Tulokset ja lehdistötilaisuus: KKWCS Season 2010, round 10, Turku

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
On nauhalla tuo teidän välinen ohitus ja täysin sallittu tilanne omasta mielestä, vaikka kontaktia onkin, niin se on sivuttaissuunnassa, ja olit selvästi rinnalla mutkan kohdalla, saman tyylinen ohitus minkä cmoney teki musta takamutkassa, muista ohituksista mitä tmoihin kohdistu en oo vielä katsonut..
OK, niin oletinkin etten liikaa pamautellut siinä kuitenkaan :)
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
On nauhalla tuo teidän välinen ohitus ja täysin sallittu tilanne omasta mielestä, vaikka kontaktia onkin, niin se on sivuttaissuunnassa, ja olit selvästi rinnalla mutkan kohdalla, saman tyylinen ohitus minkä cmoney teki musta takamutkassa, muista ohituksista mitä tmoihin kohdistu en oo vielä katsonut..
Juu. Toi oli mulla hieman ongelma kisaan tottumattomana, että vaikka tiesin ettei välejä saa jättää, niin ne olis tarvinu jättää vielä pienemmiksi. Tai siis kokonaan pois, koska olishan se nyt pitänyt ymmärtää että siihen joku kuitenkin tunkee. Varsinkin alkukierroksilla vielä, kun kaikki noi ohituspaikkojen jarrutukset oli lukko jarrareita, olin välittömästi liian ulkona sisäkurvin renkaasta. Ja auttamatta vielä seuraavassa kurvissa hidas/väärällä linjalla, mistä Williams- joutui "hieman " kärsimään :eek:. Pahoittelut vielä siitä, onneks ei käynyt huonosti.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Juu noh, noista renkaitten kolinoistahan pitäs aina tulla ranktiota ulkoradalla kyllä.
Alkanut lipsumaan linja näköjään uusien järkkäreiden aikana :rolleyes:
(meillä vanhan kaartin aikaan se sentään oli vielä kovassa kurssissa :D)
Mun mielestä sanktioita pitää antaa vain silloin kun on tehnyt jotain, mistä pitäisi ottaa opiksi.. Sue_men kolaritilanteessa kyse oli ajovirheestä (ihan niinkuin kaikissa turun tilanteissakin). Eli ainoa opiksi ottaminen olisi opetella ajamaan virheittä, mutta mites 'opettelet' kisatilanteita muualla kuin kisoissa? :D

Eli myönnetään, että linja on muuttunut, mutta lepsummaksi? Ei sentään. Sanktioja tulee silloin kun sellainen nähdään aiheelliseksi. Mut mun mielestä meidän porukka ajaa niin siististi ja toisiaan kunnioittaen, että yksinkertaisesti sanktioille ei ole ollut tarvetta.

Meillä ei harrasteta mitään linnanmäki-ajelua, kuten ehkä jossain firmakisoissa voi tapahtua. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mun mielestä sanktioita pitää antaa vain silloin kun on tehnyt jotain, mistä pitäisi ottaa opiksi.. Sue_men kolaritilanteessa kyse oli ajovirheestä (ihan niinkuin kaikissa turun tilanteissakin). Eli ainoa opiksi ottaminen olisi opetella ajamaan virheittä, mutta mites 'opettelet' kisatilanteita muualla kuin kisoissa? :D

Eli myönnetään, että linja on muuttunut, mutta lepsummaksi? Ei sentään. Sanktioja tulee silloin kun sellainen nähdään aiheelliseksi. Mut mun mielestä meidän porukka ajaa niin siististi ja toisiaan kunnioittaen, että yksinkertaisesti sanktioille ei ole ollut tarvetta.

Meillä ei harrasteta mitään linnanmäki-ajelua, kuten ehkä jossain firmakisoissa voi tapahtua. :)
Siis ajovirheestähän nimenomaan pitää ottaa opiksi.
Jos ei itsekään tajua tehneensä virhettä, niin silloin varsinkin se varoitus muiden taholta kertoo että jotain asiaa pitää muuttaa.
Sen takia varoitus on hyvä keino muiden kertoa kuskille että virhe tuli tehtyä.

Eihän poliisikaan heitä sulle taputtelua pään päälle jos satut ajamaan liian lujaa moottoritiellä että "soosoo, koitapas jatkossa muistaa ajaa toisin" :rolleyes:
Kisatilanteissa toki oppi haetaan, mutta ei se oikeuta silti mihin tahansa sielläkään.
(asiasta kukkaruukkuun, ihme ettei Forssasta ole tullut meille noottia tänä vuonna, kuitenkin parit ponttoonit on onnistuttu siellä hajottamaan :D)
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Suosittelen että puhutaan yhdestä kolaritilanteesta kerrallaan eikä sekoiteta näitä kolmea em. yhteen.



"kaikki tapahtui nopeasti"
1.Kun kierros kestää 22s niin kaikki tilanteet tulevat "nopeasti" ja varsinkin yksittäinen mutka. Suhteellista. Tällä verukkeella kaikki tilanteet ovat kilpailutilanteita ja mitään väärää ei koskaan tapahdu. Tosiasiassa kaikki tapahtuu hitaammin kuskin vinkkelistä. Mun mielestä tilanteita ei voi kuitata "kaikki tapahtui nopeasti" -kortilla.

osumat sisäradalla
2. Osumia tulee sisäradalla ja tämä on täysin normaalia ja hvyäksyttävää kun kyse on pienestä osumasta jarrutuksessa, mutkassa hieraisusta tai rinta rinnan ajossa. On myös nähty ohituksia ihan kärjessäkin osumatta, joten pakko ei ole osua. Virhe tulee heti kun takaa tuleva hyötyy ohituksesta.

jacq / bmw osuma
3. Tässä ongelma ei ole niinkään osuma vaan sen pituus. Kontakti oli todella pitkä ja edessä yritin kääntää vastakkaiseen suuntaan pitkään mutta pusku jatkui ja jatkui kunnes olin laidassa. Ymmärrän että jacqin tila loppui puristuksessa, mutta silloin tuossa ei ole sääntöjen sallimaa ohituspaikkaa. Eikös jonossa ajelussa useinkin tarvi nostaa kaasua osuman välttämiseksi? Ei pitäisi olla uusi asia tälle porukalle.

Osuma alkoi hieman ennen suoran keskiväliä ja jatkuin suoran loppuun ja loppuosalla mulla oli jo renkaat käännettyinä täysin vasemmalle, ei auttanut edes se. Auto ei ollut kuitenkaan irti yhdestä töytäisystä vaan perä oli irti puskemisen seurauksena. Vielä tässä linkkuasennossakin pusku jatkui (mutta olisi oiennut jos kontakti olisi loppunut). Kontaktia oli useamman metrin, arviolta 4-7m ja tämän aikana kuka tahansa meistä ehtii reagoimaan. Erityisesti vielä kun kyse on kiihdytyksestä, eikä jarrutuksesta. Kiihdytyksen aikana on helpompi reagoida tilanteisiin. Jos kaasua nostaisi edes hieman niin ei auto työntäisi toista ulos radalta. Itse yritin välttää tilanteen kääntämällä ensin hiukan vasemmalle ja tämän jälkeen voimakkaasti mutta ei auttanut kun pusku jatkui. Ja toisaalta linja oli ennustettava kun menin seuraavaa mutkaa varten hieman oikeaa laitaa kohti.

4.summary
Virhe ei siis ole yksistään osumasta, vaan sen pituudesta ja siitä että kyse oli vileä kärkitilan vaihtumisesta (hyötyi osumasta), minkä ptiäisi vaikuttaa arvosteluun. Tuosta olisi selvitty pienellä nostolla, ja juuri niin pienellä että pusku loppuisi ja molemmat jatkaisi. Nostaminen ei tarkoita kisailemisen lopettamista tai luovuttamista. Sisäradoilla joutuu ekojen kierrosten aikan useinkin nostaa kun tiiviissä jonossa ajellaan.

Säännöt kaipaa lisäyksiä jonossa ajeluun sekä edessä olevan että takana olevan kannalta.
 

Williams-

Senior member
Liittynyt
14.5.2003
Viestit
1224
Sijainti
Hyvinkää
Juu. Toi oli mulla hieman ongelma kisaan tottumattomana, että vaikka tiesin ettei välejä saa jättää, niin ne olis tarvinu jättää vielä pienemmiksi. Tai siis kokonaan pois, koska olishan se nyt pitänyt ymmärtää että siihen joku kuitenkin tunkee. Varsinkin alkukierroksilla vielä, kun kaikki noi ohituspaikkojen jarrutukset oli lukko jarrareita, olin välittömästi liian ulkona sisäkurvin renkaasta. Ja auttamatta vielä seuraavassa kurvissa hidas/väärällä linjalla, mistä Williams- joutui "hieman " kärsimään :eek:. Pahoittelut vielä siitä, onneks ei käynyt huonosti.
Tää tilanne on OK. :) Ja loppupeleissä siitä ei aiheutunut mulle mitään sen suurempaa menetystä, kun keltaisten valojen seurauksena pääsin edellämenevien lähietäisyyteen. Siellä oli ikävämpiäkin muhun kohdistuneita tilanteita, joissa menetin sijan.

Ja toiseksi, minähän se oli kuka lähti ohittamaan eli kyllä se mun piikkiin meni. :eek:
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Olis hyvä kuulla vielä tuomariston mielipide ennen tuomiota osuman pituudesta ja siitä että tilanne tapahtui kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
jacq / bmw osuma
3. Tässä ongelma ei ole niinkään osuma vaan sen pituus. Kontakti oli todella pitkä ja edessä yritin kääntää vastakkaiseen suuntaan pitkään mutta pusku jatkui ja jatkui kunnes olin laidassa. Ymmärrän että jacqin tila loppui puristuksessa, mutta silloin tuossa ei ole sääntöjen sallimaa ohituspaikkaa. Eikös jonossa ajelussa useinkin tarvi nostaa kaasua osuman välttämiseksi? Ei pitäisi olla uusi asia tälle porukalle.
Tosta pituudesta mä oon kyllä eri mieltä. Tilanne alkoi sun ajovirheestä ja jatkui kun lähdit korjaamaan ajolinjaasi mun tielle. En mä näe että mulla olis tossa ollut mitään paikkaa väistölle. Itse kontakti oli kyllä lyhyt eikä siinä ollut oikein mitään tehtävissä. Tilanne meni ohi tosi nopeesti.

Tilanne näyttää tietenkin pitkältä hidastuksessa, mutta todellinen tilanne ei ollut hidastettu.

Ja edelleenkin, vielä törkeämmin itse suljit mun oven ekalla kierroksella (http://www.youtube.com/watch?v=WL09sVX4kxs kohta 0:09)..

Että jos mä tein jotain väärin, niin ehkä tossa sunkin ajossasi on jotain huomautettavaa?

Itse pidän tuotakin ihan normaalina kisatilanteena. Noita vaan sattuu, ei voi mitään.


Olis hyvä kuulla vielä tuomariston mielipide ennen tuomiota osuman pituudesta ja siitä että tilanne tapahtui kiihdytyksessä eikä jarrutuksessa.
Osuma tapahtui kiihdytyksessä, koska mä sain paljon paremman kiihtyvyyden mutkasta ulos. Lisäksi kiihdytysvaiheessa sä olit rinnakkaisella ajolinjalla, eli siinä jäi tilaa mulle, kunnes sitten lähditkin ottamaan optimaalista ajolinjaa takaisin.

Siitä oon samaa mieltä, että tuomariston lopullista päätöstä tästä odotellaan ja toivon että siinä otetaan huomioon molempien osapuolien näkökulmat.
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Pyritään saamaan päätös tuosta Bemarin ja Jarkon tilanteesta tämän päivän aikana.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Ja edelleenkin, vielä törkeämmin itse suljit mun oven ekalla kierroksella (http://www.youtube.com/watch?v=WL09sVX4kxs kohta 0:09)..
Mitäs mieltä osapuolet ootte tosta ekasta tilanteesta takamutkassa? Bemari ainaki lentää aika mallikkaasti ulos linjalta, ei näytä ajovirheeltä. vaikee täältä nähdä, jonka seurauksena tuli myös jatkotilanne ennen suoraa joka voidaan ottaa "takasinmaksuna" bemarilta jos siihen kohdistu puskeminen takamutkassa, en tiedä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mitäs mieltä osapuolet ootte tosta ekasta tilanteesta takamutkassa? Bemari ainaki lentää aika mallikkaasti ulos linjalta, ei näytä ajovirheeltä. vaikee täältä nähdä, jonka seurauksena tuli myös jatkotilanne ennen suoraa joka voidaan ottaa "takasinmaksuna" bemarilta jos siihen kohdistu puskeminen takamutkassa, en tiedä.
Siinä mulla taas menee jarrutus pitkäksi. Jos mulle jostain annetaan varoitusta, niin ennemmin varmaan just tosta ekan kierroksen tilanteesta, joka on ennemmin tulkittavissa sukellukseksi tai ylioptimistiseksi ohitusyritykseksi. Samaan tyyliin kuin se Totken tilanne wilzkun kanssa.

Tosta ekan kierroksen tilanteesta tunnistan selvästi oman virheeni ja siinä syyllistyn selvästi yliyritykseen.. Ja tosiaan bemari kuittaa sen saman kierroksen loppupuolella iskemällä oven kiinni jolloin mulla kuoleentuu vauhti, 4stroke ajaa perään ja domppari kuittaa 4stroken..

Edit: Toivoisin, että tuomittaisiin teosta eikä seurauksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Mitäs mieltä osapuolet ootte tosta ekasta tilanteesta takamutkassa? Bemari ainaki lentää aika mallikkaasti ulos linjalta, ei näytä ajovirheeltä. vaikee täältä nähdä, jonka seurauksena tuli myös jatkotilanne ennen suoraa joka voidaan ottaa "takasinmaksuna" bemarilta jos siihen kohdistu puskeminen takamutkassa, en tiedä.
Takamutkan töytäisy unohtui muiden ollessa päällimmäisenä mielessä. Tämä on jotenkuten "yksittäinen kilpailutilanne" (virhe sekin), joita voi jarrutuksessa tapahtua eri aikaisista jarrutuskohdista johtuen ja optimismista. Tuossa kun on kaartaminen parhaimmillaan niin töytäisy sai tosiaan metrin pari mun auton sivuun. Jos olisi mennyt ohi (hyvin lähellä) Jacq olisi hyötynyt töytäisystä-->virhe. Kiihdytyksessä taas auto ei kovinkaan helposti mene ympäri kun vaikuttavat voimat on eteenpäin eikä sivulle.

Jälkimmäisestä ei näy paljonko tilaa oli sivussa, mutta tämäkin virhe jos molemmat eivät mahtuisi mutkaan. Miten ihmeessä Jacq tähän ehti reagoida (nostolla?), jos ei seuraavan kierroksen pitkään kestäneessä tilanteessa? Osumaa ei muistaakseni tuossa jälkimmäisessä tilanteessa ollut.

Mutta edelleen, nämä ptää käsitellä erillisinä eikä nivoa yhteen "kilpailua puolin ja toisin".
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Onkohan kellään lisää matskua b-finaalista? Muistaakseni jotain kamppailua oli myös radan ensimmäisessä mutkassa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
B-finaali oli muuten ylivoimaisesti nautittavin kisa, mitä oon koskaan ajanut. Semmoista sirkusta ja härdelliä, enkä itte ollut juurikaan pahana poikana. Ja vauhtikin oli kohdallaan ja auto kääntyili kuin munanjatke.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jälkimmäisestä ei näy paljonko tilaa oli sivussa, mutta tämäkin virhe jos molemmat eivät mahtuisi mutkaan. Miten ihmeessä Jacq tähän ehti reagoida (nostolla?), jos ei seuraavan kierroksen pitkään kestäneessä tilanteessa? Osumaa ei muistaakseni tuossa jälkimmäisessä tilanteessa ollut.
Jos tarkoitat jälkimmäisellä tilanteella pääsuoran tapausta niin mun vauhdin hidastuminen johtui tosiaan siitä että työnsit mun sisämutkan kaiteeseen. Eli kyllä siinä osuma tapahtui. :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
B-finaali oli muuten ylivoimaisesti nautittavin kisa, mitä oon koskaan ajanut. Semmoista sirkusta ja härdelliä, enkä itte ollut juurikaan pahana poikana. Ja vauhtikin oli kohdallaan ja auto kääntyili kuin munanjatke.
Samaa mieltä.. Harmi vaan että nuo autot tuntuivat lähtevän käsistä ihan älyttömän herkästi kosketuksesta. Itsellänikin meinasi muutaman kerran käydä bemarit kun joku osui perään tai kylkeen.

Ois kyllä kiva nähdä b-finaali kokonaisuudessaan, mutta ehkä wope saa parsittua pläjäykseen parhaat tilanteet. Saattaa vaan pläjäyksestä tulla aika pitkä. Pitäisköhän meidän varata senkin katselemiseen se hartwall-areena? :D
 
Ylös