Hämmentävät renkaat keräävät kritiikkiä
Turun Sanomat 2.2 2011 16:29:07
Formula ykkösten rengasmarkkinat keräävät kritiikkiä heti kättelyssä. Pirellin pehmeä kumiseos ei kestä kuin pari kierrosta ja kovempikin kuluu sukkelaan. Kuljettajat ovat yhtä mieltä yhdestä asiasta: renkaat ovat surkeat.
Maailmanmestari Sebastian Vettelkin poistui Valenciasta iltapäivällä, kehui autoaan, mutta valitti renkaita. Mark Webber ajoi loppupäivän uutta RB7:ää.
Pirellin puolelta muistutetaan, että kattojärjestö FIA on toivonutkin renkaiden kestoiän merkittävää lyhentämistä kilpatilanteiden vaikeuttamiseksi ja varikkokäyntien lisäämiseksi.
Muutos viime vuonna kaikilla seoksilla niin kestävistä Bridgestonen renkaista Pirelliin on ainakin kuljettajille suorastaan hämmentävä.
Pirelli on antanut ymmärtää, että nyt Valenciaan tuodut seokset ovat ne, joilla kausi viedään lävitse. Superpehmeää ei ole käytetty, mutta jo pehmeän kesto on niin lyhytaikainen, ettei se jätä epäselvyyttä kaikkein herkimmän kumin käytöksestä.
Kun tätä kestävämpiä kumeja ei saada mistään seoksesta, pallo siirtyy tiimeille ja kuljettajille, joiden on haettava autoon säädöt, millä renkaat säilyttävät ajettavuuden edes kohtuullisen kierrosmäärän ajan.
Kovalaiselle
tahmea alku
Keskiviikkona uutena autona testiradalle tuli Team Lotuksen T128, mutta Heikki Kovalaisen avausta haittasi vika ohjaustehostimessa. Siinä missä Vettel ehti ajaa 43 kierrosta, Kovalainen ehti remontoinnin myötä kerätä vasta kuusi kierrosta.
Ensi tuntuma autoon vakuutti Kovalaisen kuitenkin välittömästi. T128:sta ei voi puhua samana päivänä viime vuoden T127:n kanssa.
Numeropuolella Kovalaisen auto vauhtui ensin TL11:sta T128:ksi. Nyt myös Lotuksen kuljettajien kilpanumerot on vaihdettu. Kovalainen on 20 ja Jarno Trulli 21.
Nopein iltapäivän loppukirin alkaessa on jälleen rutkasti kierroksia ahnehtiva Fernando Alonso Ferrarilla 1.13,307. Vettelin parhaaksi jäi 1.13,614. Mutta tässä vaiheessa kierrosajat ovat sivuseikka, kun kuljettajat ja tiimit vasta keskittyvät ymmärtämään autoaan.
Turun Sanomat, Valencia
HEIKKI KULTA
Turun Sanomat 2.2 2011 16:29:07
Formula ykkösten rengasmarkkinat keräävät kritiikkiä heti kättelyssä. Pirellin pehmeä kumiseos ei kestä kuin pari kierrosta ja kovempikin kuluu sukkelaan. Kuljettajat ovat yhtä mieltä yhdestä asiasta: renkaat ovat surkeat.
Maailmanmestari Sebastian Vettelkin poistui Valenciasta iltapäivällä, kehui autoaan, mutta valitti renkaita. Mark Webber ajoi loppupäivän uutta RB7:ää.
Pirellin puolelta muistutetaan, että kattojärjestö FIA on toivonutkin renkaiden kestoiän merkittävää lyhentämistä kilpatilanteiden vaikeuttamiseksi ja varikkokäyntien lisäämiseksi.
Muutos viime vuonna kaikilla seoksilla niin kestävistä Bridgestonen renkaista Pirelliin on ainakin kuljettajille suorastaan hämmentävä.
Pirelli on antanut ymmärtää, että nyt Valenciaan tuodut seokset ovat ne, joilla kausi viedään lävitse. Superpehmeää ei ole käytetty, mutta jo pehmeän kesto on niin lyhytaikainen, ettei se jätä epäselvyyttä kaikkein herkimmän kumin käytöksestä.
Kun tätä kestävämpiä kumeja ei saada mistään seoksesta, pallo siirtyy tiimeille ja kuljettajille, joiden on haettava autoon säädöt, millä renkaat säilyttävät ajettavuuden edes kohtuullisen kierrosmäärän ajan.
Kovalaiselle
tahmea alku
Keskiviikkona uutena autona testiradalle tuli Team Lotuksen T128, mutta Heikki Kovalaisen avausta haittasi vika ohjaustehostimessa. Siinä missä Vettel ehti ajaa 43 kierrosta, Kovalainen ehti remontoinnin myötä kerätä vasta kuusi kierrosta.
Ensi tuntuma autoon vakuutti Kovalaisen kuitenkin välittömästi. T128:sta ei voi puhua samana päivänä viime vuoden T127:n kanssa.
Numeropuolella Kovalaisen auto vauhtui ensin TL11:sta T128:ksi. Nyt myös Lotuksen kuljettajien kilpanumerot on vaihdettu. Kovalainen on 20 ja Jarno Trulli 21.
Nopein iltapäivän loppukirin alkaessa on jälleen rutkasti kierroksia ahnehtiva Fernando Alonso Ferrarilla 1.13,307. Vettelin parhaaksi jäi 1.13,614. Mutta tässä vaiheessa kierrosajat ovat sivuseikka, kun kuljettajat ja tiimit vasta keskittyvät ymmärtämään autoaan.
Turun Sanomat, Valencia
HEIKKI KULTA