McLaren Mercedes kaudella 2011

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Noissa viesteissäsi tuntuu oikein loistavan tuo sisältö. 80% niistä on vain linkkejä uutisiin. Et kommentoi asiaa mitenkään ja et vaivaudu myöskään juuri kirjoittamaan uutisen perustietoja itse viestiin , joten ryhdistäydy.
Vaikka joskus voisi paremmin selittää uutisen sisältöä, niin itse olen kiitollinen Jellinekille uutisten jakamisesta! Monta mielenkiintoista linkkiä tullut....
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Alonso kertoi El Pais-lehden haastattelussa, ettei McLarenia ole syytä sulkea pois mestaruuskaavailuista, vaikka testeissä McLarenilla ajetut kierrosajat ovat olleet vaatimattomia. Alonso muistuttaa McLarenilla olevan kuitenkin valtavasti potentiaalia sillä hänen mukaansa McLaren ei taistele 10. tilasta, vaan palkintosijoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyseessä voisi olla myös taktinen vastaveto, mutta Melbournessa tilanne selviää sitten.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
McLaren ongelmissa?

Autosport uutisoi (http://www.autosport.com/news/report.php/id/90078) McLarenin hyllyttaneen alkuperaisen pakoputkistoratkaisunsa ja siirtyneensa "yksinkertaisempaan".

James Allen viittaa samaan Martin Whitmarshin lehdistolle pitamaan puhelinpalaveriin (http://www.jamesallenonf1.com/2011/03/weve-made-mclaren-a-second-a-lap-faster-says-whitmarsh/), jossa simppeleilla ratkaisuilla on kuulemma saatu auto sekunnin verran nopeammaksi per kierros.

Whitmarsh siis uskottelee meille etta alkuperainen monimutkainen ratkaisu oli sekunnin hitaampi kuin nyt testien jalkeen (viikkoa ennen Australiaa) omaksuttu ratkaisu.

Oma johtopaatokseni on etta luotettavuus on hukassa, ja viime hetkella sita haetaan milla keinoin hyvansa. Sekunti lisaa nopeutta on PR-osaston puheita ja pitaa jattaa omaan arvoonsa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Whitmarsh siis uskottelee meille etta alkuperainen monimutkainen ratkaisu oli sekunnin hitaampi kuin nyt testien jalkeen (viikkoa ennen Australiaa) omaksuttu ratkaisu.

Oma johtopaatokseni on etta luotettavuus on hukassa, ja viime hetkella sita haetaan milla keinoin hyvansa. Sekunti lisaa nopeutta on PR-osaston puheita ja pitaa jattaa omaan arvoonsa.
Ei ainakaan voi onnistuneeksi sanoa testejä, jos kolmella testisessiolla ei huomattu, että perinteinen malli (jota vissiin kuitenkin myös kokeiltiin) onkin parempi kuin uusi ja monimutkainen. Toki ovat dataa hieroneet auki varmasti testien jälkeen, mutta mutta...

En usko Mäkin menestykseen alkukaudesta.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Eiköhän perjantaina vapaissa harjoituksissa ole Mclarenilla nähtävissä RB tyylinen pakoputki ratkaisu, se kun ei paljoa innovaatioita vaadi, kopion tekee parissa päivässä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eiköhän perjantaina vapaissa harjoituksissa ole Mclarenilla nähtävissä RB tyylinen pakoputki ratkaisu, se kun ei paljoa innovaatioita vaadi, kopion tekee parissa päivässä.
Paitsi, että siinä pakoputket on pitemmät kuin normaalisti ja se vaatii taas moottorin viritystä uudelleen. Scarbsin mukaanhan RB:n pakoputket olisivat kokolailla yhtä pitkät kuin Renaultin etupakarit. Uumoili testikauden aluksi, että asioilla olisi jonkin sortin yhteys toisiinsa.

Ferrari on systeemin kopioinut, mutta siitäkin oletettiin, että se olis suunniteltu jo ennen julkistusta eikä kopioitu testikaudella...

Saa nähdä. Mäkkärin ilmotuksen mukaan heillä olis joku hyvin tavanomainen pakoputkisto, mutta saas nähdä sitten.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Ei nyt täysin 2011 aiheisella asialla, mutta silti.

http://mclaren.com/page/australian-grand-prix--memorable-mclaren-moments

Tuolla uusilla McLarenin sivuilla ovat ottaneet ja editoineet kaikista vanhoista kuvista Westin ja muiden tupakkafirmojen logot pois :(

Mielestäni sääli, sillä kuitenkin olisi kiva nähdä historiallisesti korrektit kuvat, kuitenkin he niitä mainostivat eikä se fakta muutu vaikka kuvia käsitellään :(
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
On muuten törkeen komee toi McLarenin uusi lippis, jota Lewiskin tässä kuvassa kantaa

 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mäkin pakarivirityksiin vähän jotain selkoa Scarbsin blogista:
Scarbs epäilee, että mäkki on kokeillut johtaa pakarit pohjan sivuista suoraa auton alle. Tämä saattaisi olla sallittua aivan auton laidoilla.
Ongelmina ilmeisesti pakoputken tiukka mutka juuri ennen ulostuloa sekä lämpöongelmat pohjan kanssa. Pohja ilmeisesti sulanut vähän kuin Mersulla viime vuonna.


I beleive the Exhaust is actually below the floor. As when the car ran the same floor with a conventional exhaust outlet, there appeared to be a removable section of floor ahead of the rear wheels. Being just outside of the 90mm opening rule, the floor ‘could’ be opened to allow an exhaust to blow through to underneath. If sculpted correctly, the exhaust could be ducted back inboard and blow towards the diffuser from under the floor. It’s possible that this could be in interpretation of a legal opening, assuming it met the maximum fillet radius rules.
I’d expect the resulting exhaust outlets to be a long wide slot, this wider outlet would be needed to meet the maximum radius rules and also reduce the back pressure from the tight curve of the exhaust outlet. As the exhaust would have a tortuous bend, to curl back under itself to direct the flow inboard, rather than out wide around the rear tyre.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Scarbs kertoo myös, että kaikilla Mercedes-talleilla on ollut ongelmia saada pakokaasuohjatut diffuusorit toimimaan. Jostain syystä pakokaasupilven muodostus on Mersun kohdalla sellainen, että vähänkään kunnianhimoisempia diffuusoriratkaisuja ei ole saatu toimimaan, koska auton käytöksestä tulee todella herkkä kaasupolkimen asennon muutoksille. Tähän perustuu se, että McLaren on nyt päättänyt hylätä nuo kunnianhimoisemmat pakoputkiratkaisut ja tuo Australiaan yksinkertaisen paketin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tähän perustuu se, että McLaren on nyt päättänyt hylätä nuo kunnianhimoisemmat pakoputkiratkaisut ja tuo Australiaan yksinkertaisen paketin.
Joo sikäli mielenkiintoista kyllä, että Mersut ei viime vuonnakaan saanu ahdettua diffua oikein toimimaan ja sama vissiin jatkuu tänäkin vuonna...

Mäkistä kuva Australiasta (Scarbsin sivuilta):

Scarbs kertoo, että sitkeät huhut varikolla puhuu, että Mäkki yrittäis vissiin ohjailla pakokaasuja korin osien avulla kenties useampaankin paikkaan, ainakin starttimoottorin aukolle.
So we can see potentially an exhaust route blowing out of the back of the sidepods, some of this flow passing under the gearbox to the starter motor hole. This seems innocuous enough, as long as the gas finds its own way to these areas. Continued rumours around the pitlane suggest bodywork is used to duct flow to these areas, which would be a contraversial solution. Only when the car is fully built and scrutineered will we fully know what the solution is.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Ymmärtääkseni ahdetun diffun toiminnan riippuu vain pakopaineesta ja tapauksessa jossa kaasu on kiinni palamatonta polttoainetta syötetään pakosarjaan ylläpitääkseen pakopainetta ja "ahtamista". Eihän tämä ole muuta kuin moottorin uudelleen mappausta joskin aikaa vievää sellaista.

Palamattoman polttoaineen syöttäminen pakosarjaa lisää moottorin lämpökuormaa ja kulutusta joten mieleen tulee että onko Mersu niin janoinen että tätä ei voida ylläpitää järkevästi? Lämpökuormasta taas aiheutuu se että moottoria joudutaan jäähdyttämään rikkaalla seoksella joka lisää entisestään kulutusta ja huonontaa kisanopeutta autoissa joissa tankin koko on riittävän suuri.

Red Bull ymmärtääkseni käytti viimekaudella ahtamista ensin vain aika-ajossa ja hyvien kokemuksien ja säätämisen myötä sitä ruvettiin käyttämään myös kisoissa.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Sanoisin olevan pakoputkistoa. Miksi ihmeessä tuossa kohdin olisi jäähdytysputkia ja vieläpä noin massiivisia. :p Tuossa vieressähän lähtee tuo jäähdytyskennon letkulähtö. Huomattavasti pienempi kooltaan kuin tuo pakoputki.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sanoisin olevan pakoputkistoa. Miksi ihmeessä tuossa kohdin olisi jäähdytysputkia ja vieläpä noin massiivisia. :p Tuossa vieressähän lähtee tuo jäähdytyskennon letkulähtö. Huomattavasti pienempi kooltaan kuin tuo pakoputki.
Niinpäs onkin... Rupesin vain empimään. On niin kovin matalan oloinen pakosarja muutenkin..ja kennon takana osittain, niin en ollut varma...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mikä mahtaa olla tämän Mäkin valkosen diffun idea?


Näyttäähän se komeelta toki. :tongue:


Paljo on teippiä takatörmäysuojassakin...
 
Viimeksi muokattu:

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Tämän näköinen on McLarenin käyttämä pakokaasujen ohjaus:


Vähintäänkin pistää mietityttämään miten mahtaa takarenkaat reagoida näissä ratkaisuissa tuohon lämpimään pakokaasuun.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tämän näköinen on McLarenin käyttämä pakokaasujen ohjaus:

Vähintäänkin pistää mietityttämään miten mahtaa takarenkaat reagoida näissä ratkaisuissa tuohon lämpimään pakokaasuun.
Tuohan on melko selkeä köyhän miehen kopio Red Bullin pakoputkistosta.
Eli ahtavat siis diffun laitoja hieman kuten RB ja Ferrari.
 
Ylös