F1-fani82 sanoi:
Monipuolista tarkastelua suosittelisin sinullekin Carteri. Varsinkin puolueetonta ja rehellistä. Tuohan Autosportin juttu voi tarkoittaa, että väritys palasi. Värityksen olisi voinut palauttaa vaikka Renaultti.
Autosportin Charles Bradley perusteli kannen otsikkoa pääkirjoituksessaan:
Pole Position sanoi:
The reason we've called the rebranded Renault F1 team 'The real Lotus' is that it has the full might of the car company behind it and not just a team name.
Syyt eivät olleet siis värityksessä, vaan siinä, että nyt Chapmanin Lotus palaa omatoimisesti ykkösiin ja on hankkinut osaomistukseensa F1-tallin. Fernandesin 1Malaysia Racingistahan Lotus ei omistanut palaakaan.
Esimerkiksi Red Bullin lehti pystyi olemaan puolueellinen, mutta ei tuollaiset julkaisut.
Mielenkiintoinen valinta, sillä Red Bullin Red Bulletin oli juurikin Dany Baharin aikainen keksintö.
Bobakki sanoi:
En täysin ymmärrä Autosportin kannen aiheuttamaa melskettä. Kyseessä on yhden toimittajan näkemys, joka on jokseenkin yhtä arvokas tai arvoton kuin Joe Sawardin tai Adam Cooperin (joka myös kirjoittaa Autosportille, ja jonka stoori aiheesta oli puolestaan hyvinkin myönteinen Fernandesin poppoota kohtaan). Saivatko ne sinut tarkastelemaan omaa näkemystäsi tarkemmin tai monipuolisemmin?
Tietenkin saivat. Pohdin Cooperin ja Sawardin kirjoitusten sisältöä, mutta ne kyllä kärsivät uskottavuudessa suuresti, koska niistä kaikki on kirjoitettu vain perustumaan Fernandesin, Huntin tai Gascoynen sanomisiin. Kuitenkin olisi väärin sanoa, etteikö niissä olisi hyviä pointteja ja pohdinnan aiheita. Cooperin työt Autosportille myös tukevat lehden puolueettomuutta ja kaatavat sitä kohtaan esitettyjä syytöksiä mielestäni varsin hyvin. Ei Autosport ole puolueellinen. Tässä(kin) tapauksessa he esittävät asian perustuen faktuaalisiin perusteluihin, siihen että Colin Chapmanin perustama Lotus palaa ykkösiin. Ja johan täällä on myös sekin asia todettu, että Group Lotus tosiaan on ollut mukana ykkösissä, joten luonnollisesti se sinne voi myös palata ja siitä sanavalinta “back.”
Sawardin kohdalla perustelut Fernandesin tukemiseen puolestaan ovat nähdäkseni varsin heikot. Hän esimerkiksi pitää yhtenä Lotusta vastaan puhuvana argumenttinä sitä, ettei Bahar ole moottoriurheilufani. Saward ei kuitenkaan halunnut kommentoida miksi moinen egomaanikko sysäisi rahaa moottoriurheiluun, jos hän ei siitä välittäisi? Tai miksi sama mies on käytännössä rakentanut koko bisnesuransa kahden moottoriurheilussa olevan toimijan kanssa ja ollessaan Dietrich Mateschitzin oikeana kätenä Red Bullilla, hän oli merkittävässä roolissa energiajuomajätin F1- ja NASCAR-tiimiä perustettaessa. Bahar jopa toimi aluksi Red Bullin #83- ja #84-tiimien omistajana Nextel Cup-sarjassa. Tästäkin huolimatta Saward on mm. kirjoittanut, ettei Baharilla ole moottoriurheilukokemusta.
Ja lehden kansi ei ole vain yhden toimittajan näkemys, vaan se heijastaa koko toimituksen kantaa ja näkökulmaa asiaan. Kolumnit ja blogit edustavat toimittajan näkemystä ja sen sekä Cooper että Saward ovat kyllä tehneet kohdallaan selkeäksi.
On pakko sanoa, että tapasi ratsastaa asian puolueettomalla tarkastelulla ja samalla pitää Group Lotuksen puolia täysin yksisilmäisesti on minulle pettymys.
En mielestäni ole yrittänyt ratsastaa millään korkealla hevosella, vaan puhuin näkökulmastani, kun sitä minulta kysyttiin. Olen yrittänyt lähestyä tätä asiaa mahdollisimman neutraalisti ja sen tuloksena olen päätynyt puolustamaan Group Lotuksen oikeuksia omaan nimeensä ja brändiinsä. Tämä puolestaan ei alkanut viime viikolla, vaan olen miettinyt asiaa viime syksystä, kun Litespeed alkoi tekohengittää ilmaa Team Lotukseen ja Group Lotus sen jyrkästi kielsi. Silti olen jatkanut asian tutkimista molemmilta puolilta, joskus jopa kiukkuun asti lukenut mm. Sawardin blogikirjoituksia ja kahlannut muiden mielipiteitä läpi niin nykyisiltä kuin vanhoiltakin keskustelupalstoilta. Kantani ei myöskään ole vain viime vuoden F1-kauden, vaan Lotuksen moninaisen moottoriurheiluhistorian, sen fanittamisen ja tulevaisuuden tavoitteiden huomioonottamisen summa. Heillä on mielestäni paremmat syyt tuoda Lotus-merkki takaisin moottoriurheiluun kuin Fernandesilla.
On minusta myös aivan turhaa murista siitä, etten ole täällä tarpeeksi näkyvästi ja puolueettomasti tukenut vastapainoisesti myös Fernandesia, kun kuitenkaan samaan aikaan hyvin harvalla hänen kannattajallaan ei tunnu olevan hyvää sanottavaa Baharista tai Group Lotuksesta.
Silti olet viimeistään nyt itse pudonnut sille tasolle, mistä muita keskustelijoita aiemmin kritisoit, itse aiheen kommentoinnista keskustelijoiden parjaamiseen.
Tämä keskustelu on ollut minulle pettymys, sitä en kiistä. Halusin kiinnittää huomiota sivuja sitten esiintyneeseen käytökseen, mutta koska asialle ei selkeästi tehty mitään, niin se oli mielestäni merkki siitä millaista keskustelua täällä sallitaan. Ylläpito kyllä puuttuu muutamaan varsin perusteltuun ja sikäli harmittomaan yksittäiseen sanaan ja pitää niitä perättömyytensä takia epäasiallisina, mutta hyväksyy sitten kuitenkin mm. kansainvälisesti arvostetun julkaisun uskottavuuden kyseenalaistamisen ja suorat hyökkäykset yksittäisiä keskustelijoita kohtaan.
En siis mielestäni ole vielä lähelläkään sitä tasoa, jolta tätä keskustelua on kommentoitu. Oletan myös, että sinäkin luet paljon mieluummin tällaisen vastauksen sen sijaan, että olisin yhdellä rivillä vain käskenyt sinua rikkaalla suomen kielellä olemaan hiljaa. Sitä tosin en tiedä, että jos koet keskustelun kommentoinnin tason pudotuksena, niin miten sitten koet minun parjaamiseni liittyvän itse aiheeseen...