Lotus Renault GP (Renault kaudella 2011)

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Edes tällaisen vihjaaminen on minusta pöyristyttävää. Se, että oma mielipide eroaa jonkin lehden näkökulmasta ei automaattisesti tarkoita, että media olisi ostettu. Normaalissa tilanteessa se voisi esimerkiksi tarkoittaa, että ehkä kannattaisi tarkastella omaa näkemystä hieman tarkemmin ja monipuolisemmin.

Mutta mitä turhaa. Tällaiset syytökset tukevat tämän aiheen ympärille luotua fiktiivistä juonitarinaa, jossa sarjakuvamainen pääpahis ei tunne mitään rajoja ja jonka vaikutusvalta myöskin nähdään rajattomana.
Ei lehdistön kuulu miellyttää tai myötäillä enemmistön (tai kohdeyleisön) mielipiteitä uutisoinnillaan. *FOX News* Tai ei ainakaan pitäisi. *FOX News* En tosin ole yllättynyt, että sen sijaan että Autosportin linjaus olisi herättänyt aitoa pohdintaa ja keskustelua, heidät leimattiin luopioiksi ja osaksi suurta kansainvälistä salaliittoa. :nope:
Monipuolista tarkastelua suosittelisin sinullekin Carteri. Varsinkin puolueetonta ja rehellistä. Tuohan Autosportin juttu voi tarkoittaa, että väritys palasi. Värityksen olisi voinut palauttaa vaikka Renaultti. Lehdistön pitäisi olla puolueeton todellakin, kannatuslehdet ovat erikseen. Esimerkiksi Red Bullin lehti pystyi olemaan puolueellinen, mutta ei tuollaiset julkaisut. Arvostus laskee ainakin minun silmissä puolueellisten julkaisujen kohdalla, olkoonsa puolueellinen omalta kannalta hyvältä tai huonolta kannalta. Mutta tämä ei päde Lotus Cars-uskontoon?
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
No jopas. Ei ole mennyt kovinkaan kauaa siitä, kun Omega kelpasi päinvastaiseksi argumentiksi:
Jep, ja jos olisit lukenut siitä seuraavat viestit, joissa kävi ilmi kuka on Lotus Omegan takana, totesin, että kyseinen Omegahan on enemmän Lotus kuin kumpikaan näistä nykytalleista.

Sen päätelmän jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että pelkän nimen ostamalla ei tule sen enempää Lotukseksi kuin jos joku ostaisi Ferrarin nimen ja ajelisi "Ferrarina" olematta kuitenkaan Ferrari.

Mun päälle näitä Lotus asioita on liikaa sotkemassa asioita, millon Proton Lotus, Lotus Cars, Lotus Group, Team Lotus.

Tee nyt noista sit päätelmä kuka tai mikä saa olla Lotus tallia? :confused:

Koko Lotus nimi alkaa samaan saman merkityksen kuin jokin GT tai Sport merkintä auton takakontissa :yuck:
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Liika on liikaa

Ferrarinkin arvo brandina mielestäni alkaa kärsiä, jos sen logolla myydään kaikkea läppäreistä ties mihin. :dunno:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
...jos sen logolla myydään kaikkea läppäreistä ties mihin. :dunno:
Miten niin JOS? Niinhän tehdään jo nyt, mm. hajusteita, pussilakanoita, läppäreitä, kypäriä, puhelimia jne. jne...
Eikä tuo nyt hirveesti ole kärsinyt vuosien saatossa silti, ainakaan itse ole huomannut merkittävää rappeutumista...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
oli miten oli, mutta näin on

No esim. juuri nuo oheistuotteet ovat aiheuttaneet närää Group Lotuksen ja Fernandesin välillä (LR8-energiajuoma, ACBC-logoinen lentokone...). :mad:
Jokatapauksessa toivon, että Lotus-nimisen F1-tallin saavuttaessa 1. voittonsa pitkään aikaan (Detroit -87), on se brittiläinen ja Team Lotus-niminen, eli toivottavasti tuohon kaukaiseen päivään mennessä tämä koko sotku Fernandesin kanssa on saatu sovittua. :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Arvostettu Autosport on vihdoin ryhdistäytynyt Lotus-uutisoinnissaan. Uusimman lehden kansi ei enää jätä kysymyksille sijaa:
Hah. Tuohan vain syö Autosportin arvovaltaa. Puhuvat kopioijista "aitona/oikeana". Enpä olisi uskonut. Toisaalta kun en ole lukenut itse artikkelia niin ei pidä täysin tuomita, koska brittityyliin kannen otsikko voi olla kovin raflaava eikä itse juttu sitten olekaan niin mustavalkoinen kuin olettaa saattaisi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Muutenkin Dany Baharin henkseleiden paukutus ja tyylli työntää Group Lotus väkisin F1 piireihin, tuntuu allekirjoittanneesta ennemminkin epätoivoiselta, kuin vakaasti harkitulta bisnes vedolta.
Varsinkin kun siitä ei ole kauaa kun kaveri puheli ettei missään tapauksessa F1:iin, suurinpiirtein naureskeli moiselle idealle.

Haluaisinpa oikeastaan nähdä tämän "Lotuksen" kolmen parhaan joukossa, siinä sitten Autosportin toimittaja katselee kuinka "Lotuksen" kuskin kohdalla on Ranskan lippu...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ladan mainokset eivät ainakaan tule pysymään autossa, sillä Protonin kerrotaan haluavan Venäjän markkinoille, ja Petrovista olevan hyötyä tässä. En tiedä tulivatko rahat oikeasti Ladalta (vai valtiolta / Putinilta, kuten on väitetty), mutta AvtoVAZ:n (tulevan) kilpailijan imagon pönkittäjälle nuo rahat tuskin ovat tarjolla.
Ajatus Lotuksesta ja Ladasta harmoniassa ei muuten ole täysin vieras:
http://www.youtube.com/watch?v=rAusVsL7xUY :D
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Varsinkin kun siitä ei ole kauaa kun kaveri puheli ettei missään tapauksessa F1:iin, suurinpiirtein naureskeli moiselle idealle.
Taidat muistella Group Lotuksen moottoriurheilujohtajan Claudio Berron kommenttia lokakuun 2010 puolivälissä, ettei Group Lotuksella ole kiinnostusta osallistua F1-sarjaan. Jos taas muistelet Dany Baharin haastattelua Pariisin autonäyttelyssä, niin eihän Bahar siinä suoranaisesti kiellä F1-aikeita, vaan ainoastaan kiertelee asiasta puhumista. Eilisessä haastattelussa Bahar kuitenkin paljastaa F1-osallistumisen olleen mukana Group Lotuksen kuvioissa Lotus-automalliston uudistamissuunnitelmien alusta lähtien.

Samassa haastattelussa Bahar muuten kehaisee Group Lotuksen olleen suunnitelmiensa tiedottamisessa aina avoin ja läpinäkyvä. ;)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Edes tällaisen vihjaaminen on minusta pöyristyttävää. Se, että oma mielipide eroaa jonkin lehden näkökulmasta ei automaattisesti tarkoita, että media olisi ostettu. Normaalissa tilanteessa se voisi esimerkiksi tarkoittaa, että ehkä kannattaisi tarkastella omaa näkemystä hieman tarkemmin ja monipuolisemmin.
En täysin ymmärrä Autosportin kannen aiheuttamaa melskettä. Kyseessä on yhden toimittajan näkemys, joka on jokseenkin yhtä arvokas tai arvoton kuin Joe Sawardin tai Adam Cooperin (joka myös kirjoittaa Autosportille, ja jonka stoori aiheesta oli puolestaan hyvinkin myönteinen Fernandesin poppoota kohtaan). Saivatko ne sinut tarkastelemaan omaa näkemystäsi tarkemmin tai monipuolisemmin?

On pakko sanoa, että tapasi ratsastaa asian puolueettomalla tarkastelulla ja samalla pitää Group Lotuksen puolia täysin yksisilmäisesti on minulle pettymys. Group Lotus -johdon kommentteja ei kuitenkaan tarvitse montaa riviä lukea, etteikö niistäkin löytyisi epäloogisuuksia ja ristiriitaisia kommentteja. Ymmärrän kyllä sen, että Lotus-fani pitää Group Lotuksen puolia ja näkee asiat sen näkökannasta, eikä siinä sinällään ole mitään väärää, pikemminkin se on ihailtavaa. Silti olet viimeistään nyt itse pudonnut sille tasolle, mistä muita keskustelijoita aiemmin kritisoit, itse aiheen kommentoinnista keskustelijoiden parjaamiseen.

Minun sympatiani Fernandesille eivät ole sidoksissa Lotus-nimen käyttöön. Hän on lähtenyt rohkeasti luomaan jotakin omaa, ja Group Lotuksen mukanaolo alkuperäisessä projektissa antoi toivoa, että kerrankin jokin autotehdas tekisi poikkeuksen ja valitsisi rahan kaatamisen sijaan toisenlaisen lähtökohdan sarjaan tulolle. Siksi olen myös viimeiseen asti toivonut, että kiistassa olisi kyse Baharin hölmöydestä eikä siitä, että Proton-johto Malesiassa näkee toisenlaisen lähestymistavan järkevämpänä. Tämä on varmasti heijastunut omaan tulkintaani siitä, mitä eri tahojen välillä tapahtuu. En kuitenkaan näe mitään järkeä siinä, että Fernandes lähtee vielä tässä vaiheessa kisaamaan Group Lotusta vastaan nimioikeuksista, koska nimen käytön suhteen hän on täysin Group Lotuksen armoilla F1:n ulkopuolella, oli oikeuden päätös mikä hyvänsä. Tässä kohtaa hän ampuu itseään jalkaan ja jokainen nimikiistaan uhrattu minuutti tai dollari on pois todellisesta tavoitteesta.

Antipatiani Group Lotusta kohtaan taas eivät pääosin johdu lisenssiriidasta, vaan tavasta, jonka se osallistumiselleen niin F1:ssä kuin muissakin sarjoissa valitsi. Minä näen asian pääasiassa F1:n kautta ja minulle on suunnaton pettymys, että jälleen yksi autotehdas pyrkii estradille syytämällä rahaa ympäriinsä ja etsimällä välitöntä menestystä. Tämä tapa kun on yleensä osoittautunut toimimattomaksi. Erityisen hölmöltä se tuntuu Lotuksen tapauksessa, koska sen kohdalla matalamman profiilin lähestymistapa olisi ollut järkevä sekä toiminnan volyymin että perinteiden kannalta. Nyt mukaantulo tehdään Malesian kansan rahoilla, eikä tuo piikki ole auki loputtomiin. F1-fanina olen iloinen jokaisesta autonvalmistajasta, joka sitoutuu sarjaan pitkällä tähtäimellä, mutta tässä on ikävä kyllä enemmän merkkejä Toyotan, BMW:n, Hondan, Alfa Romeon tai Jaguarin kaltaisesta tähdenlennosta.

Yksi hyvä asia tässä kiistassa on, nimittäin se, ettei näiden kahden tallin välisestä kilpailusta radalla puutu jatkossa mielenkiintoa. Sitä voin sanoa odottavani innolla, vaikka itse nimikiistan viemistä nyt nähdylle tasolla kaikin puolin surullisena ja molempien osapuolien kannalta täysin käsittämättömänä pidänkin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
F1-fani82 sanoi:
Monipuolista tarkastelua suosittelisin sinullekin Carteri. Varsinkin puolueetonta ja rehellistä. Tuohan Autosportin juttu voi tarkoittaa, että väritys palasi. Värityksen olisi voinut palauttaa vaikka Renaultti.
Autosportin Charles Bradley perusteli kannen otsikkoa pääkirjoituksessaan:
Pole Position sanoi:
The reason we've called the rebranded Renault F1 team 'The real Lotus' is that it has the full might of the car company behind it and not just a team name.
Syyt eivät olleet siis värityksessä, vaan siinä, että nyt Chapmanin Lotus palaa omatoimisesti ykkösiin ja on hankkinut osaomistukseensa F1-tallin. Fernandesin 1Malaysia Racingistahan Lotus ei omistanut palaakaan.
Esimerkiksi Red Bullin lehti pystyi olemaan puolueellinen, mutta ei tuollaiset julkaisut.
Mielenkiintoinen valinta, sillä Red Bullin Red Bulletin oli juurikin Dany Baharin aikainen keksintö.
Bobakki sanoi:
En täysin ymmärrä Autosportin kannen aiheuttamaa melskettä. Kyseessä on yhden toimittajan näkemys, joka on jokseenkin yhtä arvokas tai arvoton kuin Joe Sawardin tai Adam Cooperin (joka myös kirjoittaa Autosportille, ja jonka stoori aiheesta oli puolestaan hyvinkin myönteinen Fernandesin poppoota kohtaan). Saivatko ne sinut tarkastelemaan omaa näkemystäsi tarkemmin tai monipuolisemmin?
Tietenkin saivat. Pohdin Cooperin ja Sawardin kirjoitusten sisältöä, mutta ne kyllä kärsivät uskottavuudessa suuresti, koska niistä kaikki on kirjoitettu vain perustumaan Fernandesin, Huntin tai Gascoynen sanomisiin. Kuitenkin olisi väärin sanoa, etteikö niissä olisi hyviä pointteja ja pohdinnan aiheita. Cooperin työt Autosportille myös tukevat lehden puolueettomuutta ja kaatavat sitä kohtaan esitettyjä syytöksiä mielestäni varsin hyvin. Ei Autosport ole puolueellinen. Tässä(kin) tapauksessa he esittävät asian perustuen faktuaalisiin perusteluihin, siihen että Colin Chapmanin perustama Lotus palaa ykkösiin. Ja johan täällä on myös sekin asia todettu, että Group Lotus tosiaan on ollut mukana ykkösissä, joten luonnollisesti se sinne voi myös palata ja siitä sanavalinta “back.”

Sawardin kohdalla perustelut Fernandesin tukemiseen puolestaan ovat nähdäkseni varsin heikot. Hän esimerkiksi pitää yhtenä Lotusta vastaan puhuvana argumenttinä sitä, ettei Bahar ole moottoriurheilufani. Saward ei kuitenkaan halunnut kommentoida miksi moinen egomaanikko sysäisi rahaa moottoriurheiluun, jos hän ei siitä välittäisi? Tai miksi sama mies on käytännössä rakentanut koko bisnesuransa kahden moottoriurheilussa olevan toimijan kanssa ja ollessaan Dietrich Mateschitzin oikeana kätenä Red Bullilla, hän oli merkittävässä roolissa energiajuomajätin F1- ja NASCAR-tiimiä perustettaessa. Bahar jopa toimi aluksi Red Bullin #83- ja #84-tiimien omistajana Nextel Cup-sarjassa. Tästäkin huolimatta Saward on mm. kirjoittanut, ettei Baharilla ole moottoriurheilukokemusta.

Ja lehden kansi ei ole vain yhden toimittajan näkemys, vaan se heijastaa koko toimituksen kantaa ja näkökulmaa asiaan. Kolumnit ja blogit edustavat toimittajan näkemystä ja sen sekä Cooper että Saward ovat kyllä tehneet kohdallaan selkeäksi.
On pakko sanoa, että tapasi ratsastaa asian puolueettomalla tarkastelulla ja samalla pitää Group Lotuksen puolia täysin yksisilmäisesti on minulle pettymys.
En mielestäni ole yrittänyt ratsastaa millään korkealla hevosella, vaan puhuin näkökulmastani, kun sitä minulta kysyttiin. Olen yrittänyt lähestyä tätä asiaa mahdollisimman neutraalisti ja sen tuloksena olen päätynyt puolustamaan Group Lotuksen oikeuksia omaan nimeensä ja brändiinsä. Tämä puolestaan ei alkanut viime viikolla, vaan olen miettinyt asiaa viime syksystä, kun Litespeed alkoi tekohengittää ilmaa Team Lotukseen ja Group Lotus sen jyrkästi kielsi. Silti olen jatkanut asian tutkimista molemmilta puolilta, joskus jopa kiukkuun asti lukenut mm. Sawardin blogikirjoituksia ja kahlannut muiden mielipiteitä läpi niin nykyisiltä kuin vanhoiltakin keskustelupalstoilta. Kantani ei myöskään ole vain viime vuoden F1-kauden, vaan Lotuksen moninaisen moottoriurheiluhistorian, sen fanittamisen ja tulevaisuuden tavoitteiden huomioonottamisen summa. Heillä on mielestäni paremmat syyt tuoda Lotus-merkki takaisin moottoriurheiluun kuin Fernandesilla.

On minusta myös aivan turhaa murista siitä, etten ole täällä tarpeeksi näkyvästi ja puolueettomasti tukenut vastapainoisesti myös Fernandesia, kun kuitenkaan samaan aikaan hyvin harvalla hänen kannattajallaan ei tunnu olevan hyvää sanottavaa Baharista tai Group Lotuksesta.
Silti olet viimeistään nyt itse pudonnut sille tasolle, mistä muita keskustelijoita aiemmin kritisoit, itse aiheen kommentoinnista keskustelijoiden parjaamiseen.
Tämä keskustelu on ollut minulle pettymys, sitä en kiistä. Halusin kiinnittää huomiota sivuja sitten esiintyneeseen käytökseen, mutta koska asialle ei selkeästi tehty mitään, niin se oli mielestäni merkki siitä millaista keskustelua täällä sallitaan. Ylläpito kyllä puuttuu muutamaan varsin perusteltuun ja sikäli harmittomaan yksittäiseen sanaan ja pitää niitä perättömyytensä takia epäasiallisina, mutta hyväksyy sitten kuitenkin mm. kansainvälisesti arvostetun julkaisun uskottavuuden kyseenalaistamisen ja suorat hyökkäykset yksittäisiä keskustelijoita kohtaan.

En siis mielestäni ole vielä lähelläkään sitä tasoa, jolta tätä keskustelua on kommentoitu. Oletan myös, että sinäkin luet paljon mieluummin tällaisen vastauksen sen sijaan, että olisin yhdellä rivillä vain käskenyt sinua rikkaalla suomen kielellä olemaan hiljaa. Sitä tosin en tiedä, että jos koet keskustelun kommentoinnin tason pudotuksena, niin miten sitten koet minun parjaamiseni liittyvän itse aiheeseen...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Tämä keskustelu on ollut minulle pettymys, sitä en kiistä.
Jos tämä keskustelu onkin ollut pettymys, niin olen varsin tyytyväinen tähän Adam Hay-Nichollsin kirjoittukseen, joka otsikon mukaisesti on minustani hyvä ja tasapainoinen.

Muutama lainaus tekstistä:
Metro F1 sanoi:
But while they've inherited, in shareholding terms, a factory in Oxford (far from Lotus' Norfolk heartland) and a bunch of staff building F1 cars, many people will take a lot of convincing that they're a proper manufacturer because they bought the farm but they didn't build it.

Then again, you would have accused Red Bull GmbH of that in early 2005 too. And now who remembers Jaguar Racing? Eric Boullier will continue as team principal, but he will answer to Dany just as Red Bull Racing's Christian Horner answers to Dietrich Mateschitz. I don't believe Gerard Lopez has been very involved in the operational side of things at Renault this year, just commercial - which he's very adept at.
Tony likes to be the underdog. I don't think Dany would enjoy that tag, particularly. Colin Chapman wouldn't have cared as long as he was winning.
Lotus-fanina minun on helppo allekirjoittaa nämä täysin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Olen yrittänyt lähestyä tätä asiaa mahdollisimman neutraalisti ja sen tuloksena olen päätynyt puolustamaan Group Lotuksen oikeuksia omaan nimeensä ja brändiinsä. Tämä puolestaan ei alkanut viime viikolla, vaan olen miettinyt asiaa viime syksystä, kun Litespeed alkoi tekohengittää ilmaa Team Lotukseen ja Group Lotus sen jyrkästi kielsi.
En nyt muista, mutta onko täällä kyseenalaistettu Group Lotuksen oikeudet sen omaan nimeen ja brändiin? Lähinnä on taidettu kyseenalaistaa Team Lotuksen oikeuksia, ja yritetty jollain tapaa siirtää Huntin aikoinaan laillisesti(?) ostamaa, ja sittemmin Fernadesille myymää omaisuutta Group Lotuksen haltuun. En myös ymmärrä että miten Group Lotuksella voisi olla jotain sanomista Team Lotuksen asioihin. Nuo oikeudet kun ovat kauppatavaraa siinä missä oravannahatkin.

CARTer sanoi:
Kantani ei myöskään ole vain viime vuoden F1-kauden, vaan Lotuksen moninaisen moottoriurheiluhistorian, sen fanittamisen ja tulevaisuuden tavoitteiden huomioonottamisen summa. Heillä on mielestäni paremmat syyt tuoda Lotus-merkki takaisin moottoriurheiluun kuin Fernandesilla.
Tämä on kyllä totta. Fernandes yrittää ratsastaa legendaarisella nimellä, ja on siinä toistaiseksi onnistunut aika hyvin. Kasattuaan kuitenkin toimivan, ja kaikesta päätellen elinvoimaisen F1-tallin, olisin toivonut hänen rakentavan tallinsa itsensä ympärille tunnetun nimen sijaan.

Komppaan Bobakkia siinä, että tuo Group Lotuksen 7-vuotissuunnitelma muistuttaa pahasti muidenkin autonvalmistajien F1-viritelmiä. Kaikki mulle heti nyt. Eli ollaan mukana markkinointisyistä tavoittelemassa nopeaa menestystä vailla rakkautta itse lajiin ja kilpailemiseen. Chapmanin perinteiden vaaliminen tarkoittaisi osallistumista kilpailemisen takia. Ainakaan toistaiseksi mulle ei ole jäänyt tällaista kuvaa Baharin suunnitelmista, vaan että taustalla olisivat taloudelliset intressit. Tästä syystä en näe, että Group Lotus jotenkin eroaisi BMW:stä, Toyotasta, Jaguarista tai Hondasta, eikä näin ollen olisi mukana jatkamassa Chapmanin perustaman F1-tallin kunniakasta taivalta. Toivottavasti Bahar osoittaa minun olevan väärässä.

Ylläpito kyllä puuttuu muutamaan varsin perusteltuun ja sikäli harmittomaan yksittäiseen sanaan ja pitää niitä perättömyytensä takia epäasiallisina, mutta hyväksyy sitten kuitenkin mm. kansainvälisesti arvostetun julkaisun uskottavuuden kyseenalaistamisen
Eikös pieni lähdekritiikki ole yleensä paikallaan? Useinhan Autosportin artikkeleita toistellaan täällä kuin Jumalan sanaa.

En siis mielestäni ole vielä lähelläkään sitä tasoa, jolta tätä keskustelua on kommentoitu.
Lokaa on heitelty puolin ja toisin. Useampi kirjoittaja on mielestäni syyllistynyt sellaisiin henkilökohtaisuuksiin, joita nettifoorumilla ei ikinä pitäisi kirjoitella. Piikittely on turhaa ja nostaa vain tunteet pintaan, jolloin itse asia jää täysin toisarvoiseksi keskustelun juuttuessa muutaman kirjoittajan henkilökohtaiseksi ristiretkeksi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
En nyt muista, mutta onko täällä kyseenalaistettu Group Lotuksen oikeudet sen omaan nimeen ja brändiin?
Onhan täälläkin esitetty, että koska Fernandes "ehti ensin" ja koska Team Lotus on mukana, ei Lotus saisi esiintyä ykkösissä ilman Team Lotus Venturesin lupaa. Lisäksi on kyseenalaistettu Lotuksen osuus Lotus-autojen menestykseen ja mahdollinen jatkuvuus Lotuksen moottoriurheiluhistoriassa.
Eikös pieni lähdekritiikki ole yleensä paikallaan? Useinhan Autosportin artikkeleita toistellaan täällä kuin Jumalan sanaa.
Pieni lähdekritiikki kyllä, mutta se että julkisesti arvelee median olevan ostettavissa tai ostettu ei ole pientä - eikä edes kritiikkiä - vaan erittäin vakava ja toivottavasti perusteltavissa oleva syytös.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onhan täälläkin esitetty, että koska Fernandes "ehti ensin" ja koska Team Lotus on mukana, ei Lotus saisi esiintyä ykkösissä ilman Team Lotus Venturesin lupaa.
No mutta näinhän se on. Lotus Cars ei voi olla Lotuksena rakentamassa autoja koska Lotus merkkinen valmistaja siellä jo on.
Se että menivät vain sponsoriksi onkin toki eri juttu, sen voivat tehdä.

Vai oletko eri mieltä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
The Star kertoo, ettei Group Lotuksen ryhtyminen Renault GP:n sponsoriksi rasita emoyhtiö Protonin taloutta. Tempauksen toteuttamiseen riittää osa GL:n markkinointibudjetista, eikä lisää rahaa tarvita. Jutussa esiintyy myös hieman numerotietoutta GL:n moottoriurheiluun käyttämistä summista ja markkinointikuluista per myyty auto. Valitettavasti rahayksikkö on jätetty kertomatta, joten niistä ei ole liiemmin iloa.

Mielestäni nämä lausunnot ja haluttomuus paljastaa minkä kokoinen siivu Renault F1 Teamista siirtyi Group Lotuksen omistukseen asettaa mediassa esitetyt arviot sopimuksen arvosta ja omistussuhteista kyseenalaisiksi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Onhan täälläkin esitetty, että koska Fernandes "ehti ensin" ja koska Team Lotus on mukana, ei Lotus saisi esiintyä ykkösissä ilman Team Lotus Venturesin lupaa. Lisäksi on kyseenalaistettu Lotuksen osuus Lotus-autojen menestykseen ja mahdollinen jatkuvuus Lotuksen moottoriurheiluhistoriassa.
Väitteitä osapuolten historiasta, oikeuksista nimiin, logoihin ja ties mihin on mielestäni heitelty molemmista suunnista. Mun mielestä GL ja TL ovat jo pitkään olleet erillisiä toimijoita (vaikkei TL ole pitkään aikaan mitään tehnytkään), eikä kummallakaan (tai niiden kannattajilla) pitäisi olla mitään etuoikeutta arvostella toisen tekemisiä. Group Lotus saa mielestäni tehdä mitä lystää, mutta Fernandesin touhut Team Lotuksen kanssa ei sille kuulu. Paitsi että niin kauan kuin Fernades ajattaa autojaan Team Lotuksena, niin GL ei voi Renaultejaan Lotukseksi nimetä (niin kuin FO110K totesi). Yksi lisäsyy sille, miksi edelleen pidän yhteistyötä riitelyä parempana vaihtoehtona.

Pieni lähdekritiikki kyllä, mutta se että julkisesti arvelee median olevan ostettavissa tai ostettu ei ole pientä - eikä edes kritiikkiä - vaan erittäin vakava ja toivottavasti perusteltavissa oleva syytös.
Ah, mä ohitin vähän sivusilmällä lukaisten nuo "syytökset". En nyt tiedä miten vakavia nuo olivat, mutta olen kyllä samaa mieltä perustelujen olemattomuudesta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mielestäni nämä lausunnot ja haluttomuus paljastaa minkä kokoinen siivu Renault F1 Teamista siirtyi Group Lotuksen omistukseen asettaa mediassa esitetyt arviot sopimuksen arvosta ja omistussuhteista kyseenalaisiksi.
Vahvistaa ainakin omaa mielipidettäni siitä, että Group Lotus ei F1:ssä kunnioittamassa Chapmanin perinteitä. Sponsori/osaomistaja näkyvyyttä hakemassa siinä missä muutkin, ja vielä kohtalaisen pienellä panostuksella. Tosin firman taloudellista tilannetta ajatellen nämä luvut näyttää vähän järkevämmiltä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2682
Eikös pieni lähdekritiikki ole yleensä paikallaan? Useinhan Autosportin artikkeleita toistellaan täällä kuin Jumalan sanaa.
Pieni lähdekritiikki kyllä, mutta se että julkisesti arvelee median olevan ostettavissa tai ostettu ei ole pientä - eikä edes kritiikkiä - vaan erittäin vakava ja toivottavasti perusteltavissa oleva syytös.
No ilman muuta lukevalla yleisöllä on oikeus epäillä arvostetunkin lehden journalistista etiikkaa. Mitä arvostetumpi julkaisu, sitä korkeampaa journalistista laatua siltä odotetaan -- ja tähän laadukkuuteen kuuluu mm. mainosten ja asiatekstin pitäminen visusti erillään toisistaan.

Silloin kun lukija epäilee jonkin arvostetussa lehdessä julkaistun artikkelin olevan huonolaatuisempi kuin yleensä odotetaan, tämä epäilevä lukija voi tiedustella esim. aiheeseen liittyvillä foorumeilla muiden lukijoiden mielipidettä asiasta, selvittääkseen ovatko muutkin samaa mieltä. Autosport-lehdellä sattuu olevaan oma verkkosivusto ja keskustelufoorumi, jossa useat lukijat ovat hämmästelleet Lotus Renault GP:n julkistamistapaa Autosport-lehden kannessa, erityisesti kannessa käytettyä sanavalintaa. Monet asiaa kommentoineet Autosportin lukijat vaikuttavat tuohtuneilta ja arvelevat lehden journalistisen laadun huonontuneen.

Halutessasi sinäkin voit kertoa oman mielipiteesi asiasta kyseisellä foorumilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös