean jännitysnäytelmän päätteeksi.
Interlagos toimi myös Kimi Räikkösen mestaruusjuhlien näyttämönä 2007. Viime vuonna Jenson Button varmisti mestaruutensa niin ikään Brasiliassa.
Ennakointia:
Rata koostuu taas kahdesta eri osasta: ykkös ja kolmos sektorit ovat pelkkää suoraa, kun taas kakkossektori on RBR:lle sopivaa syheröä. RBR on tod. näk. vähvoilla, mutta kuitenkin pääsuoralla saattaa olla alitehoinen moottori riesana.
Toisaalta taas ei se Alonsonkaan moottori ole parhaimmillaan, kun kerran vain kahteen kertaan käytettyjä moottoreita on jäljellä.
Mutta pelianalyysiin: RBR on taas Sebun kanssa paalulla ja saa ottaa voiton Webberin edestä vaikka Alonso tuleekin kolmantena maaliin. McLareneista ei taida olla enää mihinkään.