Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Katuautoissa ja muissa luokissa GL:n toimissa ei ole ollut valittamista, päinvastoin on hieno huomata että merkkiä kehitetään eteenpäin.
Tätä sponssirimpuilua Renaultin kanssa vaan en käsitä, GL kun ei kuitenkaan valmista mitään eikä kilpaile itse siinä.
Siihen nähden Baharin kommentti "we are back" kuulostaa helvetin oudolta, ellei se nyt viittaa GL:n vuosiin sponsorina 90-luvun alussa .... :rolleyes:
Vihdoinkin tajusin herra Baharin kommentin. Kiitos.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
TL:n ja GL:n yhteistyöllä uskon, että Lotus-brändistä voitaisiin rakentaa kilpailija Ferrarille kaikilla mittapuilla. Toki GL voi tehdä sen ilman TL:ääkin, mutta ainakaan itse en halua kannattaa sellaista valheiden päälle rakennettua tiimiä. Ennemmin vaikka säännöllisesti tallimääräysskandaaleja aiheuttavaa Ferraria.
-Tuohan minunkin ihanneratkaisu olisi. Tuo Ferrarin tasolle nouseminen ei tosin ei tule tapahtumaan millään keinolla muutamassa vuodessa.
Koskapa Tony on nyt kuitenkin lähtenyt täysin sooloileman oman lotuksensa kanssa, on minun lohtuni nyt tuo Lotus-Renault-GP-viritelmä. :dunno:
Se EI ole minustakaan 100% Lotus-F1-talli, mutta GL:llä koen silti sen aidommaksi GL:n englantilaisuuden lisäksi sen historiallisista kytköksistä siihen aitoon Team Lotukseen. Tilannetta vertaisin vaikka tähän:

Näitä nykyajan Mersun tehtaalla Stuttgartissa valmistettujen Maybachien aitous alkuperäisiin Friedrichaffenissa valmistettuihin Maybachin aivan itse tekemiin malleihin voidaan toki kyseen alaistaa. Jotkut piävät kai näitäkin vain tunattuina ja uudelleen brändattyinä Mersuina. Koska molempien merkkien historialliset juuret kuitenkin juontavat Daimlerin tehtaalle, en näe tässä ongelmaa.
Halauisin edelleen nähdä ne Fernandesin historiallliset kytkökset siihen alkup. Team Lotukseen! :frank:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Halauisin edelleen nähdä ne Fernandesin historiallliset kytkökset siihen alkup. Team Lotukseen! :frank:
Eikös se Hokkasen aiemmin laittama kaavio nyt aika näppärästi kiteyttänyt nämä historialliset kytkökset molempien tiimien osalta?

Ferrarin tasolle nousemiseen en kyllä usko. 70-luvulla Lotus oli ainakin omissa mielikuvissani kohtuullisen merkittävä urheiluautovalmistaja ja brändi, mutta ihan siihen statukseen (riippuen siitä kuinka merkittävä se tuolloin todellisuudessa oli) ei taida olla paluuta.

F1-puoli taas on mennyt sellaiseksi hiekkalaatikkoleikiksi, että on ihan jokaisessa itsessään kumman katsoo kantavan entisen F1-Lotuksen lippua, jos kummankaan. Perusteluita varmasti löytyy kummallekin, kuten on nähty. Faktat ovat loppujen lopuksi sivuseikka, ja sympatiapisteet ratkaisevat.
 
Viimeksi muokattu:

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
-Tuohan minunkin ihanneratkaisu olisi. Tuo Ferrarin tasolle nouseminen ei tosin ei tule tapahtumaan millään keinolla muutamassa vuodessa.
Koskapa Tony on nyt kuitenkin lähtenyt täysin sooloileman oman lotuksensa kanssa, on minun lohtuni nyt tuo Lotus-Renault-GP-viritelmä. :dunno:
Se EI ole minustakaan 100% Lotus-F1-talli, mutta GL:llä koen silti sen aidommaksi GL:n englantilaisuuden lisäksi sen historiallisista kytköksistä siihen aitoon Team Lotukseen. Tilannetta vertaisin vaikka tähän:

Näitä nykyajan Mersun tehtaalla Stuttgartissa valmistettujen Maybachien aitous alkuperäisiin Friedrichaffenissa valmistettuihin Maybachin aivan itse tekemiin malleihin voidaan toki kyseen alaistaa. Jotkut piävät kai näitäkin vain tunattuina ja uudelleen brändattyinä Mersuina. Koska molempien merkkien historialliset juuret kuitenkin juontavat Daimlerin tehtaalle, en näe tässä ongelmaa.
Halauisin edelleen nähdä ne Fernandesin historiallliset kytkökset siihen alkup. Team Lotukseen! :frank:
Maybachin ja Team Lotuksen ero on se, että Daimler omistaa Maybachin kun taas GL ei omista TL:ää. Jos Tony olisi toteuttanut ajatuksensa tehtaan siirtämisestä Malesiaan, Team Lotus olisi silti ollut Team Lotus. Autojen valmistaja on se joka merkitsee, ei valmistuspaikka. Muuten voisin valmistaa Norfolkissa polkuautoja ja sanoa niitä Lotus-merkkisiksi.

Se, mitä GL on tekemässä TL:lle on ilmiselvä varkaus. TLV on Team Lotuksen ja kaiken siihen liittyvän omistaja, mutta GL markkinoi autojaan TL:n saavutuksilla. Tämä on minua eniten GL:ssä jurppiva asia.

Ferrarin tasolle nousemiseen en kyllä usko. 70-luvulla Lotus oli ainakin omissa mielikuvissani kohtuullisen merkittävä urheiluautovalmistaja ja brändi, mutta ihan siihen statukseen (riippuen siitä kuinka merkittävä se tuolloin todellisuudessa oli) ei taida olla paluuta.
Missään nimessä tämä ei tulisi tapahtumaan hetkessä. Mutta Lotuksella olisi kaikki mitä siihen tarvitaan, kunhan vain Team ja Group pystyisivät yhteistyöhön, tai sitten olisivat saman tahon omistamia. Kuten jo aiemmin sanoin, periaatteessa Teamia ei tähän tarvita, Group voi kilpailla omalla F1-tallilla (kuten LRGP), mutta Team voi mahdollisesti estää sen oikeudessa. Ja vaikka Groupilla saisi olla oma F1-talli, Team voi estää perinteiden hyödyntämisen.

Joka tapauksessa kyse olisi vähintäänkin 20 vuodesta, olettaen että Lotus-niminen talli kykenisi noin 10 v kuluttua voittamaan mestaruuden. Ja sen jälkeen tallin pitäisi seuraavat kymmenen vuotta taistella mestaruudesta vuosittain ja Ferrarin päihittämisestä pitäisi muodostua tapa. Myös moottorit olisi syytä valmistaa Ferrarin tapaan itse, jotta Lotusta ei yhdistettäisi muihin automerkkeihin. Tähänhän McLaren mahdollisesti pyrkii Mersu-yhteistyön jälkeen, heilläkin kun on halua nousta Ferrarin kilpailijaksi katuautojen puolella.

Mitä tulee vielä Teamin ja Groupin suhteeseen, niin luin jostakin, että Colin Chapman erotti Teamin silloisesta Lotus Engineeringistä, joka on osa Groupia, 1954. Kilpailutoiminta on ollut Lotuksella selvemmin erillinen autoteollisuuteen nähden kuin Ferrarilla, jolle Scuderia on ollut samaa firmaa kuin autoteollisuus, nykyäänki tytäryhtiö. Joten tämä puoltaa näkemystä kahdesta Lotuksesta, ja kun ottaa huomioon, että Chapmanien suku möi Groupin ja Teamin eri ostajille, on oletettavissa, että Group ja Team haluttiin pitää eri firmoina.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Ihan naurettavaa pelleilyä tämä Lotus meininki. Voi suoraan sanoa, ettei kumpikaan nyky Lotuksista ole Lotus. Talleilla ei ole mitään tekemistä sen legendaarisen Lotuksen kanssa.

No toki tässä Renu-lotus yhdistelmässä on jotain legendaarisen kuuloista mut hermo menee tällaisessa pelleilyssä, olisivat vaikka yhdistäneet voimansa tai sit suosiolla olleet jotain muuta.

Nyt tämä on suurinpiirtein sama ku joku englantilainen viritys-paja väsäs aikanaan Opel Omegasta "Lotuksen", jonka nimi oli nerokkaasti Lotus Omega. Kärry näytti Omegalla mutta sisälti tehoja ja vääntöjä, niin paljo, ettei moista peliä voi Opeliksi kutsua mut ei kyllä Lotukseksikaan. Pointti on se, että tässä kohtaa Lotuksesta on tullut vaan sellanen sporttimerkintä hieman viritellyn vehkeen nimeen, ei siis varsinainen talli. :nope:

Tämä on Renu ja se toinen on Fernandez ja molemmat on viritelty siten, että käyttävät Lotus mallimerkintää :yuck:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Nyt tämä on suurinpiirtein sama ku joku englantilainen viritys-paja väsäs aikanaan Opel Omegasta "Lotuksen", jonka nimi oli nerokkaasti Lotus Omega.
Se "virityspaja" muuten oli Lotus Cars. Lotuksen väelle annettiin vapaat kädet Omegan kehittämiseen koska
molemmat merkit kuuluivat tuolloin GM:lle.
Ja siitä syystä myöskin komponentit joita käytettiin muutoksissa olivat GM-konsernin tavaraa...
Ja tuossa Lotus Omega:ssa muuten on ihan Lotuksen viralliset logotkin, ja ihan syystäkin...
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Eli siis kyseessä oli enemmän Lotus ku kumpikaan näistä nykyisistä ykkösten Lotuksista :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eli siis kyseessä oli enemmän Lotus ku kumpikaan näistä nykyisistä ykkösten Lotuksista :D
Ikävä sanoa mutta kyllä juurikin näin :)

edit. on muuten aikamoinen klassikko vielä tänäpäivänäkin tuo Lotus Omega.
Aikanaan edelläkävijä monessa suhteessa, mm. vakiona 17" rengastus :)
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Onks tää nyt sit kumpi Lotus?
http://www.youtube.com/watch?v=mv5HpEANRZI

Itselle on kyllä aivan sama millä nimillä ja väreillä ajelevat, ehkä johtuen siitä kun ei tullut sen alkuperäisen Lotuksen aikoihin vielä formuloita seurattua. Kunhan Ferrari on punainen ja Mclaren on Mclaren.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tässä tilanteessa on minusta tärkeää osata erottaa tiimit ja valmistajat toisistaan. Jos puhutaan talleista, niin silloin mukana on nyt Lotus Renault ja Team Lotus - Renault. Jos puhutaan valmistajista, niin silloin mukana on Renault ja jollain ilveellä Lotus, mutta siitä tullaan vielä varmasti vääntämään takahuoneissa vielä jonkin aikaa lisää.
Mä oon aina pitänyt hieman erikoisana FIA:n/FOM:n tapaa sumentaa tallin (tai ilmoittajan) ja valmistajan rajaa Fykkösissä. Nuo kun kuitenkin ovat eri asia. FIA:n nettisivullakin esiintyy paikoin esittämäsi kaltaisia sekasotkuja, mutta näinhän ne menevät:

Tallit: Lotus Renault GP ja Team Lotus
Valmistajat: Renault ja Lotus Renault

Team Lotus -tallin nimessä ei siis moottorimerkkiä esiinny. Heidän runkonsa merkki on Lotus ja koska moottorin valmistaja on eri, se mainitaan auton merkissä rungon jälkeen.

Lotus Renault GP:n runko ja moottori ovat merkiltään Renault, joten heidän tapauksessaan valmistaja on yksiselitteisesti Renault.

Parhaiten nuo viralliset nimet niin autolle kuin tallillekin selviävät tästä listasta (Renault F1 Teamin oletettu nimenvaihdos tuosta vielä puuttuu. Uusi lista julkaistaneen kun muutos on varmistunut).
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lotus Racingin FB-sivulla oleva kommentti:
Today, Team Lotus and Lotus Renault GP will be face to face before the F1 Commission, I read... So, tonight we may have a definitive answer about the Lotus vs. Lotus struggle.
Voiko joku vahvistaa pitääkö kutinsa?

edit. Tony Twitterissään:
Tony Fernandes sanoi:
Great chat with head of aero. Some good progress. Got my award.
On my way to formula one commission. Good budget meeting with airasia
about 16 hours ago via ÜberTwitter
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
On toki mahdollista, että Baharin vouhotettua GL:n konkurssin partaalle, Tony tekee Air Asiat ja pelastaa firman ja muuttaa sen todella tuottoisaksi.
Minä uskon, että käypi näin, sillä...
a) GL ja Proton eivät kummatkaan ole suuria autonvalmistajia, joiden myynnit hipoisivat taivaita
b) GL pyörii lainarahalla
c) Bahar riskisijoittaa
d) Valehtelut, ideavarkaus ja muu höpönpöpönpöppö eivät ole ainakaan killoottaneet GL:n kuvaa
e) Team Lotusen mukanaolo ei riipu automarkkinoiden myynnin heilahteluista vaan on ns. perinteinen kilpatalli
f) Tontsalla menee lujaa :cool:

Lisäksi esim. F1fanaticin gallupista käy ilmi, että selvä enemmistö on Team Lotuksen "puolella" ja niitä, joiden mielestä molemmat ovat "vääriä" on myös enemmän kuin GL:n kannattajia
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Nimen saa kyllä muuttaa, mutta ilman muiden tallien suostumusta menettää TV-rahat.
Periaatteessa näin, mutta ei kuitenkaan välttämättä tässä tapauksessa. Rungon merkin muuttaminen Renault'sta Lotukseksi ei ymmärtääkseni onnistu niin kauan kun Team Lotuksen kohdalla lukee FIA:n papereissa rungon merkkinä Lotus.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Minä uskon, että käypi näin, sillä...
a) GL ja Proton eivät kummatkaan ole suuria autonvalmistajia, joiden myynnit hipoisivat taivaita
b) GL pyörii lainarahalla
c) Bahar riskisijoittaa
Tuossapa ne suurimmat uhkakuvat sitten onkin. Proton ei pärjää kuin Malesiassa valtion verohelpotusten ansiosta, ja Lotus ei taida pärjätä yhtään missään. Rahan tuloa ei voi estää, vai miten se meni?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18415
Sponssitarrojen perusteella Petrov ei ajele tallissa ensi kaudella.

Mutta saattaahan nuo vielä muuttua?
Katsellaan tuonnenpana, minkälaisen päätöksen aikovat Kubican tulevan tiimi kaverin suhteen tehdä.

- Paras valintamme olisi Vitali Petrov. Toivon, että talli voisi vuoden loppuun mennessä vahvistaa lopullisen kuljettajakokoonpanonsa, kommentoi Group Lotuksen toimitusjohtaja Dany Bahar BBC:lle.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6759
Sijainti
Täällähä mä
Edit ... Ei linkin takana ollutkaan oikeastaan mitään tärkeää , kun hetken mietin. Ainoastaan Baharin kommentti : Emme halua olla Team Lotus.
Edit 2. Ja tälläistä puhetta värityksestä:
However, Lotus Renault GP chairman Gerard Lopez said it was Team Lotus who had stolen the idea for a livery.

“We always had the idea and then it leaked out through the press,” he said. “Three days later they were announcing they [Team Lotus] were doing black and gold.

“At the end of the day, I don't think there will be any confusion as to which cars will be which in terms of position on the track.”
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Määrä korvaa laadun?

Tätä menoa Lotus-tallien määrä lisääntyy vuosi vuodelta, kuitenkaan niistä mikään ei ehkä taistele edes pistesijoista. :dunno:
90-luvulla tilanne olisi ollut vielä pelastettavissa, kun GL:n omisti Romano Artioli ja TL-nimen (ainakin omasta mielestään) David Hunt. Tuolloin joku eurooppalainen sijoittaja olisi voinut hankkimalla nuo molemmat estää brandia ajautumasta malesialaisten pers... :yuck:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös