Ghost_Glove
Jääkausi
Ainahan valitetaan. Se on paljon helpompaa kuin kehuminen tms......ja valitus sen kun jatkuu.
Onhan sääkin aina huono. Jos ei sada niin on liian kuuma ja häikii, kun sataa niin sais aurinko paistaa enemmän...
Ainahan valitetaan. Se on paljon helpompaa kuin kehuminen tms......ja valitus sen kun jatkuu.
Nimenomaan. On myös hienoa, että renkailla voi ottaa riskiä ja tykittää menemään, mutta sillä voi olla myös hintansa. Eli kuski saa nyt itse päättää mikä on hänelle paras lähestymistapa. Sellaiset renkaat joilla aina tykitetään täysillä playstation-tyyliin eikä tule mitään oleellisia eroja tyylistä riippumatta eivät tuo haastetta, vaan poistavat sitä. Nämä uudet renkaat tuovat myös paremmin esiin eri tallien kyvykkyyden laatia strategioita ja säätää autoa, rengaspaineita jne. Voi toki olla, että Pirelli on mennyt vähän liian pitkällekin tällä tiellä ja on odotettavissa että vähitellen äärimmäiset erot tasoittuvat. Toivottavasti eivät kuitenkaan liiaksi.Mun mielestä se on yksi osa ajotaitoa, että pystyy ajamaan mahdollisimman kovaa ja kuluttamaan renkaita mahdollisimman vähän. On hienoa jos renkaat myös ovat sellaisia, että huono liian kuluttava ajotapa näkyy herkemmin. Toisaalta tämä mahdollistaa myös entistä paremman riskinottomahdollisuuden.
Joskin näkyvyys heikkoa...Sadekelillä taas renkaiden kesto varmasti lisää ohituksia radalla, koska varikolla ei juuri tarvitse renkaiden takia poiketa. Sateella kun ohittaminen on helpompaa.
Tässä on hyvä huomioida se seikka, ettei nopeasti kuluvat renkaat tarkoita sitä, etteikö agressiivisuutta enää tarvittaisi. Tarvitaan sitä, nimittäin aika-ajoissa ja stinttien lopuissa. Juju onkin nyt siinä, että kuljettajan täytyy osata arvioida oma vauhtinsa stintin aikana ja säästää renkaitaan, mutta sitten niitä voi runtata kunnolla ennen varikkostoppia. Tietysti jos ei osaa säästellä renkaitaan niin ottaa pahasti turpaan juuri ennen varikkostoppia koska omat renkaat ovat loppu - mutta juuri niinhän sen pitääkin olla: tyhmyydestä tuleekin kärsiä. Viime vuosina on ottanut kovasti pattiin kun kuskit ovat voineet ajaa ihan sumeena miettimättä juurikaan renkaiden tai auton kestävyyttä, jotka ovat molemmat nousseet liian korkealle tasolle. On parempi, että molemmissa on potentiaalia joka voidaan ottaa käyttöön tilanteen niin vaatiessa, mutta että kuljettajan täytyy tehdä niin harkiten eikä vain aina ja kaikkialla koska rikki ei ajamalla saa.Tiivistettynä: strategian ja renkaiden vaihdon ajoituksen merkitys tulee korostumaan Pirellien myötä. Bridgestonet suosivat kuskeja, jotka ajavat aggressiivisesti ja saavat renkaat lämpenemään nopeasti, mutta Pirellit suosivat kuskeja, jotka ovat taitavia säästämään renkaitaan. Huonosti renkaistaan huolehtivilla kuskeilla tulee olemaan vaikeuksia erityisesti kisan loppukierroksilla.
Jos kierrosajat romahtavat sekuntikaupalla auton kevenemisestä huolimatta, avautuu mahdollisuus useiden sekuntien vauhtieroille. Ohitus on vain ajan kysymys. Takasiipi auki ja suoralla ohi. Myöskin jos enimmäkseen ajetaan renkaita säästellen alle limitin, tällöinkin perässähiihtäjällä pitäisi olla paremmat saumat hyökkäykseen.Renkaiden kulumisella on myös huono puoli.
Pelkään, että ohituksia ei nähdä niin montaa sen takia kun ei uskalleta runtata. Odotetaan mieluummin edellä ajavan varikkostoppia (itse säästellen perässä) jne.
Missä ne Trullin kommentit on?Trullin kommentit ihmetyttää,
2005 oli tilastoidun F1-historian vähäohituksisin vuosi.2005 oli vuosi jolloin renkaiden säästäminen oli arvokasta (ja oliko 2009 alussakin). 2005 oli vielä niin, ettei lukkojarrutusta kärsinyt tehdä ku samoilla rattailla ajettiin kisa alusta loppuun. En tiiä tilastoja, mutta liekkö silloin säästelty ohitusten kustannuksella... (Toki 2005 Japani on hyvässä muistissa)
Huonosti pitävät sadekelin kumit? Minä ennustan tapahtumia, pikemmin kuin tylsyyttä. :alppu:Ovat kuulemma tolkuttoman hitaita, mutta kestivät esim. Webberin autossa 43 kierrosta. Eli Pirelli yrittää näköjään saada sadekisoista tylsiä ja kuivan kelin kisoista yhtä renkaidenvaihtorulettia.
Sadekelillä minun mielestä saakin olla kestävämmät kumit. Monesti kuivuvalla radalla on ollut ongelmana se että on liian märkää slickseille ja intermediatet sulavat alle vaikka mitä tekisi. Tällaisessa tapauksessa renkaiden kuluminen ei ole niinkään kuljettajan ajotaidoista kiinni vaan siitä että kyseisiin olosuhteisiin ei ole sopivaa rengasta.Huonosti pitävät sadekelin kumit? Minä ennustan tapahtumia, pikemmin kuin tylsyyttä. :alppu:
On se osittain, muttei niin paljon. Ajolinjat on sateella erilaiset ja jos sateellakin yrittää ottaa tiukemmat linjat, niin rengas kuluu enämpi.Tällaisessa tapauksessa renkaiden kuluminen ei ole niinkään kuljettajan ajotaidoista kiinni vaan siitä että kyseisiin olosuhteisiin ei ole sopivaa rengasta.
Jeps, Bridgestonessa on ärsyttänyt tuo kun välikelinrengas sulaa alle ja koko pinta kuluu pois. Sadekisat on riittävän jänniä itsessäänkin, ettei tarvis kisaamista sulavilla renkailla pilata. Kuivalla kelillä taas on ollut niin tasaista ja tapahtumaköyhää, että renkaista johtuvien suorituskykyheittelyiden lisääntyminen on vaan plussaa. Bridgestonen kuivankelin renkaat on olleet aika liukkaita kostealla radalla, Micheliinkin verrattuna, toivottavasti Pirelleillä pystyy paremmin ajaa väärässä kelissä, ettei ole sellaista joko-tai ja että kaikkien pakko vaihtaa juuri samalla kierroksella.Sadekelillä minun mielestä saakin olla kestävämmät kumit. Monesti kuivuvalla radalla on ollut ongelmana se että on liian märkää slickseille ja intermediatet sulavat alle vaikka mitä tekisi. Tällaisessa tapauksessa renkaiden kuluminen ei ole niinkään kuljettajan ajotaidoista kiinni vaan siitä että kyseisiin olosuhteisiin ei ole sopivaa rengasta.
Jos olisit lukenut edellisen lauseen huolella niin olisit huomannut että puhuin kuivuvasta radasta enkä sateesta.On se osittain, muttei niin paljon. Ajolinjat on sateella erilaiset ja jos sateellakin yrittää ottaa tiukemmat linjat, niin rengas kuluu enämpi.
Niistäkin ohituksista taisi Kimi tehdä valtaosan Suzukassa... :thumbup:2005 oli tilastoidun F1-historian vähäohituksisin vuosi.