Pirelli, virallinen rengastoimittaja

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Pirellin osalta sillä tosiaan näyttäisi sopimusta olevan lajiin aina vuodeksi 2023 saakka ainakin pitkin tätä vuotta ja jo viime vuoden marraskuusta eli tarkemmin sanottuna 25.11.2018 lähtien olleiden tietojen mukaan.

Tosin vasta kaiketi tämän vuoden puolella vahvistettiin jatkuvan myös varmasti enemmän tai vähemmän vuosille 2022 ja 2023 asti kun aiemmin sopimus oli koskenut vain vuotta 2021 asti vahvistavasti ja noiden kahden vuoden ollessa vain optioita.

Pitkälti Pirellin kanssa jatkosopimukseen päädyttiin juurikin uusien sääntömuutosten tulon takia vuodeksi 2021 ja kun kilpailevat ehdokkaat eli Michelin ja ennen kaikkea varsinkin Hankook eivät halunneet juurikaan tulla lajiin juurikin FIA:n tai lajin päättäjien härkäpäisesti ajaman 18 tuuman vannekoon renkaiden säännön takia.

Lisäksi välillä on tietenkin ollut puhetta juurikin siitä, että Michelin ja Hankook olisivat tulleet lajiin vain lyhyemmän sopimuskauden ajaksi, mutta johon FIA ei myöskään suostunut yhdessä lajin päättäjien kanssa.

Tosin lyhyemmällä sopimuskaudella ei paljoakaan olisi ollut järkeä tulla lajiin jos pitäisi ensin kehittää ja käyttää vielä yhden kauden ajan tämän hetken renkaita ja siihen päälle tietenkin vielä kehittää kokonaan uusia renkaita jolloin olisi vain entistäkin enemmän kustannuksia jotka tietenkin uusille mukaantulijoille juurikin nyt olisivat ongelma siinä missä Pirelli sentään varmaankin osaa varautua ainakin kustannuksellisiin asioihin.

Välttämättä ei sitten kuitenkaan itse renkaiden muihin laadullisiin puoliin, mutta osinhan Pirellin valitettava tilanne lajissa on ollut myös näinä vuosina lajin päättäjien ja tallipomojen omakin päättämättömyys juurikin renkaista millaiset sitten todella olisivat hyviä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Tämän vuoden Pirellin renkaat kaikkiaan olivat kauden kisoissa seuraavat rengaslaadultaan:

Melbourne: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Sakhir: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Shanghai: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Baku: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Barcelona: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Monaco: C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Montreal: C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä

Paul Ricard: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä vaikka nimenä tietenkin ovat myös olleet Kova, Keskikova ja Pehmeä (Viime vuonna Paul Ricardin paluukisassa olivat käytössä Pirellin Superpehmeä, Pirellin Ultrapehmeä ja Pirellin Hyperpehmeä eli ainakin periaatteessa tänä vuonna oltiin jostakin syystä konservatiivisempia, mutta muutokset on otettava huomioon.)

Red Bull Ring: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä (Viime vuonna Red Bull Ringillä näin muuten vain esimerkkinä käytössä olivat Pirellin Pehmeä, Pirellin Superpehmeä ja Pirellin Ultrapehmeä. Viikonloppuna näki, että vähän konservatiisempia olivat kuin vuotta aiemmin.)

Silverstone: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Hockenheim: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä

Hungaroring: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä

Spa-Francorchamps: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Monza: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä

Marina Bay: C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä

Sochi: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä

Suzuka: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Mexico City: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä (Tänä vuonna rengaslaadut olivat kovempia kuin viime vuonna joten Mexico Cityn muutenkin nykyään jo erittäin epätodennäköinen nk. Rengaslotto jäi näkymättä.

Joskin mikäli eri tallit pystyivät huijaamaan toisia talleja pysähtymään suunniteltua aikaisemmin tai saamaan vaihtoehtoisesti ne ajamaan suunniteltua pitempään käymättä varikolla niin silloin pientä toivoa nk. Rengasloton näkymiselle oli vähän enemmän kuten aiemmin taustoitin muun muassa Ferrarin tai Red Bullin tilannetta miettien.)

Austin: C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä

Interlagos: C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä

Abu Dhabi: C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä

Kaikkiaan rengaslaadut pysyttelivät viime vuosien mukaisina, mutta joillakin radoilla mentiin aivan liian koviin seoksiin varsinkin jälkikäteen ja ihan aina eivät ajot tuntuneet luonnistuvan pehmeilläkään rengaslaaduilla kulutuksen suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Ennen kuin lisään seuraavaan viestiin Pirellin vuosien 2011-2019 välillä käytetyt rengaslaadut radoittain kaikkiaan niin haluaisin kysyä yhden asian:

Pirellin renkaiden nimeämiskäytäntö tänä vuonna tunnetusti muuttui jolloin myös nk. Kirjainrenkaimet legendaaristen Goodyearin vastaavien tapaan tavallaan palasivat lajiin, mutta eivät tietenkään samalta valmistajalta tai eivät tietenkään lähimainkaan samanlaisinakaan.

Kysymys kuuluu näin, että olisiko parempi kirjoittaa rengaslaadut tuttuun tapaan pelkin seosnimin vai kirjain-numero-yhdistelmällä?

Seokset tulevat heti kysymykseen tulevan vastauksen jälkeen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5090
En ole koskaan lukenut näitä CCMK:n turhia vuodatuksia mutta olen kuitenkin kuvitellut, että hän tietäisi asioista jotain muttei vain osaa kertoa niistä. Valitettavasti tämä näyttää olleen harhaluulo, koska eihän näissä jutuissa ole mitään järkeä.

Tosin vasta kaiketi tämän vuoden puolella vahvistettiin jatkuvan myös varmasti enemmän tai vähemmän vuosille 2022 ja 2023 asti kun aiemmin sopimus oli koskenut vain vuotta 2021 asti vahvistavasti ja noiden kahden vuoden ollessa vain optioita.
Pirellin sopimus oli aiemmin katkolla tämän kauden päätteeksi. Viime vuonna FIA piti tarjouskilpailun kausista 2020–2023 ja Pirelli voitti sen. Sellaista vaihtoehtoa ei ole ollut olemassakaan, missä renkaita olisi toimitettu vain kauden 2021 loppuun asti.

Pitkälti Pirellin kanssa jatkosopimukseen päädyttiin juurikin uusien sääntömuutosten tulon takia vuodeksi 2021 ja kun kilpailevat ehdokkaat eli Michelin ja ennen kaikkea varsinkin Hankook eivät halunneet juurikaan tulla lajiin juurikin FIA:n tai lajin päättäjien härkäpäisesti ajaman 18 tuuman vannekoon renkaiden säännön takia.
Jälleen täyttä tuubaa. Kannattaisiko joskus ehkä lukea uutisia eikä vain sepittäää niitä omassa päässään? Michelin on lähemmäs vuosikymmenen ajan ilmoittanut kynnyskysymykseksi sen, että Formula 1:iin pitää saada 18-tuumaiset renkaat tai sitä ei kiinnosta edes harkita asiaa. Yllä mainitsemaani tarjouskilpailuun Michelin jätti osallistumatta sen vuoksi, että sen olisi pitänyt kehittää vanhanmalliset 13-tuumaiset renkaat yhden kauden ajaksi ja sen jälkeen heittää ne menemään. Ja täysin päinvastoin väittämäsi kanssa Hankook sen sijaan osallistui tuohon tarjouskilpailuun mutta hävisi sen Pirellille.

Lisäksi välillä on tietenkin ollut puhetta juurikin siitä, että Michelin ja Hankook olisivat tulleet lajiin vain lyhyemmän sopimuskauden ajaksi, mutta johon FIA ei myöskään suostunut yhdessä lajin päättäjien kanssa.
Tällaisesta ei ole ollut puhetta ja väitteesi todistaa hevonpaskaksi jo se, että Hankook todellakin jätti tarjouksen kausista 2020–2023 mutta ei vain tullut valituksi. Hankook oli myös kerennyt jo hankkia Williams-tallilta F1-auton kokeiltavakseen.

Kysymys kuuluu näin, että olisiko parempi kirjoittaa rengaslaadut tuttuun tapaan pelkin seosnimin vai kirjain-numero-yhdistelmällä?
Jätä vaan kokonaan postaamatta. Ketään ei kiinnosta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
En ole koskaan lukenut näitä CCMK:n turhia vuodatuksia mutta olen kuitenkin kuvitellut, että hän tietäisi asioista jotain muttei vain osaa kertoa niistä. Valitettavasti tämä näyttää olleen harhaluulo, koska eihän näissä jutuissa ole mitään järkeä.


Pirellin sopimus oli aiemmin katkolla tämän kauden päätteeksi. Viime vuonna FIA piti tarjouskilpailun kausista 2020–2023 ja Pirelli voitti sen. Sellaista vaihtoehtoa ei ole ollut olemassakaan, missä renkaita olisi toimitettu vain kauden 2021 loppuun asti.


Jälleen täyttä tuubaa. Kannattaisiko joskus ehkä lukea uutisia eikä vain sepittäää niitä omassa päässään? Michelin on lähemmäs vuosikymmenen ajan ilmoittanut kynnyskysymykseksi sen, että Formula 1:iin pitää saada 18-tuumaiset renkaat tai sitä ei kiinnosta edes harkita asiaa. Yllä mainitsemaani tarjouskilpailuun Michelin jätti osallistumatta sen vuoksi, että sen olisi pitänyt kehittää vanhanmalliset 13-tuumaiset renkaat yhden kauden ajaksi ja sen jälkeen heittää ne menemään. Ja täysin päinvastoin väittämäsi kanssa Hankook sen sijaan osallistui tuohon tarjouskilpailuun mutta hävisi sen Pirellille.


Tällaisesta ei ole ollut puhetta ja väitteesi todistaa hevonpaskaksi jo se, että Hankook todellakin jätti tarjouksen kausista 2020–2023 mutta ei vain tullut valituksi. Hankook oli myös kerennyt jo hankkia Williams-tallilta F1-auton kokeiltavakseen.


Jätä vaan kokonaan postaamatta. Ketään ei kiinnosta.
Ensimmäisestä kohdasta:

Jätit sitten mainitsematta tahattomasti tai tahallisesti sen, että mainitsin jo ensimmäisessä virkkeessä Pirellin asiasta näin:

''Pirellin osalta sillä tosiaan näyttäisi sopimusta olevan lajiin aina vuodeksi 2023 saakka ainakin pitkin tätä vuotta ja jo viime vuoden marraskuusta eli tarkemmin sanottuna 25.11.2018 lähtien olleiden tietojen mukaan.''

Muu vahvistava päivämäärä oli eri kuin tuo, mutta tuosta eteenpäin asia oli käytännössä selvä.

Silti puhut kun en olisi maininnut lainkaan asiaa ja puhuisin hölynpölyä kuin muka tahallani.

Hienoa, että selkeytit asiaa tarjouskilpailun olemisella ja jo pitämiselläkin mikä sekin tuntuu välillä lehdissä olleen pitopäivältään kuin valtiosalaisuus.

Lyhyempi toimitusaika on ollut vaihtoehto ja tuttuun tapaan spekuloitu lehdistössä, mutta eihän siinä tietenkään käytännössä ole ollut järkeä.

Etenkin kun renkaat vielä muutenkin muuttuvat vuonna 2021.

Kyllä minä niitä uutisia olen lukenut ja todellakaan en selitä omassa päässäni joten älä laita sanoja suuhuni tietäen hyvin, että oma väittämäsi on väärin alusta lähtien ja tuotettu kärjistettynä tarkoittamaan pahaa mieltä.

Eräässä vaiheessa tätä kaikkea Hankookilla oli kyllä ongelmansa asiasta, mutta he tosiaan ennen pitkää muuttivat mielensä asiasta ja osallistuivat tarjouskilpailuun kuten kerroit.

Eli toisin sanoen missä vaiheessa olen muka puhunut erityisen hevonpaskaa paitsi aivan enintään itsesi omassa päässä?

Ainoa uusi asia mitä en juuri muista kuulleeni tai lukeneeni mainituksi ohimennen oli tuo Williams-juttu.

On kyllä tänä vuonna ollut aika paljon kiireitä ja ihan joka juttua ei ole ehtinyt lukea.

En vaikka olisin halunnutkin.

Siten on hyvä, että mainitsit senkin asian selvennykseksi.

Olin jopa kehuakin ennen kuin aloit taas kärjistää asioita ja haukkua minua.

Se olisi saanut jäädä tekemättä.

Viimeisestä virkkeestäsi:

''Jätä vaan kokonaan postaamatta. Ketään ei kiinnosta.''

Puhu vain omasta puolestasi.:frank:

Varsinkin kun aina voit jättää lukematta ja olet jo aiemmin todennut, että et edes näillä näkymin ainakaan enää nykyään lue minun juttujani ja sitten tulet niitä vain melkein aina pelkästään morkkaamaan.

Silloinkin kun ne ovat tarkoitettu vain vastaukseksi toisten käyttäjien kysymykseen kuten lähiaikoina Mickeylle.

Ja kyllä varmasti enemmän tämän palstan käyttäjien luulisi olevan kiinnostuneempi juuri tämän päivän tai viime vuosien rengaslaaduista.

Kiitä myös samassa yhteydessä onneasi etten ole moderaattori.
 
Viimeksi muokattu:

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kysymys kuuluu näin, että olisiko parempi kirjoittaa rengaslaadut tuttuun tapaan pelkin seosnimin vai kirjain-numero-yhdistelmällä?
Sitä mietin, mitenkä suuri yleisö ymmärtää nuo kirjain-numero yhdistelmät. Meille asiaan vihkiytyneille merkintätapa lienee melko yhdentekevää. :)
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
965
Kyllä minä niitä uutisia olen lukenut ja todellakaan en selitä omassa päässäni joten älä laita sanoja suuhuni tietäen hyvin, että oma väittämäsi on väärin alusta lähtien ja tuotettu kärjistettynä tarkoittamaan pahaa mieltä.
Kannattaisi sitten varmaan ymmärtääkin ne uutiset. Ja miettiä mitä kirjoittaa, eikä kaikkea ja siinä järjestyksessä kuin sylki sormiin tuo. Kiitä myös samassa yhteydessä onneasi etten ole moderaattori.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Kannattaisi sitten varmaan ymmärtääkin ne uutiset. Ja miettiä mitä kirjoittaa, eikä kaikkea ja siinä järjestyksessä kuin sylki sormiin tuo. Kiitä myös samassa yhteydessä onneasi etten ole moderaattori.
Kyllä ne uutiset on ihan ymmärretty.

Kyllä niitä kirjoittamisia on yleensä näinä vuosina osattu miettiä, mutta ne vain tulevat turhankin usein mahdollisesti liian pitkinä osuuksina.

Sen voin kyllä myöntääkin ja olen myöntänyt ehkä jo riittämiinkin.

Jos kirjoittaisin kuin sylki sormiin tuo niin olisin varmaan julistellut erään toisen nimeltä mainitsemattoman käyttäjän tapaan toisen käyttäjän puheita heti virheen tai oletettavan virheen tullen hevonpaskaksi.:frank:
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
965
Pasilassa huudettaisiin lääkkeiden perään siinä vaiheessa kun samassa virkkeessä rupeaa tulemaan kymmenettä eri asiaa. Viestien pituus ei ainakaan minulle ole ongelma, jos viesti on hyvin kirjoitettu.

Virkkeiden pituus sen sijaan juurikin tosiaan on ärsyttävä asia varsinkin kun tosiaan tietosisältöä ei juurikaan oikeastaan ole ja sekin on juurikin epävarmaa pitääkö sisältö paikkansa paitsi ehkä juurikin eräistä ikivanhoista kirjainseoksista puhuttaessa joista juurikin eräs nimeltä mainitsematon juurikin tällä foorumilla vaikuttava forumisti on juurikin niin erityisen kovasti kiinnostunut, vaikka ne juurikin on todellakin loppuunkaluttu aihe, vaikka muitakin aiheita varmaakin todellakin riittäisi, mutta kirjaimethan ovat juurikin kirjaimia ja niistähän kaikki viestit juurikin koostuvat, joten niistä todellakin on hyvä kirjoittaa vaikka välillä todellakin juurikin kovin sekavaksi menisikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Pasilassa huudettaisiin lääkkeiden perään siinä vaiheessa kun samassa virkkeessä rupeaa tulemaan kymmenettä eri asiaa. Viestien pituus ei ainakaan minulle ole ongelma, jos viesti on hyvin kirjoitettu.

Virkkeiden pituus sen sijaan juurikin tosiaan on ärsyttävä asia varsinkin kun tosiaan tietosisältöä ei juurikaan oikeastaan ole ja sekin on juurikin epävarmaa pitääkö sisältö paikkansa paitsi ehkä juurikin eräistä ikivanhoista kirjainseoksista puhuttaessa joista juurikin eräs nimeltä mainitsematon juurikin tällä foorumilla vaikuttava forumisti on juurikin niin erityisen kovasti kiinnostunut, vaikka ne juurikin on todellakin loppuunkaluttu aihe, vaikka muitakin aiheita varmaakin todellakin riittäisi, mutta kirjaimethan ovat juurikin kirjaimia ja niistähän kaikki viestit juurikin koostuvat, joten niistä todellakin on hyvä kirjoittaa vaikka välillä todellakin juurikin kovin sekavaksi menisikin.
Kuulukohan nuo lääkejutut johonkin muuhun toikkiin?:eek:

Virkkeistäni puhuttaessa:

Kyllä niissä kertomissani asioissa tietosisältöä on ja kyllä se tieto ihan paikkansa pitää mitä on puhuttu.

Ja kun ei pidä niin korjaan heti kuin voin, korjaan sen kohtuullisen ajan kuluessa tai olen odottanut selvennystä asiaan muilta forumisteilta.

Nythän on ollut tosin kyse vain Pirellin tämän hetken tilanteesta kuten pitääkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Aiemmin kärpäsestä härkäseksi muuttuneen kysymykseni, muutenkin ihan vain selkeyden nimissä olen aiemmin ajattelemani ja laittamani pohjan mukaisesti olen päättänyt laittaa tämän vuodenkin rengaslaadut seosnimin vuosien 2011-2019 Pirellin uuden aikakauden ratojen ja rengaslaatujen listaukseen.

Ne tulevat tässä tällä kertaa sen kummemmitta puheitta:

Melbourne 2011-2019: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Sepang 2011-2017: Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova ja Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Shanghai 2011-2019: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Sakhir 2012-2019: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Istanbul 2011: Pehmeä ja Kova

Barcelona 2011-2019: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Monaco 2011-2019: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä

Montreal 2011-2019: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä

Red Bull Ring 2014-2019: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Valencia 2011 ja 2012: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Silverstone 2011-2019: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä, Keskikova ja Kova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Nürburgring 2011 ja 2013: Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä ja Keskikova

Hockenheim 2012, 2014, 2016 ja 2018-2019: Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Hungaroring 2011-2019: Superpehmeä ja Pehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Spa-Francorchamps 2011-2019: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Monza 2011-2019: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Yas Marina Bay 2011-2019: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä

Suzuka 2011-2019: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Yeongam 2011-2013: Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Superpehmeä ja Keskikova

Buddh Circuit 2011-2013: Pehmeä ja Kova, Pehmeä ja Kova ja Pehmeä ja Keskikova

Sochi 2014-2019: Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Abu Dhabi 2011-2019: Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä ja Pehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä ja Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Pehmeä

Austin 2012-2019: Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Interlagos 2011-2019: Pehmeä ja Keskikova, Keskikova ja Kova, Keskikova ja Kova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä ja Keskikova, Pehmeä, Keskikova ja Kova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova ja Pehmeä, Keskikova ja Kova

Mexico City 2015-2019: Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä, Hyperpehmeä, Ultrapehmeä ja Superpehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Baku 2016-2019: Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Superpehmeä, Pehmeä ja Keskikova, Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova

Paul Ricard 2018 ja 2019: Ultrapehmeä, Superpehmeä ja Pehmeä ja Ultrapehmeä, Pehmeä ja Keskikova
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Tämän vuoden erilaisista renkaista tai renkaiden laaduista seoksineen en ole ehtinyt paljon puhua.

Osin kun ei ole ollut kilpailujakaan ennen heinäkuuta ja yksinkertaisesti ei ole vain ollut aikaa niistä kirjoittaa.

Puhumattakaan viime vuoden lopun kärpäsestä härkäseksi muuttuneesta viestikohun aiheuttamasta mielipahasta.

Joka ei sekään hirvittävästi innoita kirjoittamaan kun ei koskaan tiedä, että milloinkahan taas tulee tai tulisi isomman luokan tarkoituksellinen rettelö jostakin mitättömästä asiasta ja mistä monella muulla foorumilla tulisi tai olisi tullut banni ajat sitten vastaavasta käytöksestä.

Mahdollisia muita rengashuomioita tältä vuodelta tulee ajan mittaan jaksamisen mukaan, mutta tämä vuosi voi jäädä huonoimmillaan rengasmietinnöistä puhuen välivuodeksi osin hieman viime vuodenkin tapaan jo muutenkin.

Viime vuonna taukoa ennen silloisia kilpailupohjaisia viestejä ajalta ja ennen tuota joulukuun sanaharkkaa tähän toikkiin oli 6-7 kuukautta.

Tänä vuonna tämän ja viime viestin välillä olikin jo 9 kuukautta ja 2 päivää.

Viimeksi kuin laitoin mitään viestiä tähän toikkiin 6.1.2020.

Itse rengasvalinnat Pirellin osalta loppukaudeksi rengasmäärineen näillä näkymin ovat seuraavat ilman dramaattisia muutoksia ennen pitkää rengasmäärien tullessa sulkuihin ja kun Nürburgringin valinnat on puhuttu omassa kisatoikissaan nimellisarvojen aina ollessa kirjainrengasmallista huolimatta Kova, Keskikova ja Pehmeä:

Portimao: Pirellin valinnat Portugalin Grand Prixin paluukisaan ovat C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä (Kovia saa tuoda 3 satsia, Keskikovia saa tuoda 3 satsia ja Pehmeitä saa tuoda 7 satsia.)

Imola: Pirellin valinnat Imolan paluukisan erikoisella nimellä ovat C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä (Keskikovia saa tuoda 2 satsia, Pehmeitä saa tuoda 2 satsia ja Ultrapehmeitä saa tuoda 6 satsia.)

Istanbul: Pirellin valinnat Turkin Grand Prixin paluukisaan ovat C1/Kova, C2/Keskikova ja C3/Pehmeä (Kovia saa tuoda 3 satsia, Keskikovia saa tuoda 3 satsia ja Pehmeitä saa tuoda 7 satsia.)

Sakhir: Pirellin valinnat Bahrainiin ovat C2/Keskikova, C3/Pehmeä ja C4/Ultrapehmeä (Keskikovia saa tuoda 2 satsia, Keskikovia saa tuoda 3 satsia ja Ultrapehmeitä saa tuoda 8 satsia.)

Sakhir Tupla: Pirellin valinnat poikkeusvuoden viimeiseen saman radan eri nimellä ajettavaan tuplakisaan ovat samat kuin yllä määrineen.

Abu Dhabi: Pirellin valinnat kauden päätökseen ovat C3/Pehmeä, C4/Ultrapehmeä ja C5/Hyperpehmeä (Pehmeitä saa tuoda 2 satsia, Ultrapehmeitä saa tuoda 3 satsia ja Hyperpehmeitä saa tuoda 8 satsia.)

Portimaon kokonaan uuteen kilpailuun ja Istanbulin paluuseen tuodaan syyskuun puheista poiketen sittenkin yksi Kovan seoksen satsi lisää renkaita ja yksi Pehmeän seoksen satsi vähemmän renkaita. Näin vähän aiheen ulkopuolelta puhuen Istanbulissa ainoassa Pirelli-ajan kilpailussa silloisin kapein renkain rengasvalinnat olivat silloisella kahden seoksen käyttöpakolla Kova ja Pehmeä.

Imolassa poikkeuksellista erittäin pitkään aikaan F1:ssä on vain kaksipäiväinen viikonloppu jolloin renkaitakin tuodaan vähemmän eli 10 sarjaa normaalin enintään 13 sarjan asemasta.

Lähtökohtaisesti varmaankin 3 sarjaa aikovat ajajat käyttää vapaissa harjoituksissa ja loput 7 sarjaa renkaita käytetään aika-ajoissa ja kilpailussa sitä mukaa kuin niitä kuluu tai jää käyttöön.

C5-kirjainseosta tai Hyperpehmeää rengaslaatua käytettiin tänä vuonna aiemmin vain Sochissa näin äkkiseltään muistaen ja koko loppukaudesta puhuttaessa enää vain Abu Dhabissa sitä tullaan käyttämään.

On sääli, että esimerkiksi Sakhirin Tuplassa ei näin esimerkiksi olisi vaihdettu Ultrapehmeän tilalle Hyperpehmeä rengaslaaduksi.

Rengaslaadut voivat vielä kuitenkin mahdollisesti muuttua vielä ennen noita loppukauden kisoja nyt ainakin kenties sillä kauden päätös ajetaan muutenkin vasta joulukuussa.

Pirelli aikoo mahdollisesti testata loppukauden aikana (Aikaisintaan Portimaossa, mutta mahdollisesti myös muuallakin koronatilanteesta tosin yleensäkin riippuen myöhemmin. Voi olla, että huonoimmillaan ei kykene testaamaan lainkaan koronan pahentuessa.) uutta ensi vuoden rengaslaatuaan.

Uusi rengaslaatu voisi olla jälleen ihan hyvä juttu, mutta tiedä sitten uusien aerosääntöjen luomisesta lajiin jälleen juuri ensi vuodeksi yhtä uuden rengaslaadun ohella.

Downforcen määrien vähennys lienee päätavoite ehkä jonkun muunkin lisäedun saavuttamisen nimissä myöskin, mutta tiedä sitten sen olemisesta vielä nyt juurikaan järkikauppa?
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3731
Jos tekniikka mahdollisti Bridgestonen valmistaa kehuttu ja loistava sadekelinrengas jo 20 vuotta sitten niin mikä on että nykyisiä Pirellin sadekelinkiekkoja moititaan surkeiksi. Miksi Pirelli ei osaa tehdä kunnon sadekelinrenkaita vaikka tieto ja tekniikka pitäisi olla reippaasti edellä Bridgestonen vastaavaa aikaa? Eikö vain kiinnosta kun ei ole kilpailua?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1289
Jos tekniikka mahdollisti Bridgestonen valmistaa kehuttu ja loistava sadekelinrengas jo 20 vuotta sitten niin mikä on että nykyisiä Pirellin sadekelinkiekkoja moititaan surkeiksi. Miksi Pirelli ei osaa tehdä kunnon sadekelinrenkaita vaikka tieto ja tekniikka pitäisi olla reippaasti edellä Bridgestonen vastaavaa aikaa? Eikö vain kiinnosta kun ei ole kilpailua?
Turha käyttää rahaa sellaisen tuotteen kehittämiseen mitä ei koskaan käytetä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3731
Turha käyttää rahaa sellaisen tuotteen kehittämiseen mitä ei koskaan käytetä.
Ei kai niitä hirveästi tule käytettyä kun tuomaristo seisottaa autoja full wet kelien ajan ruudukossa tai varikolla ja kaakit päästetään laitumelle vasta kun on aika laittaa interit. Loputon oravanpyörä. Lähinnä sitä ihmettelen että miksi se on niin vaikeeta toteuttaa yhtä hyvä sadekelin rengas kuin jo 20 vuotta sitten. Räikkönen on tästä uran jälkipuolella useastikin puhunut että nykyiset sadekelinrenkaat ovat aivan surkeat verrattuna hänen uransa alkupuoleen oleviin nakkeihin.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8339
Sijainti
Helsinki
Jos tekniikka mahdollisti Bridgestonen valmistaa kehuttu ja loistava sadekelinrengas jo 20 vuotta sitten niin mikä on että nykyisiä Pirellin sadekelinkiekkoja moititaan surkeiksi. Miksi Pirelli ei osaa tehdä kunnon sadekelinrenkaita vaikka tieto ja tekniikka pitäisi olla reippaasti edellä Bridgestonen vastaavaa aikaa? Eikö vain kiinnosta kun ei ole kilpailua?
Pirellillä f1-renkaiden kehittämisestä aikaa vie renkaiden toimittaminen muihin kilpasarjoihin (Superbike, Ralli, Motocross ym.)
 
Viimeksi muokattu:

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2447
Pitäisi tulla useampi kunnon sadekisa peräjälkeen. Muutaman kerran kaudessa vielä menee läpi, mutta jos jatkuvasti jouduttaisiin katsomaan tuntikausia radan kuivumisen odottelua tai punaisia lippuja sateen takia, niin tulisi jo vähän painetta jollain tehdä asialle jotain..
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14180
Jos tekniikka mahdollisti Bridgestonen valmistaa kehuttu ja loistava sadekelinrengas jo 20 vuotta sitten niin mikä on että nykyisiä Pirellin sadekelinkiekkoja moititaan surkeiksi. Miksi Pirelli ei osaa tehdä kunnon sadekelinrenkaita vaikka tieto ja tekniikka pitäisi olla reippaasti edellä Bridgestonen vastaavaa aikaa? Eikö vain kiinnosta kun ei ole kilpailua?
Kyllä Bridgestonenkin sadekelinrengas oli jo huono silloin 20 vuotta sitten verrattuna oman valmistajan ensimmäisiin sadekelinrengasmalleihin ja ne vuorostaan molemmat olivat huonompia Goodyearin sadekelinrenkaisiin nähden.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1920
Kyllä Bridgestonenkin sadekelinrengas oli jo huono silloin 20 vuotta sitten verrattuna oman valmistajan ensimmäisiin sadekelinrengasmalleihin ja ne vuorostaan molemmat olivat huonompia Goodyearin sadekelinrenkaisiin nähden.
Taisit sekoittaa nyt Michelinin ja Bridgestonen. Michelinin välikelin nakit olivat aivan vitsi ja olivat sekuntitolkulla hitaammat kuin Bridgestonen vastaavat. Täyssaderenkaat olivat sitten jopa aavistuksen paremmat.
 
Ylös