Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Pirelli aikoo tulevalla kaudella parantaa "hieman" tilastojaan:

Koodi:
200 Grands Prix
147 drivers
30 constructors
15 engine builders
43 wins
46 pole positions
50 fastests laps
238.50 points
1.19 pts / GP
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Pirelli-logo vois olla erivärine eri renkais?
Minusta tuo keltainen pirelli merkki on mahtava kun vuosikausia on nyt taas ollut valkoinen. Tosiaan sitä olen aina ihmetellyt että mikä siinä on niin vaikeaa laittaa se toinen seos eri värisellä logolla. Esim. Bridgestonessa olis voinu olla toinen valkonen ja toinen punanen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Viimeksi muokattu:

Tpo-1

Shireh
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
52
Miksiköhän vasen eturengas on ikäänkuin väärin päin. V-kuvion sijaan kuviointi on "ylösalaisin". Luulisi, että renkaiden pitäisi olla symmetrisesti toistensa peilikuvat.
Juu, samaa katselin. Kyllä se näyttäisi olevan väärinpäin ja varsinkin ko takarenkaita vilkaisee. :)
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15005
Kaava näyttäisi olevan samanlainen kuin aikanaan kaudella 92-93 off-seasonilla kun testattiin uusia kapeampia renkaita edellisiin. Uudet renkaat menettivät pitonsa nopeasti, mutta niillä kykeni ajamaan noin 10 kierrosta ennen kuin niiden pito alkoi radikaalisti heiketä toisin kuin vanhoilla leveillä renkailla. Kierrosajat vaihtelivat 0,5-2 sekunnin välillä aluksi selvästi huonommin kuin leveällä renkaalla. Samanlaista ilmiötä on havaittavissa näiden Bridgestonen ja Pirellin renkaiden välillä. Erot ovat kuitenkin lähempänä 0,5 sekuntia kuin mitään 2 sekuntia. Vanhoista renkaista todettiin myös aikanaan, että siinä missä ne kestivät yhden pysähdyksenkin niin kauden 93 off-seasonilla kun renkaita heikennettiin niin testeissä todettiin, että renkaat harvoin kestivät kisamittaa yhdellä pysähdyksellä tai ilman stoppia. Useimmiten vaadittiin 2-3 pysähdystä. Kilpailukaudella asia oli sitten toisin.

Rengasseoksista siirryttäessä kolmeen seokseen niin A-renkaat heikkenivät noin kolmanneksella entiseen ja C-renkaat vahvistuivat. B-seokset joko vahvistuivat tai heikkenivät radasta riippuen. Tällä kaudella saattaa samanlainen ilmiö olla havaittavissa sillä erolla, että rengasvalmistajan insinöörit saattavat loppupelissä ennen pitkää tietää, että miten kauan renkaat kestävät. Kauden 93 toistuessa samalla tavalla tämä tietää hieman enemmän lisäjännitystä, mutta renkaiden kestävyys kierrosmääräisesti tulee pysyttelemään vain hieman tätä kautta alempana joten saa nähdä lisääntyykö jännitys. Eri asia on jos hakemalla haetaan ja tehdään kunnolla heikompia renkaita tiimeille jolloin tulokset ovat erilaiset.

Haettiin sitä kaudeksi 93:kin, mutta tuolloin lopulta rengasseoksista tiesi useimmilla radoilla taktiikat siten, että mitä tiimit aikoivat käyttää lopulta. Tosin ainoa jännitys oli se, että seokset olivat vapaita ja lisäksi se seikka että kyseisellä kaudella A-seoksella maaliin asti ajaminen ilman pysähdystä oli huomattavasti riskialttiimpaa kuin kaudella 92 puhumattakaan kaudesta 91 jolloin A-renkaat olivat niin vahvoja että niillä ajettiin enimmäkseen maaliin asti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18434
Pirelliä pyydetty parantamaan GP-kisojen näyttävyyttä

Turun Sanomat 21.11 2010 21:40:34

Pirellin moottoripuolen päämies Paul Hembery kiitteli sitä vastaanottoa, jonka kilpatallit antoivat niin ennen kuin jälkeenkin ensimmäisen Abu Dhabin yhteistestin.

– Jotkut tallit ovat olleet hyvin innostuneita. koska uusi rengastoimittaja voi sekoittaa koko korttipakan. Jokainen tiimi pyrkii löytämään mahdollisimman nopeasti yhteisen säveleen, koska saa siitä etua ensi vuoden autosuunnitteluun.

Hembery vertaa muutoksessa olevan samaa kuin tähän vuoteen lähdettäessä, kun eturengas kapeni kymmenen senttiä.

Pirellin käyttäjät eivät vielä päässeet alle 1.40 -rajan Yas Marinan radalla, joten Bridgestonen tasolla ei uusi yrittäjä luonnollisestikaan vielä ole.

– On turha tehdä älyttömiä vertailuja tässä vaiheessa, Hembery korosti.

– Haluamme vaan tutustua talleihin ja haluamme, että tallit tutustuvat meihin ja tuotteeseemme.

Pirellin johtaja paljastaa, että tehdasta on pyydetty Bridgestonen tämän vuoden linjasta poiketen tekemään huomattavasti toistensa käyttäytymisestä eroavat kumiseokset kisoihin. Viime sunnuntaina superpehmeä rengas oli niin kestävä, että sillä olisi pystynyt ajamaan koko kuuman kisan lävitse.

– Meitä on pyydetty valmistamaan renkaita, joilla kisojen näyttävyys paranee. Mutta jos tiimit tai kuljettajat kritisoivat meitä siitä, voimme kyllä tuoda seuraavaan kisaan sitten erittäin kestäviä renkaita, Hembery evästi.

Testeissä paikalla oli Pirellin testikuski Pedro de la Rosa, joka käytti tilaisuuden hyväkseen hakien tallien ja kuljettajien vaikutelmia, mitä renkaalta vaaditaan.

– Jatkamme tästä Bahrainiin, missä de la Rosa jatkaa töitä Toyotan autolla. Kokeilemme erityisesti superpehmeän kumin ominaisuuksia, britti-insinööri selvitti.
Aika näyttää miten Pirellejen kanssa käy.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3843
Aika näyttää miten Pirellejen kanssa käy.
Toivottavasti tulee kovaa menoa ja jänniä tilanteita.
Vähän niinkuin useimmiten Kanadassa.

Kattelin justiinsa sen privan muute, enkä osaa vastata kysymykseen :( :thumbfh:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Kuvissa näkyvä kuoriminen johtuu siitä, että säädöt autossa ja renkaan lämmöt&paineet eivät ole kohillaan kyseisellä radalla. Kaikki tallit löytävät optimin kyllä, jos rengasseos pysyy kauden samana.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Ilmeisestikin Abu Dhabissa ajettiin keskikovalla ja pehmeällä renkaalla. Superpehmeät ja kovat ovat vielä ajamatta jo olemassaolevien tallien autoilla.

Olettaisin, että Valencian testi on sellainen, missä ainakin tulee superpehmeitä käytettyä. Barcelonan testeissä ajetaan varmasti kovilla. Jerezin ja Sakhirin testeistä en osaa sanoa, sillä siellä uskoisin optimaalisten renkaiden olevan juuri ne keskimmäiset vaihtoehdot.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ilmeisestikin Abu Dhabissa ajettiin keskikovalla ja pehmeällä renkaalla. Superpehmeät ja kovat ovat vielä ajamatta jo olemassaolevien tallien autoilla.
Alunperin uutisoitiin, että Pirelli toimittaisi vain kolmea seosta. Ne voi tietysti nimetä haluamallaan tavalla, mutta ainakin näyttäisi netistä löytyvän lähteitä, joiden mukaan juuri supersoft jäisi pois. Toisaalta tuossa ylempänä Pirellin mies juuri kertoo supersofteja testattavan Bahrainissa. Että tiedä sitten.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9309
Sellaisen käsityksen sain, että Paul Ricardissa olisi ainakin käyty testaamassa superpehmeitä de la Rosan toimesta. Jollain niistä syheröistä rataversioista. Samalla radalla ajettiin myös saderengastestejä keinokastellulla radalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88437

"They have a very different combination," he said when asked by AUTOSPORT if the Pirellis seemed more suited to his style.

"Whether [or not] you can say the front tyre is now stronger and that's going to suit my style, what is very important is how next year's car is going to suit these tyres. That's very important.

"But for the first step, from what we have seen here, I feel positive about the tyres."
Schmuacherin mukaan Pirellin eturenkaat on vahvemmat, ja hän pitää siitä. Aika vahvan ajan veti niillä. Rosberg väitti niitä jo aiemmin heikommiksi (ja oli hidas), ja Vettel vahvemmiksi.

Toisaalta kyllä tällaiset kommentit, että toivotaan olosuhteiden tulevan suotuisemmiksi, ennakoivat lopun alkua. Kovan kuskin pitäis olla vahva ja sopeutumiskykyinen kaikenlaisiin olosuhteisiin. Voihan se olla että Schumacher vähän hyötyy muutoksesta, mutta eipä hän ole nuoremmaksi tulossa, että tuskinpa silti kykeneen Rosbergia lopulta nöyryyttämään.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Schmuacherin mukaan Pirellin eturenkaat on vahvemmat, ja hän pitää siitä. Aika vahvan ajan veti niillä. Rosberg väitti niitä jo aiemmin heikommiksi (ja oli hidas), ja Vettel vahvemmiksi.
Heikki Kulta tietää kertoa, että Schumin aika tuli oikaisten, paras aika riitti sitten vain 7. sijaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Pirellin rengastestit ovat jatkuneet kaikessa hiljaisuudessa. Eilen Romain Grosjean ajoi testiä Bahrainissa ja aikaisemmin ranskalainen on kiertänyt rataa samassa tarkoituksessa Monzassa. Autona oli tuttuun tapaan vuoden 2009 Toyota.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hiljattain julkaistuissa säännöissä ei muuten ole mitään muutosta seoksien suhteen. Eli kisoihin toimitetaan jatkossakin kahta kuivan ja kahta märän kelin rengasta. Jossain esiintyneet puheet intermediaten "paluusta" tai toiveet monsuunirenkaiden paluusta voidaan siis ilmeisesti unohtaa. Eiköhän ne saderenkaat tule olemaan aika lailla sitä samaa mitä Bridgestonellakin. Säännöissä saderenkaat on nimetty "intermediate tyre" ja "wet-weather tyre".

Pehmeiden gummien seosten kokonaismäärään säännöt eivät puutu, joten se kysymys ei säännöistä ratkennut.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18434
Pirelli-pomo: Edistymme hienosti

F1-kauden 2011 rengastoimittajan Pirellin urheilujohtaja Paul Hembery oli erittäin tyytyväinen sunnuntaina Bahrainissa tämän vuoden osalta päättyneiden rengastestien tuloksiin.

Pirelli urakoi Sakhirin radalla Bahrainissa lähes 3000 testikilometriä kuljettajiensa Pedro de la Rosan ja Romain Grosjeanin johdolla.

Kaikkiaan italialaisvalmistajalle on elokuussa Italian Mugellossa alkaneiden yksityistestien aikana kertynyt kilometrejä jo yli 10 000.

- Ajatimme kahta kuljettajaa, jotta pystyimme tekemään siten vertailuja kahdesta erilaisesta palautteesta. Saimme kuulla kummaltakin samoja positiivisia kommentteja, mikä vain alleviivaa edistymistämme. Työtä riittää yhä, mutta voimme suunnata kohti kautta 2011 luottavaisina, kertoi Hembery Autosportin mukaan.(MTV3)
Pirelli jatkaa testaamista 9.-10. tammikuuta Bahrainissa ja Abu Dhabissa 15.-18. tammikuuta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pirelli tähtää kahteen stoppiin

Pirelli pyrkii tekemään renkaista sen verran nopeasti kuluvia, että tallien olisi käytävä renkaidenvaihdossa aikaisempaa useammin. Par'aikaa se testaa Yas Marinassa kastellulla radalla. Uusia rengasseoksia saatetaan tulevalla kaudella testata myös perjantain ensimmäisissä vapaissa.

Autosport



Videota rengastesteistä YouTubessa
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ongelma voi tulla siinä, että talvitesteissä radat ovat likaisia ja "hämäävät" renkaiden kestävyyttä.

Eiks 2010 vuoden alussakin puhuttu siitä, miten muutos tulee olemaan ratikaali kun rengas on loppu jne.. No aluksi siltä vaikutti, mutta kun poijjat pääsi ajamaan rataa oikein kunnolla ja tartuttamaan kumia asfalttiin niin johan meinas koko kisa mennä samoilla kumeilla.

Eli kaippa ne hiffaa sen, että likaisella radalla luisua tuppaa tulemaan ja kuluminen kenties tavanomaista kisaa suurempaa. Eli talvitesteissä enintään 10 kierrosta ja niillä kauteen niin hyvä tulee..

Mitä muut tuumii tästä?

Edit: Videossa tosiaan näytti olevan sama kuviointi saderenkaalle kuin GP2:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
GPUpdaten puolella oli vielä mielenkiintoinen lainaus:

“This is a unique opportunity to witness a Formula One test car on track at night in the wet and on hot tarmac, in an entirely floodlit setting," said Pirelli motorsport director Paul Hembrey. "We decided to do it this way because we want to challenge our rain tyres with the most difficult and demanding of all situations. And who knows, perhaps it could be a good idea for a future grand prix? "

Joko parin vuoden päästä keinokastellaan Valencioita ja Abu Dhabeja jännittävämmän kisan saamiseksi? :alppu:

No, ehkä tuo on vain heitto ja menee samaan kasaan Böönin ohitusreittien ja muitten kanssa.
 
Ylös