Ilmailutoikki

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Varmaan vähän sama määräys, kuin veneessä pelastusliivitkin.

Vai olisko tarkoituksena ollut homman onnistuessaankin koneen rysähtää alas?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Jaa että lentäjälläkin oli laskuvarjo ja kerkesi hyppäämään? :doubtful:
Varmaan normitoimenpide tollaisella koneella. Lentäjä "viihtyy" koneessa muita pidempää, kun muut kerran hyppäävät.
Varmaan ensimmäisenä lähtenyt lailla korealaisen ja italialaisen kipparin.:rolleyes:
Ei ole sama asia ollenkaan, vaikka lentäjä ehkä itsekin myöhemmin syyllistää itseään. (ja vaikka onkin tod.näk. tekninen vika)
Syy miksi lentäjä selvisi ja moni muu ei...vaikka olisi ollut valmiuksia...johtuu tietenkin siitä, että lentäjällä oli oma luukku mistä hypätä. Vähissähän on se aika mitä tuosta ehtii hypätä.
 

Örfil

Guest
Syy miksi lentäjä selvisi ja moni muu ei...vaikka olisi ollut valmiuksia...johtuu tietenkin siitä, että lentäjällä oli oma luukku mistä hypätä. Vähissähän on se aika mitä tuosta ehtii hypätä.
Jeps, ei tuolla ole tosiaankaan aikaa kuten laivassa jäädä patsastelemaan että onko kaikki ulkona. Jos siiinä metelissä (siipi irronnut, tuulet virtaavat vapaasti sisään, moottori huutaa) on jotain voinut huutaa niin muillekin sanomattakin selvää että nyt ulos, koska koneen lentoasento ja kaikki muuttuu radikaalisti. Syöksykierteessä kun on niin siitä lingosta on vaikea päästä, tässä tapauksessa mahdotonta pois.

Voi olla myös mahdollista että koneen siiven repeytyessä se on aiheuttanut sisällä jo suoranaisia vammoja matkustajille. En osaa sanopa, kone on ylätaso joten siipisalot/kiinnitykset ovat siellä ylhäällä, mutta jos siipi on taittunut aluksi kyljestä sisään tms.

Mutta kapun syyttäminen tässä olisi aivan tuulesta temmattu juttu. Siivettömällä koneella ei ole enää mitään ohjattavuutta ja syöksykierteessä ei paljoa liikuta takaosaan tuuppimaan ihmisiä. Lentokyvyttömästä koneesta mennään ulos ja heti, jos siis voidaan. Ainoa kapteenin vastuu tässä vaiheessa voisi olla jonkin tarkistuksen laiminlyönti, ylikuorma, väärä lastaus tms.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Lentokyvyttömästä koneesta mennään ulos ja heti, jos siis voidaan. Ainoa kapteenin vastuu tässä vaiheessa voisi olla jonkin tarkistuksen laiminlyönti, ylikuorma, väärä lastaus tms.
Enpä ole ennen kuullut kapteenin velvollisuutena olevan siivettömässä koneessa tarkastelemaan mahdollisia ylikuormia tai lastauksen oikeellisuutta
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Varmaan ensimmäisenä lähtenyt lailla korealaisen ja italialaisen kipparin.:rolleyes:
Kyseisessä konetyypissä taitaa lentäjällä olla oma pikkuovi, ja hyppääjät hyppäävät yleensä isosta hyppyovesta. Lentäjän varmaan kannattaa poistua omasta ovestaan...

Tässä samantapaisen koneen syöksykierre kera hyppääjien.

 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kaikki pelastuneet ulostautunut pilotin ovesta. Hyppyovea ei ole saatu auki?
 

Örfil

Guest
Tosta Mangelon videosta sai vähän kuvaa kuinka paha tilanne se on kun kone on syöksykierteessä.

Uutisten mukaan kone on siis joutunut syöksykierteeseen ja tehty päätös porukassa hätäpoistumisesta. Hyppyovea ei ole saatu auki sen jälkeen, ainoastaan pilotin etuovi.
Siipi ei ole irronnut ja aiheuttanut kierrettä.

Miksiköhän kone joutuu suorassa lennossa syöksyyn? Arvaus: porukka siirtynyt eteen hyppyä varten => painopiste siirtyy ja kone nokkapainoiseksi, kone sitten tiltannut äkillisesti, nokka painunut nopeasti alas => syöksykierre.

JPP vois kommentoida. Ootko muuten JPP kokenut syöksykierteen esim. lentoharjoituksena?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ilmeisen kokeneesta lentäjästä sekä hyppääjistä on uutisoinnin mukaan porukka koostunut, joten olisi aika erikoista jos omalla toiminnallaan olisivat aiheuttaneet tuon.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kone oli suht uusi, joten tekninen vikakin kuulostaa hieman oudolta. Ulkoinen vaurio tai koneen speksien ylitys on oma oletukseni ohjauksen menetykseen johtaneesta viasta.

Eri asia jos jollain vanhalla katiskalla liikenteessä, silloin voisi todennäköisemmin hajota omia aikojaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä kuvia katsellut konetyypistä, niin ei paljon ole tilaa liikkua koneessa täyteen kuormattuna. Hyppyoveakaan ei uutisten mukaan vielä oltu avattu. Kone on rakennussarjasta koottu ja ulkoisesti aika laatikkomainen, siiven alapinta suora jne, ei kovin huippusuunnittelua. Voisiko olla puutteita lento-oninaisuuksissa erikoistilanteissa ja varsinkin kierteenoikaisukyvyssä? Jämin kierre kyllä näyttää aika erilaiselta kuin tuo toinen syöksykierre video, ei niin puhdas syöksykierre keula syvällä. Itsellä joskus tullut liidokki syöksykierteessä pellolle. Ohjata ei pystynyt, luulin että radioyhteys katkesi, mutta voi olla että oli hallitsematon syöksy jota en osannut tai ei pystynyt oikaisemaan.
 
Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26890
Mitä kuvia katsellut konetyypistä, niin ei paljon ole tilaa liikkua koneessa täyteen kuormattuna. Hyppyoveakaan ei uutisten mukaan vielä oltu avattu. Kone on rakennussarjasta koottu ja ulkoisesti aika laatikkomainen, siiven alapinta suora jne, ei kovin huippusuunnittelua. Voisiko olla puutteita lento-oninaisuuksissa erikoistilanteissa ja varsinkin kierteenoikaisukyvyssä?
Laskuvarjokerhon hemmo kehui, että oli Suomen hienoin hyppykone. Mahtaa olla melkoisia sillipurkkeja ne muut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Laskuvarjokerhon hemmo kehui, että oli Suomen hienoin hyppykone. Mahtaa olla melkoisia sillipurkkeja ne muut.
Ainakin uusin lie oli.

Virossa on ilmavoimillakin hyppykalustona vielä AN-2 koneita. Aika suosittuja taitavat olla muuallakin.


Utin ABC:lla pääsee tutustumaan tuollaiseen myös kuskin paikalta. Lentämään ei valitettavasti pääse. :)
 

Örfil

Guest
Itsellä joskus tullut liidokki syöksykierteessä pellolle. Ohjata ei pystynyt, luulin että radioyhteys katkesi, mutta voi olla että oli hallitsematon syöksy jota en osannut tai ei pystynyt oikaisemaan.
Sama vika täällä. Ekaks menee se ratkaiseva sekunti hukkaan kun ajattee että "radio, perk..." ja sitten huomaa että toimiihan se, ohjata vaan pitäis just toisin kuin tekee. Sitten jo rytisee :(
Ilmailussa kun sattuu, niin virhemarginaalit on aika pieniä. Joka sekunti on tärkeä silloin kun on kiire.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Uutisten mukaan kone on siis joutunut syöksykierteeseen ja tehty päätös porukassa hätäpoistumisesta. Hyppyovea ei ole saatu auki sen jälkeen, ainoastaan pilotin etuovi.
Siipi ei ole irronnut ja aiheuttanut kierrettä.

Miksiköhän kone joutuu suorassa lennossa syöksyyn? Arvaus: porukka siirtynyt eteen hyppyä varten => painopiste siirtyy ja kone nokkapainoiseksi, kone sitten tiltannut äkillisesti, nokka painunut nopeasti alas => syöksykierre.

JPP vois kommentoida. Ootko muuten JPP kokenut syöksykierteen esim. lentoharjoituksena?
Jokusen syöksykierteen oon kokenut. Lennonopettajan tai tarkastuslentäjän aikaansaamia kaikki, tyyliin: "Oikaise tämä." Sehän on sikäli jännä lentotila, että se on sakkauksesta lähtevä liike ja vaikka nokka osoittaa kohti maata ja vauhtia on aika reippaasti, niin silti koneen lentonopeus on mittarin mukaan edelleen alle sakkausnopeuden. Eli jotenkin käänteisloogisesti pitää ensin saada lisää vauhtia ja sitten vasta oikaista syöksy. Hiukan sama juttu perstuntuman suhteen kun autolla ajaa talvella mutkaan kovaa vauhtia renkaat lukossa, niin ei kovin helpolla kevene jarrujalka vaikka tarttis, jos haluaa mutkan selvittää. Lentokoneella syöksykierteessä auttaa se kun/jos tietää mikä on tilanne. Aikoinaan kun ensimmäisiä kertoja lentokoneet syöksykierteeseen menivät niin taisi pilotit vetää maahan asti sauva täysvedolla kun ei ollut tietoa oikeasta oikaisutavasta.

Hiukan veikkaan, että jotain on koneesta hajonnut kun tavan syöksykierre olisi ollut aika helposti oikaistavissa. Ja toisaalta se konekin on oikeastaan enemmän moottoroitu hissi kuin lentokone. Käsittääkseni sellaista vauhtia nousee, että melkein (potkuriturbiini)moottorin vedon varassa nousee ja alas tullaan sitten taas aika suoraan nokka kohti maata eli siivet ovat hiukan kärjistäen enemmänkin lentoon nousua ja laskeutumista varten.

Mitä kuvia katsellut konetyypistä, niin ei paljon ole tilaa liikkua koneessa täyteen kuormattuna. Hyppyoveakaan ei uutisten mukaan vielä oltu avattu. Kone on rakennussarjasta koottu ja ulkoisesti aika laatikkomainen, siiven alapinta suora jne, ei kovin huippusuunnittelua. Voisiko olla puutteita lento-oninaisuuksissa erikoistilanteissa ja varsinkin kierteenoikaisukyvyssä? Jämin kierre kyllä näyttää aika erilaiselta kuin tuo toinen syöksykierre video, ei niin puhdas syöksykierre keula syvällä. Itsellä joskus tullut liidokki syöksykierteessä pellolle. Ohjata ei pystynyt, luulin että radioyhteys katkesi, mutta voi olla että oli hallitsematon syöksy jota en osannut tai ei pystynyt oikaisemaan.
Sama vika täällä. Ekaks menee se ratkaiseva sekunti hukkaan kun ajattee että "radio, perk..." ja sitten huomaa että toimiihan se, ohjata vaan pitäis just toisin kuin tekee. Sitten jo rytisee :(
Ilmailussa kun sattuu, niin virhemarginaalit on aika pieniä. Joka sekunti on tärkeä silloin kun on kiire.
Riittävän kauaksi kun päästää niin helposti tulkitsee koneen asennon just vääräksi ja siinä kuluu sen verran aikaa että salaattia syntyy. Multa meni aikoinaan yks liidokki säpäleiksi kun irtosi toinen siipi kesken hinauksen. Jäi sentään akku, vastaanotin ja servot ehjiksi.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24300
Sijainti
lappeen Ranta
Sen verran vielä syöksykierteestä, että siinä koneessa, jolla itse niissä olin (googlatkaa rf-5 ja kuvahaku, se lentämäni koneyksilö on kolmantena, tunnus OH-392) istuu lentäjä aikalailla painopisteen kohdalla. Eli kierteessä ei ylimääräisiä g-voimia tule oikeastaan ollenkaan. Takaistuimella istuvalle opettajalle sitten vissiin jo hiukan enemmän kun istuu kauempana pyörimiskeskipisteestä. Tuollaisessa hyppykoneessa g-voimat voi kierteessä olla jo melkoisia istumapaikasta riippuen eikä sieltä varmaan ihan helpolla saa itseään ulos väännettyä.

edit. Menenkinpä vaihtamaan avatarini keväiseksi flyboy -versioksi, jota olen aikaisemminkin keväisin käyttänyt ja jossa on meitsi tuon "kakkostuulian" puikoissa odottelemassa, että purjekoneenhinausyhdistelmä lähtisi kiitoradalta ilmaan ja minä perässä samaan paikkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös