Pirelli, virallinen rengastoimittaja

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hämmentävät renkaat keräävät kritiikkiä

Turun Sanomat 2.2 2011 16:29:07

Formula ykkösten rengasmarkkinat keräävät kritiikkiä heti kättelyssä. Pirellin pehmeä kumiseos ei kestä kuin pari kierrosta ja kovempikin kuluu sukkelaan. Kuljettajat ovat yhtä mieltä yhdestä asiasta: renkaat ovat surkeat.

Maailmanmestari Sebastian Vettelkin poistui Valenciasta iltapäivällä, kehui autoaan, mutta valitti renkaita. Mark Webber ajoi loppupäivän uutta RB7:ää.

Pirellin puolelta muistutetaan, että kattojärjestö FIA on toivonutkin renkaiden kestoiän merkittävää lyhentämistä kilpatilanteiden vaikeuttamiseksi ja varikkokäyntien lisäämiseksi.

Muutos viime vuonna kaikilla seoksilla niin kestävistä Bridgestonen renkaista Pirelliin on ainakin kuljettajille suorastaan hämmentävä.

Pirelli on antanut ymmärtää, että nyt Valenciaan tuodut seokset ovat ne, joilla kausi viedään lävitse. Superpehmeää ei ole käytetty, mutta jo pehmeän kesto on niin lyhytaikainen, ettei se jätä epäselvyyttä kaikkein herkimmän kumin käytöksestä.

Kun tätä kestävämpiä kumeja ei saada mistään seoksesta, pallo siirtyy tiimeille ja kuljettajille, joiden on haettava autoon säädöt, millä renkaat säilyttävät ajettavuuden edes kohtuullisen kierrosmäärän ajan.

Kovalaiselle
tahmea alku
Keskiviikkona uutena autona testiradalle tuli Team Lotuksen T128, mutta Heikki Kovalaisen avausta haittasi vika ohjaustehostimessa. Siinä missä Vettel ehti ajaa 43 kierrosta, Kovalainen ehti remontoinnin myötä kerätä vasta kuusi kierrosta.

Ensi tuntuma autoon vakuutti Kovalaisen kuitenkin välittömästi. T128:sta ei voi puhua samana päivänä viime vuoden T127:n kanssa.

Numeropuolella Kovalaisen auto vauhtui ensin TL11:sta T128:ksi. Nyt myös Lotuksen kuljettajien kilpanumerot on vaihdettu. Kovalainen on 20 ja Jarno Trulli 21.

Nopein iltapäivän loppukirin alkaessa on jälleen rutkasti kierroksia ahnehtiva Fernando Alonso Ferrarilla 1.13,307. Vettelin parhaaksi jäi 1.13,614. Mutta tässä vaiheessa kierrosajat ovat sivuseikka, kun kuljettajat ja tiimit vasta keskittyvät ymmärtämään autoaan.

Turun Sanomat, Valencia

HEIKKI KULTA
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Kubican mukaan ainakin heillä takarenkaat kuluvat erittäin nopeasti suhteessa eturenkaisiin. Jos sama on totta yleisemminkin, tulee pitkien vetojen lopuista mielenkiintoista seurattavaa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4361
Kun tallit pyysivät Pirellilta parempia eturenkaita niin toki voihan asian myös noinkin tehdä, valmistetaan huonot takarenkaat. :)
Jos ja kun näillä ajetaan koko kausi, jota todellakin toivon luvassa on todella mielenkiintoisia kisoja.
 

Wit?

******
Liittynyt
17.12.2003
Viestit
2499
Kuskit voisivat yrittää olla kitisemättä edes tämän yhden kerran. Kohta Pirellin on mainettaan varjellakseen pakko ruveta valmistamaan "hyviä" renkaita, jotka varmasti kestävät priimakunnossa koko kisapituuden.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Kuskit voisivat yrittää olla kitisemättä edes tämän yhden kerran. Kohta Pirellin on mainettaan varjellakseen pakko ruveta valmistamaan "hyviä" renkaita, jotka varmasti kestävät priimakunnossa koko kisapituuden.
Ei tullut yllätyksenä, että kitisijöinä on Kubica ja Alonso. Samat tyypithän valitti aikoinaan luistoneston poistamisesta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18434
Pirelli pomo Hembery uutisoi hieman tulevasta ja ynnä muuta.

Lopulliset kumiseokset vasta Barcelonan testiin

Turun Sanomat 3.2 2011 17:19:09

Pirelli Motorsportin urheilujohtaja Paul Hemberyn ei ollut moksiskaan Valencian testivarikolla syntyneestä kritiikistä italialaisrenkaiden nopeasta kulumisesta. Hänen mukaansa kulutus johtuu alhaisista ratalämmöistä vähintään yhtä paljon kuin kumiseoksistakin.

– Kun on kylmää, renkaat eivät pidä. Eikä tämä rata ole rengaspuolelle mitenkään edustava. Lisäksi täytyy muistaa, että kaikki renkaat kuluvat. Ihmiset tuntuvat unohtaneen sen viime päivinä. Nyt on käytetty lähinnä keskikovaa seosta.

– Näin päätöspäivänä keli on kohtuullinen – 23 astetta – ja nyt ajetaan pehmeällä seoksella. Kaikki tiimit tekevät erilaista ohjelmaa, joten on hankala vetää konkreettisia johtopäätelmiä renkaista. Kaikki käyttivät kuluneita renkaita aamulla, kun lämmöt olivat niin alhaalla.

– Mielestäni tämä on hyvä lähtökohta. Jotkut tiimit ovat ajaneet pitkiä vetoja, minkä halusimme nähdä. Ilmoitin keskiviikkona, että haluamme tehdä kaksi muutosta ja eräät tiimit ovat tehneet töitä siihen suuntaan.

– Olemme hyvin lämpöriippuvaisia. Testaamme väärissä lämmöissä. Kestää aikansa saada kokonaiskäsitys, kuinka tiimit käyttävät eri seoksia.

– Joilla kuskeilla hyvin levoton ajotyyli. Pyytävät meiltä selvästi vahvempaa etupään rengasta ja se on heille toimitettu. Jos etupää vahvempi, se muuttaa perän balanssia. Täytyy yrittää tasapainottaa kaikki. Jos keskittyisi yhteen, se saataisiin helpommin balanssiin, mutta kaikissa autoissa on eri luonteet.

Hembery vahvisti, että superpehmeään ja keskikovaan seokseen tulee vielä vähän kehitystä, mutta se ei johdu Valencian testikokemuksista.

– Tämän testin tulos ei ole muuttanut mitään. Se on vain oman testimme vaikutusta Bahrainista ja Abu Dhabista. Niiden perusteella superpehmeä ja keskikova modifioidaan Barcelonan testiin. Sitten ne ovat lopulliset koko kaudeksi.

Tiimillä sata
rengassarjaa


Heti Valenciassa paikalla olisi ollut kaikki neljä seosta.

– Kaikki on paikalla, mutta kukaan ei käytä kovinta seosta. Pari on nyt päätöspäivänä ajanut myös superpehmeillä. Tiimit päättävät, mitä tuomme testiin. Niillä on käytössään sata rengassarjaa talvitesteihin. Ne valitsevat, mitä seosta missäkin käytetään. Kun olemme Barcelonassa, uskon että kovintakin käytetään.

Entä sitten kritiikki huonosta pidosta?

– Meille on sanottu ihan päinvastaista. Tiimien mukaan renkaat lämpeävät nopeasti ja ovat helposti ajettavia, Hembery kuittasi.

Ero seosten välillä on iso nopeusero?

– Se riippuu pitkälti lämmöistä. Sieltä tulee 0,5 - 1 sekunnin ero pehmeän ja keskikovan seoksen välille. Toivomme, että minimissään ero olisi puoli sekuntia, ehkä 0,8. Vertailu tehdään keskimääräisestä kierrosajasta.

Erilaiset säädöt auttoivat Fernando Alonsoa rengastyössä keskiviikkona.

– Myös he oppivat. Emme tiedä, mitä tiimit tekevät autoilleen. Lisäksi jollain on uusi auto, jollain viime vuoden auto. On hyvin aikaista tehdä päätelmiä. Jokainen yrittää vasta ymmärtää, miten vaikuttaa kisataktiikkaan.

– Vanhat autot suunniteltu eri tuotteelle. Jokaisella tiimillä oma työlistansa. Kaikki kommentit, kaikki datat on nähtävä. Ei voi tehdä ratkaisuja vain yhden datan tai kommentin perusteella, jos joku haluaisi muuttaa jotakin. Täytyy olla yleiskäsitys.

Merkinnät julki
vasta Bahrainissa


Hemberyltä kysyttiin myös eri seosten erilaisesta merkinnästä, mikä kertoo katsojille, millä renkaalla ajetaan.

– Ne on täätetty, mutta julkistetaan vasta Bahrainissa.

Tiimit odottavat myös mahdollisuutta ajaa märällä radalla. Pirelli järjesti oman saderenkaan testinsä Abu Dhabissa ja sen perusteella Hembery on hyvin luottavainen, että nekin toimivat.

– Olemme tyytyväisiä, miten saderengas toimi.

Entä mitä Pirellin testikuski Pedro de la Rosa tekee tänä vuonna?

– Ajatamme rinnakkaisohjelmaa. Luultavasti Toyotan kanssa. Tehokkuus säilyy, kun huippunopeus pysyy samana. Kokeilemme ajatuksiamme, miten tuotetta kehitetään, Hembery selvitti.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei tullut yllätyksenä, että kitisijöinä on Kubica ja Alonso. Samat tyypithän valitti aikoinaan luistoneston poistamisesta.
Joskus on helppo ymmärtää, miksi kuljettajat eivät kysyttäessä anna kommentteja.

Sen kummemmin Kubica kuin Alonsokaan ei ole kritisoinut uusia renkaita. Sitä vastoin he ovat toisista kuljettaista poiketen kertoneet fanin kannalta miellyttävän tarkasti, miten uusi rengas toimii ja mitä hankaluuksia sen ominaisuuksista on. Molemmat ovat vahvistaneet, että rengas kuluu nopeasti, mikä on sekä FIA:n että tallien toivoma ominaisuus. Jos on Heikki Kulta ja tahtoo jonkun kärjen testijuttuunsa, sen voi tulkita kitinäksi. Sitä se ei kuitenkaan ole. Kriittisin kommentti tuli Kubicalta, joka sanoi renkaiden kuluneen liian rajusti jopa kahden pysähdyksen taktiikkaa ajatellen, mutta hänkin sanoi tilanteen olevan vahvasti riippuvainen olosuhteista ja toisaalta tallien vasta tekevän työtä sen suhteen, miten renkaat saa kestämään.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1353
Viime vuosia kovempi kuluminen on vain positiivista, kunhan kaikki rengassarjat ovat tasalaatuisia, eikä maanantaikappaleita tule. Tästähän Bridgestonea aina välillä kritisoitiin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Button paljastaa pitävänsä Pirellin renkaista ja uskoo niiden auttavan häntä parempiin tuloksiin. Renkaiden käytös ilmeisesti jotenkin vakaampaa ja vähemmän äkkinäistä, vaikka oliskin liukkaat menettäessään pidon.

New Pirellis suit me - Button
ESPNF1 Staff
February 3, 2011

Jenson Button is confident the new Pirelli tyres will work in his favour this season, especially over one lap in qualifying.

He got his first taste of the tyres at Valencia on Thursday and, while many drivers have complained about excessive degradation, Button appeared upbeat.

He did acknowledge the degradation issue but said the construction of the tyre should play into his hands; most of all in qualifying where he struggled on occasion last year.

"The tyres help me in that area, that's one thing definitely," he said. "We're doing a lot of work on the car still, but we're working on a certain area that I think will really help me and give me confidence in the car. At quite a few grands prix last year I wasn't happy with my qualifying performance but races were very competitive. It's an area I need to work on, but all we can do off the circuit is work on areas that I think are going to help me and one area is with Pirelli. I think we have a tyre that suits me more than the previous tyre we were on, but we'll have to wait and see - I can't be sure yet, but I think that might be the case."

He said the Pirellis gave him more confidence on corner entry, a characteristic that would play to his style of driving.

"I like the feeling of the tyre," he added. "It's got a stable rear on the entry of the corner and it's got a stable rear when you break for low speed corners - that's something that I really do need with the car so I'm happy with that step. There are areas where it is weaker than previous tyres but that is just the way it's built and you have to just change the balance of the car to suit that.

"I think there will be degradation of the soft tyre and you do have to look after the balance. You want to be quick on one lap and you want to be quick on longer runs. There's always a bit of a compromise and it's whether you get that compromise right or not."

He also said simulator work had helped over the winter and McLaren's predictions of how the new tyres would behave had matched his experience on track on Thursday.

"It's been a good year for simulator work, I think we have a good simulator model for this tyre which is very lucky as we've done a lot of simulator work with these tyres and a lot of set-up work. We're had a good winter and I think that id all the set-up work works when we put it onto the car in reality, we'll be in a very good position already in Jerez."

Another problem Button had last year was his seating position. The design process of the car started way before he joined the team in the winter and his taller frame did not suit the cockpit. However, he said the new MP4-26, which will be launched on Friday, had been built with him in mind.

"I feel a lot more at home in the car, I haven't driven it yet, but the position in the car - I'm actually properly in and I feel very comfortable," he said. "I can really feel that the car has been built around me and obviously that was something that wasn't possible last year because I arrived so late at the team. I'm the tallest driver so I'm the limiting factor and I fit in very well and I'm in a much more comfortable position, which is important."
© ESPN EMEA Ltd.
http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport/story/39908.html?CMP=OTC-RSS
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
kyllä harmittaa, että yks tietty renkaidensäästäjä ja kaikkien aikojen nopein ei ole kisoissa mukana.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Aikalailla erityisesti Alain Prostille sopivaa kiekkoa siellä taitaa nyt testeissä olla...
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
"F1-sarjan rengastoimittaja Pirelli on muuttanut superpehmeän ja pehmeän rengasseoksen koostumusta Barcelonan testien alla.

Lehtitietojen mukaan superpehmeä rengas ei olisi kulumisongelmien vuoksi käytössä kauden neljässä ensimmäisessä osakilpailussa.

- Tätä seosta tuskin nähdään kauden 2011 osakilpailuissa, kommentoi Red Bull -tallin hallitseva maailmanmestari Sebastian Vettel sveitsiläisen Blick-sanomalehden mukaan.

Pirellin taholta nopealla aikataululla tehdyt muutokset seokseen vahvistetaan.

- Pirelli tuo muunnellut versiot superpehmeistä ja pehmeistä renkaista Barcelonaan vastauksena tallien antamaan palautteeseen, kommentoi Pirelli."

[MTV3]
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Eilisessä Flying Lapissa Jonathan Neale kertoi, että Jerezissä ei oikeastaan nähty normaalia radan kehitystä, eli ajolinjalle tuli vähemmän kumia mitä odotettiin - ja toisaalta taas marbleja tuli sitäkin enemmän. Jos seokset eivät muutu paljoa, voi olla melko mielenkiintoista nähdä millaista luistelua Melbournessa tai Valenciassa (tai missä vaan harvoin käytettävällä radalla) tulee.
 

I'm Batman

MayorDutch
Liittynyt
24.5.2008
Viestit
309
Sijainti
Suomi
Ei kyllä Batman tykkää yhtään tästä suuntauksesta. Tämä on nyt menossa tämmöseks ''kuka säästää parhaiten renkaita'' F1. Toki varmaan hyviä kisoja saadaan aikaseks tämän avulla, mutta kun raaka nopeus ei enää ookaan kohta tärkeintä vaan se että miten pystyt parhaiten säästelemään renkaitasi niin onhan se vähän persiistä. Ja mikä helvetti siinä on että näitä sääntöjäkin ja kaikkee pitää muunnella joka ikinen vuosi nykyään. Eikös tässä pitänyt säästää eikä tuhlata joka vuosi uusiin asioihin miljoonia ja miljoonia. Yllätyksiä sillä toki saadaan helpommin aikaan kun joka vuosi muutetaan sääntöjä. Ainakin alkukaudeksi. Ei se ohittaminen kuitenkaan mikään hirvittävä ongelma ole että sen takia pitää muuttaa kaikkee joka vuosi tai kilpailujen tylsyys. Pääsääntöisesti hyviä kilpailuja. Ja kyllä siellä radalla ohi pääsee jos vaan haluaa ja uskaltaa. Niinkuin pari kuljettajaa on näyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eilisessä Flying Lapissa Jonathan Neale kertoi, että Jerezissä ei oikeastaan nähty normaalia radan kehitystä, eli ajolinjalle tuli vähemmän kumia mitä odotettiin - ja toisaalta taas marbleja tuli sitäkin enemmän. Jos seokset eivät muutu paljoa, voi olla melko mielenkiintoista nähdä millaista luistelua Melbournessa tai Valenciassa (tai missä vaan harvoin käytettävällä radalla) tulee.
Ei haittais. Ei autojen aina "kuin raiteilla" tartte mennäkään. :thumbup:
Ja itse asiassa osa ongelmaahan on ollut juuri se, että ajolinjalla on kumia ja sen ulkopuolella ei oo pitoa jarrutukseen tai mutkassa linjalla pysymiseen.

Ei kyllä Batman tykkää yhtään tästä suuntauksesta. Tämä on nyt menossa tämmöseks ''kuka säästää parhaiten renkaita'' F1. Toki varmaan hyviä kisoja saadaan aikaseks tämän avulla, mutta kun raaka nopeus ei enää ookaan kohta tärkeintä vaan se että miten pystyt parhaiten säästelemään renkaitasi niin onhan se vähän persiistä.
Näkisin, että tätä se oli jo viime kaudella. Parhaimmillaan säästeltiin bensaa ja renkaita. Eihän sitä kukaan kiellä, että joku talleista tekee 100 litraa pienemmän tankin autoon ja koittaa pärjätä vähemmillä stopeilla. Koittaa saa sitäkin taktiikkaa. :cool:

Eiköhän ne kovaa mene tälläkin kaudella. Mä tykkään, jos stoppeja tulee enemmän kuin se yks. Jos pärjätään yhdellä stopilla, niin se nimenomaan menee renkaiden säästelyks ja sen lisäks taktiikkakin on käytännössä sama kaikilla. Kympinkärjessä kaikilla pehmeet ja sit kovat, kympin ulkopuolelta ehkä toisin päin. Jos stoppeja on kaks, kolme tai jopa enemmän, niin vaihtelua tulee varmasti enemmän.

Toisaalta enempi stoppeja voi alkaa sotkeen taas aika-ajoja, kun on se rengassääntö sielä... Saa nähdä.
 
Ylös