Pirelli, virallinen rengastoimittaja

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Abu Dhabiin ottaisin keinokastelun ilomielin vastaan, muille radoille ei mielellään. Paras vaihtoehto olisi tietysti heivata koko rata pois kalenterista, mutta sitähän ei tule tapahtumaan, joten toiveet on ladatta sprinklereihin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Abu Dhabiin ottaisin keinokastelun ilomielin vastaan, muille radoille ei mielellään. Paras vaihtoehto olisi tietysti heivata koko rata pois kalenterista, mutta sitähän ei tule tapahtumaan, joten toiveet on ladatta sprinklereihin.
Monacon rännin voisi puolestaan jäädyttää niin saatettaisiin nähdä ohituksiakin. Pirelliltä luulisi tuo nastarenkaidenkin tekeminen onnistuvan. Entäpäs mitenkäs olisi astetta luomumpi Bahrainin kisa (maikkarin muinaisen aprillipilan tyyliin) hiekalla. :rolleyes:
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/03/1285188

Hamilton harmittelee: Renkaat tuskaisen hitaat

McLaren-kuski Lewis Hamilton lyttää alkavalla kaudella formulatallit rengastavan Pirellin kumit toivottoman hitaiksi.

Hamiltonin mukaan Pirelli on tehnyt kaikkien tallien autoista selvästi aiempaa hitaampia.

- Autot ovat kisamatkoja ajettaessa hitaampia. Viime vuonna meidän täytyi saada renkaat kestämään raskailla polttoainekuormilla, mutta nyt vauhti on vieläkin hitaampi. Olin suorastaan tuskaisen hidas. Rehellisesti sanottuna tämä ei ole enää jännittävää, kritisoi Hamilton The Guardianille.

Pirellin renkaiden nopea kuluminen pakottaa tallit myös ajattelemaan kisastrategiansa uusiksi.

- Vuosien mittaan ajotyyliä on muutettava ja sopeutettava, mutta samalla on pidettävä kiinni nopeudesta ja hyökkäävyydestä. Nyt suurin haaste on pitää huolta renkaista, sanoi Hamilton.

(MTV3)
Neitimäistä kitinää. Oliko F1 vähemmän jännittävää 10 tai 20 vuotta sitten kun autot olivat hitaampia? Kyllähän sä Hämis voit edelleen hyökätä ihan niin paljon kuin haluat, ei kukaan sitä kiellä tai estä (ellei oma talli sitten), sillä vaan on nyt hintansa, kuten kuuluu ollakin. Ei vauhtia pidäkään saada ilmaiseksi. On se kumma kun aivottoman rälläyksen sijaan nyt pitäisi käyttää päätäkin, eikä se näille neideille kelpaa. Ei taida sitä päätä löytyä... No, rällätkää sitten ja antakaa fiksumpien kuskien korjata voitot kotiin. Näin sen olisi aina pitänytkin olla. Viime vuosien Playstation-meininki oli se mikä oli keinotekoista ja sai sellaisetkin kuljettajat näyttämään hyviltä joilla on todellisuudessa merkittäviä puutteita kuljettajina.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18432
Martin Whitmarshin mietteitä...

- Kukaan ei puhu uusien renkaiden hyvästä pidosta. Kuljettajien pitäisi olla näkemyksissään varovaisempia. On helppoa astua autoon ja valittaa, mutta haluamme lisää varikkokäyntejä ja haluamme kuljettajia, jotka joutuvat taistelemaan renkaiden kulumista vastaan. Se parantaa showta, kommentoi Whitmarsh F1today.nl -sivuston mukaan.
Whitmarshin mukaan rengasvalmistaja tekee työtä, josta ei saa kiitosta. Myös Bridgestone sai osakseen jatkuvasti kritiikkiä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Hamiltonin itkuskelu vaikuttaa siltä, että tiedetään ettei pärjätä ja puretaan pahaa oloa lehdistön kautta. Voi olla Buttoninkin kanssa yllättävän tiukkaa, kun Painike on kuitenkin loistava rengaiden säästämisessä.

Whitmarshilta täyttä asiaa. Tätä me ollaan odotettu ja silti kaikki vaan kitisee ja kitisee. Tietysti toivotaan ettei ihan lotoksi mene, mutta 2-3 varikkokäyntiä per kilpailu = loistavaa. :thumbup:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Vaikuttaa todella hyvältä uudet renkaat. Ei ole Massalta ja Buttonilta kuulunut kitinää. Sen sijaan Alonso ja Hamilton ovat kritisoineet kulumista. Voi tasoittaa huomattavasti näiden taisteluparien voimasuhteita. Sen sijaan uskon että Webber kärsi Vetteliin nähden. Saa nähdä miten kuluvat renkaat vaikuttavat Schmacher - Rosberg kaksikkoon. Voi olla että renkaat sopivat paremmin Heidfeldille kuin Kubicalle ja että Renaultin kannalta Heidi voi olla se nopeampi kuski.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Vaikuttaa todella hyvältä uudet renkaat. Ei ole Massalta ja Buttonilta kuulunut kitinää. Sen sijaan Alonso ja Hamilton ovat kritisoineet kulumista. Voi tasoittaa huomattavasti näiden taisteluparien voimasuhteita. Sen sijaan uskon että Webber kärsi Vetteliin nähden. Saa nähdä miten kuluvat renkaat vaikuttavat Schmacher - Rosberg kaksikkoon. Voi olla että renkaat sopivat paremmin Heidfeldille kuin Kubicalle ja että Renaultin kannalta Heidi voi olla se nopeampi kuski.
Tätä emme tule ikinä tietämään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15004
Mielenkiintoisalta vaikuttaa kieltämättä.:ahem:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikäli renkaiden kestäminen on kauden alussa ainakin samaa luokkaa kuin ne ovat testeissä olleet, niin luultavasti ykkösissä tullaan näkemään samanlaisia kilpailuja kuin esimerkiksi Champ Carissa kaudella 2006, jolloin Bridgestone toi muutamiin kilpailuihin täysin erilaisia renkaita tai kuten eilisessä Floridan Grand-Am-kisassa, jossa renkaat yleisesti kestivät 30 kierroksen stinttejä, mutta sen jälkeen ne olivat aivan loppu.

Tapahtumaa on aina tullut, kun renkaat kuluvat eri autoissa epätasaisesti. Eilen kolmituntisen Grand-Am-kisan viimeinen puolituntinen oli juuri renkaiden ansiosta jännittävää viihdettä, kun Angelelli yritti kärjessä pitää vanhemmilla renkaillaan tuoreemmat kumit omanneen Scott Pruettin takanaan. Niin kauan kuin niissä oli vielä vähänkin pitoa se onnistui, mutta sitten pari kierrosta ennen maalia ne loppuivat kokonaan ja Pruett meni väkisin ohi kun Angelelli luisteli jopa ovaalimutkissa.

Toivottavasti Pirellit kuitenkin kuluvat yhtä johdonmukaisesti, ettei touhusta tule täydellistä lottoa, koska sitä eivät katsojat ymmärrä eikä tallit kauaa siedä. F1-kuskit nyt eivät yleisesti näytä kestävän mitään, mikä tekee heidän työstään vaikeampaa, joten heidän mielipiteensä tässä asiassa ei kyllä yllätä lainkaan. Bridgestone ei halunnut ottaa sitä riskiä, että Hamilton tai Alonso olisivat äänekkäästi kritisoineet heidän tuotteitaan. Al Spyer sentään luotti Amerikassa kuljettajiinsa ja siihen, että he ymmärsivät ottaa vaihtoehtorengastuksen kilpailun kannalta positiivisena lisäelementtinä, eivätkä välittömästi olisi olleet työntämässä Bridgestonea bussin alle. Sikäli siis hienoa, että Pirelli on uskaltanut ottaa mallia Amerikan Bridgestonesta ja panostaa myös show'hun.

Saa tosin nähdä kuinka kauan Pirelli voi sietää näiden muutamien primadonnien kitinää ja onko se ehkä kuitenkin jollakin tasolla perusteltua? Bridgestonen kohdalla kun renkaan kuluminen Champ Car - ja IRL-sarjoissa oli kuitenkin tarkkaan laskelmoitua, niin F1:n talvitesteistä on kuulunut sellaisiakin huolestuttavia puheita, ettei Pirellien kohdalla voitaisi enää puhua renkaiden kulumisesta, vaan niiden täydellisestä tuhoutumisesta pitkissä vedoissa. Mutkiin muodostuneen marbelsien lisäksi on ehditty puhumaan jo super-marbelsista, jota muodostuu suorille ja on suuria ja painavia kumimöhkäleitä pienen silpun sijaan. Pitpassissa oli tästä mössöstä hyvä kuva. :dunno:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2011/03/1285188



Neitimäistä kitinää. Oliko F1 vähemmän jännittävää 10 tai 20 vuotta sitten kun autot olivat hitaampia? Kyllähän sä Hämis voit edelleen hyökätä ihan niin paljon kuin haluat, ei kukaan sitä kiellä tai estä (ellei oma talli sitten), sillä vaan on nyt hintansa, kuten kuuluu ollakin. Ei vauhtia pidäkään saada ilmaiseksi. On se kumma kun aivottoman rälläyksen sijaan nyt pitäisi käyttää päätäkin, eikä se näille neideille kelpaa. Ei taida sitä päätä löytyä... No, rällätkää sitten ja antakaa fiksumpien kuskien korjata voitot kotiin. Näin sen olisi aina pitänytkin olla. Viime vuosien Playstation-meininki oli se mikä oli keinotekoista ja sai sellaisetkin kuljettajat näyttämään hyviltä joilla on todellisuudessa merkittäviä puutteita kuljettajina.
Voi tuo Hämiksen kommentti olla tottakin, ja siis negatiivisessa mielessä.

Meinaan tätä team radiota: "Lewis, no overtaking, no overtaking. You must save your tyres, save your tyres.."

Parantaa showta? paskat...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivottavasti Pirellit kuitenkin kuluvat yhtä johdonmukaisesti, ettei touhusta tule täydellistä lottoa, koska sitä eivät katsojat ymmärrä eikä tallit kauaa siedä.
Testien perusteella autot hidastuvat varsin tasaisesti joka kierroksella, joten johdonmukaiselta näyttää. Tosin totaalisesta loppumisesta ei pysty menemään sanomaan mitään, koska ei voi tietää löysäsikö kuski muuten vain koska oli tulossa sisään.
James Allen tulkitsee testiajoissa dramaattisen pudotuksen juuri ennen sisääntuloa renkaista johtuvaksi, mutta en olisi yhtä varma. Pitäisi varmaan lueskella, mitä kuskit ovat kertoilleet renkaiden käytöksestä.

Jos renkaat käyttäytyvät kuin Espanjan testeissä, 30 kierroksen stintit olisi varsin optimistinen arvio. Hidastuminen on niin jyrkkää, että jossain 15 kierroksen jälkeen on jo hävitty yhden stopin verran aikaa. Mutta ongelmaksi nousee se, että voimakkaammasta kulutuksesta huolimatta renkaiden käytettävissä olevaa määrää ei ole nostettu. Eli niitä on pakko ajaa loppuun asti, että selviää läpi viikonlopun. Tästä syystä myös on arvioitu, että vapaissa harjoituksissa ja aika-ajoissa tullaan näkemään selvästi vähemmän liikennettä radalla.

Mutta pitää nyt muistaa, ettei Espanjan testien lämpötilat vastaa useimpien kisojen lämpötiloja. Pirelli väittää, että kuumemmassa ilmanalassa rataan jää enemmän kumia, pidon häviäminen on vähäisempää eikä marmorikuuliakaan tule niin paljon. Saa nähdä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta ongelmaksi nousee se, että voimakkaammasta kulutuksesta huolimatta renkaiden käytettävissä olevaa määrää ei ole nostettu. Eli niitä on pakko ajaa loppuun asti, että selviää läpi viikonlopun. Tästä syystä myös on arvioitu, että vapaissa harjoituksissa ja aika-ajoissa tullaan näkemään selvästi vähemmän liikennettä radalla.
Tähän mielestäni tuli Pirelliltä vastaus, että jos harjoitukset menee renkaiden säästelyksi niin silloin niitä black round pirellejä tullaan antamaan tallien käyttöön lisää.

Mutta pitää nyt muistaa, ettei Espanjan testien lämpötilat vastaa useimpien kisojen lämpötiloja. Pirelli väittää, että kuumemmassa ilmanalassa rataan jää enemmän kumia, pidon häviäminen on vähäisempää eikä marmorikuuliakaan tule niin paljon. Saa nähdä.
Bahrainin testien peruuntuminen oli aika paha takaisku Pirellille, koska nyt mennään melko sokkona ensimmäisiin kisoihin. En kuitenkaan suostu vielä uskomaan, että renkaat olisivat lämpimissä keleissä yhtä katastrofaaliset, kuin miltä ne on pahimmillaan Espanjan testeissä näyttänyt. On Pirelli kuitenkin ajanut vanhalla Toyotalla aika paljon testiä, joten renkaiden kulumisen pitäisi olla hallittua. Jos se on yleensä ollut tavoitteena.

Lopuksi pitää vieläkin muistuttaa, että Pirelli on tehnyt työtä käskettyä. Bridgestonen superpalloista haluttiin eroon, ja Pirelli on vastannut huutoon. Viime vuonna Paul Hembery pohdiskeli ihan julkisestikin sitä, että heillä on edessään tasapainoilua kisojen viihdyttävyyden ja firman oman julkisuuskuvan välillä. Jos joka suunnasta alkaa tulla paskaa niskaan, niin seokset muuttunee nopeastikin.

Rengasmonopoli on myös tuonut mukanaan sellaisen ongelman, että vertailukohtien puuttuessa renkaita harvemmin kehutaan. Kun ne on hyvät, kukaan ei sano mitään. Kun ne on huonot, niin ollaan kitapurjeet punaisina haukkumassa kyseiset kumipyörylät maanrakoon. Eli mainosarvoa lukuunottamatta kaikki julkisuus tuppaa olemaan negatiivista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tähän mielestäni tuli Pirelliltä vastaus, että jos harjoitukset menee renkaiden säästelyksi niin silloin niitä black round pirellejä tullaan antamaan tallien käyttöön lisää.
Määrä on saneltu FIA:n säännöissä, eli ei ole pelkästään Pirellistä kiinni.

Siitä en ole nähnyt juttua miten Pirellin suunnitelma testata mahdollisesti perjantain ensimmäisissä vapaissa uusia seoksia istuu rengassarjakiintiöön. Nehän eivät olisi kummankaan seoksen kiintiöön kuuluvia renkaita. Se voisi vähän lisätä ajelua perjantaina, mutta vaikea sanoa miten hyvin tallit pystyisivät hyödyntämään ihan vierailla seoksilla ajettuja kierroksia omassa valmistautumisessaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Carterilta ja Websiltä hyviä mietteitä. :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Uusien seosten testaamisesta.
Autosport sanoi:
Two sets of these tyres will be allocated to each driver for use during P1 and P2, and any such tyres must be returned to the tyre supplier before the start of P3.
Lisäksi jossain kisoissa kuskeille annetaan perjantaiksi käyttöön yksi ylimääräinen kovemman seoksen rengassarja. Tämäkin sarja palautetaan ennen P3:n alkua.
One additional set of 'prime' specification tyres may be made available to all drivers. Teams will be informed about such an additional set at least one week before the start of the relevant event.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/89791
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aika likanen on rata linjan ulkopuolelta


Sanotaan renkaista mitä vaan, niin kyllähän ne pitäisi olla sellaset ettei niistä nyt ihan soiroja irtoo pinnasta. Luulisi Pirellinkin saavan jo aika huonoa mainosta siitä, että renkaista irtoaa tommosia palasia.

Kuinkahan paljon tota kumiroskaa mahtaa päätyä autojen jäähdyttimiin kisan aikana?
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Aika likanen on rata linjan ulkopuolelta


Sanotaan renkaista mitä vaan, niin kyllähän ne pitäisi olla sellaset ettei niistä nyt ihan soiroja irtoo pinnasta. Luulisi Pirellinkin saavan jo aika huonoa mainosta siitä, että renkaista irtoaa tommosia palasia.

Kuinkahan paljon tota kumiroskaa mahtaa päätyä autojen jäähdyttimiin kisan aikana?
Ainakin Ferrari on laittanut takajarruihin verkot jäähdytysaukkoon. Näkyy tuolta postaamastasi kuvasta Ferrari ketjussa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä mikä on alkuperäislähde, mutta YLE:n Teksti-TV:ssä lukee seuraavaa:

Koodi:
[b]F1-sarjan uusia renkaita arvostellaan[/b]

 F1-sarjan uuden rengasvalmistajan      
 Pirellin ensi kauden F1-renkaat ovat   
 joutuneet arvostelun kohteeksi.        
                                        
 - Pirellin renkailla ei voi jarruttaa  
 riittävästi. Pito on hävinnyt täysin.  
 Ennen jarrutin täysillä, kun tulin     
 suoran päähän. Nyt jos tekee sen,      
 menevät renkaat lukkoon, etenkin       
 takarenkaat, Fernando Alonso kuvaili.  
                                        
 - Ongelmana on, että renkaat kuluvat   
 liian nopeasti. Renkailla on hyvä ajaa 
 vain 16 tai 17 kierrosta, sen jälkeen  
 ne alkavat jo hajota. Kuljettajalla ei 
 ole sitten enää mitään mahdollisuuksia.
 Ajaminen tuntuu erilaiselta ja se on   
 sääli, Sebastian Vettel sanoi.
Eikös tuo ensimmäinen ole ratkaistavissa säätämällä ne jarrut+jarrupoljin siten, että kuski voi taas jarruttaa täysillä.

Vettelille taas voi vastata, että tuon verran niiden juuri tuleekin kestää, jotta saadaan useampia renkaanvaihtoja. Ja mielellään niin, että kahdella vaihdolla auto ei ole koko kisaa "hyvä ajaa", jolloin nähtäisiin sekä taiteilua huonoksi käyneillä renkailla että kolmansia stoppeja.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
En tiedä mikä on alkuperäislähde, mutta YLE:n Teksti-TV:ssä lukee seuraavaa:
Eikös tuo ensimmäinen ole ratkaistavissa säätämällä ne jarrut+jarrupoljin siten, että kuski voi taas jarruttaa täysillä.

Vettelille taas voi vastata, että tuon verran niiden juuri tuleekin kestää, jotta saadaan useampia renkaanvaihtoja. Ja mielellään niin, että kahdella vaihdolla auto ei ole koko kisaa "hyvä ajaa", jolloin nähtäisiin sekä taiteilua huonoksi käyneillä renkailla että kolmansia stoppeja.
Minun mielestä on todella hyvä että jarruilla ei voi jarruttaa täysiä. Tämä lisää jarrutusvirheitä.

16-17 kierrosta kuulostaa myös tosi hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös