Uutisten mukaan kone on siis joutunut syöksykierteeseen ja tehty päätös porukassa hätäpoistumisesta. Hyppyovea ei ole saatu auki sen jälkeen, ainoastaan pilotin etuovi.
Siipi ei ole irronnut ja aiheuttanut kierrettä.
Miksiköhän kone joutuu suorassa lennossa syöksyyn? Arvaus: porukka siirtynyt eteen hyppyä varten => painopiste siirtyy ja kone nokkapainoiseksi, kone sitten tiltannut äkillisesti, nokka painunut nopeasti alas => syöksykierre.
JPP vois kommentoida. Ootko muuten JPP kokenut syöksykierteen esim. lentoharjoituksena?
Jokusen syöksykierteen oon kokenut. Lennonopettajan tai tarkastuslentäjän aikaansaamia kaikki, tyyliin:
"Oikaise tämä." Sehän on sikäli jännä lentotila, että se on sakkauksesta lähtevä liike ja vaikka nokka osoittaa kohti maata ja vauhtia on aika reippaasti, niin silti koneen lentonopeus on mittarin mukaan edelleen alle sakkausnopeuden. Eli jotenkin käänteisloogisesti pitää ensin saada lisää vauhtia ja sitten vasta oikaista syöksy.
Hiukan sama juttu perstuntuman suhteen kun autolla ajaa talvella mutkaan kovaa vauhtia renkaat lukossa, niin ei kovin helpolla kevene jarrujalka vaikka tarttis, jos haluaa mutkan selvittää. Lentokoneella syöksykierteessä auttaa se kun/jos tietää mikä on tilanne. Aikoinaan kun ensimmäisiä kertoja lentokoneet syöksykierteeseen menivät niin taisi pilotit vetää maahan asti sauva täysvedolla kun ei ollut tietoa oikeasta oikaisutavasta.
Hiukan veikkaan, että jotain on koneesta hajonnut kun tavan syöksykierre olisi ollut aika helposti oikaistavissa. Ja toisaalta se konekin on oikeastaan enemmän moottoroitu hissi kuin lentokone. Käsittääkseni sellaista vauhtia nousee, että melkein (potkuriturbiini)moottorin vedon varassa nousee ja alas tullaan sitten taas aika suoraan nokka kohti maata eli siivet ovat hiukan kärjistäen enemmänkin lentoon nousua ja laskeutumista varten.
Mitä kuvia katsellut konetyypistä, niin ei paljon ole tilaa liikkua koneessa täyteen kuormattuna. Hyppyoveakaan ei uutisten mukaan vielä oltu avattu. Kone on rakennussarjasta koottu ja ulkoisesti aika laatikkomainen, siiven alapinta suora jne, ei kovin huippusuunnittelua. Voisiko olla puutteita lento-oninaisuuksissa erikoistilanteissa ja varsinkin kierteenoikaisukyvyssä? Jämin kierre kyllä näyttää aika erilaiselta kuin tuo toinen syöksykierre video, ei niin puhdas syöksykierre keula syvällä. Itsellä joskus tullut liidokki syöksykierteessä pellolle. Ohjata ei pystynyt, luulin että radioyhteys katkesi, mutta voi olla että oli hallitsematon syöksy jota en osannut tai ei pystynyt oikaisemaan.
Sama vika täällä. Ekaks menee se ratkaiseva sekunti hukkaan kun ajattee että "radio, perk..." ja sitten huomaa että toimiihan se, ohjata vaan pitäis just toisin kuin tekee. Sitten jo rytisee
Ilmailussa kun sattuu, niin virhemarginaalit on aika pieniä. Joka sekunti on tärkeä silloin kun on kiire.
Riittävän kauaksi kun päästää niin helposti tulkitsee koneen asennon just vääräksi ja siinä kuluu sen verran aikaa että salaattia syntyy. Multa meni aikoinaan yks liidokki säpäleiksi kun irtosi toinen siipi kesken hinauksen. Jäi sentään akku, vastaanotin ja servot ehjiksi.