Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Norwichilaisen Evening News -lehden urheilusivuilla on pari uutta Group Lotus -aiheista juttua, mm. David Huntin kommentti Lotus Renault GP -tiimin julkistamisesta.
“Whereas with the two Lotuses, there would be one team with all the rights, and one which has none. So apart from the punch up it would cause in the courts, they are not going to be singing from the same hymn sheet. They are going to be at each other’s throats all the time.”
David sanoi, että toisella tiimillä ei ole oikeuksia lainkaan. Asia voi olla hyvinkin niin.

TL:llä ei pitäisi olla hätää, TLV:llä on oikeudet TL:ään F1:ssä. Ainoa kysymysmerkki on TL:n pitkä poissaolo, (oikeudet tavaramerkkiin raukeavat, jos sitä ei käytetä) mutta David Hunt todisti oikeudessa, että jo toteuttamiskelpoisen F1-projektin etsiminen tulkitaan aktiiviseksi toiminnaksi. Olisikin naurettavaa, että TLV menettäisi oikeudet nyt kun he ovat saamassa TL:n F1:een.

On muutamia syitä, joiden vuoksi epäilen GL:n oikeuksia käyttää Lotus-nimeä F1:ssä. Ensinnäkin, Team Lotuksesta puhutaan yleisesti Lotuksena, ja nimen Lotus käyttö muiden osapuolien toimesta voitaisiin tulkita TLV:n tavaramerkin loukkaukseksi. En usko, että kukaan muu Williams-niminen kuin Sir Frank saisi kutsua omistamaansa tallia F1:ssä esim. nimellä Williams Racing, vaikka Williams-tallin nimi on WilliamsF1, eli erilainen.

Uskoisin, että tästä syystä ei LRGP:n, eikä tämän vuotisessa LR:nkään logossa ole GL:n ACBC-logoa, koska TLV:llä on oikeudet käyttää F1:ssä TL:n ACBC-logoa, ja GL:n ACBC samankaltaisuudessaan loukkaisi TLV:n oikeuksia. Tämä puolestaan vahvistaa uskoani siihen, että edes nimeä Lotus ei saa käyttää F1:ssä muut kuin TL. Näin ollen GL saisi sentään toimia RF1:n sponssina, muttei nimikkosponssina.

GL voi toki vedota siihen, että LR ajoi Lotus-nimellä heidän lisenssillään, eikä TLV valittanut, mutta ei GL:kään valittanut aikoinaan TL:n nimestä, ennen kuin Proton ilmestyi kuvioihin. TLV (eli käytännössä Tony) voi sanoa, että TLV salli LR:n käyttää Lotus-nimeä, koska he jo neuvottelivat sen myymisestä LR:lle.

Ehdin jo näin pitkälle kirjoittaa kun lähdin tarkistamaan yhden asian IPO:n sivuilta. Tässä lista GL:n omistamista tavaramerkeistä:

http://www.ipo.gov.uk/t-find-adp?propnum=0101212001

Klikkaa More nähdäksesi enemmän.

Silmiin pisti tämä:

http://www.ipo.gov.uk/t-find-number?detailsrequested=C&trademark=2289924

Class 35:
Advertising services, in particular the service of renting out advertising space on the exterior surfaces of racing vehicles, none being in the field of Formula One motor racing.
Eli GL saa käyttää Lotus-nimeä mainostuspalveluiden tarjoamiseen kilpa-autoissa, jotka eivät ole F1:ssä. Eli he eivät saa käyttää nimeä Lotus mainospalveluden tarjoamiseen siellä missä TLV saa käyttää. Joten GL on F1-projekteineen aika heikolla pohjalla. Ja tämä vahvistaa spekulointini, miksi GL ei käytä F1-tallien logossa ACBC-logoa.

GL:llä on oikeus Lotus-nimen käyttöön moottorurheilussa rajoituksetta, mutta se on luokassa 41, ja F1 tallin pyörittäminen katsotaan mainostuspalveluiden tarjonnaksi. GL:llä on myös rajattomat oikeudet tarjota mainostuspalveluita kilpa-autoissa Lotus Racing -nimellä, mutta uskon, että TLV voi vaatia niiden oikeuksien kumoamista F1:n osalta.

Joka tapauksessa alan epäillä todellakin, saako Lotus toimia edes RF1:n nimikkosponssina, sillä talli tarjoaa mainostuspalveluita. Itse olen sitä mieltä, että ei.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä on totta, mutta loppujen lopuksi asian ratkaisevat tv-kommentaattorit. Miten he identifioivat tallit? Siellä on kuitenkin yksi talli, joka ajaa Lotus-merkkisillä autoilla ja yksi, joka ajaa Renault-merkkisillä. Jos kommentaattoreilla on yhtään järkeä, niin eihän ne molempia voi kutsua Lotuksiksi. Ja vaikea nyt on kuvitella, että Fernandesin autoja alettaisiin kutsua muuksi kuin Lotuksiksi. Eli Lotus Renault häviää sen pelin.
Voin ainakin hyvin kuvitella Pulkkisen selostavan "tiim loottus" ja "loottus renoo". Mut sittenkun on pakko puhua siitä autosta, joka vaikka meni tuhannen päreiksi, niin eihän se auto voi olla "tiim loottus" vaan se on "heikin loottus". Ja jos kubican autosta hajoaa kone niin se on kyllä että "renoon" matka jäi kesken. Kaksi ei voi olla lotus, ja näiden nimien perusteella se on aika selvää kumpi se on.

Autosportin kanta ei sinänsä ole iso yllätys, brittilehti on puolensa valinnut, eivät tunne Fernandesin tallia omakseen. Se on brittiläinen urheiluautonvalmistaja jonka kemuissa haluavat olla mukana ja joka kelpaa kansallistunteen nostatukseen.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Autosportin kanta ei sinänsä ole iso yllätys, brittilehti on puolensa valinnut, eivät tunne Fernandesin tallia omakseen. Se on brittiläinen urheiluautonvalmistaja jonka kemuissa haluavat olla mukana ja joka kelpaa kansallistunteen nostatukseen.
Tai ehkä tässä perus brittiläiseen tapaa nuoleskellaan sitä reikää jonka odotetaan ensimmäisenä turauttavan sen herkullisemman pökäleen. Tarvittaessa brittiläinen kansallishurmos (siinä missä suomalainenkin) tekee kyllä kenestä/mistä tahansa ehdan kotomaan sankarin.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tämä on totta, mutta loppujen lopuksi asian ratkaisevat tv-kommentaattorit. Miten he identifioivat tallit?
And battle is joined. It's Lotus Renault from Virgin, from Team Lotus's Lotus, from Lotus Renault. Is this going to be good enough for Petrov? Let's see what this man can do. He pushes his Lotus Renault round the corner, and sees the rear of Trulli's Renault-powered Lotus. Now he makes the pass for 17th. Oh, they collide! This is not what Lotus wanted! Can you believe this Martin!

No Jonathan, that was a highlight we already saw five minutes ago.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Onko muuten Bahar oikeasti noin lyhytnäköinen vai kusettaako se taas kun sanoo, ettei "2 Lotus-tallia haittaa mitenkään"? Hehän eivät voi nimetä autoaan Lotukseksi niin kauan kúin TL on mukana.

Eli kaudeksi 2012 pitänee keksiä jotain sitten, jos rahat riittävät sinne asti
 
Viimeksi muokattu:

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Autosportillahan on ihan oikea otsikko, mutta kuvassa väärän tiimin auto. Se Oikea Team Lotushan palaa fykkösiin ensi kaudella. Väärä Lotus, eli Group Lotushan tuli mukaan jo 2010 nimellä Lotus Racing ja jatkaa vuonna 11 nimellä Lotus Renault GP.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
http://www.ipo.gov.uk/t-find-number?detailsrequested=C&trademark=1338435

Status

Status:RegisteredClass:35
http://www.ipo.gov.uk/t-find-number?detailsrequested=C&trademark=2560196

Status

Status:AdvertisedClasses:06, 09, 12, 16, 21, 25, 26, 28, 35, 39, 41
GL:n tavaramerkin yhteydessä oleva sana advertised käsittääkseni tarkoittaa hakemusvaiheessa olevaa tavaramerkkiä, kun taas TLV:llä se on jo rekisteröity. En usko, että GL saa oikeuksia ACBC Team Lotus -logoon ainakaan F1:een.

Autosportillahan on ihan oikea otsikko, mutta kuvassa väärän tiimin auto. Se Oikea Team Lotushan palaa fykkösiin ensi kaudella. Väärä Lotus, eli Group Lotushan tuli mukaan jo 2010 nimellä Lotus Racing ja jatkaa vuonna 11 nimellä Lotus Renault GP.
Juuri näin. :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Kummanko tallin takana on muutakin kuin nimi? Eli kummanko takana häärää ne sällit jotka väsäsivät Top Gearin Lotus Ladan ja Lotus Omegan?

Käsittääkseni Fernandezin porukoilla ei ole muuta tekemistä Lotuksen kans kuin rahalla hankittu nimi, kun taas itse varsinainen Lotuksen väki on tämän Lotus Renaultin takana.

Tässä vaiheessa alan kääntyä AS:n kannalle siinä, että enemmän tämä talli on Lotus kuin Fernandezin tiimi.

Tästä hyvästä Fernandez saisi taipua ja nimetä tallinsa vaikka sitten Air Asia Fernandez Malesia GP Lotukseksi(jos se Lotus on sinne nimen oston myötä väkisin tungettava). Pitäis vaikka sit sen vihreän värin mut Lotus se ei ole, eikä ollut menneellä kaudellakaan.

Ärsyttäväks homman vaan teki tämä aiempi uutinen, että molemmat tahot höpöttävät, että mukana on jopa neljä Lotus autoa. Missä järki :confused:

Sit vois sanoo, että joo, on siellä 6 Mersua ja 6 Ferraria. :yuck:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kummanko tallin takana on muutakin kuin nimi? Eli kummanko takana häärää ne sällit jotka väsäsivät Top Gearin Lotus Ladan ja Lotus Omegan?
Lotus Cars ne kaiketi väsäsi, mutta ne sällit eivät rakentaneet Andrettin, Sennan tai Mikojen autoja. Ne teki se Lotus jonka nimen Fernandes osti.
Tästä hyvästä Fernandez saisi taipua ja nimetä tallinsa vaikka sitten Air Asia Fernandez Malesia GP Lotukseksi(jos se Lotus on sinne nimen oston myötä väkisin tungettava). Pitäis vaikka sit sen vihreän värin mut Lotus se ei ole, eikä ollut menneellä kaudellakaan.
Mutta menneellä kaudellahan se juurikin edusti sitä toista Lotusta, eli Protonin Lotusta.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kummanko tallin takana on muutakin kuin nimi? Eli kummanko takana häärää ne sällit jotka väsäsivät Top Gearin Lotus Ladan ja Lotus Omegan?

Tässä vaiheessa alan kääntyä AS:n kannalle siinä, että enemmän tämä talli on Lotus kuin Fernandezin tiimi.
No jopas. Ei ole mennyt kovinkaan kauaa siitä, kun Omega kelpasi päinvastaiseksi argumentiksi:

Voi suoraan sanoa, ettei kumpikaan nyky Lotuksista ole Lotus. Talleilla ei ole mitään tekemistä sen legendaarisen Lotuksen kanssa.

Nyt tämä on suurinpiirtein sama ku joku englantilainen viritys-paja väsäs aikanaan Opel Omegasta "Lotuksen", jonka nimi oli nerokkaasti Lotus Omega.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lotus Cars ne kaiketi väsäsi, mutta ne sällit eivät rakentaneet Andrettin, Sennan tai Mikojen autoja. Ne teki se Lotus jonka nimen Fernandes osti.
Näin juurikin. Andrettin & Sennan aikana toki yhtäläisyyksiä vielä löytyi Lotus Carsin ja F1-teamin välillä, mutta ei enää Mikojen aikaan.

Ja tarkennuksena, Lotus Omega rakennettiin GM:n alaisuudessa (selittää mm. saman vaihteiston kuin sen aikasessa Corvette ZR1:ssä) ja Lotus Lada taas tehtiin Protonin alaisuudessa jo...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Autosport-lehden kansikuva -- ja erityisesti kuvaan liittyvä teksti -- ovat myös sellaista mainosta, joista Dany Bahar voisi olla valmis maksamaan paljon rahaa. Autosport-lehden journalistiselle uskottavuudelle tällainen räikeä maksettujen mainosten ja asiatekstin sekoittaminen ei tietenkään olisi erityisen hyvä asia.
Edes tällaisen vihjaaminen on minusta pöyristyttävää. Se, että oma mielipide eroaa jonkin lehden näkökulmasta ei automaattisesti tarkoita, että media olisi ostettu. Normaalissa tilanteessa se voisi esimerkiksi tarkoittaa, että ehkä kannattaisi tarkastella omaa näkemystä hieman tarkemmin ja monipuolisemmin.

Mutta mitä turhaa. Tällaiset syytökset tukevat tämän aiheen ympärille luotua fiktiivistä juonitarinaa, jossa sarjakuvamainen pääpahis ei tunne mitään rajoja ja jonka vaikutusvalta myöskin nähdään rajattomana.
WebSlave sanoi:
Autosportin noin selkeä kannanotto on jokseenkin yllättävä, sillä heidän täytyy tietää mikä on F1-fanien enemmistön kanta. Heidän omalla foorumillaan ja muuallakin, jos yhtään seuraavat (ja tokihan heidän edes vähän pitäisi, pysyäkseen kartalla).

Bad for business tuollainen linjaus, sanoisin.
Ei lehdistön kuulu miellyttää tai myötäillä enemmistön (tai kohdeyleisön) mielipiteitä uutisoinnillaan. *FOX News* Tai ei ainakaan pitäisi. *FOX News* En tosin ole yllättynyt, että sen sijaan että Autosportin linjaus olisi herättänyt aitoa pohdintaa ja keskustelua, heidät leimattiin luopioiksi ja osaksi suurta kansainvälistä salaliittoa. :nope:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei lehdistön kuulu miellyttää tai myötäillä enemmistön (tai kohdeyleisön) mielipiteitä uutisoinnillaan. *FOX News* Tai ei ainakaan pitäisi. *FOX News* En tosin ole yllättynyt, että sen sijaan että Autosportin linjaus olisi herättänyt aitoa pohdintaa ja keskustelua, heidät leimattiin luopioiksi ja osaksi suurta kansainvälistä salaliittoa. :nope:
Yrityksen ensisijainen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa. Siitä huolimatta Autosport on kyllä tunnettu neutraaliudestaan ja juuri siksi näin selkeä kannanotto on poikkeus lehden normaalista linjasta.

Pohdintaa ja keskustelua täällä on käyty niin paljon, että tuskin yksi Autosportin etusivu siihen mitään uutta tuo. Siis sen enempää kuin nähdyt pari kommentia. Sen sijaan jos pääsisi lukemaan mitä sisäsivuilla lukee saattaisi jotain keskusteltavaa löytyäkin. En tosin usko että sieltäkään mitään kovin uutta ja yllättävää löytyisi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
En tosin ole yllättynyt, että sen sijaan että Autosportin linjaus olisi herättänyt aitoa pohdintaa ja keskustelua, heidät leimattiin luopioiksi ja osaksi suurta kansainvälistä salaliittoa. :nope:
Toki ihmeteltiin miksi noin uutisointiin kun ei pidä paikkaansa, edes sinä et voi kiistää sitä tosiasiaa että Lotus Cars ei ole KOSKAAN ollut F1 luokassa, jotenka eivät voi sinne "palatakaan".
Mistään salaliitoista tmv. täällä nyt ei kuitenkaan kukaan ole puhunut missään välissä, tai mainittu edes luopioiksi.

Huonoa provoa suoraan sanottuna :nope:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Edes tällaisen vihjaaminen on minusta pöyristyttävää. Se, että oma mielipide eroaa jonkin lehden näkökulmasta ei automaattisesti tarkoita, että media olisi ostettu. Normaalissa tilanteessa se voisi esimerkiksi tarkoittaa, että ehkä kannattaisi tarkastella omaa näkemystä hieman tarkemmin ja monipuolisemmin.

Mutta mitä turhaa. Tällaiset syytökset tukevat tämän aiheen ympärille luotua fiktiivistä juonitarinaa, jossa sarjakuvamainen pääpahis ei tunne mitään rajoja ja jonka vaikutusvalta myöskin nähdään rajattomana.
Ei lehdistön kuulu miellyttää tai myötäillä enemmistön (tai kohdeyleisön) mielipiteitä uutisoinnillaan. *FOX News* Tai ei ainakaan pitäisi. *FOX News* En tosin ole yllättynyt, että sen sijaan että Autosportin linjaus olisi herättänyt aitoa pohdintaa ja keskustelua, heidät leimattiin luopioiksi ja osaksi suurta kansainvälistä salaliittoa. :nope:
Ainut vaan että lehdistön ei kuuluisi olla kenenkään puolella tällaisissa asioissa. Ainakaan asialehden (millainen Autosport eiliseen asti oli). Tuollainen käytös kuuluukin tuomita, varsinkin kun "Real Lotus is back"-otsikko Lotuksia rakentavan autofirman yhdessä luxemburglaisen sijoitusfirman puoliksi omistaman ranskalaistallin kuvan kanssa on täyttä fiktiota.

Kuten olen jo aiemmin sanonut, kun Iso-Tontsa osti Team Lotuksen nimen, kyse oli tallikaupoista. Team Lotuksesta ei vain ollut jäljellä kuin nimi.

Sinä puolestasi dramatisoit ja ylikorostat asioita. Etkä vaivaudu vastaamaan muiden esittämiin vastaväitteisiin tai kysymyksiin vaan suollat omaa mielipidettäsi. Sinulle syvällinen keskustelu on sitä, että sinä puhut ja muut ovat joko samaa mieltä tai hiljaa. Älä siis valita siitä että muut eivät keskustele kunnolla
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Mutta mitä turhaa. Tällaiset syytökset tukevat tämän aiheen ympärille luotua fiktiivistä juonitarinaa, jossa sarjakuvamainen pääpahis ei tunne mitään rajoja ja jonka vaikutusvalta myöskin nähdään rajattomana.
Minä en näe tapahtunutta noin synkeässä valossa. Dany Bahar on järjestänyt meille spektaakkeleiden ja F1-sarjan ystäville virkistävän mediatempauksen, ja vastaavia yllätyksiä voidaan varmasti odottaa lisääkin lähitulevaisuudessa. Tuolla aiemmin linkittämässäni artikkelissa Adam Hay-Nicholls kuvailee Dany Baharia marketoinnin visionääriksi, eikä Lotus Renault GP:n näyttävä julkistaminen anna aihetta epäillä tällaista arviota.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös