Pirelli, virallinen rengastoimittaja

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Se puuttuisikin kun ratoja alettaisiin kastelemaan...:rolleyes:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Se puuttuisikin kun ratoja alettaisiin kastelemaan...:rolleyes:
Tai lämmittämään, niinkuin suunniteltiin (/suunnitellaan) Bulgarian radalle :D

Eipä siinä mitään, testaamisessa varmasti hyödyllisiä tuollaiset mutta en mielelläni kilpailuissa näkisi.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18369
Musta lippu -blogi:

Pirelli lupaa parempia kisoja
17. tammikuuta 2011

F1:n uusi rengastoimittaja, italialainen Pirelli, lupaa alkavalla kaudella aikaisempia kausia tapahtumarikkaampia kisoja. Se oli hyvä uutinen, sillä tosiasia parista viimeisestä kaudesta oli se, että aikaisempi renkaiden toimittaja, japanilainen Bridgestone, rakensi ”liian kestäviä” renkaita. Kestävien renkaiden takia oli helppo ennakoida mitä milloinkin tuli tapahtumaan ja kurjimmillaan kisat ajettiin läpi yhdellä stopilla, koska poutakelillä oli pakko käyttää kahta eri rengasseosta.

Sekin viritys, että aika-ajon 10 parasta joutuivat aloittamaan kilpailun juuri sillä rengassarjalla millä olivat aika-ajon kolmannessa osiossa ajaneet parhaan aikansa, pyrki vähän lisäämään ennakolta arvaamattomuutta, mutta siinäkin mentiin metsään. Ehkä kahta kisaa lukuun ottamatta, kärkikuljettajat kävivät aina muutamien kierrosten sisällä vaihtamassa renkaansa ja todelliset taktiset erilaisuudet jäivät näkemättä.

Jos Pirellin lupaus pitää paikkansa, niin renkaat eivät tällä kaudella tule kestämään niin hyvin ja pitkään kuin mihin viime kausina totuimme. Pirellin Maurizio Boiocchi arvioi, että poutasään kisoissa tulemme näkemään keskimäärin kaksi varikkopysähdystä kuljettajaa kohti. Pehmeät renkaat ovat todennäköisesti selvästi Bridgestonen pehmeitä renkaita pehmeämmät, joten niiden hyvyys, kasvavan pidon myötä, tulee esiin aika-ajoissa ja kiusaus niiden käyttämiseen aika-ajon kolmannessa osiossa 10 nopeimman taholta on suuri. Ja kun niillä on sitten sääntöjen mukaan aloitettava myös kilpailu, yllätyksille saattaa jäädä aikaisempaa enemmän tilaa. Ainakin se on toivottavaa.

On rengasvalmistajalta rohkea veto tehdä renkaita, jotka ”eivät kestä kovin pitkään”, sillä yleensä sellaiset renkaat saavat kuljettajilta huonoa palautetta. Jos kuitenkin sellaisten renkaiden avulla F1 show paranee, niin siinä tapauksessa on nostettava Pirellille hattua rohkeasta vedosta. Ja sitä paitsi, on 100 % varmaa, että jokainen alkavan kauden F1-kisa tullaan voittamaan Pirellin renkailla.
 

Siggeboi

Banned
Liittynyt
6.9.2006
Viestit
4475
Sijainti
Puskassa
Vähän kyllä epäilen tuota, että renkaista ei tehdä niin kestäviä. Meinaan, että onhan noita sääntöjä vekslattu suuntaan ja toiseen ennenkin. Vaikkakin se on tosi hyvä juttu, että varikkostoppeja tulisi (toivottavasti myös tulee) ensi kaudella enemmän, niin eiköhän joku talli nurise siitäkin, että renkaat eivät kestä. En ihmettelisi, jos vuodelle 2012 halutaan taas sellaiset yhtä kestävät renkaat kuin viime kaudella. :nope:
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Jos varikkokäyntien määrää ja merkitystä lisätään, niin sitten ollaankin taas samassa vaiheessa kuin Schumin valtakaudella. Ohitusten riskejä vältellään ja sen sijaan koetetaan päästä muista ohi varikolla, kun tiedetään sen toisenkin kaverin tulevan vielä sisään. Säädettävä takasiipi ehkä vähän poistaa tätä vaikutusta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos varikkokäyntien määrää ja merkitystä lisätään, niin sitten ollaankin taas samassa vaiheessa kuin Schumin valtakaudella. Ohitusten riskejä vältellään ja sen sijaan koetetaan päästä muista ohi varikolla, kun tiedetään sen toisenkin kaverin tulevan vielä sisään. Säädettävä takasiipi ehkä vähän poistaa tätä vaikutusta.
...jonka vaikutusta taas ohitettavan KERSsi poistaa...siis takasiiven vaikutusta.

Mun puolesta vois vaikka määrätä, että vähintään kaksi stoppia on tehtävä. Siinä sit saisivat pohtia, että miten kumeista saatais ihan kaikki irti tuon kanssa. Eikä niin, että pohditaan, että mitenkähän tällä pehmeellä sais ajettua 95% kisapituudesta...josko oikein säästelis.... :thumbfh:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Aikoinaan tuota kahta pakollista stoppia ehdotettiin kauden 92-93 off-seasonilla, mutta siitä luovuttiin kauden rengastestien takia koska niissä osoitettiin sen ajan uusien renkaiden kuluminen nopeammin suhteessa vanhoihin leveisiin renkaisiin.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
TS:n (ja italialaisten) mukaan joka seos saa oman värinsä.

Ja sitten ottamaan aikaa miten kauan kestää, ennen kuin Mustakiikari sekoittaa värit toisiinsa. "Siellä on punaiset nakit alla, varmaan pehmeät... eikun olikahan ne sittenkin siniset."
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tälle :thumbup: Tosin TS:n jutun mukaan kyse on nimenomaan renkaan sivustan printin painatusväristä, mikä saattanee tarkoittaa, ettei seosta näe jatkossa edestä.
Eipä tuo renkaan sivustan maalaaminenkaan aina kovin hyvin eteenpäin näkynyt. Vaikea on käsittää sitä, miten näinkin yksinkertaista asiaa ei voida lisätä ruutugrafiikoihin. Vähentäisi merkittävästi tarvetta tihrustaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
...jonka vaikutusta taas ohitettavan KERSsi poistaa...siis takasiiven vaikutusta.

Mun puolesta vois vaikka määrätä, että vähintään kaksi stoppia on tehtävä. Siinä sit saisivat pohtia, että miten kumeista saatais ihan kaikki irti tuon kanssa. Eikä niin, että pohditaan, että mitenkähän tällä pehmeellä sais ajettua 95% kisapituudesta...josko oikein säästelis.... :thumbfh:
Tuollaiset säännöt että pakollinen määrä stoppeja, se vasta syvältä on. Jos pysähdytään, niin pysähdyksen pitäisi oikeasti olla mielekäs suorituskyvyn kannalta, eikä mitään show-ajelua varikolle.

Itse poistaisin varikkostoppipakon samantien. Eli ei olis pakko käyttää molempia kumeja. Mutta ehkä jos sais käyttää molempia, mutta kisasta selviäis tarvittaessa jopa ilman stoppia tai ainakin nyt yhdellä stopilla, nähtäisiin myös mielenkiintoisia taktiikoita. Viime kaudella se meni 95% siihen, että kaikki kärkityypit tulee parin kierroksen sisään varikolle, kun se yksi pakollinen stoppi oli tehtävä, ja kovilla renkailla olis ajellut ilman ainuttakaan pysähdystä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eipä tuo renkaan sivustan maalaaminenkaan aina kovin hyvin eteenpäin näkynyt. Vaikea on käsittää sitä, miten näinkin yksinkertaista asiaa ei voida lisätä ruutugrafiikoihin. Vähentäisi merkittävästi tarvetta tihrustaa.
No näinpä. Sama kuin, että miksei ne oo tajunnu seurata grafiikoissa yleensäkään, että mitä renkaita kukin on käyttäny. Tosiharrastaja kyllä seuraa noita itekin ja muistaa ainakin tärkeimmät, mutta kyllä satunnaisten (jos sellasia enää on) katsojien täytyy välillä olla pihalla kisatapahtumista. Niin ala-arvoista on formuloiden ruutugrafiikat/ohjaus. Verrattuna nyt vaikka johonkin MotoGP:hen tms... Vissiin eivät vaan millään voi kopioida toisiltaan taas mitään... :jaska:

Tuollaiset säännöt että pakollinen määrä stoppeja, se vasta syvältä on. Jos pysähdytään, niin pysähdyksen pitäisi oikeasti olla mielekäs suorituskyvyn kannalta, eikä mitään show-ajelua varikolle.

Itse poistaisin varikkostoppipakon samantien. Eli ei olis pakko käyttää molempia kumeja. Mutta ehkä jos sais käyttää molempia, mutta kisasta selviäis tarvittaessa jopa ilman stoppia tai ainakin nyt yhdellä stopilla, nähtäisiin myös mielenkiintoisia taktiikoita. Viime kaudella se meni 95% siihen, että kaikki kärkityypit tulee parin kierroksen sisään varikolle, kun se yksi pakollinen stoppi oli tehtävä, ja kovilla renkailla olis ajellut ilman ainuttakaan pysähdystä.
Eihän se olisikaan vain show:n takia. Jos varikolla olisi pakko käydä vaikka kaksi kertaa, niin kyllä tallit sit etsivät tavat raapia ne kumit niin loppu, että kun varikolle tullaan niin kaikki hyöty niistä on saatu.

Omaan ehdotukseesi en taas itse usko. Vähän sama kuin nykyisen Q3 rengassäännön kanssa. 98%:sti kaikki käyttää kuitenkin samaa taktiikka, kunhan se korkeintaan parin kolmen kisan aikana ehtii osoittautumaan ja vakiintumaan parhaaksi. Ja kun kärkipää ajelisi ilman stopin stoppia, niin siinähän vasta fillareita säästeltäs ja tultas varmasti nätissä jonossa maaliin.

Toivottavasti tulevalla kaudella kumit ei kestä ikuisuutta, niin voidaan nähdä vaikka vähän lipsutteluakin. Sit sillä renkaanvaihdollakin on isompi merkitys. Ottaako riskillä vielä kierros kaks vai tulla jo nyt vaihtaan uutta alle...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
MTV3:n mukaan kyse on nimenomaan tekstin värityksestä.

Punainen (E-Soft), valkoinen (Soft), sininen (Med) ja keltainen (Hard).
Näin siis maikkarin mukaan..
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18369
Espanjan testit turhia Pirellille

Turun Sanomat 25.1 2011 21:50:37

Rengasvalmistaja Pirellin urheilujohtaja Paul Hembery ilmoitti Auto Sprint -lehden haastattelussa yhtiön valinneen käytettävät seosvalikoimat neljään ensimmäiseen kisaan. Tarkemmin ei kahta seosta Bahrainin, Australian, Malesian ja Kiinan kisoihin vielä eritelty.

Hembery totesi, että talvitesteissä näillä neljällä seoksella ajetaan ja varmistetaan niiden toimivuus.

Pirellin päämies valitti, että Valencian, Jerezin ja Barcelonan testijaksot ovat rengasvalmistajan kannalta turhia alhaisten lämpötilojen vuoksi. Lisäksi Valencian ja Jerezin ratojen datat menevät hukkaan, kun niillä ei ajeta GP-kisaa.

Näin vasta päätöstestissä Bahrainissa maaliskuussa alussa päästään kisavaatimuksia vastaaviin oloihin.

Uusi testiauto
tarvitaan pian


Murheena Pirellillä on varmistaa uusi testiauto työnsä päätökseen saattaneen vuoden 2009 Toyotan jälkeen. Ratkaisua haetaan yhdessä talliyhdistys FOTA:n kanssa.

Pirelli on ehdottanut testiauton kierrättämistä seitsemän eri tallin viime vuoden malleista tai sitten kaikkien hyväksymän laboratorioauton käyttöä.

Testikuljettajana Pirellillä jatkaa Pedro de la Rosa, jonka analysointikyky on Hemberyn mukaan paras rengastestejä ajaneista. Myös Virginillä paikkansa menettänyt Lucas di Grassi on tyrkyllä Pirellin testiohjelmaan.
Pirelli pomo Hemberyn mukaan on turha testata Valencian ja Jerezin radoilla sillä datat menevät hukkaan, kun niillä radoilla ei ajeta F1-kisoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Totta tuokin puoli on, mutta toisaalta taas renkaiden testaamisesta kauden ulkopuolisilla radoilla voi olla hyötyäkin. Etenkin kisan simuloinnissa missä olosuhteita eri renkaiden välillä kierrosmääräisesti katsotaan.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikuttaa ihan hyviltä Pirellin renkaat kuljettajien kommenttien mukaan. Renkaat ovat ilmeisesti nopeat yhdellä kierroksella, jonka jälkeen suorituskyky laskee radikaalisti. Toivottavasti ovat onnistuneet valmistamaan renkaat joilla ei voida ajaa puolta kisaa huoletta. Voi olla että pelkästään renkaat tuovat lisää tapahtumia radalle.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18369
Viime sunnuntaina taas kerran Pirelli pomo sanoi ettei suosi Ferraria, taitaa olla kolmas kerta kun tuosta mainitsee

Pirelli ei suosi Ferraria

31.1.2011 Plaza.fi

Formula ykkösten rengastaja on vaihtunut, kun italialainen Pirelli on perinyt japanilaisen Bridgestonen paikan sarjan monopolirengastajana. Ilkeimmissä huhuissa Pirellin on spekuloitu suosivan Ferraria kansallisuutensa takia. Pirellin pääjohtaja Marco Tronchetti tyrmää moiset väitteet naurettaviksi.

- Olemme yritys, emmekä kansallislippu, jyrähti Tronchetti Diario AS-lehden haastattelussa.

Toistaiseksi Pirelli on saanut Tronchettin mukaan positiivista palautetta kuljettajilta. Tosin tarkempaa palautetta on luvassa vasta myöhemmin tällä viikolla, kun ensimmäisiä talvitestejä on ajettu.

Edellisen kerran Pirelli rengasti Formula ykkösissä 1991. Tuolloin kyse ei ollut monopoliasemasta, vaan Goodyear oli lajissa mukana kilpailevana valmistajana. Rengaskilpailussa Pirelli jäi selkeästi Goodyearin jalkoihin.

Pirellillä hieman miehet vaihtuivat.

F1:n lehdistöpäällikkö Pirellin leipiin

Turun Sanomat 2.2 2011

Kansainvälisen autoliiton FIA:n lehdistöpäällikkönä F1-urheilussa toiminut Alexandra Schieren on siirtynyt uuden rengastoimittaja Pirellin leipiin. Hän toimii jatkossa italialaismerkin lehdistötöissä Grand Prix -kisoissa.

Norman Howell on nimetty FIA:n kommunikaatiojohtajaksi, joka toimii suoraan puheenjohtaja Jean Todtin alaisuudessa.

F1-kisojen lehdistöpäälliköksi tulee Matteo Bonciani, jonka Todt toi mukanaan Ferrarilta FIA:n leiriin. Hayley Gallagher jatkaa rallipuolen mediadelegaattina.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaikuttaa ihan hyviltä Pirellin renkaat kuljettajien kommenttien mukaan. Renkaat ovat ilmeisesti nopeat yhdellä kierroksella, jonka jälkeen suorituskyky laskee radikaalisti. Toivottavasti ovat onnistuneet valmistamaan renkaat joilla ei voida ajaa puolta kisaa huoletta. Voi olla että pelkästään renkaat tuovat lisää tapahtumia radalle.
Saa nähdä miten sit käy kun radalla on kumia kahdelta päivältä ja lämpötilat paljon suuremmat kuin nyt...
Testien yksi hyvä kierros voi olla sitten kymmenen tai jotain... Mutta toivotaan, että ei ihan yhdellä renkaalla menis koko kisaa.

Turun Sanomat 2.2 2011 21:44:05

Robert Kubica naurahti, että tällä rengaskulutuksella kisoissa voi tarvita 5-6 pysähdystä. Hän tosin muistutti, että Pirellin kanssa on ajettu nyt kaksi ääripään testiä.

Abu Dhabissa olot kisaviikonlopun ja nuorten testin jälkeen olivat ihanteelliset, kun Valenciassa ajetaan ns. vihreällä radalla kuuden asteen aamulämmöissä.

– Todellinen rengaskulutus nähdään vasta Bahrainin testissä, Kubica muistutti.
 
Ylös