Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Mun mielestä se on yksi osa ajotaitoa, että pystyy ajamaan mahdollisimman kovaa ja kuluttamaan renkaita mahdollisimman vähän. On hienoa jos renkaat myös ovat sellaisia, että huono liian kuluttava ajotapa näkyy herkemmin. Toisaalta tämä mahdollistaa myös entistä paremman riskinottomahdollisuuden.
Nimenomaan. On myös hienoa, että renkailla voi ottaa riskiä ja tykittää menemään, mutta sillä voi olla myös hintansa. Eli kuski saa nyt itse päättää mikä on hänelle paras lähestymistapa. Sellaiset renkaat joilla aina tykitetään täysillä playstation-tyyliin eikä tule mitään oleellisia eroja tyylistä riippumatta eivät tuo haastetta, vaan poistavat sitä. Nämä uudet renkaat tuovat myös paremmin esiin eri tallien kyvykkyyden laatia strategioita ja säätää autoa, rengaspaineita jne. Voi toki olla, että Pirelli on mennyt vähän liian pitkällekin tällä tiellä ja on odotettavissa että vähitellen äärimmäiset erot tasoittuvat. Toivottavasti eivät kuitenkaan liiaksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13768
Sadekelillä taas renkaiden kesto varmasti lisää ohituksia radalla, koska varikolla ei juuri tarvitse renkaiden takia poiketa. Sateella kun ohittaminen on helpompaa.
Joskin näkyvyys heikkoa...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Toisesta ketjusta, ilmeisesti Gascoyne on sanonut seuraavaa renkaista:

Tiivistettynä: strategian ja renkaiden vaihdon ajoituksen merkitys tulee korostumaan Pirellien myötä. Bridgestonet suosivat kuskeja, jotka ajavat aggressiivisesti ja saavat renkaat lämpenemään nopeasti, mutta Pirellit suosivat kuskeja, jotka ovat taitavia säästämään renkaitaan. Huonosti renkaistaan huolehtivilla kuskeilla tulee olemaan vaikeuksia erityisesti kisan loppukierroksilla.
Tässä on hyvä huomioida se seikka, ettei nopeasti kuluvat renkaat tarkoita sitä, etteikö agressiivisuutta enää tarvittaisi. Tarvitaan sitä, nimittäin aika-ajoissa ja stinttien lopuissa. Juju onkin nyt siinä, että kuljettajan täytyy osata arvioida oma vauhtinsa stintin aikana ja säästää renkaitaan, mutta sitten niitä voi runtata kunnolla ennen varikkostoppia. Tietysti jos ei osaa säästellä renkaitaan niin ottaa pahasti turpaan juuri ennen varikkostoppia koska omat renkaat ovat loppu - mutta juuri niinhän sen pitääkin olla: tyhmyydestä tuleekin kärsiä. Viime vuosina on ottanut kovasti pattiin kun kuskit ovat voineet ajaa ihan sumeena miettimättä juurikaan renkaiden tai auton kestävyyttä, jotka ovat molemmat nousseet liian korkealle tasolle. On parempi, että molemmissa on potentiaalia joka voidaan ottaa käyttöön tilanteen niin vaatiessa, mutta että kuljettajan täytyy tehdä niin harkiten eikä vain aina ja kaikkialla koska rikki ei ajamalla saa.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Renkaiden kulumisella on myös huono puoli.

Pelkään, että ohituksia ei nähdä niin montaa sen takia kun ei uskalleta runtata. Odotetaan mieluummin edellä ajavan varikkostoppia (itse säästellen perässä) jne.

2005 oli vuosi jolloin renkaiden säästäminen oli arvokasta (ja oliko 2009 alussakin). 2005 oli vielä niin, ettei lukkojarrutusta kärsinyt tehdä ku samoilla rattailla ajettiin kisa alusta loppuun. En tiiä tilastoja, mutta liekkö silloin säästelty ohitusten kustannuksella... (Toki 2005 Japani on hyvässä muistissa)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Renkaiden kulumisella on myös huono puoli.

Pelkään, että ohituksia ei nähdä niin montaa sen takia kun ei uskalleta runtata. Odotetaan mieluummin edellä ajavan varikkostoppia (itse säästellen perässä) jne.
Jos kierrosajat romahtavat sekuntikaupalla auton kevenemisestä huolimatta, avautuu mahdollisuus useiden sekuntien vauhtieroille. Ohitus on vain ajan kysymys. Takasiipi auki ja suoralla ohi. Myöskin jos enimmäkseen ajetaan renkaita säästellen alle limitin, tällöinkin perässähiihtäjällä pitäisi olla paremmat saumat hyökkäykseen.

Uskoisin että tulevalla kaudella nopeammalla kuskilla on paljon paremmat saumat ohittaa hitaampi kuski kuin ennen, ja sen lisäksi renkaista johtuvat vauhtierot ovat kisassa paljon aiempaa suurempia. Vaikea nähdä miten se vähentäisi ohittamista. Mutta sittenhän sen tietää kun näkee.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kovasti tuntuu osa kuljettajista arvostelevan pirellin kumeja. Itse toivon etteivät mene enää muuttelemaan niitä mihinkään suuntaan. Vai onko enää edes mahdollista? no miksipä ei... Mutta omasta mielestäni ainakii mitä kommentteja on renkaista kuullut ni odotan innolla että kisat alkaisivat jo. Mielestäni on kuljettajan homma pitää renkaistaan huolta eikä kumien valmistajan tehdä niistä liian kestäviä kuten edellinen valmistaja teki. Pidät kumeist hyvää huolta ja saat siitä palkinnon sitten. Toimii !!
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Trullin kommentit ihmetyttää, koska kuljettajat nimenomaisesti ovat toivoneet vahvempaa eturengasta aliohjautumis ongelmien välttämiseksi joita Bridgestonella oli todella monella kuskilla. On ihan luontevaa että pidon parantuminen uudessa renkassa kestää hetken sen takia että

A) renkaanlämmöt nousevat oikealle tasolle
B) uuden renkaan pinta riukkoutuu
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2005 oli vuosi jolloin renkaiden säästäminen oli arvokasta (ja oliko 2009 alussakin). 2005 oli vielä niin, ettei lukkojarrutusta kärsinyt tehdä ku samoilla rattailla ajettiin kisa alusta loppuun. En tiiä tilastoja, mutta liekkö silloin säästelty ohitusten kustannuksella... (Toki 2005 Japani on hyvässä muistissa)
2005 oli tilastoidun F1-historian vähäohituksisin vuosi.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Ovat kuulemma tolkuttoman hitaita, mutta kestivät esim. Webberin autossa 43 kierrosta. Eli Pirelli yrittää näköjään saada sadekisoista tylsiä ja kuivan kelin kisoista yhtä renkaidenvaihtorulettia.
Huonosti pitävät sadekelin kumit? Minä ennustan tapahtumia, pikemmin kuin tylsyyttä. :alppu:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Huonosti pitävät sadekelin kumit? Minä ennustan tapahtumia, pikemmin kuin tylsyyttä. :alppu:
Sadekelillä minun mielestä saakin olla kestävämmät kumit. Monesti kuivuvalla radalla on ollut ongelmana se että on liian märkää slickseille ja intermediatet sulavat alle vaikka mitä tekisi. Tällaisessa tapauksessa renkaiden kuluminen ei ole niinkään kuljettajan ajotaidoista kiinni vaan siitä että kyseisiin olosuhteisiin ei ole sopivaa rengasta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tällaisessa tapauksessa renkaiden kuluminen ei ole niinkään kuljettajan ajotaidoista kiinni vaan siitä että kyseisiin olosuhteisiin ei ole sopivaa rengasta.
On se osittain, muttei niin paljon. Ajolinjat on sateella erilaiset ja jos sateellakin yrittää ottaa tiukemmat linjat, niin rengas kuluu enämpi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sadekelillä minun mielestä saakin olla kestävämmät kumit. Monesti kuivuvalla radalla on ollut ongelmana se että on liian märkää slickseille ja intermediatet sulavat alle vaikka mitä tekisi. Tällaisessa tapauksessa renkaiden kuluminen ei ole niinkään kuljettajan ajotaidoista kiinni vaan siitä että kyseisiin olosuhteisiin ei ole sopivaa rengasta.
Jeps, Bridgestonessa on ärsyttänyt tuo kun välikelinrengas sulaa alle ja koko pinta kuluu pois. Sadekisat on riittävän jänniä itsessäänkin, ettei tarvis kisaamista sulavilla renkailla pilata. Kuivalla kelillä taas on ollut niin tasaista ja tapahtumaköyhää, että renkaista johtuvien suorituskykyheittelyiden lisääntyminen on vaan plussaa. Bridgestonen kuivankelin renkaat on olleet aika liukkaita kostealla radalla, Micheliinkin verrattuna, toivottavasti Pirelleillä pystyy paremmin ajaa väärässä kelissä, ettei ole sellaista joko-tai ja että kaikkien pakko vaihtaa juuri samalla kierroksella.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On se osittain, muttei niin paljon. Ajolinjat on sateella erilaiset ja jos sateellakin yrittää ottaa tiukemmat linjat, niin rengas kuluu enämpi.
Jos olisit lukenut edellisen lauseen huolella niin olisit huomannut että puhuin kuivuvasta radasta enkä sateesta.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Siltä paremmalta kuulostaa, mitä enemmän nämä primadonnat valittaa noista kumeista. Sladien paluu? :D
 
Ylös